Norske Tesla-arbeidere frykter for jobben – organiserer seg i hemmelighet

Startet av Boikott My Ass, tor 30. nov 2023, kl. 22:58

« forrige - neste »

Boikott My Ass

Gammelt nytt vil kanskje noen si, men like aktuelt uansett. Så hva sier menigheten?

1. Boikott Tesla, i sympati.

eller

2. Gi blanke fff da jeg kun tenker på meg selv og driter i fagforeninger osv.

https://frifagbevegelse.no/magasinet-for-fagorganiserte/norske-teslaarbeidere-frykter-for-jobben--organiserer-seg-i-hemmelighet-6.158.1005942.20d07111aa
Bmw 530i G30

Radial

Jeg er skikkelig inhabil, som bare har Tesla i garasjen🙈

Men at man tar en liten status rapport på sine medarbeidere, mener jeg til tider er bra.
Man ser i skjema at de ønsker at teknikeren er nytenkende, yter ekstra, er nøye og nysgjerrig...alt dette er jo saker alle arbeidsgivere ønsker seg, men få lager papirer på det.

Men at de ikke får organisere seg er helt dustete...dog får Tesla da ikke belønnet prestasjoner/egenskaper slik som skjema skisserer lenger, for da går man gjerne bare på ansiennitet, etc.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Man kan godt ha individuelle lønnstillegg selv om man er fagorganisert. Det avhenger av avtaler.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Klykken

Sitat fra: Bmw_Tryne på tor 30. nov 2023, kl. 22:582. Gi blanke fff da jeg kun tenker på meg selv og driter i fagforeninger osv.
Jeg gir blanke fff, så lenge bilen fungerer fint. Hvordan CEO, fagforeninger og annet opererer driter jeg 100% i, uansett om det er Tesla, VW, BMW eller Kina-Hånki.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Håvar

Sitat fra: Radial på tor 30. nov 2023, kl. 23:08Jeg er skikkelig inhabil, som bare har Tesla i garasjen🙈

Men at de ikke får organisere seg er helt dustete...dog får Tesla da ikke belønnet prestasjoner/egenskaper slik som skjema skisserer lenger, for da går man gjerne bare på ansiennitet, etc.

Det er ingenting i veien for individuell belønning og lønnsoppgjør basert på prestasjon og kvalifikasjoner.
Selv (enkelte steder) i staten lar det seg gjøre. Det avhenger av avtaler og ledelse.
Manglende aksept for organisering har jeg ikke sansen for og gir en liten bismak når jeg selv har bidratt ved å kjøpe en Tesla.
Det må også sies at det går to veier, en fagforening kan også ødelegge en bedrift/marked.
Et sunt samarbeid mellom arbeidsgiver og fagforening tenker jeg er sunt.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: Håvar på fre 01. des 2023, kl. 10:57
Sitat fra: Radial på tor 30. nov 2023, kl. 23:08Jeg er skikkelig inhabil, som bare har Tesla i garasjen🙈

Et sunt samarbeid mellom arbeidsgiver og fagforening [ansatte] tenker jeg er sunt.
Dette er tingen. Fagforeningen representerer de ansattes behov og innspill, og alle har samme interesse: happy worker- happy leader - happy profit
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på fre 01. des 2023, kl. 13:26
Sitat fra: Håvar på fre 01. des 2023, kl. 10:57Et sunt samarbeid mellom arbeidsgiver og fagforening [ansatte] tenker jeg er sunt.
Dette er tingen. Fagforeningen representerer de ansattes behov og innspill, og alle har samme interesse: happy worker- happy leader - happy profit
Selvfølgelig, er det ett bra samarbeid så er det jo bra. Men bare AFP ordningen øker lønnskostnader med 2,6%. Det er nok til å gjøre mange bedrifter ulønnsomme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Dette er skremmende å lese. Dette er ikke bra av Tesla å holde på slik. Elon må tilpasse spillereglene i hvert av de landene han har sine arbeidere i. 

Les her:

https://frifagbevegelse.no/debatt/teslastreiken-er-en-kamp-vi-ikke-kan-tape-6.490.1007979.aff32335cd

Kopi fra den nyheten:

Musk er kjent for sin aggressive motstand mot fagforeninger.

Tesla tapte nylig en rettssak i USA mot en arbeider som hadde blitt ulovlig oppsagt for å ha organisert seg, og National Labor Relations Board har gjentatte ganger påpekt hvordan selskapet har etterforsket, trakassert, disiplinert og diskriminert ansatte som melder seg inn i en fagforening.

Tidligere i år sa selskapet opp 30 ansatte i Buffalo, etter at de hadde forsøkt å organisere kollegaene sine.

Tesla oppfører seg på samme måte overalt i verden – også her i Norge.

«Hver gang jeg besøker Teslas verksteder, blir vi kastet ut det sekundet de hører jeg kommer fra fagforeninga», fortalte Oskar Lindøe, leder for Fellesforbundets avdeling 1, til FriFagbevegelse nylig.

Leder i avdeling 5, Richard Storevik, fortalte at deres organisasjonsarbeider har et eget Excel-ark for Tesla-medlemmene, som er redde for at arbeidsgiveren skal finne ut av at de er LO-medlemmer.

birger skråmm

Roy Aasen

I denne sammenhengen kan Tesla dra faen i vold.
Og Tesla kommer ikke på gårdsplassen her, uavhengig av ovenstående.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

DN mener: Opp med hodet, Elon Musk. Tesla har hatt større utfordringer enn at de ansatte vil ha tariffavtale.

Tesla-eier Elon Musk har for lengst gjort seg kjent som en sterk motstander av fagforeninger. Hans eneste kommentar til den pågående streiken i Sverige, er at den er «insane».

Musks holdning ser ut til å være dypt implementert i Tesla. Også i Norge opplyser ansatte at de er redde for represalier, og de som organiserer seg ber ofte om å slippe å bli registrert på bedriften, opplyser representanter fra Fellesforbundet.

I et ferskt intervju i regi av New York Times forklarer Musk at han er negativ til alt som bidrar til å sette grupper av ansatte opp mot hverandre. Han mener fagforeninger skaper en «lords an peasants kind of thing».

Det er spennende å høre noen bruke frykten for føydalsamfunn som et argument mot fagforeninger. Fagforeningenes grunnleggende mål har tvert imot vært at ansatte skal slippe å være prisgitt arbeidsgivers vilkårlige raushet. Men et samfunn med høy grad av organiserte arbeidere som jobber under tariffavtaler, kommer heller ikke bare arbeidstagerne til gode.

Musk virker uutdannet i hvordan fagforeninger egentlig fungerer i de landene hvor de er mest utbredt. Det norske trepartssamarbeidet mellom arbeidsgivere, arbeidstagere og staten, er bredt anerkjent som en suksessoppskrift. Målet er at samarbeidet skal virke maktbalanserende i begge retninger, og sikre både stabilitet og fleksibilitet.

Til tross for det årlige basketaket rundt lønnsoppgjøret, skal du grave dypt for å finne representanter for arbeidsgiverforeningene som heller ønsker seg amerikanske tilstander, hvor lønnsnivå og arbeiderrettigheter er i et kontinuerlig politisk og juridisk spill.

Musk ser tydeligvis på den skandinaviske modellen som et sosialistisk mareritt. Samtidig er den amerikanske bilbransjen i ferd med å bli en del av det, gjennom bransjeforeningen The United Auto Workers' offensive vervekampanje og nylige gjennombrudd hos Ford, Stellantis og General Motors.

Mot slutten av intervjuet kan det virke som om også Musk hører klokkene som har begynt å ringe.

– Jeg vet ikke. Kanskje kommer de til å organisere seg, sier verdens rikeste mann om sine ansatte.

Det går nok bra, Elon.
Mine I-Pace videoer

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på man 04. des 2023, kl. 07:27DN mener: Opp med hodet, Elon Musk. Tesla har hatt større utfordringer enn at de ansatte vil ha tariffavtale.

Tesla-eier Elon Musk har for lengst gjort seg kjent som en sterk motstander av fagforeninger. Hans eneste kommentar til den pågående streiken i Sverige, er at den er «insane».

Musks holdning ser ut til å være dypt implementert i Tesla. Også i Norge opplyser ansatte at de er redde for represalier, og de som organiserer seg ber ofte om å slippe å bli registrert på bedriften, opplyser representanter fra Fellesforbundet.

I et ferskt intervju i regi av New York Times forklarer Musk at han er negativ til alt som bidrar til å sette grupper av ansatte opp mot hverandre. Han mener fagforeninger skaper en «lords an peasants kind of thing».

Det er spennende å høre noen bruke frykten for føydalsamfunn som et argument mot fagforeninger. Fagforeningenes grunnleggende mål har tvert imot vært at ansatte skal slippe å være prisgitt arbeidsgivers vilkårlige raushet. Men et samfunn med høy grad av organiserte arbeidere som jobber under tariffavtaler, kommer heller ikke bare arbeidstagerne til gode.

Musk virker uutdannet i hvordan fagforeninger egentlig fungerer i de landene hvor de er mest utbredt. Det norske trepartssamarbeidet mellom arbeidsgivere, arbeidstagere og staten, er bredt anerkjent som en suksessoppskrift. Målet er at samarbeidet skal virke maktbalanserende i begge retninger, og sikre både stabilitet og fleksibilitet.

Til tross for det årlige basketaket rundt lønnsoppgjøret, skal du grave dypt for å finne representanter for arbeidsgiverforeningene som heller ønsker seg amerikanske tilstander, hvor lønnsnivå og arbeiderrettigheter er i et kontinuerlig politisk og juridisk spill.

Musk ser tydeligvis på den skandinaviske modellen som et sosialistisk mareritt. Samtidig er den amerikanske bilbransjen i ferd med å bli en del av det, gjennom bransjeforeningen The United Auto Workers' offensive vervekampanje og nylige gjennombrudd hos Ford, Stellantis og General Motors.

Mot slutten av intervjuet kan det virke som om også Musk hører klokkene som har begynt å ringe.

– Jeg vet ikke. Kanskje kommer de til å organisere seg, sier verdens rikeste mann om sine ansatte.

Det går nok bra, Elon.
Godt skrevet i DN-saken

sjokomelk

"Problemet" med UAW i USA er at du ikke lenger ansetter egne folk, men leier X antall ansatte fra UAW. Folk er da ansatt hos UAW og får lønn fra de. Så UAW sitter som et bemanningsbyrå i midten. Det er kun "the big three" - GM, Ford og Chrysler (nå Stellantis) - som bruker UAW. Alle de japanske, koreanske og europeiske bilprodusentene, i tillegg til Tesla, har kun egne ansatte i USA.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA