Model y dørhåndtak vinter

Startet av førategangtesla, ons 03. jan 2024, kl. 17:21

« forrige - neste »

førategangtesla

Med ned mot 10 minus og kraftig vind siste dagene så har jeg merket at dørhåndtakene blir trege, jeg får jo omsider åpnet hvis de sitter fast ved at jeg trykker i motsatt ende for å løsne de, men når jeg har åpnet så hender det at de ikke vil inn igjen  :laugh: eller at de blir tregere på å gå tilbake. Det er ikke verre enn at jeg trykker de inn igjen, men jeg kan ikke huske at det var slik sist vinter. Flere som har opplevd dette?

Det står i manualen at man kan smøre med wd-40, men funker dette og blir ikke dette noe seigt kliss? Noen som eventuelt har andre tips til hva man kan bruke her?

Forøvrig så kan det virke som om vinduene løsner med et lite smell iblant når bilen har stått ute i flere minusgrader i flere timer, nå er det vel lite å gjøre med dette men hvis det finnes tips her også så tar jeg imot med et smil  :laugh:

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Nihon

Du kan du bruke appen til å åpne døren på førersiden hvis dørhåndtaket er fryst fast og du ikke får den ut.
Vet der virker med 3, tror det også er tilgjengelig på Y
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

førategangtesla

Sitat fra: Nihon på ons 03. jan 2024, kl. 18:59Du kan du bruke appen til å åpne døren på førersiden hvis dørhåndtaket er fryst fast og du ikke får den ut.
Vet der virker med 3, tror det også er tilgjengelig på Y

Ja, det fungerer fint det også så lenge det kun er meg som skal kjøre  :laugh: men bruker begge bakdørene til barna.

Altså, jeg får alltid opp dørene uten problemer, hvis håndtakene sitter så er det bare et lite trykk på den smale enden slik at de løsner. Men de har blitt trege, antar pga kulden vi nå har med 10 minus og kraftig vind. I dag når jeg skulle hjem fra jobb så stod håndtaket ute etter at jeg slapp taket, det var bare et lite trykk så gikk det inn igjen, men det kan tyde på at det muligens trenger litt smøring  :laugh:

sjokomelk

Det er ikke kulden alene som gjør at døra fryser. Det er kombinasjonen med vann som fryser til is. Det samme skjer på alle biler. I tørt vintervær hvor man ikke har snø som smelter og fryser på igjen har man ikke disse utfordringene med noen biler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

SurSnasen

Tror nok dette bare er naturlig variasjon, og at du nå opplever litt høyere fukt rundt håndtaksmekanismen kombinert med kuldegrader som effektivt fryser den fuktigheten. Kjørte nå nylig en helt ny Model 3 Highland som slet med det. Dørhåndtaket på Kia'n var også tregt den dagen.

Så jeg tror nok du kan ta det med knusende ro.

kaistian

Sitat fra: førategangtesla på ons 03. jan 2024, kl. 17:21Det står i manualen at man kan smøre med wd-40, men funker dette og blir ikke dette noe seigt kliss? Noen som eventuelt har andre tips til hva man kan bruke her?
WD-40 er tynn og legger igjen en oljefilm. Som alle oljefilmer vil møkk feste seg, og over tid når du har smurt XX antall ganger så vil det være et tykkere belegg av møkk. (men dette kan fjerne med WD-40 eller lignende)
Problemet med WD-40 er det kommer alt for mye selv med ett kort trykk.

Ønsker du en tynnere olje, som det også kommer mindre ut av ved en kort trykk, så kan du bruke låseolje slik som denne https://www.clasohlson.com/no/CRC-lasolje/p/34-92
Men denne har en kort tut, så om man enkelt kommer til vet jeg ikke da jeg ikke har smurt mine enda.

førategangtesla

Sitat fra: kaistian på tor 04. jan 2024, kl. 09:54
Sitat fra: førategangtesla på ons 03. jan 2024, kl. 17:21Det står i manualen at man kan smøre med wd-40, men funker dette og blir ikke dette noe seigt kliss? Noen som eventuelt har andre tips til hva man kan bruke her?
WD-40 er tynn og legger igjen en oljefilm. Som alle oljefilmer vil møkk feste seg, og over tid når du har smurt XX antall ganger så vil det være et tykkere belegg av møkk. (men dette kan fjerne med WD-40 eller lignende)
Problemet med WD-40 er det kommer alt for mye selv med ett kort trykk.

Ønsker du en tynnere olje, som det også kommer mindre ut av ved en kort trykk, så kan du bruke låseolje slik som denne https://www.clasohlson.com/no/CRC-lasolje/p/34-92
Men denne har en kort tut, så om man enkelt kommer til vet jeg ikke da jeg ikke har smurt mine enda.

Jeg vurderer å bruke noe silikonbasert. Jeg har meldt det inn i appen i går så jeg får se hva de sier

Mobileum

Lurer på hvor mye Cd man sparer på å ha slike dørhåndtak. Mekanikken i Legacy S/X har vært en utfordring helt fra starten, og mange har måttet bytte håndtak flere ganger. Greit hvis man har garanti, men det har jo de færreste nå. 3/Y ser ut til være bedre mekanisk, men vinteren er tydeligvis fremdeles en utfordring. Men Tesla er ikke alene om dette. Selv ordinære dørhåndtak fryser. Kulde og vinter får kanskje for lite oppmerksomhet for biler som er "konstruert" for varmere klima. Et lite varmeelement i dørlåsene kunne kanskje være en løsning.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Handyman

Håndtakene har en friksjonsdemper slik at de skal gå sakte inn når de slippes. I kulda blir disse vesentlig tregere slik at håndtakene til slutt ikke går inn dersom det er litt is/snø/smuss. Rengjøring og smøring hjelper noe, men er det kaldt nok må man kanskje hjelpe dem inn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Mobileum på tor 04. jan 2024, kl. 10:26Lurer på hvor mye Cd man sparer på å ha slike dørhåndtak. Mekanikken i Legacy S/X har vært en utfordring helt fra starten, og mange har måttet bytte håndtak flere ganger. Greit hvis man har garanti, men det har jo de færreste nå. 3/Y ser ut til være bedre mekanisk, men vinteren er tydeligvis fremdeles en utfordring. Men Tesla er ikke alene om dette. Selv ordinære dørhåndtak fryser. Kulde og vinter får kanskje for lite oppmerksomhet for biler som er "konstruert" for varmere klima. Et lite varmeelement i dørlåsene kunne kanskje være en løsning.

Jeg er ikke bekymret for at jeg må bytte håndtak, men det kan hende at det er noe i det du sier med at de kanskje er konstruert i Los Angeles eller lignende  :laugh: men på vinteren så kan de jo sette seg fast noe som jeg opplever rett som det er, men det er ikke verre enn å trykke inn på den smale delen av håndtaket, da trykker man motsatt vei og tillater eventuelt is å slippe taket.

Sitat fra: Handyman på tor 04. jan 2024, kl. 10:32Håndtakene har en friksjonsdemper slik at de skal gå sakte inn når de slippes. I kulda blir disse vesentlig tregere slik at håndtakene til slutt ikke går inn dersom det er litt is/snø/smuss. Rengjøring og smøring hjelper noe, men er det kaldt nok må man kanskje hjelpe dem inn.

Jeg har faktisk verken snø eller is i eller rundt håndtakene, så det som eventuelt måtte være er denne friksjonsdemperen, eventuelt litt is eller fukt i mekanismen for håndtaket da. Det har jo vært veldig kaldt og vind, men jeg kan ikke huske at håndtakene var slik i fjor vinter, dog så har jeg ikke smurt dem de 13mnd jeg har eid bilen.

Jeg synes at det ser anderledes ut på min 2023 enn på bildene fra manualen hvor det står om smøring på vinteren, på bildet i manualen er fjæren blottlagt og det er ikke slik på min, jeg kan bare se en liten åpning i toppen så jeg går utifra at det er her jeg skal smøre.

Jeg har kjøpt wd40 silicon i dag, den er trygg på både plast og gummi, så jeg får prøve meg  :laugh:

førategangtesla

Da har jeg smurt og det føles som nye håndtak igjen  :laugh:

Men den står i garasjen, blir spennende å prøve i praksis imorgen etter at bilen stått ute i flere minusgrader i 8 timer.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på tor 04. jan 2024, kl. 17:59Jeg har kjøpt wd40 silicon i dag, den er trygg på både plast og gummi, så jeg får prøve meg  :laugh:
Det er vel original WD40 som Tesla anbefaler. Silikon kan ha noen ulemper, men det går sikkert bra.

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på tor 04. jan 2024, kl. 22:05
Sitat fra: førategangtesla på tor 04. jan 2024, kl. 17:59Jeg har kjøpt wd40 silicon i dag, den er trygg på både plast og gummi, så jeg får prøve meg  :laugh:
Det er vel original WD40 som Tesla anbefaler. Silikon kan ha noen ulemper, men det går sikkert bra.

Jeg liker ikke å bruke olje på/i nærheten av plast/gummi da det kan reagere. Silikon har i det minste den egenskapen at det ikke reagerer med noe inni håndtaket og den fungerer strålende i flere titalls minusgrader. Vi får satse på at det blir bra  :laugh:

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på tor 04. jan 2024, kl. 23:00
Sitat fra: Handyman på tor 04. jan 2024, kl. 22:05
Jeg liker ikke å bruke olje på/i nærheten av plast/gummi da det kan reagere. Silikon har i det minste den egenskapen at det ikke reagerer med noe inni håndtaket og den fungerer strålende i flere titalls minusgrader. Vi får satse på at det blir bra  :laugh:
Vanlig WD40 og VD40 Silicone er to ganske forskjellige produkter. Den første er et vanndrivende middel, og den andre er et smøremiddel. Smøring kan skade friksjonsdemperen slik at den nesten ikke virker når det blir varmt. Elektriske koblinger liker heller ikke silikon.
Så når Tesla anbefaler vanlig WD40 så er det det man bør bruke tenker jeg. Men hvis vet bedre enn Tesla så blir det jo en annen sak ;-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA