“Lad til foretrukne tider” som standard?

Startet av VoltWay, ons 17. jan 2024, kl. 12:46

« forrige - neste »

VoltWay

Er det mulig å bilen til å lade til foretrukne tider som standard? Jeg har lagt inn hjemmeadressen som ladested og satt opp ladetid fra 00:00 til 07:00, men når eg stopper bilen står den på "Lad umiddelbart" i menyen du får opp når tenningen slås av og om jeg plugger i kabelen så begynner den å lade. Jeg må trykke der for å endre til "Lad til foretrukne tider" for at den faktisk skal gjøre det.

Superman

Sitat fra: VoltWay på ons 17. jan 2024, kl. 12:46Er det mulig å bilen til å lade til foretrukne tider som standard? Jeg har lagt inn hjemmeadressen som ladested og satt opp ladetid fra 00:00 til 07:00, men når eg stopper bilen står den på "Lad umiddelbart" i menyen du får opp når tenningen slås av og om jeg plugger i kabelen så begynner den å lade. Jeg må trykke der for å endre til "Lad til foretrukne tider" for at den faktisk skal gjøre det.

Jeg lader stort sett til faste tider, mellom kl. 22 og 06 på hverdager eller i et litt lenger tidsrom i helgene ved behov. Har noen forhåndsdefinerte tidsintervall ferdig innstilt i appen, som man også men finner igjen på skjermen i bilen.

Jeg må hver gang jeg har plugget til og autorisert for lading (Zaptec Go) sjekke om det står "Umiddelbar lading" eller "Foretrukken tid" i appen. Er jeg ferdig med en ladeøkt og kobler fra er det stort sett vanlig at det neste gang står "Umiddelbar lading" i appen, men faktisk ikke alltid.

Jeg har vanskelig for å se mønsteret her. Gjør jeg andre endringer i appen, som å slå på forvarming eller endre tidspunkt for "Foretrukken tid", så har den en tendens til å slå over på "Umiddelbar lading" igjen. Det skjer også ofte hvis jeg slår av ladingen manuelt i ladestasjon-appen før innstilt tidsintervall utløper. Men det skjer sjeldent hvis tidsintervallet bare utløper, og jeg ikke rører noe før ladingen starter opp igjen for neste ladeintervall uten å koble fra i mellomtiden (jeg bruker ikke nødvendigvis bilen hver eneste dag).

Altså, jeg vet ikke hva som skal til for alltid å beholde "Foretrukken tid" som fast default-valg, så du ble vel ikke noe klokere av dette  ::)
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

vinterdekk

Opplever det samme med VW ID.4, at lad umiddelbart er prioritert over lad til foretrukne tider. Så jeg må alltid passe på at dette er valgt før jeg skal lade. Jeg har også lagt merke til at ladeprogrammet i tillegg går tilbake til lad umiddelbart dersom det er kø på ladeanlegget. I dag startet bilen å lade før foretrukket tid fordi en annen bil var ferdig å lade tidligere.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

VoltWay

Takk for innspill. Det hjelper i den forstand at jeg ikke trenger bruke så mye tid på å prøve å få det til å fungere.

Er det forresten noen som har Easee og prøvd å programmere laderen til faste ladetider? Jeg har tidligere startet lading fra lader-app og opplevd at den av og til må plugges ut og inn igjen før det vil fungere, så mulig det ikke er en vanntett løsning heller.

Egil S

Jeg har Easee.
Jeg har stort sett bare brukt "forsinket lading" og satt denne til de billigste timene.

Har forsøkt smart lading da min strømleverandør tilbyr dette, men da må man velge en prosent batteriet skal lades til så lader den dit til et satt tidspunkt, f.eks 60% til kl 07:00.
Her er jo også problemet at den kun ser ca 24 timer frem på strøm prisen. Du kan altså ikke plugge i bilen fredag og be den være 80% til mandag kl 06:00 og lade når det er billigst.

Da synes jeg det er like lett å se når strømmen er billigst og bare sette laderen til å lade f.eks mellom kl 02:00 og 05:00 i Easee appen.

Det er lurt å låse fast kabelen i Easee boks enden, har opplevd at denne skled litt ut og ikke ladet.

Nå i helgen hadde jeg lading mellom kl 01:00 og 06:00 i Easee appen, plugget i på lørdag ettermiddag og trakk ut mandag morgen, da ladet den i de tidspunktene begge nettene, hadde satt ned ladeeffekten til 8A eller 5,4kW.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

VoltWay

Om du setter opp Easee til å lade på natten og plugger i bilen, starter den ikke lading automatisk, men laderen stopper den fra å lade selv om bilen vil starte?

Får teste når jeg er hjemme igjen.

Stort sett er det billigst her fra midnatt til 7-tiden, så den kan gjerne ha fast ladetid da. Om det av og til lader når det er litt dyrere enn nødvendig betyr ingenting.

Egil S

Om du setter Easee laderen til å lade mellom kl 00:00 og 06:00 så vil den kun gi strøm til bilen i de timene.
Ladingen starter derfor ikke før da, men du har mulighet å trykke på play symbolet i easee appen for å lade med en gang.
Du kan altså ha fast lading hver natt, men trenger du et par timer en ettermiddag/kveld er det bare å trykke play.

Har du bilen satt til å lade til 80% og du plugger i ved 20%, f.eks lørdag ettermiddag, litt avhengig av hvor mye du lader med av effekt så kan den f.eks lade fra 20-60% natt til søndag, så lader den resten natt til mandag.
Jeg har min satt til å lade med 5,4kW (8A) selv om jeg har 11kW tilgjengelig.
Ladingen er det eneste som tar mitt forbruk over 10kW, så for å unngå økt nettleie lader jeg saktere. Jeg lader i snitt 180kWh i måneden, ved å havne i trinn 3 på nettleien er det +1kr/kW bare for å lade raskere.
Da lader jeg heller sakte og to netter på rad.

VoltWay

Takker, da prøver jeg det. Har som sagt erfart at styring av lading fra Easee ikke har fungert og jeg måtte dra ut og sette i pluggen igjen, men det er kanskje fordi lading har blitt stoppet fra Skoda-appen og det er blitt kommunikasjonskræsj. Om det fungerer bra med den metoden så er det helt topp.

Egil S

Ja du må passe på at bilen ikke er satt opp med et ladeprogram, da kan det bli kræsj som du sier.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA