Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nio og sikkerhet Er EL 6 verdens sikreste bil?

Startet av SolEL, torsdag 25. januar 2024, klokken 18:14

« forrige - neste »

SolEL

Kanskje umulig å si. Er EL 6 testet noe sted. Noen som vet? Men Nio er testet i Euro ncap nylig og nå er test nivået blitt hevet. Dermed er de som har gjort det best nå de sikreste som har blitt testet.
     Nio ET 5 er best til nå med 96 %
     ID 7 er nest best med 95 % merk testet etter ET 5 og EL 7
     EL 7 tar tredje plass med 93 %
Gull og bronse til Nio det er imponerende.
Hva med konkurrentene G9 og Modell Y? Xpeng fikk 85 % OG Teslaen fikk sterke 97 % men testen er fra før nivået ble hevet. Dessuten veier Tesla mindre. Desto tyngre bilen er desto kraftigere blir sammenstøtet i sementveggen. Dermed er Nioene mye bedre. Nioene får bare bedre og bedre resultatet og EL 6 har ennå ikke blitt testet. Hvis dette mønster fortsetter blir EL 6 Euro ncaps sikrete bil
Se:
https://www.motor.no/aktuelt/euro-ncap-blir-strengere-nio-el7-og-et5-besto/252351
https://www.euroncap.com/en/press-media/press-releases/nio-sets-the-bar-high-in-euro-ncap-s-newly-updated-2023-safety-tests/

SolEL

Ser nå at motor.no mener at VW ID 7 har beste test resultat i euro ncap. Tja dette kan diskuteres og når de skråsikkert hevder dette mener jeg at det er feil av Motor. Jeg må innrømme at jeg kun så på kategori Adult der Et 5 har 96 mot ID7 med 95. Merkelig at de overså dette. På front og child er ID 7 bedre. på sidekollisjon er ET5 bedre. Safty assist er bedre på ET5 da ID7 rett og slett mangler AEB fotgjenger varsling ved rygging. Meget svakt av VW. Merkelig siden Enyaq har det.

RJK

Sitat fra: SolEL på søndag 28. januar 2024, klokken 12:03Ser nå at motor.no mener at VW ID 7 har beste test resultat i euro ncap. Tja dette kan diskuteres og når de skråsikkert hevder dette mener jeg at det er feil av Motor. Jeg må innrømme at jeg kun så på kategori Adult der Et 5 har 96 mot ID7 med 95. Merkelig at de overså dette. På front og child er ID 7 bedre. på sidekollisjon er ET5 bedre. Safty assist er bedre på ET5 da ID7 rett og slett mangler AEB fotgjenger varsling ved rygging. Meget svakt av VW. Merkelig siden Enyaq har det.
Hvorfor linker du til hovedsiden til motor, fremfor å linke til akkurat den artikkelen du snakker om? Du gjør det og i tråden om EL6, der du er eneste som har skrevet innlegg.

Dert er kontraproduktivt, og sikkert medvirkende til at ingen følger opp med spørsmål eller kommentarer, men heller klikker seg videre. Jeg gidder ihvertfall ikke bruke mer tid på å lete etter den artikkelen du snakker om. Og jeg tipper det er mange som er enige.

Ta dette som konstruktiv kritikk, selv om jeg skjønner det kan høres ut som kun surmaget rant. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SolEL

Test resultat kommer snart tror jeg, ser at bilen er i test prosedyren og at neste resultater  kommer 10. april 2024.

SolEL

#6
 Vell dessverre nei EL6 tar ikke gull plass sammenlagt men i front kollisjon er den best hittil.
Etter min mening blir det bronse plass. ID7 og ET5 er kanskje delt førsteplass.
Hva sviktet? Side kollisjon. Slik jeg forstår det er det 1)sidegardinen foran som ikke beskytter godt nok, og dessuten 2)i hvilken grad en kropp blir kastet til den andre siden av
kjøretøyet når det blir truffet, var heller ikke topp kun tilstrekkelig. De trekker 1 poeng for dette og oppnår 15 av 16 poeng, noe ET5 og EL7 har. Hvis de vil kan de fikse dette med en tilbakekalling, med bedre airbagger, da blir det gull plass.

Sitat: "In the side barrier test... However, analysis showed that the curtain airbag had not deployed correctly, getting caught on the trim of the B-pillar.
A penalty was applied to the head, and protection rated as adequate. The same penalty was applied to the head in the side pole test, although the airbag deployed correctly in this test. Control of excursion (the extent to which a body is thrown to the other side of the
vehicle when it is hit from the far side) was adequate"

EL6 skuffer også på lane support i forhold til ET5 da de skal ha samme software. Dette var merkelig. Men en update fikser selvsagt dette. Se: oppdatert link
https://www.euroncap.com/en/results/nio/el6/51162

BubbaJoFet

Tror du blander litt epler og pærer her.

1. Bilen du sendte link til er EL7, den har ikke samme hardware som ET5/T eller EL6. ET7/EL7/EC7 er litt som NT1.99 å regne. Er vel først nå i 2024 med faceliften at NT2 bilmodellene harmoniseres.

2. EuroNCAP rater biler innen grupper, så ET5 og EL6 vil ikke være i samme gruppe og kan få forskjellig rating med likt fysisk resultat.

4 stjerner for en liten bil kan potensielt tilsvare 2 stjerner for en stor bil osv. Man kan mene det en vil om en slik tilnærming, men det er hvordan NCAP har valgt å vurdere bilene.

SurSnasen

Verdens sikreste bil? Hva er poenget? Forskjellene på de beste bilene er marginale når det gjelder sikkerhet. Og det kommer helt an på hvordan man kræsjer. Vinkel, hvilket kjøretøy man kræsjer med, hastighet, dekk, vektbalanse etc. Kollisjonstestene er standardiserte, og tester bare på snevre scenarioer. Om jeg og min familie sitter i en NIO EL6, Model Y, Ioniq 5 eller ID.4 i en eventuell kollisjon, spiller ingen rolle. Viktigste er at vi sitter i en nyere bil, og ikke en gammel Dacia Duster.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 11. april 2024, klokken 14:23Verdens sikreste bil? Hva er poenget? Forskjellene på de beste bilene er marginale når det gjelder sikkerhet. Og det kommer helt an på hvordan man kræsjer. Vinkel, hvilket kjøretøy man kræsjer med, hastighet, dekk, vektbalanse etc. Kollisjonstestene er standardiserte, og tester bare på snevre scenarioer. Om jeg og min familie sitter i en NIO EL6, Model Y, Ioniq 5 eller ID.4 i en eventuell kollisjon, spiller ingen rolle. Viktigste er at vi sitter i en nyere bil, og ikke en gammel Dacia Duster.

Har sett noen videoer fra NCAP testing angående automatisk bremsing (Automatic Emergency Braking) for å unngå kollisjon, f.eks. denne her: 
https://www.youtube.com/watch?v=7Fhgx9zOTtY


Den viser at f.eks. Tesla Model Y nødbremser automatisk bedre enn de fleste andre.

Jeg så en gammel dame som trodde hun hadde fått øyekontakt med en bilist, og trodde bilisten stoppet da hun skulle krysse fotgjengerfeltet med sykkelen. Dersom det hadde vært en Model Y hadde hun sannsynligvis ikke måtte reise til sykehuset. Jeg tror valg av bil har en stor betydning, særlig for de på utsiden av bilen. Men også om en sovner bak rattet, er uoppmerksom osv. Virker som at vanlig autopilot kan være litt bugg'ete på Tesla, men at automatisk nødbremsing funker strålende.
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. april 2024, klokken 14:42Har sett noen videoer fra NCAP testing angående automatisk bremsing (Automatic Emergency Braking) for å unngå kollisjon, f.eks. denne her: 
https://www.youtube.com/watch?v=7Fhgx9zOTtY


Den viser at f.eks. Tesla Model Y nødbremser automatisk bedre enn de fleste andre.

Du kan jo også ta med at den nødbremsende Model Y også har noen høyst situasjonsskapende fantombremsinger hvor kombinasjonen hurtigresponderende førere samt oppmerksomme medtrafikanter som kommer bakfra har berget de fra mang en kræsj. Verden er ikke så enkel som bare å se på de standardiserte kræsjtestene med faste scenarioer er fasiten.
Men ja, Tesla har gjort en sabla bra jobb der. Og de vil nok få et fortrinn videre også med FSD-læringen. Men som du ser under er det flere som er på høyde.

BMW 5-serie

Nio EL 6

VW ID.7


Så hjelper det jo også fint lite med flotte og sikre biler når eierne laster bilene sine på denne måten, i "verdens sikreste bil" som bortimot fullstendig mangler bagasjesikring:


SolEL

Obs link var feil. Litt for fort i svingene og kolliderte he he. er nå rettet.
Ja det er små forskjeller. Men dette er imponerende for et selskap som Motor.no sier ikke engang er tørr bak øra ut maner de tyske (om EL7).
EL6 er best ever i front kollisjon.
Nio har nå gull plass (Ok delt med VW), bronse og 4 plass i Euro ncap.  :+1:  :+1:  :+1: Skal bli spennende om Volvo og Tesla kan svare på dette. Hvem hadde trodd dette for 5 år siden at et kinesisk selskap skulle klare dette. Merk også att de andre kinesiske også gjør det bra. 

ToWalkOrDrive

#12
SurSnasen
Ja fantombremsing kan være skummelt, men det er mer i forbindelse med cruise control eller autopilot, og ikke noe som skjer når en kjører vanlig selv. Har aldri opplevd det på 70.000 km med vanlig kjøring, og aldri opplevd kjapp fantombremsing, som i gamle dager, selv om jeg en dag opplevde at den rolig reduserte farten fra 60 til 40 uten noen åpenbare grunner på cruise control her om dagen.

At de andre bilene er "på høyde" med Tesla angående Safety Assist er ikke så langt fra sannheten, men de siste 20%-ene de mangler kan være forskjellen på treff og ikke treff (ref video tidligere). Men det er jo alle sikre biler, og det er jo veldig bra.

Angående vaskemaskin osv så pleier jeg å bruke tilhengeren til å frakte det. Alle Model Y kommer med gratis hengerfeste når de selges. De to gulvplatene bak i Model Y tåler ikke veldig mye vekt.
De første Model Y kom uten festekroker. I dag får du Model Y med festekroker.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA