Hurtig måte å deaktivere linjeassistent?

Startet av vinterdekk, søn 12. nov 2023, kl. 03:53

« forrige - neste »

vinterdekk

Merket på langtur at linjeassistenten gradvis ble mer og mer slitsom på sporete islagt/hardpakket vei. Bilen ble mer nervøs enn forholdene behøvde å tilsi og følgelig endte jeg instinktivt opp med langt lavere hastighet. Når det ble mørkt og passasjerene ble slitne av å sitte i bilen hjalp det ikke på at trafikken tok seg opp. Rett før målet fant jeg en parkeringslomme og fant assistentknappen, og deaktiverte linjeassistent (gikk jo rimelig kjapt, rart jeg ikke gjorde det tidligere). Men linjeassistenten var bare deaktivert midlertidig fant jeg ut senere på kvelden. Dette kan visst bare deaktiveres permanent via OBD. Klok av skade vet jeg i alle fall hva som må gjøres.

Finnes det en lur måte å deaktivere linjeassistent f.eks. via hurtigknapp på hovedskjermen eller via stemmekommando?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Har du prøvd "dra-ned-fra-toppen"-snarveiene? Trykk og hold for å bytte snarvei tror jeg.

Ellers er det jo "Assist" (knapp nede til høyre under skjermen), klikke rett sted i bildet, hake vekk line assist, så 3 trykk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

vinterdekk

Ja, testet litt i dag men klarte ikke å se noe relatert til linjeassistenten. Må prøve litt til. Her hvor vi er nå er det mørke asfaltspor i steinhard snø og linjeassistenten tror jeg kjører nær linjene. På min gamle bil slo jeg av linjeassistenten på vinteren men brukte den ellers i året, så jeg lar meg normalt ikke plage av at bilen «tar over» rattet. Men det kjennes ikke trygt på dette føret. Skal lære opp passasjeren min hvordan dette slås av med mindre dette kan styres med talekommandoer.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

sjokomelk

Det er endret i reglene for typegodkjenning av nye biler. Hvis de har hjelpemidler for å holde deg i din egen fil, så skal de alltid være aktive hver gang du starter bilen. Det skal ikke være mulig å deaktivere disse "for evig" ved hjelp av en knapp på dashbordet lenger.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA