Familie/pendlebil

Startet av Xablo, torsdag 18. januar 2024, klokken 19:01

« forrige - neste »

Xablo

Hei,

Har ikke klart å bestemme meg for ny bil enda, og usikker på om jeg skal slå til nå snart eller om man bør vente litt til med det som skjer i markedet nå..

Har sett endel på BZ4X, men ulempen jeg ser er hyppig serviceintervall, at det kan bli litt irriterende å måtte ha den inn på service mer enn 1 gang i året...

Tesla Model Y har jo nå også blitt enda rimeligere... Men synes bruktprisene har ligget ganske høyt lenge nå, så man kan jo likesågodt kjøpe nytt hvis det ikke skjer noe snart.
Er det verdt å vente på den nye Model Y, og vet man noe om denne vil bli endel dyrere enn dagens modell? Evnt andre modeller jeg burde vurdert?

Ser da etter en pålitelig bil med plass til barneseter og barnevogn, samt dugende på vinterføre.
Bryr meg ikke så mye om den er 0 eller 4 år gammel, ser mest på pris vs gjenstående år batterigaranti. Det betyr også da at batterigarantien bør dekke feil på batteriet, ikke bare en evnt slu garanti som sier hva kapasiteten skal holde seg over.

eisa01

Toyotaen er en dårlig elbil, mangler forvarming av batteri før hurtiglading og lader som sirup

Tør heller ikke være med på rekkeviddetester: https://elbilforum.no/index.php?topic=66140.0

Eladdin - Elbilfareren

Musky setter ned prisen over nyttår, øker den litt og litt gjennom året, og dumper prisen neste nyttår, og er ikke rimeligste mod Y ganske ribbet og uten vinterhjul til 20k-ish?

Har sett noen Ioniq 5 på finn som er kjørt 250k++ km som taxi, og ikke spesielt redusert rekkevidde på GOM (GjettO'Meter) Tror batteriene i disse er bra.

Det er ikke snakk om at Toyote er redd for NAF-testen. Ingen grunn til å tillegge dem holdninger etter egen spekulering. Folk kjøper bz4x likevel. Toyota mener testen har utspilt sin rolle, da testen har noen elementer ved seg som er irrelevant og som gir feilaktige slutninger.
NAF vintertest sammenligner oppnådd kjørelengde på testene mot WLTP, noe som er meningsløst da WLTP-har helt andre betingelser og forutsetninger enn å kjøre fra Oslo og nordover, både sommer og vinter.
Hvorfor ikke kjøre opp Himalaya eller bare motbakker (kjøre opp-trille ned uten regen-kjøre opp-trille ned uten... osv osv osv), slik at de kan bjeffe enda mer om enda kortere rekkevidde målt mot wltp? Hvorfor starter de ikke på Dombås og kjører sørover mot Lindesnes?
Det eneste NAF sin test er egnet til, er å sammenligne bilene mot hverandre, og heldig er de bilene som kommer over kneika og kan regenerere mange gratis km/mil av den grunn, når den ruller på seg enda fler km nedover.

Men, Toyotaen er visst en lite gjennomført bil mtp å utnytte energi. Derfor dårlig rekkevidde ift batteristr.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

EirikM

Sitat fra: Exit elbil på torsdag 18. januar 2024, klokken 21:13Det er ikke snakk om at Toyote er redd for NAF-testen. Ingen grunn til å tillegge dem holdninger etter egen spekulering. Folk kjøper bz4x likevel. Toyota mener testen har utspilt sin rolle, da testen har noen elementer ved seg som er irrelevant og som gir feilaktige slutninger.
NAF vintertest sammenligner oppnått kjørelengde på testene mot WLTP, noe som er meningsløst da WLTP-har helt andre betingelser og forutsetninger enn å kjøre fra Oslo og nordover, både sommer og vinter.
Hvorfor ikke kjøre opp Himalaya eller bare motbakker (kjøre opp-trille ned uten regen-kjøre opp-trille ned uten... osv osv osv), slik at de kan bjeffe enda mer om enda kortere rekkevidde målt mot wltp? Hvorfor starter de ikke på Dombås og kjører sørover mot Lindesnes?
Det eneste NAF sin test er egnet til, er å sammenligne bilene mot hverandre, og heldig er de bilene som kommer over kneika og kan regenerere mange gratis km/mil av den grunn, når den ruller på seg enda fler km nedover.

Men, Toyotaen er visst en lite gjennomført bil mtp å utnytte energi. Derfor dårlig rekkevidde ift batteristr.

Off topic - men dette er veldig sant, pussig at NAF ikke justerer ruta på testen sin. Når mange biler konker et sted i den opp-og-ned-sløyfa, blir det jo passe bingo. Det å kjøre en bil opp og ned fra 1.000 til 200 m.o.h er det bare et fåtall i som gjør (finnes f.eks ikke så høye fjell nord for Dovre).

Og når noen biler stopper på 200 m.o.h og andre på 1.000, så er det i realiteten to helt forskjellige tester. (Den ene er relevant for mange, den andre er relevant for en liten andel av hyttefolket i Sør-Norge)

Suverin

Sitat fra: eisa01 på torsdag 18. januar 2024, klokken 20:43Toyotaen er en dårlig elbil, mangler forvarming av batteri før hurtiglading og lader som sirup.

Bestilles det nå får man vel 24 modell med forbedret lading i kulde. Sett bilde fra Quebec som påstås å være en 24 modell (fwd med panasonic-batteri) som lader med 127kW i -4c med start på 24% SOC.. Det klarer ikke 23 modellene.

23 modellene lader rimelig kjapt store deler av året de også (150kW peak, med ganske fin ladekurve).. Men ikke i mange minusgrader

Eladdin - Elbilfareren

Hvorfor er det så mye ståhei om hurtigst mulig hurtiglading når en helst ikke skal hurtiglade mer enn en må pga øket degradering av batteriet?
Om man hurtiglader én gang i måneden eller 4-5 ggr i året, spiller det noen rolle om en må vente 10-12 min ekstra dersom det er sunnere for batteriet?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

RJK

Sitat fra: Xablo på torsdag 18. januar 2024, klokken 19:01Hei,

Har ikke klart å bestemme meg for ny bil enda, og usikker på om jeg skal slå til nå snart eller om man bør vente litt til med det som skjer i markedet nå..

Har sett endel på BZ4X, men ulempen jeg ser er hyppig serviceintervall, at det kan bli litt irriterende å måtte ha den inn på service mer enn 1 gang i året...

Tesla Model Y har jo nå også blitt enda rimeligere... Men synes bruktprisene har ligget ganske høyt lenge nå, så man kan jo likesågodt kjøpe nytt hvis det ikke skjer noe snart.
Er det verdt å vente på den nye Model Y, og vet man noe om denne vil bli endel dyrere enn dagens modell? Evnt andre modeller jeg burde vurdert?

Ser da etter en pålitelig bil med plass til barneseter og barnevogn, samt dugende på vinterføre.
Bryr meg ikke så mye om den er 0 eller 4 år gammel, ser mest på pris vs gjenstående år batterigaranti. Det betyr også da at batterigarantien bør dekke feil på batteriet, ikke bare en evnt slu garanti som sier hva kapasiteten skal holde seg over.

Hvilke bilprodusenter dekker ikke feil på batteriet, med mindre det er pga skade eller ulykke, altså direkte "ytre påvirkning"?

Batterigarantien på stort sett alle elbiler har i tillegg denne garantien på kapasitet, som lover at det ikke skal tape seg mer enn 30 % innenfor garantitiden, som for de fleste er satt til 8 år, og muligens og en begrensning på kjørelengden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Suverin

Sitat fra: Exit elbil på torsdag 18. januar 2024, klokken 22:29Hvorfor er det så mye ståhei om hurtigst mulig hurtiglading når en helst ikke skal hurtiglade mer enn en må pga øket degradering av batteriet?
Om man hurtiglader én gang i måneden eller 4-5 ggr i året, spiller det noen rolle om en må vente 10-12 min ekstra dersom det er sunnere for batteriet?

Det kan du si.. Solterraen min tror jeg gikk 10.000km før jeg testet hurtiglading på den, så for min del betyr det omtrent ingenting 😂

Men hadde jeg hatt stort behov for vinterhurtiglading, hadde jeg valgt rask vinterlading foran treg vinterlading, uten å bry meg nevneverdig om evt. konsekvenser for batteriet.

automat

Sitat fra: Exit elbil på torsdag 18. januar 2024, klokken 22:29Hvorfor er det så mye ståhei om hurtigst mulig hurtiglading når en helst ikke skal hurtiglade mer enn en må pga øket degradering av batteriet?
Fordi det å sitte å vente på at ladingen skal bli ferdig er omtrent like spennende som å se maling tørke? Som kan skje når man er ferdig med alle pausetingene, eller egentlig ikke ønsket den pausen.

Og man skal hurtiglade bra mye før man behøver å bekymre seg for degenerering av batteriet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Tja, vi hurtiglader fort 5-10000km i året. 20-30 minutter stopp er ikke noe problem, en time eller mere er for drøyt. Derfor viktig med forvarming om vinteren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Det er ingen holdepunkter for å si at det er sunnere for bilen sitt batteri å hurtiglade saktere når det er kaldt enn når det er varmt. Software tillater at batteriet lades "så raskt som mulig" avhening av blant annet temperatur. Batteriene tar lettere skade når de er kalde, derfor lader de saktere for å ikke øke degraderingen.
Dette er bare noen tenkte eksempel, men hvis degradring skjer like raskt ved 50kW/10 grader batteritemp som 150kW/30 grader, synes du da det likevel er greit å sitte et kvarter ekstra og vente på ladingen? (igjen, dette er eksempelverdier)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: Xablo på torsdag 18. januar 2024, klokken 19:01Ser da etter en pålitelig bil med plass til barneseter og barnevogn, samt dugende på vinterføre.
Jeg vil anbefale å ta en tur rundt til forskjellige forhandlere i nærheten for å prøvesitte og prøvekjøre.
Med kriteriene du har er det ganske mange modeller som passer bra, men det avhenger lit av hva slags barnevogn du har mtp om den går rett inn uten å gjøre annet enn å klappe den sammen, eller om du må demontere litt.
Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Toyota BZ4X, Subaru Solterra, VW ID4 GTX eller 4 motion, Audi Q4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Bmw IX3 (rwd, men pga vektfordeling er den relativt god på vinterføre selv om det ikke er 4wd), Nissan Ariya, BYD Tang.

Her på forumet kan det være sterke merkepreferanser, samt sterke anbefalinger knyttet til kriterier og bruksområder som ikke nødvendigvis er viktig for deg.

Når en først har kjøpt blir en stort sett veldig fornøyd uansett. Men - ingen av bilene i dagens marked er gode på alle områder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Suverin

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. januar 2024, klokken 08:29Jeg vil anbefale å ta en tur rundt til forskjellige forhandlere i nærheten for å prøvesitte og prøvekjøre.
Med kriteriene du har er det ganske mange modeller som passer bra, men det avhenger lit av hva slags barnevogn du har mtp om den går rett inn uten å gjøre annet enn å klappe den sammen, eller om du må demontere litt.
Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Toyota BZ4X, Subaru Solterra, VW ID4 GTX eller 4 motion, Audi Q4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Bmw IX3 (rwd, men pga vektfordeling er den relativt god på vinterføre selv om det ikke er 4wd), Nissan Ariya, BYD Tang.

100% enig. Det er kun prøvekjøring som gjelder. Om mulig bør man få prøve over litt tid, så man tester i sitt vanlige bruksmønster. Montere barnesetene, teste med unger og vogner/bagasje inn/ut etc.

Man kjenner når man sitter i rett bil :)

Håvar

Kan bare støtte siste talere.
Ta deg en runde og prøv de ulike bilene. Mange av oss har skrevet hva slags bil vi har i signaturen så du får et lite forvarsel om at vi nok er litt farget. Jeg har for egen del ingen merkepreferanser, men valgte bil utfra egne behov og ønsker, samt lommebok. Det påvirker selvsagt hva jeg synes om bilen (og andre biler jeg valgte bort)

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. januar 2024, klokken 08:29Når en først har kjøpt blir en stort sett veldig fornøyd uansett. Men - ingen av bilene i dagens marked er gode på alle områder.
Amen
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: suverin på fredag 19. januar 2024, klokken 08:49Om mulig bør man få prøve over litt tid, så man tester i sitt vanlige bruksmønster. Montere barnesetene, teste med unger og vogner/bagasje inn/ut etc.
Definitivt. I et hett bilmarked fant jeg ut etter hvert at det var like greit å kjøpe bilene jeg var interessert i, rett og slett for å tvinge meg selv ut av komfortsonen. Og da lærte jeg mer om egne preferanser. Første merkebytte etter 7 år krevde to runder med lån, hvorav ene lånet gikk over en helg. Men klart - da satt jeg jo ganske fast i ett merke, så det var en terskel å bli komfortabel med et merke som var god på andre områder.

I løpet av et par timers prøvekjøring får en ikke nødvendigvis koblet opp telefon, lært om alle smarte finesser, testet kvalitet på lys, komfort på variabelt underlag, praktiske løsninger, snarveier, innstillingsmuligheter, ladehastighet, app +++. Ikke får en forvarmet i særlig grad, så forbruket kan sprike i alle retninger.
Og enda verre blir det om en skal lese biltester. De dropper jo glatt å nevne store ulemper, og fokuserer på områder som ikke nødvendigvis er viktige for meg som kjøper.

Test aktuelle modeller, gjerne et par ganger, og så når du føler deg noenlunde trygg kan du starte jakten på det beste tilbudet eller beste kjøpet på Finn :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA