Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroen ë-C3

Startet av Kires, tirsdag 17. oktober 2023, klokken 15:28

« forrige - neste »

Svein_H

Jeg signerte kontrakt 13/9, og har ikke hørt et pip tilbake siden da. Vurderer sterkt å annullere hele kontrakten, nå er jeg lei av å vente.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

#31
Ja her skjer det lite. Se bilde Kan det hende at det står biler i Drammen og venter fordi de vil ikke registrere bilene før i november mnd og ikke oktober? Men den teorien er svak fordi de markedsfører jo ikke bilen særlig aktivt på FB siden heller...ingen toppinnlegg pr nå søndag 3.11

https://www.facebook.com/citroenNO/?locale=nb_NO


Svein_H

#32
Jeg etterlyste oppdateringer fra min selger, og fikk svar i går kveld. Det står en registrert pressebil i Lørenskog (EJ46100), og planen er at de skal få vite mer om demobil i løpet av denne uka. Ellers så venter de inn én bil i butikk til uka, denne står fortsatt i Drammen og er holdt igjen av Citroën av en eller annen grunn. Estimert levering på min bil er februar, så sant alt går etter planen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Syklist

Det var et program for "sosial leasing" for elbiler i Frankrike, med leveringsfrist 1/10-24 for at forhandlerne skulle få statstøtte. Mange e-C3 var lovet ut til dette. Dermed gikk de første produksjonsseriene innenlands. Det har også vært rapportert om behov for oppdatering av programvare og annet i etterkant på de første som ble levert, så det tar nok litt tid før bilene blir klare til andre markeder.

Men februar burde nok holde greit.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Svein_H

Fått invitasjon til førvisning av bilen hos BOS Lørenskog onsdag og torsdag neste uke, hvis noen er interessert.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Skal få se på en svart Max imorra, maken til den jeg har bestilt. Bilen er kun på lån og skal leveres tilbake over helga, så det blir dessverre ingen prøvekjøring, kun prøvesitting, men det kan jo uansett bli spennende! :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

tronde

Sitat fra: Svein_H på fredag 08. november 2024, klokken 16:14Skal få se på en svart Max imorra, maken til den jeg har bestilt. Bilen er kun på lån og skal leveres tilbake over helga, så det blir dessverre ingen prøvekjøring, kun prøvesitting, men det kan jo uansett bli spennende! :)

Kan du prøve å finne ut lengden på lasterommet når baksetene er lagt ned, og forsetene er helt bakerst?

Dette er et tall som nesten ingen skriver noe om.

Svein_H

Sitat fra: tronde på fredag 08. november 2024, klokken 17:48Kan du prøve å finne ut lengden på lasterommet når baksetene er lagt ned, og forsetene er helt bakerst?

Dette er et tall som nesten ingen skriver noe om.

Jeg kan ta med målebånd og se om jeg får lov til å ta noen vitale mål.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Med førersetet i bakre posisjon målte jeg ca 127 cm mellom seterygg og innvendig bakvegg i bagasjerommet, målt med båndet liggende oppå bakseteryggen og ned på lasteterskelen. Det kommer jo også an på hvordan man sitter, hva slags vinkel seteryggen er i osv. Jeg er ca 182 og bikker 100 kg med god margin, og med førersetet stilt inn for meg selv målte jeg snaut 140 cm på samme måte. Hvis man er alene er det også mulig å få enda litt ekstra lengde ved å kjøre passasjersetet helt fram og rette opp seteryggen.

Jeg hadde også null problemer med å sitte "bak meg selv" i baksetet, bilen er utrolig romslig både mht beinplass og takhøyde. Det er nesten perverst hvor mye plass de har klart å trylle fram i en såpass liten bil! Zoe'en min er omtrent samme størrelse, og med et par-tre cm lengre akselavstand om jeg ikke husker feil. Den virker nok litt mer luftig og romsligere foran enn ë-C3, men er veldig mye trangere baki. Jeg kommer knapt nok inn i baksetet på min egen bil uten å risikere å knekke nakken for å komme gjennom døråpningen, og når jeg først er på plass skaller jeg hue i taket og har førersetet mellom knærne!

Setene var for øvrig også veldig behagelige og finishen innvendig virket veldig bra (subjektivt, jeg vet). Jeg gleder meg til å prøvekjøre denne bilen, og finne ut om fjæringen er like bra som de påstår. :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

tronde

Sitat fra: Svein_H på lørdag 09. november 2024, klokken 14:13Med førersetet i bakre posisjon målte jeg ca 127 cm mellom seterygg og innvendig bakvegg i bagasjerommet, målt med båndet liggende oppå bakseteryggen og ned på lasteterskelen. Det kommer jo også an på hvordan man sitter, hva slags vinkel seteryggen er i osv. Jeg er ca 182 og bikker 100 kg med god margin, og med førersetet stilt inn for meg selv målte jeg snaut 140 cm på samme måte. Hvis man er alene er det også mulig å få enda litt ekstra lengde ved å kjøre passasjersetet helt fram og rette opp seteryggen.

Takk! Det høres ikke så galt ut. Det betyr også at det er godt med beinplass tilgode foran.

peby

Skal absolutt ta meg en prøvetur når den lander hos en forhandler i nærheten.

La du merke til om den har parkeringssensor foran? Jeg har ikke sett dette på noen bilder eller i utstyrslista, til tross for at både Panda og Frontera på samme plattform ser ut til å få det.
ACC glimrer også med sitt fravær, men ë-C3 har forhåpentligvis ikke 2G-spøkelset hengende over seg. Det lurer i skyggene på brukt Leaf og ë-C4 som er de andre jeg vurderer.

Akkurat ACC og app er to luksuser jeg synes det er vanskelig å gi slipp på når man først har blitt vant med det.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Electric cars in Norway

Sitat fra: peby på lørdag 09. november 2024, klokken 23:29La du merke til om den har parkeringssensor foran? Jeg har ikke sett dette på noen bilder eller i utstyrslista, til tross for at både Panda og Frontera på samme plattform ser ut til å få det.
Tror ikke den har parkeringssensorer foran. Det som skiller modell nivåene er enten bare  parkeringssensorer bak eller både  parkeringssensorer og ryggekamera. 

Men kan hende jeg tar feil... det skjer stadig vekk ;D

Svein_H

Ingen sensorer i front nei, kun bak. Tror ikke dette vil være noe problem, den er såpass kantete og lett å ha oversikt over hjørnene på, men det er som du sier enkelte ting som kan være vanskelige å miste når man først har blitt vant til dem.

Vedrørende demobiler ble det estimert et par uker til før de er på plass.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på søndag 10. november 2024, klokken 08:21Ingen sensorer i front nei, kun bak. Tror ikke dette vil være noe problem, den er såpass kantete og lett å ha oversikt over hjørnene på, men det er som du sier enkelte ting som kan være vanskelige å miste når man først har blitt vant til dem.

Vedrørende demobiler ble det estimert et par uker til før de er på plass.
Enig med din vurdering Svein

Men prinsipielt synes jeg i 2024 at sensorer i front bør være standard og som en del av førerstøtte verktøyene på alle elbiler ...enten de er dyre eller billige og sensorer er jo blitt veldig billig å produsere sammenlignet med for endel år siden

Svein_H

#44
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. november 2024, klokken 12:35
Sitat fra: Svein_H på søndag 10. november 2024, klokken 08:21Ingen sensorer i front nei, kun bak. Tror ikke dette vil være noe problem, den er såpass kantete og lett å ha oversikt over hjørnene på, men det er som du sier enkelte ting som kan være vanskelige å miste når man først har blitt vant til dem.

Vedrørende demobiler ble det estimert et par uker til før de er på plass.
Enig med din vurdering Svein

Men prinsipielt synes jeg i 2024 at sensorer i front bør være standard og som en del av førerstøtte verktøyene på alle elbiler ...enten de er dyre eller billige og sensorer er jo blitt veldig billig å produsere sammenlignet med for endel år siden

Joda, du har et godt poeng der, og jeg er helt enig. Alle bilprodusenter virker til å skjære litt ekstra ned på utstyrsnivået for å ha en attraktiv pris på grunnmodellen for tia, men akkurat dette virker unødvendig.

På pluss-siden betyr det (for meg, igjen subjektivt) at det ikke er noe i veien for å montere LED-bar hvis jeg finner ut at originallysene er for dårlige. Det var ikke mulig på den Zoe-en jeg har nå, så LED-baren jeg hadde på den forrige Zoe-en ble montert på Focusen i stedet.

Apropos fronten, så er det ingen "frunk" på bilen, men det er rom nok under panseret for de som liker 3D-printing og vil lage sin egen frunk. Hvorvidt dette vil bli godkjent eller i det hele tatt er tillatt aner jeg ingenting om.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA