Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil ikke lade

Startet av olehenrikfjeld, lørdag 24. november 2012, klokken 15:36

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Nå håper jeg noen kan bidra med litt tips her, for nå har jeg gått tom...

Her er saken: Bilen ble satt på lading som normalt på torsdag kveld. Fredag morgen sto den på 97% med feilmelding "System failure. Service Required" og gult utropstegn.

Tok ut ladekabel og satte inn igjen. Kjølepumpa går i fire-fem sekunder og stopper. Konstant lys på ladelampe.

Prøvd dette mange ganger. Samme resultat uansett 10 eller 16A innstilling. På laderen kunne jeg lese ut følgende melding med Nikometer:

(FF) (Q) (8) (0) (2)
(0) (0) (0) (2) (0) (0)
(0) (1) (0) (0) (0); (FF)
(0) (8) (0) (2) (0) (0)
(0) (0) (2) (0) (0) (0)
(1) (0) (0) (0);

Jeg resatte meldingen. Feilen vedvarer, men meldingen kommer ikke tilbake. Nå er det bare (0) (0)..osv.

Så har jeg prøvd følgende:
- Plukket ut 12v sikring nr. 30 øverst til høyre og satt inn igjen etter noen minutter.
- Sjekket sikring på interface boks - her sitter det en tykk spiker istedet for sikring (se bilde)... På baksiden ser jeg at det har gått varmt, men det ser ut til å være lenge siden (irr på kobberet tyder på det). Uansett: det er forbindelse og jeg finner ikke noe fukt i boksen heller.
- Sjekket sikring på 12v foran på ramma. Den er intakt.
- Plukket ut 12v batteri og ladet opp. Renset poler og jording. Prøvd også nytt 12v batteri. Jeg mistenkte litt lav spenning på 12v, men den feilkilden er ihvertfall eliminert.
- Klikket fram og tilbake mellom BMS og Lader på Nikometeret (det har skapt trøbbel før, dog ikke akkurat slik som nå)
- Koblet fra Nikometer ved OBD-kontakten

- Temperatur på batteripakke når feilen oppsto: 21 grader.
- Spenning: normal.
- Ladeforløp siste uker: normal.


Er det flere sikringer jeg ikke har funnet? Andre tips? Jeg har funnet flere tråder som behandler lignende temaer, men ingen som er akkurat som dette, virker det som.

Altså for å repetere feil:

- Bil av
- Koble til ladekabel
- Hører et klikk fra interfaceboksen
- Vannpumpa starter

Etter 4-5 sekunder stopper pumpa og ladelampa lyser konstant i displayet, sammen med feilmeldingen "System Faliure. Service Required".
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

BauDemo

I have no idea what the problem could be.
But would advise you to download the latest version of the EV Manager - this last version displays errors as text.
The last version is called Think EV Manager_0.01.251.prc
and can be found here:
https://sites.google.com/site/theevmonitor/think-ev-monitor/download
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

olehenrikfjeld

#2
Thanks for the tip. I've downloaded it.

However, since the error won't reappear, I have no way of translating the error I've allready got - except that i jotted it down. Do you think you could help me with that? The error displayed was:

(FF) (Q) (8) (0) (2)
(0) (0) (0) (2) (0) (0)
(0) (1) (0) (0) (0); (FF)
(0) (8) (0) (2) (0) (0)
(0) (0) (2) (0) (0) (0)
(1) (0) (0) (0);

I'd be very grateful If you could tell me what the car tried to tell me at this point. It might lead me on to the actual cause of the fault.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Mircado

I have a very similar problem on my 2002 Think - I usually have to plug and unplug 2-5 times before charging becomes normal. Same symptoms otherwise.

I have suspected low 12V battery charge or noisy power supply  -- maybe even some fault with the pump/fans, but those have been very vague suspicions.

Anybody else with ideas?
--
Think City Zebra

BauDemo

Sitat fra: olehenrikfjeld på lørdag 24. november 2012, klokken 19:02
Thanks for the tip. I've downloaded it.

However, since the error won't reappear, I have no way of translating the error I've allready got - except that i jotted it down. Do you think you could help me with that? The error displayed was:

(FF) (Q) (8) (0) (2)
(0) (0) (0) (2) (0) (0)
(0) (1) (0) (0) (0); (FF)
(0) (8) (0) (2) (0) (0)
(0) (0) (2) (0) (0) (0)
(1) (0) (0) (0);

I'd be very grateful If you could tell me what the car tried to tell me at this point. It might lead me on to the actual cause of the fault.

I think you were looking at the following permanent errors:
"Batteritemperatur feil"
"Makst fase passert 1 feil"

Somewhere here should be a description for debugging those:
http://www.elbil.no/wiki/Think:Verkstedmanualer
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

olehenrikfjeld

Thank you very much for your help.

Panic is beginning to set in here as workday monday is fast approaching and still no charge...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

olehenrikfjeld

Er det noen som kan bidra med å forstå disse to feilmeldingene?

1) Batteritemperatur feil

Jeg har aldri observert unormal oppførsel fra temperatursensoren, og jeg synes den viser korrekt nå også. Kan jeg plugge inn en motstand og lure bilen forbi denne testen?

2) "Makst fase passert 1 feil". Jeg regner med at "makst" betyr makstid, men hva betyr egentlig denne meldingen?

Når jeg fremprovoserer feilen nå, så klarte jeg å få følgende feil fra laderen: Bit9:"8", Bit10:"8", Bit11:"2", Bit12:"2". Hvordan kan jeg finne ut hva denne feilen betyr?

BauDemo, can you help me here? New error: (0) (0) (0) (0) (0) (0) (0) (0) (8) (8) (2) (2);
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

BauDemo

Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 25. november 2012, klokken 14:38
BauDemo, can you help me here? New error: (0) (0) (0) (0) (0) (0) (0) (0) (8) (8) (2) (2);
Sorry, I have to decline. ;)
Last time it took me 30min to decode this manually, and what do I get in return - another request... don't you think this is rather rude of you?
Especially when I have made and provided a software that can read and interpret the errors, and it takes 5min to download the prc file I posted link to earlier, and replace the older version of the EV Manager.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

olehenrikfjeld

I didn't know it took you 30 minutes to find out what these errors meant. I thought maybe you had a list of the errors. Please forgive my ignorance. If I appeared rude, it was certainly not my intention. I'm very thankful for all the tips and all the help I've recieved from you and everyone else on this site, and your sofware has kept my car out of a lot of trouble  :)

However, I did ugrade from 01.127 to 01.251, yesterday afternoon right after you mentioned it. I was meaning to bring this up in a separate thread, but the fact that my car won't charge has kept me busy. However, here it is: I cannot see any difference in the way 127 and 251 displays error messages. As far as I can tell, they report it identically, through a dialog with each bit in brackets (12 x 2 separated by a semicolon in an OK dialog  box).

The error I posted this morning was done with the 251, see picture 1 below. The original error message was done with the 127, see picture 2.

Am I missing something?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

BauDemo

No problem.
I do not have my Think now, and can not double check.
Can you tap on the (i) in the upper right corner and take a photo of the screen?

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

olehenrikfjeld

#10
Interesting...

I tap on the (i), and it says v227, not 127 and not 251.

I double checked just now:
- I downloaded this file: https://sites.google.com/site/theevmonitor/think-ev-monitor/download/Think%20EV%20Manager_0.01.251.prc?attredirects=0&d=1
- Put the file on the SD-card, after first removing the one that was there allready (as described in the manual under Installation/SD Card).
- Started up the application. The splash screen and (i) both say v227.

The old version was 127, and the new version should be 251, yes?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

BauDemo

I sent you a version via email. Did you get it?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på lørdag 24. november 2012, klokken 15:36
- Sjekket sikring på interface boks - her sitter det en tykk spiker istedet for sikring (se bilde)... På baksiden ser jeg at det har gått varmt, men det ser ut til å være lenge siden (irr på kobberet tyder på det). Uansett: det er forbindelse og jeg finner ikke noe fukt i boksen heller.
Dette må du få reparert. Den brente ledningen er ikke en ledning lenger, men en elektrisk motstand, som få høyere og høyere verdi for hver dag som går.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: angenvilla på søndag 25. november 2012, klokken 10:37
I have a very similar problem on my 2002 Think - I usually have to plug and unplug 2-5 times before charging becomes normal. Same symptoms otherwise.

I have suspected low 12V battery charge or noisy power supply  -- maybe even some fault with the pump/fans, but those have been very vague suspicions.

Anybody else with ideas?
A low 12V can give all sorts of trouble in communication. Replace the 12V battery first of all if you suspect it is more than 3 years old. Also fix all bad connections on the battery poles, ground wire on the DC/DC converter and all other ground connections you find.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

OK. Så har jeg lært litt idag også  :)

First things first. BauDemo: Entirely my fault. Your link to the Manager version 251 works. The reason? I Had two versions of the manager installed: One in the Palm main memory and another on the SD-card. Even though i launched the one on the SD-card (I made sure the old one was deleted first), the unit still somehow actually launched the one on the Palm, which - of course - was the old version. After deleting the version from the Palm main memory, I was able to launch version 251 correctly from the card, and the error messages are now in clear text. Thank you for your patience :)

Og så til feilmeldingen. Nå kom jeg jo straks litt videre... BMS rapporterer "insulation fault". OK. Jeg finner feilsøkingsprosedyre i manualen og begynner med å fjerne 4-veiskontakten under luka ved setet. Feilen er der fremdeles, altså er det ifølge manualen ikke feil oppe i interfaceboksen. Fillern. Det var jo der jeg håpet feilen lå...

Før jeg går videre til å fjerne strømkablene for å fortsette feilsøkingen, tar jeg en titt under bilen...

...under hele batterikassa ser jeg fuktighet. Det drypper i bakkant, og det er ikke kjølevæske som kommer ut.

Lut, formoder jeg? Da antar jeg at følgende har skjedd:

1) En av batteriene har sprukket som følge av vibrasjon eller eksplosjon, slik Electrolux har beskrevet i flere tråder.
2) BMS stopper laderen for å beskytte den (underlig nok får ikke isofeilen BMS til å stoppe bilen fra å kjøre (for jeg har jo kjørt med den).

Tror dere jeg har rett (se bilde)? Det kan vel neppe være noe annet som drypper under bilen? Den har stått innendørs nå i fire dager. Hvis det er lut burde jeg kanskje ikke ta på det?

Jeg hørte forøvrig også et smell på vei hjem en gang i forrige uke. Lyden fikk meg til å tenke at det var steinsprut mot frontruta, men kan det ha vært et batteri som eksploderte og at det var her feilen oppsto? Kan disse to lydene forveksles? I så fall har vi jo hele forklaringen...

..og jeg er uten bil...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA