Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 21. januar 2024, klokken 00:42
SitatHar slike i Oslo også når de driver snørydding. Først kommet en veiskrape som lager den pølsa med snø. Da kommer freserne, så følger traktorer som brøyter det siste.
hmmm kan hende du har rett men jeg har ikke sett den varianten som videoen. Dvs at snøen sprutes rett opp i lastebilen.

Har du sett dette i Oslo? Trodde ikke veiene var breie nok til det her.

Mener de skuffer snøen til lokale deponi og så har de en graver der som løfter snøen opp i lastebilen. Dvs det skjer i flere steg.

På videoen så skjer jo dette samtidig.


Mener jeg faktisk opplevde dette på strekningen fra Mjøsbrua til Lillehammer den vinteren jeg ukependlet mellom Hamar og Otta.

Ellers ser man jo av og til traktorer med slik børste, som blåser det rett i egen tilhenger. Mulig de og bruker dette i trikkegater, igjen pga manglende mulighet til å bare skyve snøen til side i trange bygater.

Ellers i Oslo, så satser de gjerne på å samle opp snøen på torg oog åpne plasser, til de har mulighet til å måke opp snøen og kjøre det til deponering på mer egnede steder.

Ble vel og brukt på flyplasser, fordi man endel steder har begrenset med dumpeplass på tomta, men har brygge man dumpet snøen direkte i havet. Ja, før man begynte å tenke miljøkonsekvenser, og begynte å tenke på all dritten som følger med både av veisalt og bremsestøv og eksos.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 21. januar 2024, klokken 00:42
SitatHar slike i Oslo også når de driver snørydding. Først kommet en veiskrape som lager den pølsa med snø. Da kommer freserne, så følger traktorer som brøyter det siste.
hmmm kan hende du har rett men jeg har ikke sett den varianten som videoen. Dvs at snøen sprutes rett opp i lastebilen.

Har du sett dette i Oslo? Trodde ikke veiene var breie nok til det her.

Mener de skuffer snøen til lokale deponi og så har de en graver der som løfter snøen opp i lastebilen. Dvs det skjer i flere steg.

På videoen så skjer jo dette samtidig.


hvert eneste år.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Orbit

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 21. januar 2024, klokken 00:42Har du sett dette i Oslo? Trodde ikke veiene var breie nok til det her.
Det brukes de gangene de hvor gatene tømmes for biler, så de har bilfri gate med to kjørefelt pluss parkering og fortau på en eller begge sider å rydde. Det er riktignok fire forskjellige anbudsområder i byen (+ riksveier), som i dag er fordelt på tre entrepenører. Det kan derfor variere hvilket utstyr hver enkelt entrepenør har tilgjengelig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

#125
Men i en Boreal buss var det myyyyyye varmere  :o  https://www.bt.no/hendelser/i/15ERPQ/buss-i-bergen-sto-i-full-brann-jeg-maatte-faa-bort-barna

Fra BT og ligger på pluss men bildet sier jo mer enn 1000 ord - gammelt kinesisk jugeord

#søndagmorgenhumor

Electric cars in Norway

Denne er god :+1: og jeg vet ikke hvem Thomas skribenten er

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/diesel-busser-er-noe-dritt/o/5-95-1578234

Kopi bare fra starten på hans innlegg under

Diesel-busser er noe dritt


Jo, det er fullt mulig å bruke elbussene selv på vinteren.
15.01.24 12:39

Thomas Gramstad

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Her er mine forslag:

1. Del opp de lengste bussrutene i kortere ruter. Så kan nyladet buss nummer to settes inn rute, mens buss én går til lading.

2. Flere ladestasjoner for bussene.

3. Flere innendørs steder der bussene kan stå når de ikke kjører rute. Gir også «passiv oppvarming» av bussene innvendig.

4. Skru av aktiv oppvarming av bussene, til enhver tid.


RJK

1. Nei, det blir mere herk med ruter som "splittes", for da må man hele tiden koordinere med neste buss. En forsinkelse vil fort føre til kaos, og folk som skal litt forbi byttestedet risikerer å ikke rekke bussen som ikke kunne vente lengre.

2. Virkelig det eneste gode forslaget her. Ja, venteplasser bør få opp ladere. Det er null grunn til at bussjåføren skal sitte i en varm buss og bruke batterienergi, på en tid der bussen kunne fått tilført energi istedet. Og med tilførsel av energi, er det ikke så problematisk at det er varme på.

3. Ja, er det mulig og økonomisk forsvarlig, så gjerne. Men først bør man søke å få løst med punkt 2. noe som gjør andre tiltak i beste fall overflødig/unødvendig.

4. Delvis. Ja, man kan med fordel dempe varmenendel  pga at folk allerede har varme klær på. Men det er alltids kaldere å sitte ned på kald overflate (kaldt sete), enn å stå og ha mulighet til å bevege seg litt. Det er behagelig å komme inn i et litt varmere lokale, men "glohett" er nok lite ønskelig. Ihvertfall på korte ruter. På lengre ruter er det nok mer interessant å ta av seg jakken, slik man gjerne gjør på toget og i turbusser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Litt interessante tanker her, man bør stille litt spørsmål om Ruter er gode på anbud?
https://bussmagasinet.no/innlegg-ruter-dere-brenner-lyset-i-begge-ender/

SitatSom litt teknisk anlagt som jeg vil si jeg er, og i tillegg fagutdannet yrkessjåfør med mange års erfaring med tunge kjøretøy, så undret jeg meg over hvorfor en ikke plasserte drivaksel med innebygget elmotor på andre aksel, i fremre del av leddbussen. De holdt fast med å sette denne som tredje aksel bak i leddet. De bekreftet at det var ingen hinder for å plassere drivlinje fremfor ledd, men at materiellbeskrivelsen de hadde fått krevde drivlinjen bak i bussen. Og vi alle kjenner historien fra leddbussene på glatta i Oslo.

SitatMen i dag så følger ikke en gang de bak standarden Bus Nordic denne. De legger til unødvendig mye i beskrivelsen og gjør unntak, slik at bussene blir unike og låser seg til den linjen de skal kjøre på. En annenhåndsverdi mister en buss som dette. Slik som de 70 nedsnødde, fire år gamle bussene er et godt eksempel på.

automat

I flg Nettavisen er mangel på dieselvarmer en medvirkende årsak til kuldeproblemene. Andre steder, der Nobiba kjører med dieselvarmer har de ikke hatt problemer. Og igjen pekes det på kravspec i anbud.

https://www.nettavisen.no/5-95-1581507
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 21. januar 2024, klokken 10:28Ikke så lett for bussene i Bergen heller med all snøen :o se video&bilde

https://images.app.goo.gl/FBqNJevMY3xALjiCA

Problemene for busser i Bergen er på ingen måte relatert til elbusser, så det blir ikke helt relevant for tråden. Her er det snøvær generelt man ikke er vant med. Nå har heldigvis alle snøproblemer regnet bort og vi sliter kun med at Bryggen står under vann.

ToWalkOrDrive

Er jo litt rart at det ikke kan lages 4-hjulstrekk / 6-hjulstrekk på busser. Kunne hatt en motor per aksling, som kunne kobles inn ved behov. Litt som på en Tesla Model Y LR.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Brann i 10 busser i Sarpsborg.

Til de som nå tenker det var elbusser, så er det altså feil, dette var busser som går på naturgass, mest sannsynligvis LNG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MoKmAR/melding-om-full-fyr-i-gassbuss-i-sarpsborg
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#133
Sitat fra: RJK på mandag 22. januar 2024, klokken 16:29Brann i 10 busser i Sarpsborg.

Til de som nå tenker det var elbusser, så er det altså feil, dette var busser som går på naturgass, mest sannsynligvis LNG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MoKmAR/melding-om-full-fyr-i-gassbuss-i-sarpsborg
Ah ah den var lei.

Ja jeg bare spør meg selv om «bør bissene parkere så tett når de ikke er i bruk - som bussene gjør? Når konsekvensene ved brann er så store. Jeg ser det samme på el buss ladestasjonene også. De står veldig tett når de lader der gjennom natten. Det er ikke trygt ift brann. 

Men men nå vet vi jo at det brenner mer i bensin og dieselbiler enn i elbusser. Så det gjelder jo egentlig alt.

filtvet

Oslo kommune er totalt inkompetent. Hvordan kan det gå så lang tid uten måking og strøing av feks fortauer? Direkte livsfarlig for fotgjengere som må gå i veibanen.

Kanskje noen må ta seg en mastergrad til?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA