Kjøpe eller ikke kjøpe ny bil - beslutningsstøtte

Startet av puddingen123, ons 06. des 2023, kl. 12:02

« forrige - neste »

puddingen123

Sitat fra: Barfot på tor 07. des 2023, kl. 14:17Ser ikke helt den store forskjellen mellom en straks 2 år gammel bil til 400' kontra en ny til rundt 500'
Du får jo nye Ionic 5 med 4x4 til drøye 500' nå.

Bare lån på 230.000 over 7 år er ca. 42.000 i året, totalt nesten 300' totalt.
Som sagt - verditapet er den største kostnaden og hurtigkjettinger i bagasjerommet de få gangene du trenger dem, gjør at f.eks. en 1-2 år gammel Peugeot E-2008 til 230-240.000 blir betydelig snillere i regnestykket.

Tanken er å ikke ha lån på bilen. Og forskjellen på en brukt Model 3 til 400k og en Enyaq RS til 600k er jo noe. Det vil jo alltids være mulig å gå ned i pris og finne billigere alternativer. Men hvis jeg får solgt min nåværende bil for ca. 200k så er det ikke så aller verst.

Det store spørsmålet er jo om det er verdt å evt. kjøpe en ny model 3 med oppgraderinger. Men da står man jo på samme sted hva gjelder verditap på ny bil. Og om man skal selge den igjen om 2-3 år så har det vel kommet enda nyere biler på markedet. Så det å alltid skulle se på hva som kommer gjør vel at man heller ikke kommer noen vei.

turfsurf

Sitat fra: puddingen123 på tor 07. des 2023, kl. 16:40Og om man skal selge den igjen om 2-3 år så har det vel kommet enda nyere biler på markedet. Så det å alltid skulle se på hva som kommer gjør vel at man heller ikke kommer noen vei.
Det er en feilslutning som mange gjør. 2-3 år gamle biler konkurrerer ikke med nye, de konkurrerer med andre 2-3 år gamle biler. Siden det er mange som finner disse gode nok nå, så vil det være det som 2-3 år gammel brukt også.

Om det kommer noe nytt som gjør de nye bilene vesentlig bedre og samtidig like billig som 2-3 år gamle biler, så hadde saken vært en annen, men det kommer jo ikke til å skje.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

puddingen123

Sitat fra: turfsurf på tor 07. des 2023, kl. 17:38
Sitat fra: puddingen123 på tor 07. des 2023, kl. 16:40Og om man skal selge den igjen om 2-3 år så har det vel kommet enda nyere biler på markedet. Så det å alltid skulle se på hva som kommer gjør vel at man heller ikke kommer noen vei.
Det er en feilslutning som mange gjør. 2-3 år gamle biler konkurrerer ikke med nye, de konkurrerer med andre 2-3 år gamle biler. Siden det er mange som finner disse gode nok nå, så vil det være det som 2-3 år gammel brukt også.

Om det kommer noe nytt som gjør de nye bilene vesentlig bedre og samtidig like billig som 2-3 år gamle biler, så hadde saken vært en annen, men det kommer jo ikke til å skje.

Jeg skjønner tanken din, men det er jo ikke alltids tilfelle. Se f.eks. på 2022-modeller av Polestar 4x4 på Finn nå. De rimeligste koster rundt 430k. Samtidig får du nå ny Polestar levert fra 470k. Da konkurrerer plutselig bruktbilene som ligger ute med helt nye biler.

Er det forresten noen som har tanker om å kjøpe en ny Polestar uten særlig ekstrautstyr for 470-490k kontra fullspekka 22-modell? Er det noe som er must have på disse som man ikke får på innstegsmodellene?

Barfot

Litt enig der - er kjøpesum relativt lite forskjell på en 1-2-3 år gammel bil, kontra en ny en, så vil man kanskje vurdere n ny en.

Fikk tilbud på en demobil, der lik bil, helt ny, kampanjepris var 50.000,- dyrere enn demobilen.
Ikke sikkert det er et dumt valg å kjøpe ny, 1 år lengre garanti etc etc.
8.000 km mindre slitasje på dekk og da eventuelt alle mulige som har "svinkjørt" med den brukte, eventuelt og ladet i hytt og pine på det året.

Hvis leasingpris på lik bil er ca. 230.00 på 3 år, dvs +70.000 i året, er ikke 50' opp fra 1 år gammel til helt ny så stor.

Men - igjen, har og kikket på E-2008 GT, 2 år gammel bil ned til 225-230.000,- for en som er kjørt under 50.000 km. DEN har et betydelig lavere innsteg enn en ny en.

Moas

I normale tider så har verditapet på nybil vært største det første året. Man har ofte brukt 20% reglen da.

En bil til 500k med 20% verdifall har da i så fall tapt seg ca. 100k kr.

Så vet vi at bilmarkedet ikke er så normalt lenger, men elbiler har tapt seg i verdi også i 2022.

Dette som en pekepinn.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

puddingen123

Sitat fra: Moas på tir 12. des 2023, kl. 09:29I normale tider så har verditapet på nybil vært største det første året. Man har ofte brukt 20% reglen da.

Så vet vi at bilmarkedet ikke er så normalt lenger, men elbiler har tapt seg i verdi også i 2022.

Dette som en pekepinn.

Ja og hvordan blir det regnestykket når man nå får en ny 24-modell Polestar med 80-100k avslag? Kan man anta at man kan selge til nesten samme pris som man kjøpte for ett år frem i tid? For da vil det vel i så fall være tullete å kjøpe en 22-modell som bare koster 80k mindre.

Daniel_0007

Sitat fra: puddingen123 på tir 12. des 2023, kl. 15:29
Sitat fra: Moas på tir 12. des 2023, kl. 09:29I normale tider så har verditapet på nybil vært største det første året. Man har ofte brukt 20% reglen da.

Dette som en pekepinn.

Ja og hvordan blir det regnestykket når man nå får en ny 24-modell Polestar med 80-100k avslag? Kan man anta at man kan selge til nesten samme pris som man kjøpte for ett år frem i tid? For da vil det vel i så fall være tullete å kjøpe en 22-modell som bare koster 80k mindre.

Tviler sterkt på det, tipper om et år så har de et lignende tilbud igjen.
f.eks id4 har hatt flere kampanjer nå i 2023.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

filtvet

Vår Tesla 3 LR 2021 er vel verdt ca 350´ nå. Koster 530´ ny. Så "litt" av et verditap på 2 år.

Moas

Sitat fra: filtvet på tir 12. des 2023, kl. 17:52Vår Tesla 3 LR 2021 er vel verdt ca 350´ nå. Koster 530´ ny. Så "litt" av et verditap på 2 år.
Det kan stemme med de gamle avskrivningsreglene. 20% 1 år, 10% 2 år. Ca. 30% etter to år. Altså som normalt, før unntaksårene..

Kanskje man kan si at vi er tilbake til den gamle normalen. Så kan man spørre seg om det er i korrelasjon med høyere rente på billån og prisstigning? I så fall kan prisfallet stabilisere seg under en viss grense (200k kr?), hvor andre markedsmekanismer tar over (altså folkelige priser = flere om beinet på bruktmarkedet).

Det blir spennende å se framover hva som skjer med bruktpriser i 2024.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Rævedilter

Sitat fra: Moas på tir 12. des 2023, kl. 18:31Det kan stemme med de gamle avskrivningsreglene. 20% 1 år, 10% 2 år. Ca. 30% etter to år.
Avskrivningsregler? Har vel ikkje så mykje verdifall å gjere, men for orden skyld er skattemessig avskriving av personbiler saldoavskrving med 20%, dvs 20%,16%,12,8% etc.
Gjennomsnittlig historisk verdifall for personbiler er vel ca.20%,14%,12%,11%,10% etc, som da blir nærmere 50% etter 3 år og rundt 70% etter 6 år.

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på tir 12. des 2023, kl. 17:52Vår Tesla 3 LR 2021 er vel verdt ca 350´ nå. Koster 530´ ny. Så "litt" av et verditap på 2 år.
Sitat fra: Moas på tir 12. des 2023, kl. 18:31
Sitat fra: filtvet på tir 12. des 2023, kl. 17:52Vår T...

Det blir spennende å se framover hva som skjer med bruktpriser i 2024.
Det vi vet som er endring i 24 er at de avgift refusjonene ifm eksport ut av Norge spes gunstig ift tunge bensin diesel med mye kubikk forsvinner. Da faller ettersp og flere vil ha elbil og elbiler vil falle mindre i pris. Veldig bra løsning  :+1:

Kaptein Sabeltann

Sitat fra: puddingen123 på man 11. des 2023, kl. 21:43

Jeg skjønner tanken din, men det er jo ikke alltids tilfelle. Se f.eks. på 2022-modeller av Polestar 4x4 på Finn nå. De rimeligste koster rundt 430k. Samtidig får du nå ny Polestar levert fra 470k. Da konkurrerer plutselig bruktbilene som ligger ute med helt nye biler.

Er det forresten noen som har tanker om å kjøpe en ny Polestar uten særlig ekstrautstyr for 470-490k kontra fullspekka 22-modell? Er det noe som er must have på disse som man ikke får på innstegsmodellene?

Etter selv ha vært gjennom denne prosessen veldig nylig kan jeg ikke si annet enn at mange av de bilene som ligger ute på Finn er latterlig høyt priset.

Det gjelder ikke bare Polestar, men også Tesla og Hyundai (Ionic 5 og 6). Man kan selvsagt forstå at folk ønsker seg best mulig pris for sin gamle bil - det gjør vel de fleste av oss? Jeg har til og med sett enkelte som forlanger mer for 22-modeller enn helt nye med samme spesifikasjon som selges på kampanje.

Tiden for "flipping" er heldigvis over selv om ikke alle selgere ser ut til å ha fått med seg dette. Tilsvarende har jeg sett lignende prising med mange TM3 - hvor Tesla selv ofte, men selvsagt ikke alltid er blant de rimeligste selgerne selv på 19-modeller.

For egen del kjøpte jeg til slutt en TM3 fra Tesla som sammenlignet med finn.no var svært konkurransedyktig priset. Forskjellen ved å kjøpe fra dem er imidlertid at jeg får 1 år eller 20K km ekstra garanti, noe som gjør prisen enda mer attraktiv. Jeg vet ikke om Polestar har lignende ordninger, men ville absolutt undersøkt det.

Å kjøpe helt ny bil med lite ekstra-utstyr pleier å være dårlig butikk ved salg en gang i fremtiden, men dette avhenger jo selvsagt litt av tidshorisonten på eierskapet ditt. Unntaket er vel dersom du kjøper en faceliftet modell.

Selv opplevde jeg iallfall det på en Mercedes B-klasse (bensin) jeg eide for en del år siden hvor min var en ganske "basic" dog faceliftet modell som holdt seg vesentlig bedre i pris enn foregående årsmodell.

Moas

Sitat fra: Kaptein Sabeltann på tor 14. des 2023, kl. 04:21

Etter selv ha vært gjennom denne prosessen veldig nylig kan jeg ikke si annet enn at mange av de bilene som ligger ute på Finn er latterlig høyt priset.

Det gjelder ikke bare Polestar, men også Tesla og Hyundai (Ionic 5 og 6). Man kan selvsagt forstå at folk ønsker seg best mulig pris for sin gamle bil - det gjør vel de fleste av oss? Jeg har til og med sett enkelte som forlanger mer for 22-modeller enn helt nye med samme spesifikasjon som selges på kampanje.

Tiden for "flipping" er heldigvis over selv om ikke alle selgere ser ut til å ha fått med seg dette. Tilsvarende har jeg sett lignende prising med mange TM3 - hvor Tesla selv ofte, men selvsagt ikke alltid er blant de rimeligste selgerne selv på 19-modeller.

For egen del kjøpte jeg til slutt en TM3 fra Tesla som sammenlignet med finn.no var svært konkurransedyktig priset. Forskjellen ved å kjøpe fra dem er imidlertid at jeg får 1 år eller 20K km ekstra garanti, noe som gjør prisen enda mer attraktiv. Jeg vet ikke om Polestar har lignende ordninger, men ville absolutt undersøkt det.

Å kjøpe helt ny bil med lite ekstra-utstyr pleier å være dårlig butikk ved salg en gang i fremtiden, men dette avhenger jo selvsagt litt av tidshorisonten på eierskapet ditt. Unntaket er vel dersom du kjøper en faceliftet modell.

Selv opplevde jeg iallfall det på en Mercedes B-klasse (bensin) jeg eide for en del år siden hvor min var en ganske "basic" dog faceliftet modell som holdt seg vesentlig bedre i pris enn foregående årsmodell.
Sitat fra: Kaptein Sabeltann på tor 14. des 2023, kl. 04:21

Det gjelder ikke bare Polestar, men også Tesla og Hyundai (Ionic 5 og 6). 

Tidene har forandret siden dengang. På Tesla så betyr f.eks. facelift at de har plukket bort utstyr :-1:
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

SitatTiden for "flipping" er heldigvis over selv om ikke alle selgere ser ut til å ha fått med seg dette.
Kaptein.. :+1:  ser den

Men sammenlignet med gml dager da man lett dro hundre mellom kjøp salg over noen dager - er over. Nå er det småpenger og i verstefall gå ut i null...

Så tiden for flipping er kansje ikke over men ikke slik vi holdt på før....in the golden days for å si det på den måten

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA