Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å slå av regenerering og automatiske vindusviskere ?

Startet av ElectroJuice, onsdag 17. januar 2024, klokken 18:24

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 21:25
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:47Altså den fortsetter å sladde så lenge du regenererer? Da er det noe feil. Meld det i appen.
Ja, opplever det slik. Skal gjøre en test på tom parkeringsplass før jeg melder det inn.
Hvis det faktisk er som du beskriver så er det en alvorlig feil på bilen. Stabiliseringssystemet er nemlig svært effektivt.
Går man litt for brått av gassen når det er glatt, så kan baken "logre" litt når bakhjulene roterer saktere enn underlaget, før den bestemt tvinger baken inn. Det er maks 5cm ut med baken, men mange tror det er mye mer. Uvant de første milene, men en veldig bra måte å kjenne etter hvor glatt det er.

Det skal selvfølgelig ikke være vann i bakluka.

Viskerne har vært mulig å deaktivere på en del versjoner allerede. Men det må dessverre gjøres hver gang man  aktiverer AP eller fartsholder.

Ang seteposisjon så må profil og riktig nøkkel (mobil) kobles sammen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ferry

Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:24Regenerering:
Er det ikke mulig å slå av denne?
Får veldig lett sladd på glatta om man skal senke farten litt. (Har sjekket at det faktisk står vinterdekk på bilen).

Jeg hadde samme inntrykk første gangen på glatta. Har kjørt Model 3 LR to vintre fra før, og den fungerte nydelig og forutsigbart. Model Y LR var helt krise. Men det må ha blitt fikset i en oppdatering, for nå er den like bra som TM3 var. Kan gjøre et ørlite vrikk med bakenden. Men den legger ikke inn brekksladd slik som i starten. Så nå føler jeg ikke noe behov for terrengassistent. Muligens noe psyke og tilvenning inne i bildet her også. Har fått herja litt og blitt kjent med bilen. Klarer ikke framprovosere brekksladd nå lenger. Bilen er blitt veldig forutsigbar.

SitatCruisecontrol og vindusviskere:
Pendler 12 mil hver vei (1-2 dager i uken) og hadde gledet meg til adaptiv cruisecontrol. Denne er i praksis ubrukelig fordi viskerne begynner å gå hele tiden. Virker ikke som det er mulig å slå av uten å deaktivere cruisecontrol'en.

Har akkurat samme erfaring, ubrukelig. Men det ble fikset for noen uker siden. Så pass på å få inn siste oppdatering. Nå kan jeg bruke både CC og autoviskere. Og skru av autovisker om jeg vil. Men det er ikke samme behovet lenger, for viskerautomatikken har blitt mye bedre. Vinn vinn.

eltex

"På Tesla Model Y kan du velge en egen modus for kjøring i terrenget. Mange hevder at regenereringen oppfører seg annerledes dersom man aktivererer Terrengassistent i menyen ( Kontroller > Kjøring > Terrengassistent), og at dette reduserer eller eliminerer problemet med at bakhjulene låser seg."  ( https://www.elbil24.no/nyttig/slik-unngar-man-at-tesla-model-y-sklir-pa-glatta/74876635 )


Husk at terrengassistent slår seg av om du slår på cruise control (CC). Du kan slå terrengassistent på igjen etter at du slår av CC selv om bilen kjøres (trenger ikke gå til park-modus).
Tesla ModelY LR 23

Kim-

Når det gjelder logring med bakenden er dette er tema som har vært tatt opp veldig mange ganger, spesielt når det blir vinter. Rent praktisk skjer dette på grunn av bilen kjører normalt med bakhjulstrekk fordi denne er mest effektiv. For at 4 hjulstrekk skal kobles inn må bilen selv oppdage at det er glatt. Det kan virke litt ekkelt når du går av eller på gassen, men det blir fort en vanesak. For meg oppleves det greit, man får en god pekepinn på at nå er det glatt ute og man bør kanskje roe farten litt ned.

Vindusviskerene kan skrues av i software versjoen du har nå.

Lekkasje i bakluken er et kjent problem hvor det renner vann inn via baklukeåpneren. Dette er service-sak. Sjekk at de også bytter isolasjonemattene i bakluken hvis disse har blitt våt (noe de garantert har blitt).
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ElectroJuice

Takker for svar.
Terrengassistenten gjorde stor forskjell. Både med stabilitet, fremkommelighet og at regenereringen ser ut til å slå seg av (var riktignok kaldt når jeg kjørte hjem så kanskje den slo seg av uansett)

Fikk også slått av viskerne når cc brukes nå. Ble riktignok noen ganger på turen, men nå kan i hvert fall cc brukes.

Våtservietter er også med nå for å rengjøre ryggekamera når jeg kommer frem. Parkeringsassistenten fungerer dårlig, men ryggekameraet er helt greit. Jeg visste at den ikke hadde sensorer når jeg kjøpte den så her må jeg skylde meg selv.

Handyman

Tips: ikke gni noe på linsa. De blir lett ripete. Bruk heller en sprayflaske med vindusspylervæske.

Regen er aktiv ved bruk av TA. Batteriet ditt var nok bare kaldt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Samboeren er flittig bruker av TA på LR'en vår... Vil tro det logges en del bruk av TA i Norge på vinterføre...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

OrikkO

Tror det er mulig å slå av regen med "SEXY buttons".
Fra en av de norske sidene som selger dem: "Justering av regenerativ bremsing (ikke mulig fra skjerm i bilen som standard) - Velg mellom 0%, 25%, 50%, og 75% av normal regenerering"
TMY i bestilling - levering sept.

ElectroJuice

Fikk testet regenerering litt på en glatt parkeringsplass. I vanlig setting får man lett sladd på bilen uten at den greier å hente seg inn. (mulig det er noe feil med min bil). Med terrengassistent oppfører den seg mye mer sivilisert. Virker som den da regenerer på alle hjulene så det er enklere å redusere farten forsiktig uten sladd.

"sexy buttons" (evt knob) ser interessant ut. To stk montert bak rattet, der en er til å slå av viskerne og en til å slå på terrengassistenten + langt trykk for å slå av/på regenerering. Da kan det bli litt mer smooth uten å måtte fikle med skjermen hele tiden.

turfsurf

Sitat fra: ElectroJuice på søndag 21. januar 2024, klokken 22:46Fikk testet regenerering litt på en glatt parkeringsplass. I vanlig setting får man lett sladd på bilen uten at den greier å hente seg inn. (mulig det er noe feil med min bil).
Må være noe feil med din bil, det skal være sykt glatt eller man skal ha alt for stor fart inn i en sving hvis den ikke greier å hente seg inn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. januar 2024, klokken 20:50
Sitat fra: ElectroJuice på søndag 21. januar 2024, klokken 22:46Fikk testet regenerering litt på en glatt parkeringsplass. I vanlig setting får man lett sladd på bilen uten at den greier å hente seg inn. (mulig det er noe feil med min bil).
Må være noe feil med din bil, det skal være sykt glatt eller man skal ha alt for stor fart inn i en sving hvis den ikke greier å hente seg inn.
Enig. Jeg klarer ikke å få sladd på bilen selv om jeg prøver. Straks bakenden logrer så trer systemene brutalt inn og ødelegger moroa.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. januar 2024, klokken 09:09Straks bakenden logrer så trer systemene brutalt inn og ødelegger moroa.
Kan slå på Slip start for å få den til å ødelegge moroa bittelitt senere, men ja. Den er snar til å stoppe all uvøren kjøring. :P
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

gjobjo

Har selv fått skikkelig sleng på bakenden men den hentet seg veldig fort inn igjen, akkurat som den tok over styringen også(heldigvis, vil ikke havne i grøften), terreng-assistent fungerer veldig bra hvis det er glatt eller mye snø, er som å kjøre på skinner da

Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

førategangtesla

Sitat fra: ElectroJuice på søndag 21. januar 2024, klokken 22:46Fikk testet regenerering litt på en glatt parkeringsplass. I vanlig setting får man lett sladd på bilen uten at den greier å hente seg inn. (mulig det er noe feil med min bil). Med terrengassistent oppfører den seg mye mer sivilisert. Virker som den da regenerer på alle hjulene så det er enklere å redusere farten forsiktig uten sladd.

"sexy buttons" (evt knob) ser interessant ut. To stk montert bak rattet, der en er til å slå av viskerne og en til å slå på terrengassistenten + langt trykk for å slå av/på regenerering. Da kan det bli litt mer smooth uten å måtte fikle med skjermen hele tiden.

Jeg synes det er morsomt å logrer litt med bakenden, men kun når jeg bruker track mode  :laugh: når jeg kjører i normal modus, da klarer jeg ikke å fremprovosere en farlig situasjon engang. Bilen kan slippe ut rumpa en liten bit ved pådrag ut av sving eller hvis jeg slipper "gassen" helt, men den henter seg inn med en gang. Jeg kan trykke gassen i gulvet midt i en sving på glatta og slippe pedalen tvert midt i svingen og bilen henter seg inn øyeblikkelig.

Det må være noe som ikke stemmer med din bil, legg det inn i appen så blir det nok orden på det  :+1:


geear

Sitat fra: Klykken på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:22
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. januar 2024, klokken 09:09Straks bakenden logrer så trer systemene brutalt inn og ødelegger moroa.
Kan slå på Slip start for å få den til å ødelegge moroa bittelitt senere, men ja. Den er snar til å stoppe all uvøren kjøring. :P
Mener slip start slår seg av på 80 automatisk. Tidligere var det 40 eller noe, men ble økt. 80 er også lite.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA