gammel takboks. Noe å tenke på bortsett fra aerodynamikk og utseende

Startet av derwaechter, lør 11. nov 2023, kl. 14:46

« forrige - neste »

derwaechter

Hei,

Vår model Y kommer snart og jeg tenker fram til vinteren. Vi trenger takboks egentlig bare til ferie med en del ski. Ellers holder med å feste veske med langrennski på taket eller mellom setene når vi er <5 personer.

Syns det er voldsomt å bruke 8000 eller mer på en modern takboks.

Jeg har en gammel og ganske stor Packline. Er det et problem å bruke den bortsett fra at det ikke er pent å lite aerodynamisk? Det kan jeg nemlig leve med 1 1/2 uker i året :)

Noe jeg har glemt å tenke på?
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Handyman

Gammel boks er ikke noe problem.
Takbøylene til Tesla er buede så det kan være du må bruke avstandsklosser, hvis ikke boksen bare bøyer seg etter dem. Det gjorde min boks.
Bøylene er ca 7cm brede og har spor for T-bolt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Jeg har også en gammel og stor Packline. Den fungerte helt fint på min Model S, men den var litt lang. Skulle jeg ha kjøpt noe selv ville jeg ha valgt noe kortere, for med Packlinen måtte jeg stille inn åpningen av bakluka veldig lavt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

derwaechter

Sitat fra: Handyman på lør 11. nov 2023, kl. 15:39Gammel boks er ikke noe problem.
Takbøylene til Tesla er buede så det kan være du må bruke avstandsklosser, hvis ikke boksen bare bøyer seg etter dem. Det gjorde min boks.
Bøylene er ca 7cm brede og har spor for T-bolt.
Takk til begge svarene.

Om og hvordan den bøyer seg skal jeg teste ut når bilen har ankommet!
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

ijustpop

Er boksen i plast eller glassfiber? Gammel plast blir sprø og tåler ikke mye. Husk at du fort skal putte 20-30 kilo med ski i denne og kjøre i 100km i timen eller raskere. Kanskje også bråbremse eller i verste fall kollidere. Skiene blir torpedoer som kan ta livet av noen selv i nye (billig)bokser.

Rosstopher

Sitat fra: ijustpop på man 13. nov 2023, kl. 10:13Er boksen i plast eller glassfiber? Gammel plast blir sprø og tåler ikke mye. Husk at du fort skal putte 20-30 kilo med ski i denne og kjøre i 100km i timen eller raskere. Kanskje også bråbremse eller i verste fall kollidere. Skiene blir torpedoer som kan ta livet av noen selv i nye (billig)bokser.

Ski (og annen last) skal sikres i takboks. Det er mange som glemmer det, men forkriften er klinkende klar.

Sitat§ 3-3.Nærmere om sikring av gods
I tillegg til bestemmelsene i foregående paragraf gjelder følgende for motorvogn eller tilhenger, med unntak av transport av gods med motorsykkel, moped, beltekjøretøy eller innvendig i personbil.

1.    Under transport skal gods på kjøretøy være sikret slik at lastenheter kun minimalt kan endre posisjon i forhold til hverandre, mot vegger eller mot andre flater i kjøretøyet, og ikke kan flytte seg utenfor lasterommet eller lasteflaten.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på man 13. nov 2023, kl. 11:04
Sitat fra: ijustpop på man 13. nov 2023, kl. 10:13Er boksen i plast eller glassfiber? Gammel plast blir sprø og tåler ikke mye. Husk at du fort skal putte 20-30 kilo med ski i denne og kjøre i 100km i timen eller raskere. Kanskje også bråbremse eller i verste fall kollidere. Skiene blir torpedoer som kan ta livet av noen selv i nye (billig)bokser.

Ski (og annen last) skal sikres i takboks. Det er mange som glemmer det, men forkriften er klinkende klar.

I tillegg til bestemmelsene i foregående paragraf gjelder følgende for motorvogn eller tilhenger, med unntak av transport av gods med motorsykkel, moped, beltekjøretøy eller innvendig i personbil.

1.    Under transport skal gods på kjøretøy være sikret slik at lastenheter kun minimalt kan endre posisjon i forhold til hverandre, mot vegger eller mot andre flater i kjøretøyet, og ikke kan flytte seg utenfor lasterommet eller lasteflaten.
Nemlig. Alt for mange tror at det er takboksen som skal sikre innholdet. Det er i praksis bare en klimabeskyttelse og innholdet må sikres inni boksen.

derwaechter

Sitat fra: Handyman på man 13. nov 2023, kl. 11:09
Sitat fra: Rosstopher på man 13. nov 2023, kl. 11:04

Nemlig. Alt for mange tror at det er takboksen som skal sikre innholdet. Det er i praksis bare en klimabeskyttelse og innholdet må sikres inni boksen.

Det viste jeg ikke. Takboksen har ikke mulighet til å feste noe som helst på innsiden.

Tror jeg skal leie en skiboks til tilhengerfeste denne vinteren. Type Xbox som man ser med Model X av og til men passer vel like greit til Yen.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Handyman

Sitat fra: derwaechter på man 13. nov 2023, kl. 15:14Takboksen har ikke mulighet til å feste noe som helst på innsiden.
Ser alt for ofte at folk bare legger ski og andre tunge ting i boksene uten å sikre med stroppene som er der. Veldig mange fjerner skinner og stropper inni boksene for å få plass til mer.
Det er uansett en enkel sak å montere reimer/stropper dersom boksen mangler dette.

derwaechter

Sitat fra: Handyman på man 13. nov 2023, kl. 15:29
Sitat fra: derwaechter på man 13. nov 2023, kl. 15:14Takboksen har ikke mulighet til å feste noe som helst på innsiden.
Ser alt for ofte at folk bare legger ski og andre tunge ting i boksene uten å sikre med stroppene som er der. Veldig mange fjerner skinner og stropper inni boksene for å få plass til mer.
Det er uansett en enkel sak å montere reimer/stropper dersom boksen mangler dette.

Det finns ingenting på innsiden. Ikke en eneste krok en gang.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Rosstopher

Sitat fra: derwaechter på man 13. nov 2023, kl. 18:23Det finns ingenting på innsiden. Ikke en eneste krok en gang.

På min gamle Packline er det noen sprekker som det en gang har vært stropper gjennom i nærheten av takfestene. Hvis ikke det er noen muligheter så er det vel fort gjort å lage noe selv?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

Handyman

Sitat fra: derwaechter på man 13. nov 2023, kl. 18:23
Det må jo være noe som fester den til takbøylene? Går det ikke an å feste reimer til disse innretningene?

derwaechter

Sitat fra: Handyman på man 13. nov 2023, kl. 20:15
Sitat fra: derwaechter på man 13. nov 2023, kl. 18:23
Det må jo være noe som fester den til takbøylene? Går det ikke an å feste reimer til disse innretningene?
Det er plate og to skruer som holder takboksen. Usikkert hvor lurt det er å løsne dem for å ha noe under.

Men det med sprekkene Rosstopher nevner kan stemme. Kjøpte den brukt og definitivt uten noe som helst stroper, kroker eller lignende.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Suverin

Sitat fra: derwaechter på man 13. nov 2023, kl. 20:40Det er plate og to skruer som holder takboksen. Usikkert hvor lurt det er å løsne dem for å ha noe under.
På gamle packline skal vel stroppene for sikring være tredd under disse platene. På min gamle Packline elegance var det en liten forhøyning på platen, mellom skruene, hvor man skulle tre stroppen gjennom, måtte løsne skruene/platen for å få tredd stroppene gjennom der.

Fant et bilde av noe som lignet på internettet:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Handyman

Sitat fra: derwaechter på man 13. nov 2023, kl. 20:40
Sitat fra: Handyman på man 13. nov 2023, kl. 20:15Det må jo være noe som fester den til takbøylene? Går det ikke an å feste reimer til disse innretningene?
Det er plate og to skruer som holder takboksen. Usikkert hvor lurt det er å løsne dem for å ha noe under.
I min gamle Skiguard er stroppene festet rundt nettopp disse platene.
Problemet mitt var at U-bolten ikke var bred nok til å gå rundt takbøylene så jeg måtte lage mitt eget opplegg med T-bolter ned i sporet og ny forankring inni boksen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA