Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toyota vil ikke være med på rekkeviddetest

Startet av Otkristo, onsdag 17. januar 2024, klokken 16:59

« forrige - neste »

Boikott My Ass

#15
Egentlig like greit da det er alt for mye fokus på rekkevidde på elbiler.

På de gode gamle fossile biltestene var fokuset kjøre-egenskaper. Men da kunne også folk kjøre bil og var da selvfølgelig opptatte av bilen egenskaper på veien. Med dagens ensidige fokus på kjørelengde og lite på kjøre egenskaper skulle en nesten tro at kjøper mener kjøre egenskapene til en bil er helt uvesentlig.

Skulle tatt seg ut om de gode gamle fossile testene mest fokuserte på forbruk og hvor stor bensin / diesel tanken er? Er en nytelse å lese disse testene der det tekniske fremheves.

Kanskje en gang i fremtiden blir batteri kapasiteten så bra at testene starter å fokusere på andre ting enn kjørelengde.

Men klart, leter en så finnes noen «gode» tester:

https://www.elbil24.no/pro/fire-bestselgere-i-test-pa-glatta-den-ene-imponerer-stort/78482080

(I testen over imponerte Toyota på kjøre egenskaper)

https://nybiltester.no/biltest/drivstoff/elbil/

https://bilogmotorbloggen.no/2023/12/20/test-lexus-ux-300e-med-storre-batteri/




Bmw 530i G30

Rosstopher

Sitat fra: Bmw_Tryne på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:49Egentlig like greit da det er alt for mye fokus på rekkevidde på elbiler.

På de gode gamle fossile biltestene var fokuset kjøre-egenskaper. Men da kunne også folk kjøre bil og var da selvfølgelig opptatte av bilen egenskaper på veien. Med dagens ensidige fokus på kjørelengde og lite på kjøre egenskaper skulle en nesten tro at kjøper mener kjøre egenskapene til en bil er helt uvesentlig. [...]

Hvis du mener det er et ensidig fokus på rekkevidde, velger du feil tester å lese. En rekkeviddetest tester selvfølgelig rekkevidde. De fleste andre tester omtaler flere sider ved en bil, inkludert kjøreegenskaper.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

vinterdekk

Sitat fra: Moas på torsdag 18. januar 2024, klokken 21:17Siden det er en Toyota så vil den selge i bøtter og span uansett rekkevidde eller ikke. Toyota folk er merketrofaste.
Og har høyere gjennomsnittalder og bedre tid når de skal på tur?

Jeg liker mange sider med tvillingene men har også merket at det er endel gråhårete sjåfører bak rattet på Toyota og Subaru. Men det er på en måte tidsriktig med bil som kan vade i mye overflatevann, god firhjulstrekk når det fryser til igjen og «nok» batteri for veldig mange mtp. klimautfordringene som treffer oss. Da er det riktig med litt måtehold.

Vi har fortsatt barn hjemme og det er oppsider med større batteri enn bZ4X med mye spontanturer i hverdagen.

Hvorfor Toyota ikke deltar i NAF testen er jo merkelig når de har kjøpere uansett.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

geear

Sitat fra: Bmw_Tryne på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:49Egentlig like greit da det er alt for mye fokus på rekkevidde på elbiler.

På de gode gamle fossile biltestene var fokuset kjøre-egenskaper. Men da kunne også folk kjøre bil og var da selvfølgelig opptatte av bilen egenskaper på veien. Med dagens ensidige fokus på kjørelengde og lite på kjøre egenskaper skulle en nesten tro at kjøper mener kjøre egenskapene til en bil er helt uvesentlig.

Skulle tatt seg ut om de gode gamle fossile testene mest fokuserte på forbruk og hvor stor bensin / diesel tanken er? Er en nytelse å lese disse testene der det tekniske fremheves.

Kanskje en gang i fremtiden blir batteri kapasiteten så bra at testene starter å fokusere på andre ting enn kjørelengde.

Men klart, leter en så finnes noen «gode» tester:

https://www.elbil24.no/pro/fire-bestselgere-i-test-pa-glatta-den-ene-imponerer-stort/78482080

(I testen over imponerte Toyota på kjøre egenskaper)

https://nybiltester.no/biltest/drivstoff/elbil/

https://bilogmotorbloggen.no/2023/12/20/test-lexus-ux-300e-med-storre-batteri/
Finnes nok av tester som fokuserer på andre ting, men ettersom det fortsatt er det største ankepunktet mot elbiler, så er det helt naturlig at det får mye fokus. At du ikke syns det er interessant betyr ikke at andre ikke er opptatt av det.

Og så er det nok ikke usannsynlig at mange av de som er opptatt av kjøreegenskaper er konservative stabeiser som tviholder på fossilbiler.

Når det gjelder en test der Toyota imponerer på kjøreegenskaper, så kan jeg med en gang si at det da overhodet ikke er samme type kjøreegenskaper som jeg setter høyt.

RJK

#19
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 20. januar 2024, klokken 13:30
Sitat fra: Bmw_Tryne på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:49Egentlig like greit da det er alt for mye fokus på rekkevidde på elbiler.

På de gode gamle fossile biltestene var fokuset kjøre-egenskaper. Men da kunne også folk kjøre bil og var da selvfølgelig opptatte av bilen egenskaper på veien. Med dagens ensidige fokus på kjørelengde og lite på kjøre egenskaper skulle en nesten tro at kjøper mener kjøre egenskapene til en bil er helt uvesentlig. [...]

Hvis du mener det er et ensidig fokus på rekkevidde, velger du feil tester å lese. En rekkeviddetest tester selvfølgelig rekkevidde. De fleste andre tester omtaler flere sider ved en bil, inkludert kjøreegenskaper.
Har da lest nok av tester av fossilbiler til å kunne konkludere med at forbruk, dog mer relatert til brukskostnader, var i fokus. F.eks. fikk Subaru mye skryt for 4wd og endel egenskaper ved kjøre-egenskapene. Men de fikk også skrape i lakken for gamle motorer med for høyt forbruk i forhold til konkurrentene.

Honda var jo i likhet med Mazda og BMW merker som har hatt mye fokus på sportslige kjøreegenskaper, og Honda (f.eks. Civic) fikk skryt for bakseteløsningen der man kunne løfte opp sitteputene, og sånn sett få plass til å frakte flat-tv'en fra butikken, uten behov for tilhenger eller streve med å få plass i bagasjerommet selv med setene lagt ned. Men også den fikk tildels kritikk for å bruke gamle og tørste motorer, fremfor nyere og mer gjerrige motorer.

Så enig med taler over, det er bare å plukke rette tester for det du er ute etter, selv om jeg tildels er enig i at rekkevidde får mye fokus. Men det er da og med rette, spesielt med tanke på ladetid når man må fylle opp, som man fort kan trenge å gjøre minst en gang per reisedag, selv om man har tilgang til destinasjonslader på overnattingssteder og/eller destinasjon.

Nå er jeg riktignok gammel nok til å huske tiden man hadde små, trege og tørste bensinmotorer, og drivstofftank mellom 40 og 70 liter, så både tankens størrelse og forbruket, var svært viktig. Og da gikk jo gjerne biler med de minste tankene ikke stort lengre enn de bedre elbilene vi får tak i nå.

Kombiner det med at bensinstasjoner da heller ikke var like utbredt, så rekkeviddeangst var også da en sak, selvopplevd sådan, da det var om å rekke en stasjon før f.eks. fjelloverganger, for å unngå å bli stående.

Først når dieselbilene begynte å få fotfeste, da de kom med turbo eller kompressor og direkteinnsprøytning, slik at de faktisk fikk aks og ikke la igjen enorme blårøykskyer i forsøket med å komme seg opp i fart eller opp bakkene, fikk vi biler med god rekkevidde og etterhvert over 1000 km på en tank.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Boikott My Ass

#20
Når det gjelder dette fokuset på rekkevidde, så burde også 12v start batteri hatt egen plass. Biler med størst startbatteri og det tekniske løsninger rundt dette.

Regner med det er flere løsninger på dette som burde vært belyst bedre. Hva hjelper lang rekkevidde vis startbatteri er lite og stadig tomt?

Og hvorfor kan ikke hovedbatteri bidra til å hjelpe til å lade 12v batteriet? Så vil noen si, da vil jo hovedbatteri tømmes. Men dette må da kunne defineres elektronisk på hvor mye en maks kan tappe hovedbatteriet. I stedet for større 12v batteri kunne en definere at hovedbatteri kunne ladet 12v batteriet intill en viss grense osv.

https://www.motor.no/aktuelt/apper-tommer-startbatteriene/263694
Bmw 530i G30

RJK

Sitat fra: Bmw_Tryne på søndag 21. januar 2024, klokken 10:24Når det gjelder dette fokuset på rekkevidde, så burde også 12v start batteri hatt egen plass. Biler med størst startbatteri og det tekniske løsninger rundt dette.

Regner med det er flere løsninger på dette som burde vært belyst bedre. Hva hjelper lang rekkevidde vis startbatteri er lite og stadig tomt?

Og hvorfor kan ikke hovedbatteri bidra til å hjelpe til å lade 12v batteriet? Så vil noen si, da vil jo hovedbatteri tømmes. Men dette må da kunne defineres elektronisk på hvor mye en maks kan tappe hovedbatteriet. I stedet for større 12v batteri kunne en definere at hovedbatteri kunne ladet 12v batteriet intill en viss grense osv.

https://www.motor.no/aktuelt/apper-tommer-startbatteriene/263694

Flere biler/bilmerker har dette allerede, men av ymse grunner er det tydeligvis ikke like stabilt som det burde være.

Min egen Kona har f.eks. funksjon for dette. Men den takler ikke dette om f.eks. bagasjeromsluka ikke er lukket skikkelig, da tappes bil ned. Samme om man glemmer å slå av taklampe, og så lukker og låser bilen.

Ingen funksjon for å stoppe strømtrekket når den burde skjønt at nå går det mot tomt batteri. Istedet stopper den lading av 12V-batteriet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Bmw_Tryne på søndag 21. januar 2024, klokken 10:24Når det gjelder dette fokuset på rekkevidde, så burde også 12v start batteri hatt egen plass. Biler med størst startbatteri og det tekniske løsninger rundt dette.

Regner med det er flere løsninger på dette som burde vært belyst bedre. Hva hjelper lang rekkevidde vis startbatteri er lite og stadig tomt?

Og hvorfor kan ikke hovedbatteri bidra til å hjelpe til å lade 12v batteriet? Så vil noen si, da vil jo hovedbatteri tømmes. Men dette må da kunne defineres elektronisk på hvor mye en maks kan tappe hovedbatteriet. I stedet for større 12v batteri kunne en definere at hovedbatteri kunne ladet 12v batteriet intill en viss grense osv.
Rart å kalle det startbatteri. Er ikke startbatteri på elbil, kall det heller lavspenningsbatteri.

Tesla oppfører seg slik som du ønsker, lader lavspenningsbatteriet (er ikke 12V men 16V) ned til hovedbatteriet når 5%, om de ikke har endret det igjen.

Problemet med det er at det kan maskere ett dårlig lavspenningsbatteri og føre til høyere forbruk og tapping av hovedbatteriet ved stillstand.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: RJK på søndag 21. januar 2024, klokken 11:29
Sitat fra: Bmw_Tryne på søndag 21. januar 2024, klokken 10:24Når det gjelder dette fokuset på rekkevidde, så burde også 12v start batteri hatt egen plass. Biler med størst startbatteri og det tekniske løsninger rundt dette.

Regner med det er flere løsninger på dette som burde vært belyst bedre. Hva hjelper lang rekkevidde vis startbatteri er lite og stadig tomt?

Og hvorfor kan ikke hovedbatteri bidra til å hjelpe til å lade 12v batteriet? Så vil noen si, da vil jo hovedbatteri tømmes. Men dette må da kunne defineres elektronisk på hvor mye en maks kan tappe hovedbatteriet. I stedet for større 12v batteri kunne en definere at hovedbatteri kunne ladet 12v batteriet intill en viss grense osv.

https://www.motor.no/aktuelt/apper-tommer-startbatteriene/263694

Flere biler/bilmerker har dette allerede, men av ymse grunner er det tydeligvis ikke like stabilt som det burde være.

Min egen Kona har f.eks. funksjon for dette. Men den takler ikke dette om f.eks. bagasjeromsluka ikke er lukket skikkelig, da tappes bil ned. Samme om man glemmer å slå av taklampe, og så lukker og låser bilen.

Ingen funksjon for å stoppe strømtrekket når den burde skjønt at nå går det mot tomt batteri. Istedet stopper den lading av 12V-batteriet.
Hva mener du med at din Kona har det allerede? Hva har den?

Siden starten av er det kun Tesla som alltid har lagt inn kontaktoren og ladet 12 V fra hovedbatteriet ved lav spenning på 12 V, okke som om bilen har vært parkert og av eller ikke. At den er i "standby" og har slike overvåkningsfunksjoner aktive er en av grunnene til høyt standbyforbruk på Tesla. Fra mitt synspunkt egentlig en nødvendighet når man skal ha app-løsninger, og iallfall app-løsninger med god respons.

Kona og andre som ikke legger inn hovedbatteriet og er 100 % avslått (har app-løsning) vil trekke bittelitt strøm hele tiden mens de er av, og da blir det begrenset hvor lenge de kan stå parkert uten å få problemer. Hovedbatteriet legges kun inn når tenningen er slått på, og det kan man kun gjøre manuelt og det krever nok spenning på 12 V. Årsaken til at bilen din trekker enda mer strøm om en dør eller luke ikke er igjen er at da er det rett og slett bare høyere forbruk, kupébelysning, kanskje noe keyless-greier som holdes aktivt og så videre. Og tiden disse bilene kan stå parkert avhenger da veldig av at 12 V har vært fulladet før parkering (som man ofte ikke oppnår med høyt strømtrekk på 12 V på korte turer, fullt lys, setevarme, rattvarme, kupévifte på fullt, varmetråder osv.), og ikke minst at batteriet er i god stand. Det degraderes også.

Om andre nå har adoptert løsningen til Tesla vet jeg ikke.

vinterdekk

Jeg tror bilfabrikantene har blitt flinkere til å sette inn rett type 12v batteri i bilene og passe på at det blir ladet. VAG byttet ut batteriene med annen kjemi i MEB bilene som endel av en tilbakekalling for å kunne gjennomføre OTA. Vet ikke hva Toyota har gjort for å sikre at 12v batteriet ikke tappes for mye. Men godt poeng i at dette kan være nyttig å vite som kunde da ingen ønsker en bil som sliter i kulden eller om man bruker appen mye.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: geear på søndag 21. januar 2024, klokken 12:15
Sitat fra: RJK på søndag 21. januar 2024, klokken 11:29
Sitat fra: Bmw_Tryne på søndag 21. januar 2024, klokken 10:24Når det gjelder dette fokuset på rekkevidde, så burde også 12v start batteri hatt egen plass. Biler med størst startbatteri og det tekniske løsninger rundt dette.

Regner med det er flere løsninger på dette som burde vært belyst bedre. Hva hjelper lang rekkevidde vis startbatteri er lite og stadig tomt?

Og hvorfor kan ikke hovedbatteri bidra til å hjelpe til å lade 12v batteriet? Så vil noen si, da vil jo hovedbatteri tømmes. Men dette må da kunne defineres elektronisk på hvor mye en maks kan tappe hovedbatteriet. I stedet for større 12v batteri kunne en definere at hovedbatteri kunne ladet 12v batteriet intill en viss grense osv.

https://www.motor.no/aktuelt/apper-tommer-startbatteriene/263694

Flere biler/bilmerker har dette allerede, men av ymse grunner er det tydeligvis ikke like stabilt som det burde være.

Min egen Kona har f.eks. funksjon for dette. Men den takler ikke dette om f.eks. bagasjeromsluka ikke er lukket skikkelig, da tappes bil ned. Samme om man glemmer å slå av taklampe, og så lukker og låser bilen.

Ingen funksjon for å stoppe strømtrekket når den burde skjønt at nå går det mot tomt batteri. Istedet stopper den lading av 12V-batteriet.
Hva mener du med at din Kona har det allerede? Hva har den?

Siden starten av er det kun Tesla som alltid har lagt inn kontaktoren og ladet 12 V fra hovedbatteriet ved lav spenning på 12 V, okke som om bilen har vært parkert og av eller ikke. At den er i "standby" og har slike overvåkningsfunksjoner aktive er en av grunnene til høyt standbyforbruk på Tesla. Fra mitt synspunkt egentlig en nødvendighet når man skal ha app-løsninger, og iallfall app-løsninger med god respons.

Kona og andre som ikke legger inn hovedbatteriet og er 100 % avslått (har app-løsning) vil trekke bittelitt strøm hele tiden mens de er av, og da blir det begrenset hvor lenge de kan stå parkert uten å få problemer. Hovedbatteriet legges kun inn når tenningen er slått på, og det kan man kun gjøre manuelt og det krever nok spenning på 12 V. Årsaken til at bilen din trekker enda mer strøm om en dør eller luke ikke er igjen er at da er det rett og slett bare høyere forbruk, kupébelysning, kanskje noe keyless-greier som holdes aktivt og så videre. Og tiden disse bilene kan stå parkert avhenger da veldig av at 12 V har vært fulladet før parkering (som man ofte ikke oppnår med høyt strømtrekk på 12 V på korte turer, fullt lys, setevarme, rattvarme, kupévifte på fullt, varmetråder osv.), og ikke minst at batteriet er i god stand. Det degraderes også.

Om andre nå har adoptert løsningen til Tesla vet jeg ikke.
Det er en gedigen feiloppfatning at det bare er Tesla som har dette. Finnes faktisk noen smarte hoder hos andre bilprodusenter og. F.eks. er jeg temmelig sikker på at ingeniørene hos Tesla har sett veldig godt på Ioniq (gen 1) og Kona før de utviklet Octovalve, da mange av prinsippene er de samme som Hyundai har brukt i lang tid. Som du vet, Tesla brukte ikke varmepumpe på bilene i 2019, det kom først med 2020-modellene av TM3..

Men altså det med vedlikeholdslading av 12V-batteriet når bilen står stille, så har dette vært på ihvertfall Kona siden starten. Det går på en gul indikator i logoen i fronten når bilen bruker strøm fra hovedbatteriet for å vedlikeholde og lade opp 12V-batteriet.

Dette er skrevet om i så mange tråder her inne, med bilder av målinger som viser hvordan den gjør dette i intervaller, at jeg må si jeg blir overrasket over at en forum-veteran som deg ikke har klart å få dette med deg. Men nå er du ihvertfall informert, så da kan du selvsagt velge om du vil ta informasjonen til deg eller ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

#26
Tilbake til NAF-testen: Elbil24 hamrer løs på NAF, og testen i 2/3-deler av artikkelen.

https://www.elbil24.no/nyheter/feilinformasjon-fra-naf/80845432
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Otkristo

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 30. januar 2024, klokken 23:53Toyota stiller med bZ4X AWD likevel? Bra.  :+1:

https://www.motor.no/bil/her-er-bilene-i-vinterrekkeviddetesten-2024/264144

Den er med, men NAF måtte skaffe den via uoffisielle kanaler siden Toyota ikke stilte opp...
Heia Toyota😂

vinterdekk

Sitat fra: Otkristo på onsdag 31. januar 2024, klokken 11:16
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 30. januar 2024, klokken 23:53Toyota stiller med bZ4X AWD likevel? Bra.  :+1:

https://www.motor.no/bil/her-er-bilene-i-vinterrekkeviddetesten-2024/264144

Den er med, men NAF måtte skaffe den via uoffisielle kanaler siden Toyota ikke stilte opp...
Heia Toyota😂

Ja så det nå.

Og BMW stiller med bil og måleinstrumenter for å sammenstille resultatene med interne tester, og se hvordan det samsvarer med konkurrerende biler.

Så der har vi en til hypotese, Toyota styres av mediefolk og BMW styres av ingeniører.  :+1:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA