Ingen solterra-eiere her

Startet av lars667, tirsdag 28. november 2023, klokken 08:43

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: lars667 på onsdag 06. desember 2023, klokken 16:51Spurte han på Motorsenteret Heidal, og han sier det er 2024-modeller de selger nå. Men jeg vet sannelig ikke. Testet i går å lade fra ca 10% i -25 i Lom. Startet på 18 kW, og jobbet seg opp til 44 kW på ca en halvtime. Hadde da kjørt ca en time før det, men den ser jo ikke ut til å ha noen måte å skjønne at en er på vei til en ladestasjon på. Funker tydeligvis ikke med trådløs android auto, og jeg synes bilen bærer preg av 2018-nivå på det elbiltekniske. Så blir nok ikke solterra denne gangen. Synd, egentlig, for den har utrolig fristende pris, og er veldig god å kjøre. Totalpakka blir likevel feil for meg.

Ja, 18kW er jo helt krise. Da er bilen ubrukelig til langtur på vinteren. Til sammenligning kjørte jeg fra Drammen til Grålum i går, 1,5 time med Model Y og fikk 259kW til å begynne med. Batterivarming som fungerer er ekstremt viktig. Holder jo med en knapp man kan trykke på der det står "destinasjon er en hurtiglader" eller lignende, når man stiller inn navigasjonen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Suverin

18 er lavt ja, men det er jammen -25c og  ;D !

Jeg sa det var spesielt en ting man kom til å savne ved å gå fra Y til Solterra, og det var ladehastighet på vinteren ;)

Jeg opplever egentlig at den oppnår samme hastigheter som andre biler uten forvarming, men forvarming bør absolutt være et kriterie om man har noe behov for vinterhurtiglading.

Når jeg ladet i åtte-ti kalde kom den opp i noen og seksti, snaut 70kw, mener jeg. Men stor forskjell på  -10 og -25. Det er jo som forskjellen på en middels sommerdag og skiføre (+15 til 0)😂

Electric cars in Norway

Sitat fra: suverin på onsdag 06. desember 2023, klokken 20:43Står på Subaru.no at kampanjen gjelder 2023-modeller i hvertfall. Om det hadde vert 2024 klargjort med forvarming (som det står de skal få i Japan og Australia), regner jeg med det hadde blitt annonsert bedre ett eller annet sted?

Jeg kjører trådløs android auto, ble litt lei kabel, så plugget i en liten adapter fra Aliexpress. Den kostet vel ca en tohundrelapp og funker strålende om du skulle ende opp med en annen bil uten trådløs ;)

Hmm ref erfaringen, hvordan tolke denne info da? Se bilde.

https://www.subaru.no/biler/solterra#-wat9bweSXalf34EV2a4X

Suverin

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 07. desember 2023, klokken 07:18Hmm ref erfaringen, hvordan tolke denne info da? Se bilde.

Dette blir ren tipping, men det er vel en "selger-tekst" som referer til batteristyring som krever at ladekabel er plugget i (ref bilde fra manual)? Så setter de "temperaturavhengig" i parentes for å ha sitt på det rene når noen ikke oppnår 150kw i minusgrader.. Kanskje :)

Her fra manualen:

lars667

Bildet over er viktig, siden det gir en indikasjon på hva de mener bilen har og kan klare. Det står at temperaturstyring sørger for kort ladetid sommer som vinter, selv om det modereres litt med (temperaturavhengig). Hvis du så blir stående å lade i 2 timer fra 5% til 80% så vil jeg si du har en god sak om du kontakter forbrukerrådet. Det er på ingen måte rask lading i 2023.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Electric cars in Norway

Sitat fra: lars667 på torsdag 07. desember 2023, klokken 13:59Hvis du så blir stående å lade i 2 timer fra 5% til 80% så vil jeg si du har en god sak om du kontakter forbrukerrådet. Det er på ingen måte rask lading i 2023.
lars :+1: spot on

Suverin

Sitat fra: kaiat på onsdag 29. november 2023, klokken 09:43Har du veid bilen med full oppakning? Fant ut tilfeldig at Forester'en min kjører med overlast med fullpakket bil, så jeg er opptatt av at det er god reell nyttelast på neste bil. Solterra virker til å være av de bedre kandidatene på papiret i hvert fall.

Svingte innom vekta idag. Fem stk i bilen, takboks og bagasjerom lasta med det vi pleier for en helgetur på alpint. (to par ski mindre enn normalt).

Klokka inn på 2440kg. Så da har jeg 110kg å gå på, tillatt totalvekt er 2550 ifølge vognkortet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: suverin på søndag 17. desember 2023, klokken 18:44
Sitat fra: kaiat på onsdag 29. november 2023, klokken 09:43Har du veid bilen ...

Klokka inn på 2440kg. Så da har jeg 110kg å gå på, tillatt totalvekt er 2550 ifølge vognkortet.
Takk for info. Da vet vi at det er nok totalvekt i vognkortet for de «tunge turene» ;D

kaiat

Sitat fra: suverin på søndag 17. desember 2023, klokken 18:44
Sitat fra: kaiat på onsdag 29. november 2023, klokken 09:43Har du veid bilen med full oppakning? Fant ut tilfeldig at Forester'en min kjører med overlast med fullpakket bil, så jeg er opptatt av at det er god reell nyttelast på neste bil. Solterra virker til å være av de bedre kandidatene på papiret i hvert fall.

Svingte innom vekta idag. Fem stk i bilen, takboks og bagasjerom lasta med det vi pleier for en helgetur på alpint. (to par ski mindre enn normalt).

Takk for at du sjekket ut dette. Var på vekta med min gamle Forester nå i helga selv for å kontrollsjekke. Faktisk egenvekt uten fører ligger ca. 150 kg over oppgitt egenvekt i vognkort, så da er det ikke rart at det blir overlast.

Yiddo

Solterra om vinteren (etter software-oppgraderingen som kom i 2023). Hvordan er rekkevidden opp mot optimal WLTP og ladehastighet?

Suverin

Ladehastigheten er ikke særlig bra i kulden, og skal du få noe som ligner på hastighet er den kresen på at du starter med lavest mulig SOC. Klarer du å starte med under 10% og det er litt temp i batteriet, så har jeg tidvis fått "grei" (rundt 60kW) hastighet ved -10. Men jeg hurtiglader lite, så har ikke så stort erfaringsgrunnlag der.

Forbruket er dog helt på høgde med andre biler av tilsvarende størrelse.

Kjørt endel turer i temp ned mot -30 nå, og det går som det suser det. Den er selvsagt ikke i nærheten av WLTP under disse temperaturene, men det er det ingen som er.

RJK

Sitat fra: suverin på onsdag 10. januar 2024, klokken 21:42Ladehastigheten er ikke særlig bra i kulden, og skal du få noe som ligner på hastighet er den kresen på at du starter med lavest mulig SOC. Klarer du å starte med under 10% og det er litt temp i batteriet, så har jeg tidvis fått "grei" (rundt 60kW) hastighet ved -10. Men jeg hurtiglader lite, så har ikke så stort erfaringsgrunnlag der.

Kjørt endel turer i temp ned mot -30 nå, og det går som det suser det. Den er selvsagt ikke i nærheten av WLTP under disse temperaturene, men det er det ingen som er.
Kan jo håpe at Solterra anno 2024 får de samme endringene som sin tvilling Toyota BZ4X.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Yiddo

Sitat fra: suverin på onsdag 10. januar 2024, klokken 21:42Ladehastigheten er ikke særlig bra i kulden, og skal du få noe som ligner på hastighet er den kresen på at du starter med lavest mulig SOC. Klarer du å starte med under 10% og det er litt temp i batteriet, så har jeg tidvis fått "grei" (rundt 60kW) hastighet ved -10. Men jeg hurtiglader lite, så har ikke så stort erfaringsgrunnlag der.

Takk for svar  :) Vet du (eller noen av dere andre) hvor mye en takboks/skiboks reduserer rekkevidden på Solterraen? Evt på elbiler generelt. Er jo ikke noe skiluke i denne.

RJK

Sitat fra: Yiddo på mandag 15. januar 2024, klokken 09:36

Takk for svar  :) Vet du (eller noen av dere andre) hvor mye en takboks/skiboks reduserer rekkevidden på Solterraen? Evt på elbiler generelt. Er jo ikke noe skiluke i denne.
Generelt snakker man om 10-15 % reduksjon, litt avhengig av utforming på både boks og bil, samt fart man kjører i. Og om vinteren er det kanskje litt høyere, spesielt når det er sprengkaldt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Suverin

Sitat fra: RJK på onsdag 10. januar 2024, klokken 22:14Kan jo håpe at Solterra anno 2024 får de samme endringene som sin tvilling Toyota BZ4X.

Bilde med "What's new" fra et utenlandsk forum, ser ut som stort sett samme endringer som Toyotaen + et ratt som er litt "firkantet" (som vist i australske medier). Subaru-ingeniørene som var på vintertesting i Norge, snakket om at de ville ha knapp for forvarming, ser ikke ut som det er noe slikt enda..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA