Kjøpe eller ikke kjøpe ny bil - beslutningsstøtte

Startet av puddingen123, ons 06. des 2023, kl. 12:02

« forrige - neste »

puddingen123

Hei.

Jeg har lest på forumet i lang tid fordi jeg lenge har vurdert å gå til anskaffelse av elbil. Nå som alle forhandlere har tilbud ser jeg at det kan være et fornuftig tidspunkt å kjøpe på. Men jeg trenger litt beslutningsstøtte.

Situasjonen min er at jeg per i dag kjører en 2018-modell Golf. Denne brukes til jobb ca. 20 km hver vei og småkjøring til byen, butikk osv. På vinterstid blir det også noe kjøring til fjellet i forbindelse med skikjøring av typen randonee. Det er altså ikke veldig store krav, men jeg har lyst til å kunne ta meg frem i bratt terreng i snø mtp. skiturene.

Mine beregninger tilsier kostnader ca. som følger:
- Bensin 14.500 kr/år
- Bompenger 15.000 kr/år
- Service 10.000 kr/år

Dette er basert på det jeg kunne finne av utgifter i nettbank, så dette bør være ganske reelt. Forsikring antar jeg vil havne på ca det samme om jeg bytter bil, så det har jeg valgt å se bort fra per nå.

Mine anslåtte utgifter med en ny elbil vil være følgende:
- Strømutgifter 4.000 kr/år
- Bompenger 7.000 kr/år
- Service 4.000 kr/år

Det som ikke er med i regnestykket er verditap på bilen. Dette synes jeg er vanskelig å beregne mtp. usikkerhet og de store rabattene man nå får hos forhandlere.

Jeg heller mot å kjøpe en Skoda Enyaq Coupe. Enten vanlig eller RS-utgaven. Valget av bil er for så vidt ikke så viktig.

Tanken er å betale ut hele bilen og slippe å betale renter. Rent økonomisk ønsker jeg tilbakemeldinger. Jeg ser at bilen jeg eier har holdt seg godt i pris og at jeg enda får en del for den. Tenker derfor at nå er et veldig gunstig tidspunkt å selge på. Tanker?

Barfot

Forsikring blir nok betydelig dyrere med ny bil, avhengig av kjørelengde. Du kommer fort på 12.000 i året inkl. årsavgift.

Se bare på leasingkostnader, fort nærmere 250.000 på 3 år, (er det ikke ca. 240.000 på Mac-E i reklamen) du må nok regne med mye det samme i verditap selv om du kjøper bilen cash. Du bør regne med tapte renter dersom du satt samme mengde penger i f.eks. indeksfond.

Vi har kjørt mye med vår bil, ca. 80.000 km på drøye 2,5 år og vil ha et verditap på ca. 250-260.000 på denne ved innbytte nå.
Historisk sett har en vanlig bil hatt ca. 50 % verditap på 5 år, mulig elbiler noe mer nå, spesielt når de nærmer seg utløp av garantitid.

geear

Tror neppe du klarer å regne hjem økonomisk å bytte fra en 2018 fossilgolf til en ny elbil til 4-600k. Det vil mest sannsynlig bety en betydelig økning i bilkostnader (brutalt verditap).

Hvordan kom du frem til under halvparten i bompenger forresten? Her i Sandnes/Stavanger er det 70 % takst for elbiler i bommene fra 1.1, så besparelsen er marginal. Dette kommer helt sikkert susende overalt, og de fleste steder er det vel allerede 50 %?

Kaptein Sabeltann

Hei,

Jeg er i litt samme situasjon som deg og har egentlig landet på at en pent brukt 21/22 modell vil være det beste kjøpet samlet sett, iallfall om du bruker litt tid og ikke kjøper den første og beste. I denne sammenheng er det vanskelig å komme utenom TM3 4x4 - de holder seg brukbart i pris og de kostet heller ikke all verden den gang de var nye. Dersom man sammenligner med hva man må ut med for samme bilen som 19-modell vil jeg tro det verste verdifallet allerede er tatt ut (men noe sparebøsse er det likevel ikke). Godt nok har de ulike forhandlerne mange gode kampanjer som gjør sitt til at tiden for helt ny er nå - Skoda har du allerede sett på, men også Toyota har en veldig fin kampanje på deres Bz4x eller hva den nå heter til rundt 460K med vinterdekk, serviceavtale osv.

Problemet er selvsagt hva som skjer i løpet av et par år. Hittil har elbiler stort sett hatt store, tunge batterier med litt varierende kvalitet. Hva tror du skjer med disse når blant annet Toyota ruller ut sine nye lettere batterier, men med høyere lagringstetthet, etterhvert også basert på faststoff? Jeg leste en artikkel i Motor i går hvor det antydes at disse kommer ca 2026/27. Ny teknologi som erstatter den gamle (litt for raskt) er selvsagt ikke noe nytt for elbilens del, men derfor er det også viktig å vurdere nøye hva man egentlig har behov for og handle ut fra det - iallfall om man skal være mest mulig økonomisk. For egen del vurderer jeg også en hybrid ala BMW X1 25E da jeg får litt av begge verdener; kjører billig på strøm i det daglige og litt dyrere på bensin de få gangene jeg skal kjøre veldig langt.

turfsurf

Jokeren her er jo at med ny bil har du 5 år med bil med garanti. Med golfen har du 5 år med bil uten garanti. Om det koster noe eller ikke blir jo ett sjansespill. Kjente kostnader er jo garantert lavere på golfen. Så blir det en vurderingen av nytteverdien av en ny bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kaptein Sabeltann på ons 06. des 2023, kl. 17:20Hei,

Hva tror du skjer med disse når blant annet Toyota ruller ut sine nye lettere batterier, men med høyere lagringstetthet, etterhvert også basert på faststoff?
Det der vil bli en liten elbil revolusjon. Det gleder jeg meg til.

Kaptein Sabeltann

Jeg også, så derfor har jeg selv valgt å kjøpe pent brukt denne gang. Beslutningen falt egentlig mens jeg skrev innlegget til TS. I mellomtiden får jeg håpe at jeg tar feil og at det tar litt lengre tid, men 2027 burde være et realistisk anslag basert på det som finnes av informasjon i dag. Det ryktes imidlertid fra flere hold om at diverse batteri-produsenter i USA også skal ha mer effektive batterier klare for produksjon rundt 2026. Med litt forsinkelser, leveringsproblemer osv tror jeg derfor 2027 er et realistisk anslag. Selv tenker jeg at det da er mer fornuftig å sitte med en brukt bil i den lavere prisklassen som nesten "alle" har råd til fremfor en mellomklasse-pris hvor de som har råd, ofte også kan strekke seg til ny/1 år gammel. Jeg kan selvsagt ta feil, men TS ba om råd og dette er derfor mine "5 cents".

RJK

Spørsmålet er mest hva du velger å gjøre når det kommer til stykket, og du må gjøre et reelt valg.

Sitter du da med en bil som fremdeles fungerer for deg og ditt behov, om det skulle komme til det stykket at du må velge å ta et heftig tap, eller kan du sitte med bilen så lenge at det betyr lite fra eller til. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Hvis!

når blant annet Toyota ruller ut sine nye lettere batterier. Toyota har feilet på alle sine elbilsatinger, kanskje bortsett fra Rav-modellen. Totalt fiasko at de la ned produksjon av den.

RJK

Sitat fra: filtvet på tor 07. des 2023, kl. 09:51Hvis!

når blant annet Toyota ruller ut sine nye lettere batterier. Toyota har feilet på alle sine elbilsatinger, kanskje bortsett fra Rav-modellen. Totalt fiasko at de la ned produksjon av den.
Ja, det kan hende det er et "hvis" istedet for et "når", selv om jeg tenker det mer er "når", dog langt seinere enn de har kommunisert før. Så er kanskje ikke relevant før denne bilen er "brukt opp" eller solgt videre.

RAV4 er ikke noe de har sluttet å produsere, men de har vel bare sluttet å tad de inn i Norge pga at BZ4X skulle ta over for denne kategorien/størrelse av SUV'er...

https://www.toyota.com/rav4/
Bosted Oslo

puddingen123

Jeg skjønner at det verditapet jeg må ta ved å kjøpe meg en ny Enyaq blir veldig stort. Så det er kanskje mindre aktuelt enn jeg først hadde tenkt. Spesielt siden jeg per nå ikke trenger en riktig så stor bil... Jeg har nok leita etter en grunn til å kunne kjøpe helt nytt.

Men hvis man ser på en brukt TM3 som blir foreslått her så kommer jo spørsmålet om hva dere tenker om å kjøpe en 22-modell LR med under 40k km til rett under 400k? Sett opp i mot at det nå har kommet en oppgradert versjon og i forhold til verditap på disse to-tre år fremover. Og er det noe spesielt å ta hensyn til med disse brukt?

RJK

Sitat fra: puddingen123 på tor 07. des 2023, kl. 11:56Jeg skjønner at det verditapet jeg må ta ved å kjøpe meg en ny Enyaq blir veldig stort. Så det er kanskje mindre aktuelt enn jeg først hadde tenkt. Spesielt siden jeg per nå ikke trenger en riktig så stor bil... Jeg har nok leita etter en grunn til å kunne kjøpe helt nytt.

Men hvis man ser på en brukt TM3 som blir foreslått her så kommer jo spørsmålet om hva dere tenker om å kjøpe en 22-modell LR med under 40k km til rett under 400k? Sett opp i mot at det nå har kommet en oppgradert versjon og i forhold til verditap på disse to-tre år fremover. Og er det noe spesielt å ta hensyn til med disse brukt?
Får du den ned mot 400 K, så ville ihvertfall jeg sagt "løp og kjøp". Og da helst en modell fra april til september, da får du vel både sensorer og den høyeste nyttelasten.

Er vel ikke før Juniper-versjon kommer, at disse kanskje blir "gamle", men uansett får du en bra bil for pengene da.

Og ny LR koster vel rundt 570 K nå, med mulighet for 20-30 K av om du finner en inventory-bil til 20-30 K lavere. 
Bosted Oslo

Barfot

Ser ikke helt den store forskjellen mellom en straks 2 år gammel bil til 400' kontra en ny til rundt 500'
Du får jo nye Ionic 5 med 4x4 til drøye 500' nå.

Bare lån på 230.000 over 7 år er ca. 42.000 i året, totalt nesten 300' totalt.
Som sagt - verditapet er den største kostnaden og hurtigkjettinger i bagasjerommet de få gangene du trenger dem, gjør at f.eks. en 1-2 år gammel Peugeot E-2008 til 230-240.000 blir betydelig snillere i regnestykket.

Rosstopher

Sitat fra: RJK på tor 07. des 2023, kl. 10:44

Ja, det kan hende det er et "hvis" istedet for et "når", selv om jeg tenker det mer er "når", dog langt seinere enn de har kommunisert før. Så er kanskje ikke relevant før denne bilen er "brukt opp" eller solgt videre.

RAV4 er ikke noe de har sluttet å produsere, men de har vel bare sluttet å tad de inn i Norge pga at BZ4X skulle ta over for denne kategorien/størrelse av SUV'er...

Les innlegget en gang til.  ;) Hvilke satsinger er det Toyota har feilet på i følge filtvet?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

RJK

Sitat fra: Rosstopher på tor 07. des 2023, kl. 14:26
Sitat fra: RJK på tor 07. des 2023, kl. 10:44

Les innlegget en gang til.  ;) Hvilke satsinger er det Toyota har feilet på i følge filtvet?
Nå har vel Toyota teoretisk bare en elbil, BZ4X.

Det finnes en Lexus med ChaDeMo-lader, og en Lexus-trilling til BZ4X og Subaru Solterra, og ellers har de betalt for å få klistra sine logoer på ettpar Stellantis varebiler.

RAV4EV var en compliance-bil uten hurtiglading, dog med Tesla-teknologi i bunn. Eneste interessante med den var dog det at det var en populær biltype, som egentlig fortjente bedre behandling.

Kan jo knapt kalle det en satsing, da... ;)
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA