Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å slå av regenerering og automatiske vindusviskere ?

Startet av ElectroJuice, onsdag 17. januar 2024, klokken 18:24

« forrige - neste »

ElectroJuice

Kjøpte ny Y LR for et par måneder siden og angrer på kjøpet.
Valget sto mellom denne og IX1. Y'en har bra rekkevidde og lading men virker som en litt for enkel bil.
Håper på litt hjelp og at noe er brukerfeil og kan løses, siden planen er å ha bilen lenge.

Regenerering:
Er det ikke mulig å slå av denne?
Får veldig lett sladd på glatta om man skal senke farten litt. (Har sjekket at det faktisk står vinterdekk på bilen). Ga opp å bruke Teslaen til hytta og kjører heller gamlebilen.
Når det er veldig kaldt slår regenereringen seg av og bilen oppfører seg mye bedre.
Har satt den i "Rulle"-stilling, men det hjelper bare i veldig lav fart.


Cruisecontrol og vindusviskere:
Pendler 12 mil hver vei (1-2 dager i uken) og hadde gledet meg til adaptiv cruisecontrol. Denne er i praksis ubrukelig fordi viskerne begynner å gå hele tiden. Virker ikke som det er mulig å slå av uten å deaktivere cruisecontrol'en.
Bidrar heller ikke at vindusspyler spruter litt nederst på venstre side men svært lite på høyre, så det ikke kommer noe særlig opp til kameraene.

Minne for førersete:
Skal ikke dette følge nøkkel/mobiltelefon eller må man bytte bruker manuelt?
Kona synker stadig bakover fordi min bruker blir stående :-)

Vann i bakluke:
Er det vanlig at det samles vann i bakluka som renner ut i toppen når denne åpnes?

filtvet

Har også problemer med CC. Vindusviskere går amok hele tiden. Noen påstår det er mulig å slå av i neste versjon. Tror heller ikke det går an å slå av regen helt.

Mobileum

Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:24Cruisecontrol og vindusviskere:
Pendler 12 mil hver vei (1-2 dager i uken) og hadde gledet meg til adaptiv cruisecontrol. Denne er i praksis ubrukelig fordi viskerne begynner å gå hele tiden. Virker ikke som det er mulig å slå av uten å deaktivere cruisecontrol'en.
Bidrar heller ikke at vindusspyler spruter litt nederst på venstre side men svært lite på høyre, så det ikke kommer noe særlig opp til kameraene.

Firmware 2023.44.30.9:

Automatic windshield wipers can now be turned off, even while Autopilot or FSD Beta is enabled.

Previously, you could change the time interval between wipes, but you could not turn off the wipers completely.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

ElectroJuice

Det er jo lovende om man kan slå av viskerne i neste versjon. (Har 2023.44.30.8 nå)


Mobileum

Jeg fikk 2023.44.30.9 i dag tidlig, men har ikke Y så kan ikke teste. Men oppdateringen er nok like rundt hjørnet for de fleste.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

HolyDiver

#5
Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:24Minne for førersete:
Skal ikke dette følge nøkkel/mobiltelefon eller må man bytte bruker manuelt?
Kona synker stadig bakover fordi min bruker blir stående :-)

Du må opprette 2 brukere, en for deg og en for kona. Da kan begge stille inn både ratt, seter og speil helt etter eget ønske. Brukeren kobles mot enten nøkkelkort eller Tesla app. Er begge tilstede i bilen samtidig med Tesla app så må bruker velges manuelt hvis bilen har valgt feil.
SitatVann i bakluke:
Er det vanlig at det samles vann i bakluka som renner ut i toppen når denne åpnes?
Nei, dette høres ikke riktig ut.

kaistian

Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:44Det er jo lovende om man kan slå av viskerne i neste versjon. (Har 2023.44.30.8 nå)

Du kan gjøre det i 2023.44.30.8, bare tykk på viskerikonet og velg off.
Du må gjøre det hver gang du setter på fartsholder eller selvkjøring.

Otkristo

Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:24Kjøpte ny Y LR for et par måneder siden og angrer på kjøpet.
Valget sto mellom denne og IX1. Y'en har bra rekkevidde og lading men virker som en litt for enkel bil.
Håper på litt hjelp og at noe er brukerfeil og kan løses, siden planen er å ha bilen lenge.

Regenerering:
Er det ikke mulig å slå av denne?
Får veldig lett sladd på glatta om man skal senke farten litt. (Har sjekket at det faktisk står vinterdekk på bilen). Ga opp å bruke Teslaen til hytta og kjører heller gamlebilen.
Når det er veldig kaldt slår regenereringen seg av og bilen oppfører seg mye bedre.
Har satt den i "Rulle"-stilling, men det hjelper bare i veldig lav
Bilen har bakhjulstrekk som standard når du kjører.
Har god erfaring med å kjøre med «terrengassistent» aktivert. Er ikke så nervøs med konstant 4 hjulstrekk

Speeder

Regenereringen styres med gasspedalen... ikke gå av gassen så brått.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

ElectroJuice


Sitat fra: Otkristo på onsdag 17. januar 2024, klokken 19:19Bilen har bakhjulstrekk som standard når du kjører.
Har god erfaring med å kjøre med «terrengassistent» aktivert. Er ikke så nervøs med konstant 4 hjulstrekk
Takk for tips skal teste når jeg kjører hjem fra jobb i kveld.

Sitat fra: kaistian på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:59Du kan gjøre det i 2023.44.30.8, bare tykk på viskerikonet og velg off.
Du må gjøre det hver gang du setter på fartsholder eller selvkjøring.
Takk, skal teste. Har ikke fått det til før, men kanskje jeg ikke har forsøkt etter siste oppdatering.

Sitat fra: HolyDiver på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:55Du må opprette 2 brukere, en for deg og en for kona. Da kan begge stille inn både ratt, seter og speil helt etter eget ønske. Brukeren kobles mot enten nøkkelkort eller Tesla app. Er begge tilstede i bilen samtidig med Tesla app så må bruker velges manuelt hvis bilen har valgt feil.
Har gjort det slik men går aldri over på henne uten å gjøre det manuelt. Kanskje det hjelper å legge henne til på nytt.

SitatVann i bakluke:
Er det vanlig at det samles vann i bakluka som renner ut i toppen når denne åpnes?

Nei, dette høres ikke riktig ut.
Får bestille service. Har også fått en klakkelyd fra venstre forhjul når jeg trykker på bremsen. Regner med de fikser dette.


ElectroJuice

Sitat fra: Speeder på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:00Regenereringen styres med gasspedalen... ikke gå av gassen så brått.
Kjører med silkepote men hekken slipper mot høyre bare man skal forsiktig ned i fart.

Rosstopher

Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:19
Sitat fra: Speeder på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:00Regenereringen styres med gasspedalen... ikke gå av gassen så brått.
Kjører med silkepote men hekken slipper mot høyre bare man skal forsiktig ned i fart.

Ja, men den slipper vel bare i et brøkdels sekund før den kobler inn firehjulstrekk og drar seg inn igjen? Jeg syns det er helt udramatisk. Jeg bruker det for å sjekke hvor glatt det er, i stedet for å bremse slik man gjorde i gamledager.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ElectroJuice

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:22
Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:19
Sitat fra: Speeder på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:00Regenereringen styres med gasspedalen... ikke gå av gassen så brått.
Kjører med silkepote men hekken slipper mot høyre bare man skal forsiktig ned i fart.

Ja, men den slipper vel bare i et brøkdels sekund før den kobler inn firehjulstrekk og drar seg inn igjen? Jeg syns det er helt udramatisk. Jeg bruker det for å sjekke hvor glatt det er, i stedet for å bremse slik man gjorde i gamledager.
Har ikke opplevd at den trekker seg inn.

Rosstopher

Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:40
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:22
Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:19
Sitat fra: Speeder på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:00Regenereringen styres med gasspedalen... ikke gå av gassen så brått.
Kjører med silkepote men hekken slipper mot høyre bare man skal forsiktig ned i fart.

Ja, men den slipper vel bare i et brøkdels sekund før den kobler inn firehjulstrekk og drar seg inn igjen? Jeg syns det er helt udramatisk. Jeg bruker det for å sjekke hvor glatt det er, i stedet for å bremse slik man gjorde i gamledager.
Har ikke opplevd at den trekker seg inn.
Altså den fortsetter å sladde så lenge du regenererer? Da er det noe feil. Meld det i appen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ElectroJuice

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:47Altså den fortsetter å sladde så lenge du regenererer? Da er det noe feil. Meld det i appen.
Ja, opplever det slik. Skal gjøre en test på tom parkeringsplass før jeg melder det inn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA