Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørecomputer forbruk

Startet av TeslaMYQS, torsdag 23. november 2023, klokken 09:21

« forrige - neste »

TeslaMYQS

Er det noen som vet hva som er inkludert eller ikke i forbrukstallene nederst på skjermen?

Er det kun forbruk på kjøring som vises der også kommer alt annet i tillegg?

Ser at tallene for W/km ikke øker når man står lenge stille med bil og varme i gang, men når jeg plugger inn lader viser bilen f.eks 18kwt siden sist lading. Og når jeg lader går det med 24kwt. Mens i våres og sommer har denne differansen kun vært 1-2kwt.

Handyman

Sitat fra: Lars1980 på torsdag 23. november 2023, klokken 09:21Er det noen som vet hva som er inkludert eller ikke i forbrukstallene nederst på skjermen?

Er det kun forbruk på kjøring som vises der også kommer alt annet i tillegg?

Ser at tallene for W/km ikke øker når man står lenge stille med bil og varme i gang, men når jeg plugger inn lader viser bilen f.eks 18kwt siden sist lading. Og når jeg lader går det med 24kwt. Mens i våres og sommer har denne differansen kun vært 1-2kwt.
Det er det totale forbruket per KM, altså forbruket mens man kjører som regnes med. Forbruket når man er parkert regnes ikke med siden det ikke er kjøring (eksempelvis forvarming og camp/dog-mode).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Totalforbruk (separert) kan man se i energiappen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

førategangtesla

#3
Sitat fra: Lars1980 på torsdag 23. november 2023, klokken 09:21Er det noen som vet hva som er inkludert eller ikke i forbrukstallene nederst på skjermen?

Er det kun forbruk på kjøring som vises der også kommer alt annet i tillegg?

Ser at tallene for W/km ikke øker når man står lenge stille med bil og varme i gang, men når jeg plugger inn lader viser bilen f.eks 18kwt siden sist lading. Og når jeg lader går det med 24kwt. Mens i våres og sommer har denne differansen kun vært 1-2kwt.

Så lenge bilen står i gir (D/R) så regner den forbruk på kjøringen, selvfølgelig også varmepumpe etc. Står du stille i park, kjører varmepumpe, at bilen hviler så regner den ut det også, da må du inn i park i energiappen. Ikke bare regner den ut forbruk, men du kan se nøyaktig hvor bilen har forbrukt energien.

At du lader mer enn du har brukt på kjøringen er normalt, ladetap og ikke minst forvarming av batteri. Jeg ser selv at hvis jeg har 6-7 minusgrader og forvarmer 15 minutter så kan det gjerne gå 2 prosent av batteriet til dette. Så dette er helt normalt nå som det blir kaldt.

Radial

Har prøvd å kraftig redusere forvarming av rwd'n, med å starte varmen bare 2-3 minutter før avgang isteden.

Ender opp omtrent likt i forbruk, som om hvis jeg hadde brukt 15min til oppvarming, for batteriet forblir så kaldt at jeg mister 2-3 % på det alene.. dette får du (nesten) igjen bare ved å forvarme.

Men fyttikatta for ett forbruk om vinteren, havner lett på 2,5kW/mil her totalt sett når man deler kilometer på tilført energi... Maks 20-25mil vinterstid med andre ord 🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

OlaM

Sitat fra: Radial på torsdag 30. november 2023, klokken 19:33Har prøvd å kraftig redusere forvarming av rwd'n, med å starte varmen bare 2-3 minutter før avgang isteden.

Ender opp omtrent likt i forbruk, som om hvis jeg hadde brukt 15min til oppvarming, for batteriet forblir så kaldt at jeg mister 2-3 % på det alene.. dette får du (nesten) igjen bare ved å forvarme.

Men fyttikatta for ett forbruk om vinteren, havner lett på 2,5kW/mil her totalt sett når man deler kilometer på tilført energi... Maks 20-25mil vinterstid med andre ord 🙈

I praksis er det ikke så ille på langtur. Forbruket går ned når batteriet blir kjørt varmt og etter første superlading så er forbruket veldig mye bedre når den kan sende batterivarmen til kupéen.
'21 3LR

TeslaMYQS

Fikk svar fra Tesla på dette i dag da jeg var å hentet bilen etter en sjekk.

Kjørecomputer fra start, siden sist lading osv viser kun forbruk for kjøring og påvirkes ikke av varme/kjøling viftehastigheter osv.

Om noen lurte.

Radial

Sitat fra: Lars1980 på fredag 19. januar 2024, klokken 19:56Fikk svar fra Tesla på dette i dag da jeg var å hentet bilen etter en sjekk.

Kjørecomputer fra start, siden sist lading osv viser kun forbruk for kjøring og påvirkes ikke av varme/kjøling viftehastigheter osv.

Om noen lurte.

Njaaa ,den logger "alt" forbruk i Drive (og revers/Nøytral).

Man ser det ligger inne masse forbruksdata i energi-appen, og en betydelig del av dette vinterstid er faktisk klimakontroll.

Men hva du bruker totalt i Park, vises jo ikke. Heller ikke tapet i ladeprosessen.
Jeg har regna litt på det i det siste, og det går fint med 40kWh/10mil (4x25km) når det er 20blå , 23°c i bilen før avgang (vanlig oppvarming) og legger inn for ladetap.

Men kryper gradestokken opp til -10°c faller forbruket masse, og så fort man nærmer seg 0 og plussgrader så nærmer man seg veldig fort sommerforbruk igjen.
Noe sier meg at VP sin virkningsgrad er ganske lav i -20°c og at svært glasstak er en stooor ulempe for kaldt trekk og at man må kompensere med enda mer varme.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TeslaMYQS

Sitat fra: Radial på fredag 19. januar 2024, klokken 21:46
Sitat fra: Lars1980 på fredag 19. januar 2024, klokken 19:56Fikk svar fra Tesla på dette i dag da jeg var å hentet bilen etter en sjekk.

Kjørecomputer fra start, siden sist lading osv viser kun forbruk for kjøring og påvirkes ikke av varme/kjøling viftehastigheter osv.

Om noen lurte.

Njaaa ,den logger "alt" forbruk i Drive (og revers/Nøytral).

Man ser det ligger inne masse forbruksdata i energi-appen, og en betydelig del av dette vinterstid er faktisk klimakontroll.

Men hva du bruker totalt i Park, vises jo ikke. Heller ikke tapet i ladeprosessen.
Jeg har regna litt på det i det siste, og det går fint med 40kWh/10mil (4x25km) når det er 20blå , 23°c i bilen før avgang (vanlig oppvarming) og legger inn for ladetap.

Men kryper gradestokken opp til -10°c faller forbruket masse, og så fort man nærmer seg 0 og plussgrader så nærmer man seg veldig fort sommerforbruk igjen.
Noe sier meg at VP sin virkningsgrad er ganske lav i -20°c og at svært glasstak er en stooor ulempe for kaldt trekk og at man må kompensere med enda mer varme.


Nå gikk han i servicedesken inn og spurte sjefen på verkstedet og svaret hans var at i den informasjonen som er nederst på skjermen er utelukkende hva som går med til kjøring utenom varme, lys, radio, ac osv. kun kjøring. For å se det andre forbruket måtte man inn i appen for å se. Forbruket pr km øker eller synker jo ikke på bilen min om jeg skrur av varmeapparat eller om jeg har på fult. Det skulle vært godt synlig etter at man har kjørt kort. Da påvirkes jo forbruket fortere.

Som på en hyundai kona jeg har så ser man at forbruket inkluderes da det endrer seg om den er av eller på.

Skal ikke være helt bastant jeg uansett, men det er info jeg fikk fra Tesla og slik jeg opplever det.

Om jeg står lenge i D og har på mye varme så endres ikke forbruket sånn som det gjør i Hyundaien og en bmw(hybrid) jeg hadde tidligere

Radial

Sitat fra: Lars1980 på fredag 19. januar 2024, klokken 23:32
Sitat fra: Radial på fredag 19. januar 2024, klokken 21:46
Sitat fra: Lars1980 på fredag 19. januar 2024, klokken 19:56Fikk svar fra Tesla på dette i dag da jeg var å hentet bilen etter en sjekk.

Kjørecomputer fra start, siden sist lading osv viser kun forbruk for kjøring og påvirkes ikke av varme/kjøling viftehastigheter osv.

Om noen lurte.

Njaaa ,den logger "alt" forbruk i Drive (og revers/Nøytral).

Man ser det ligger inne masse forbruksdata i energi-appen, og en betydelig del av dette vinterstid er faktisk klimakontroll.

Men hva du bruker totalt i Park, vises jo ikke. Heller ikke tapet i ladeprosessen.
Jeg har regna litt på det i det siste, og det går fint med 40kWh/10mil (4x25km) når det er 20blå , 23°c i bilen før avgang (vanlig oppvarming) og legger inn for ladetap.

Men kryper gradestokken opp til -10°c faller forbruket masse, og så fort man nærmer seg 0 og plussgrader så nærmer man seg veldig fort sommerforbruk igjen.
Noe sier meg at VP sin virkningsgrad er ganske lav i -20°c og at svært glasstak er en stooor ulempe for kaldt trekk og at man må kompensere med enda mer varme.


Nå gikk han i servicedesken inn og spurte sjefen på verkstedet og svaret hans var at i den informasjonen som er nederst på skjermen er utelukkende hva som går med til kjøring utenom varme, lys, radio, ac osv. kun kjøring. For å se det andre forbruket måtte man inn i appen for å se. Forbruket pr km øker eller synker jo ikke på bilen min om jeg skrur av varmeapparat eller om jeg har på fult. Det skulle vært godt synlig etter at man har kjørt kort. Da påvirkes jo forbruket fortere.

Som på en hyundai kona jeg har så ser man at forbruket inkluderes da det endrer seg om den er av eller på.

Skal ikke være helt bastant jeg uansett, men det er info jeg fikk fra Tesla og slik jeg opplever det.

Om jeg står lenge i D og har på mye varme så endres ikke forbruket sånn som det gjør i Hyundaien og en bmw(hybrid) jeg hadde tidligere

Jeg klarer å få rwd'n nedi 160-170Wh/km, om jeg forvarmer godt (30min) mens jeg er tilkoblet lader om morgenen.
Dropper jeg derimot forvarming, bruker jeg stort sett minst 240-260Wh/km på samme rute.

Hjemover varierer forbruket også med hvor lenge jeg forvarmer.

Men alt i alt fyller jeg på omtrent like mye energi hver gang...uten tilkobling til strøm blir "tapet" under forvarming kompensert med lavere  forbruk under kjøring, mens dropper du forvarming får du høyere forbruk under kjøringen.

Det er ihvertfall min erfaring.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Nihon

Sitat fra: Lars1980 på fredag 19. januar 2024, klokken 23:32Nå gikk han i servicedesken inn og spurte sjefen på verkstedet og svaret hans var at i den informasjonen som er nederst på skjermen er utelukkende hva som går med til kjøring utenom varme, lys, radio, ac osv. kun kjøring. For å se det andre forbruket måtte man inn i appen for å se. Forbruket pr km øker eller synker jo ikke på bilen min om jeg skrur av varmeapparat eller om jeg har på fult. Det skulle vært godt synlig etter at man har kjørt kort. Da påvirkes jo forbruket fortere.

Som på en hyundai kona jeg har så ser man at forbruket inkluderes da det endrer seg om den er av eller på.

Skal ikke være helt bastant jeg uansett, men det er info jeg fikk fra Tesla og slik jeg opplever det.

Om jeg står lenge i D og har på mye varme så endres ikke forbruket sånn som det gjør i Hyundaien og en bmw(hybrid) jeg hadde tidligere

Min erfaring er at de hos Tesla ofte tar feil av hvordan ting virker og at de sjeldent får med seg diverse endringer som blir gjort via firmware oppdateringer. Jeg har blitt fortalt at det ikke er mulig å koble til Wi-Fi og laste ned oppdateringer mens man kjører, men de fleste av oss vet at det er fullt mulig.

Jeg har sett forbruket gå opp mens jeg har stått stille i D med varmen på. Har hatt nesten 600 Wh/km i forbruk et par ganger på grunn av mye stilleståing i D etter endt kjøring fordi jeg har glemt å sette bilen i P mens jeg har ventet på noen.

Du vil også se at forbruket går kraftig opp hvis du forvarmer på vei til en Super Charger.

Du kan også se forbruket gå ned hvis du skrur av varmen mens du kjører.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

førategangtesla

Sitat fra: Lars1980 på fredag 19. januar 2024, klokken 23:32
Sitat fra: Radial på fredag 19. januar 2024, klokken 21:46
Sitat fra: Lars1980 på fredag 19. januar 2024, klokken 19:56Fikk svar fra Tesla på dette i dag da jeg var å hentet bilen etter en sjekk.

Kjørecomputer fra start, siden sist lading osv viser kun forbruk for kjøring og påvirkes ikke av varme/kjøling viftehastigheter osv.

Om noen lurte.

Njaaa ,den logger "alt" forbruk i Drive (og revers/Nøytral).

Man ser det ligger inne masse forbruksdata i energi-appen, og en betydelig del av dette vinterstid er faktisk klimakontroll.

Men hva du bruker totalt i Park, vises jo ikke. Heller ikke tapet i ladeprosessen.
Jeg har regna litt på det i det siste, og det går fint med 40kWh/10mil (4x25km) når det er 20blå , 23°c i bilen før avgang (vanlig oppvarming) og legger inn for ladetap.

Men kryper gradestokken opp til -10°c faller forbruket masse, og så fort man nærmer seg 0 og plussgrader så nærmer man seg veldig fort sommerforbruk igjen.
Noe sier meg at VP sin virkningsgrad er ganske lav i -20°c og at svært glasstak er en stooor ulempe for kaldt trekk og at man må kompensere med enda mer varme.


Nå gikk han i servicedesken inn og spurte sjefen på verkstedet og svaret hans var at i den informasjonen som er nederst på skjermen er utelukkende hva som går med til kjøring utenom varme, lys, radio, ac osv. kun kjøring. For å se det andre forbruket måtte man inn i appen for å se. Forbruket pr km øker eller synker jo ikke på bilen min om jeg skrur av varmeapparat eller om jeg har på fult. Det skulle vært godt synlig etter at man har kjørt kort. Da påvirkes jo forbruket fortere.

Som på en hyundai kona jeg har så ser man at forbruket inkluderes da det endrer seg om den er av eller på.

Skal ikke være helt bastant jeg uansett, men det er info jeg fikk fra Tesla og slik jeg opplever det.

Om jeg står lenge i D og har på mye varme så endres ikke forbruket sånn som det gjør i Hyundaien og en bmw(hybrid) jeg hadde tidligere

Der tar tesla feil fordi under kjøring så logges alt av forbruk. Her om dagen fikk jeg ny rekord i forbruk, jeg hadde over 900wh/km i kø når automatisk avdugging aktiverte  :laugh: dette var 2 minutter etter at jeg startet kjøreturen. Når denne omsider slo seg av sank forbruket igjen.

Så bilen logger faktisk absolutt alt av forbruk også i park/hvile, men dette kommer i egen fane i energiappen.

Når det er sagt så er energiappen meget bra og brukes ofte, den sier hvor mange prosent økt forbruk jeg har i forhold til estimert og den sier hvorfor som kan være vind fra øst i x antall kmt, våt vei, at jeg ikke har regenerert slik jeg "bør" som vil si de gangene jeg setter bilen i fri under kjøring for å polere bremsene, om bilen har brukt energi til batterikondisjonering etc.

Men dette er du sikkert klar over, uansett så bør du teste ut dette. Kjør 2 km i jevn fart med forvarmet bil og sett klima på max, da kommer du til å se en voldsom økning i forbruket  :laugh:

TeslaMYQS

Skal teste dette mer nøye i ettermiddag :)

Skal kjøre en runde uten varme. Samme runde med max varme. Etter siste tur skal jeg stå parkert i D og se om forbruket øker.

Resultat kommer ca kl 18 :)

førategangtesla

Sitat fra: Lars1980 på lørdag 20. januar 2024, klokken 10:10Skal teste dette mer nøye i ettermiddag :)

Skal kjøre en runde uten varme. Samme runde med max varme. Etter siste tur skal jeg stå parkert i D og se om forbruket øker.

Resultat kommer ca kl 18 :)

Du trenger ikke å fryse, det holder å kjøre med 20 grader for deretter å sette på max, du vil likevel se et forhøyet forbruk. I dag så startet automatisk avdugging når jeg startet klima utenfor rema etter at jeg hadde handlet, fikk ny rekord på 1300 wh/km etter 100m :laugh:


TeslaMYQS

Resultat:
Tur 1:

7km uten varme og vifte. 162wt/km

Tur 2:

7km med varme på max. 297wt/km

Så der tok jeg (Tesla Oslo) feil.

Når det kommer til å stå rolig, men i drive så økes ikke forbruket i kjørecomputeren. Etter siste tur på 7 km stod den på 297wt/km og 70% batteri. Etter 10 minutter i drive med varme på max står det fortsatt 297wt/km på skjermen og batteriprosenten er gått fra 70 til 68. Men da jeg satte bilen i park, da først økte forbruket til 493 wt/km. Men ikke fortløpende da. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA