Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen solterra-eiere her

Startet av lars667, tirsdag 28. november 2023, klokken 08:43

« forrige - neste »

suverin

Sitat fra: lars667 på fredag 01. desember 2023, klokken 19:32er på lager i Heidal.

Gratulere! Be de slå av ryggelyd, før du får den! 😂 Min er og fra Heidal. Beste sørvisen!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Electric cars in Norway

#16
Sitat fra: lars667 på tirsdag 28. november 2023, klokken 08:43Rimelig dødt i dette delforumet, er det ingen som kjøper denne bilen i Norge? Ser skrint ut på elbilstatistikkene også. Lurer selv på den, for den er per nå uslåelig på pris i forhold til alle andre AWD-er om en ser bort fra MG.... prøvekjørte en dag, og komforten var det ingenting å  si på.
Var innom BNH i Oslo her om dagen rett ved ovenfor Økern og de har jo en flott Subaru stand linet opp med Solterra og jeg fikk snakket med selger der. Han sa det som det var at det gikk trått med alle de merkene BNH solgte nå om dagen og han hadde fått beskjed om at det blir slik fremover. De snakker om oppsigelser i BNH systemet også. Trist alt sammen.

Når det gjelder Solterra bilen så har jeg bare sittet i den hos BNH og den imponerer meg med enkelt interiør slik det skal være på Subaru og med noen elementer for å holde på Subaru-genet.
Jeg antar også at AWD løsningen er sykt bra og jeg fikk se en video på veggskjermen der der en Solterra kjører rett opp en ganske så bratt muddy bakke skråning og det ser veldig bra ut. Jeg satt også i baksetet og for min del var det god plass der men ikke helt på høyden med de bilmodellenen som har virkelig god plass i baksetet. Men helt klart til å leve med.  Oppsummert sikkert en god bil. Mye god info på FB hjemmesiden https://www.facebook.com/Subarunorge

Ellers så er den jo tvillingsøstra til og prikk lik Toyotaen og den ser jeg endel av i trafikken så rart at det ikke er så mange Solterra på veiene men mange Toyotaer. Men slik er det bare.


turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 02. desember 2023, klokken 08:47Ellers så er den jo tvillingsøstra til og prikk lik Toyotaen og den ser jeg endel av i trafikken så rart at det ikke er så mange Solterra på veiene men mange Toyotaer. Men slik er det bare.
Det er jo fordi Toyota har ett sterkere merke i Norge. Trenger ikke noen annen forklaring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lars667

Sitat fra: suverin på lørdag 02. desember 2023, klokken 01:16
Sitat fra: lars667 på fredag 01. desember 2023, klokken 19:32er på lager i Heidal.

Gratulere! Be de slå av ryggelyd, før du får den! 😂 Min er og fra Heidal. Beste sørvisen!

Aha, så den kan/må skrus av på verksted? Lover godt, er mange som skryter av Heidal Motorsenter her i dalen, men personlig er jeg usikker på hvordan kompetansen er på elbil.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

suverin

#19
Sitat fra: lars667 på lørdag 02. desember 2023, klokken 20:31Aha, så den kan/må skrus av på verksted? Lover godt, er mange som skryter av Heidal Motorsenter her i dalen, men personlig er jeg usikker på hvordan kompetansen er på elbil.

Ja, den lyden finner man faktisk ikke i menyene, så min ble fjernet ifm "mai-oppdateringen".. Kompetansen på elbil er nok kanskje akilleshælen? Solterra er vel første elektrisk bil de selger, så el-erfaringen er ikke så lang, og fikk en tråklete start med utsatte leveringer pga hjulbolter, og deretter venting på ny programvare, som kom i mai 2023.

Jeg kjente ikke mye til de fra før, og havnet der helt tilfeldig siden de hadde bil tilgjengelig for umiddelbar levering, og jeg fikk veldig bra innbyttepris på den jeg leverte fra meg. Så totalregnestykket mitt ble bra. Selv om det nok hadde blitt enda bedre med de kampanjene som pågår nå :D
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

Sitat fra: suverin på mandag 04. desember 2023, klokken 09:37
Sitat fra: lars667 på lørdag 02. desember 2023, klokken 20:31Aha, så den kan/må skrus av på verksted? Lover godt, er mange som skryter av Heidal Motorsenter her i dalen, men personlig er jeg usikker på hvordan kompetansen er på elbil.

Ja, den lyden finner man faktisk ikke i menyene, så min ble fjernet ifm "mai-oppdateringen".. Kompetansen på elbil er nok kanskje akilleshælen? Solterra er vel første elektrisk bil de selger, så el-erfaringen er ikke så lang, og fikk en tråklete start med utsatte leveringer pga hjulbolter, og deretter venting på ny programvare, som kom i mai 2023.

Jeg kjente ikke mye til de fra før, og havnet der helt tilfeldig siden de hadde bil tilgjengelig for umiddelbar levering, og jeg fikk veldig bra innbyttepris på den jeg leverte fra meg. Så totalregnestykket mitt ble bra. Selv om det nok hadde blitt enda bedre med de kampanjene som pågår nå :D

Nå var det vel Toyota som fikk den største trykken pga hjulbolt-problemet, så det er vel ikke derfor færre velger Subaruen over Toyotaen på disse nær identiske bilene.

Tror Toyota tar mer salg pga at de har 2-hjulstrekker, da ikke alle har behov for og orker betale mer for noe de stort sett ikke trenger. I tillegg til merkeloyaliteten blant en haug med kunder.

https://itavisen.no/2022/06/23/hjulene-pa-denne-bilen-kan-falle-av-tilbakekaller-flere-tusen-i-europa/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

suverin

Sitat fra: RJK på mandag 04. desember 2023, klokken 10:45Nå var det vel Toyota som fikk den største trykken pga hjulbolt-problemet, så det er vel ikke derfor færre velger Subaruen over Toyotaen på disse nær identiske bilene.

Ja, det stemmer nok bra! Min referanse til utsettelse etc var knyttet til den spesifikke forhandlerens korte erfaring med elbilsalg :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

lars667

Jeg ser at noen nevner MY2024 som den som leveres i slutten av 23? Er det noen endringer i forhold til 23-modell tro?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

RJK

Sitat fra: lars667 på tirsdag 05. desember 2023, klokken 12:29Jeg ser at noen nevner MY2024 som den som leveres i slutten av 23? Er det noen endringer i forhold til 23-modell tro?
Oppgradert Model Y, med kodenavn Juniper, er forventet å få mye/alle av oppgraderingene (og nedgraderingen med fjerning av stalks) som TM3 Highland har fått.

Men alt er spekulasjoner foreløpig, så lite håndfast å forholde seg til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

lars667

Eh sorry, jeg mente Model Year 2024, av solterra.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

suverin

#25
Alt jeg har lest om 2024 på internettet har foreløpig handlet om Japan og Australia. Men burde vel absolutt gjelde for Europa og?

Så håper jo jeg, med en 2022 modell, at noen disse punktene er software-relatert, så vi også kan få de..

The changes announced in Tokyo last month are as follows:

  • Improved battery 'warm-up' performance during cold conditions to reduce charging time by up to 30 per cent at low outside temperatures;
  • Extended real-world range by reducing energy use and optimising air conditioning;
  • Automatic activation of 'eco' mode to reduce energy use and dependence on air-conditioning, seat heaters, and heated steering wheels;
  • A humidity sensor to detect fogging on the windscreen and more precisely control the timing of outside air intake;
  • Information on vehicle charging status – while charging – has been added to the instrument display;
  • The instrument displays shows charging time from the current remaining charge to 80 per cent.

Kilder:
https://www.drive.com.au/news/exclusive-2024-subaru-solterra-price/
https://www.carscoops.com/2023/10/toyota-bz4x-and-subaru-solterra-gain-faster-charging-in-cold-weather-and-more-kit-in-japan/
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

lars667

Sitat fra: suverin på tirsdag 05. desember 2023, klokken 13:15Alt jeg har lest om 2024 på internettet har foreløpig handlet om Japan og Australia. Men burde vel absolutt gjelde for Europa og?

Så håper jo jeg, med en 2022 modell, at noen av disse punktene også kommer til disse via programvare-oppdateringer.

The changes announced in Tokyo last month are as follows:

  • Improved battery 'warm-up' performance during cold conditions to reduce charging time by up to 30 per cent at low outside temperatures;
  • Extended real-world range by reducing energy use and optimising air conditioning;
  • Automatic activation of 'eco' mode to reduce energy use and dependence on air-conditioning, seat heaters, and heated steering wheels;
  • A humidity sensor to detect fogging on the windscreen and more precisely control the timing of outside air intake;
  • Information on vehicle charging status – while charging – has been added to the instrument display;
  • The instrument displays shows charging time from the current remaining charge to 80 per cent.

Kilder:
https://www.drive.com.au/news/exclusive-2024-subaru-solterra-price/
https://www.carscoops.com/2023/10/toyota-bz4x-and-subaru-solterra-gain-faster-charging-in-cold-weather-and-more-kit-in-japan/

Har også lest det der, men synes ting er litt forvirrende. En del av det der er jo allerde implementert (bedre utnyttelse/visning av buffer/% osv. Samtidig har jeg også sett at 2024-modell er den som har blitt produsert i høst. Og Australia virker som et litt annerledes marked, som ikke har hatt de første modellene.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Spurte han på Motorsenteret Heidal, og han sier det er 2024-modeller de selger nå. Men jeg vet sannelig ikke. Testet i går å lade fra ca 10% i -25 i Lom. Startet på 18 kW, og jobbet seg opp til 44 kW på ca en halvtime. Hadde da kjørt ca en time før det, men den ser jo ikke ut til å ha noen måte å skjønne at en er på vei til en ladestasjon på. Funker tydeligvis ikke med trådløs android auto, og jeg synes bilen bærer preg av 2018-nivå på det elbiltekniske. Så blir nok ikke solterra denne gangen. Synd, egentlig, for den har utrolig fristende pris, og er veldig god å kjøre. Totalpakka blir likevel feil for meg.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

suverin

Står på Subaru.no at kampanjen gjelder 2023-modeller i hvertfall. Om det hadde vert 2024 klargjort med forvarming (som det står de skal få i Japan og Australia), regner jeg med det hadde blitt annonsert bedre ett eller annet sted?

Jeg kjører trådløs android auto, ble litt lei kabel, så plugget i en liten adapter fra Aliexpress. Den kostet vel ca en tohundrelapp og funker strålende om du skulle ende opp med en annen bil uten trådløs ;)


Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA