Chargefinder i Android Auto, MEN

Startet av gte-bjørn, onsdag 13. desember 2023, klokken 19:04

« forrige - neste »

gte-bjørn

En nylig oppdatering til chargefinder-appen kom omsider med støtte for Android Auto. Jeg testet den her forleden, åpnet opp appen i Android Auto i infotainment-systemet (ID.3). Der ble jeg møtt av en sort bakgrunn og beskjed "Please open the chargefinder-app on your phone to activate". ???

Det er jo helt bak mål! >:( Hele vitsen med Android Auto er jo at jeg skal kunne bruke appen uten å måtte stoppe for å finne fram telefonen, evt. være avhengig av å ha en passasjer som kan bruke den. Nå stod jeg fortsatt parkert så jeg kunne gjøre som den sa men når jeg virkelig trenger den så går ikke det.

Jeg håpet at det kanskje bare var noe jeg måtte gjøre første gang men nei. Jeg har brukt ihvertfall fire andre apper i AA (to til navi, to til podcast) og ingen av dem krever at jeg tar opp telefonen.

Er det andre som har prøvd, evt. funnet noen vei utenom?

RodeoKlovn

Funker knirkefritt med Apple Carplay i alle fall. Fikk en lignende beskjed første gangen, men det viste seg at stedtjenester kun var aktivert "når appen er i bruk". Endret til "tillat alltid" og nå fungerer ChargeFinder likt som de andre gps-appene.
2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

gte-bjørn

Hmm jeg hadde satt "Sett appaktivitet på pause hvis ubrukt" (som er standard) og det er godt mulig jeg ikke hadde åpnet appen på en stund. Nå har jeg skrudd det av så skal teste neste gang jeg kjører.

gte-bjørn

Hmm, i Android finnes ikke "tillat alltid", det er kun "bare tillat når appen brukes" eller mindre. Men appen brukes da når jeg starter den i AA?  ::) Jeg skal som sagt teste, det blir imorgen.

gte-bjørn

Jeg testet litt mer lille julaften. Det virker som at jeg må ha startet appen på telefonen kort tid før for at den skal la seg åpne i AA. Hvor kort tid vet jeg ikke men ca. 5 minutter er ihvertfall nok. Kanskje men er nødt til å starte den opp i AA ved start på turen for å være sikker.

Fikk bruk for den én gang på vei mot Dombås. Hadde egentlig tenkt å lade på CK Otta selv om det er dyrere enn E.ON eller Eviny Dombås. Men appen sa at ingen var ledige der mens det var noen ledige på Dombås. Grensesnittet i AA er helt annerledes. Bl.a. sier den bare hvor mange ledige plasser det er, ikke hvor mange som er totalt, og der ingen var ledige så dukket det ikke opp i det hele tatt. Dermed så det ut som det ikke fantes noe som helst på Otta. ::) Det er ikke mulig å skrolle i kartet, du får kun opp en liste sortert etter avstand. Jeg liker appen på telefonen bedre...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA