Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroen ë-C3

Startet av Kires, tirsdag 17. oktober 2023, klokken 15:28

« forrige - neste »

Svein_H

Sitat fra: RJK på mandag 26. august 2024, klokken 17:48
Sitat fra: Svein_H på mandag 26. august 2024, klokken 17:37Jeg ble av selger frarådet å oppgradere til 11kW med min Zaptec-lader. Fikk ingen forklaring på hvorfor, så graver litt videre der. (...)

Synes det var merkelig med den ubegrunnede frarådingen. Jeg tenker i første omgang at det er et lite hint om at de kun har tatt inn biler uten den oppgraderingen, og den kanskje må gjøres på fabrikken, ikke monteres i ettertid i Norge!

For hjemmelading bør du ha en lader som du selv kan begrense effekten på, pga effektavgifter. Og så bør du nok ha TN-Nett der du bor. Men for "bortelading"/destinasjonslading, så ville ihvertfall jeg gladelig betalt de 5,9K for oppgraderingen.

Det senker pris per kWh på de med betaling på tid, og det øker hvor mye strøm du får ladet på den tiden du står parkert. Kanskje rekker du å fylle bilens batteri full mens du gjør andre ærend langt oftere enn med max 7,4 kW effekt.

Jeg har IT-nett, det var derfor jeg gikk for Zaptec med Zoe'en og ønsker å beholde denne.

Tilbudet gjelder egenkonfigurert bil som ikke er produsert ennå, det er hvertfall det jeg har fått beskjed om. Mener du at de kan ha en haug med ferdige biler stående, og at en av dem muligens kan ha min ønskede konfigurasjon allerede?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på mandag 26. august 2024, klokken 18:12
Sitat fra: RJK på mandag 26. august 2024, klokken 17:48
Sitat fra: Svein_H på mandag 26. august 2024, klokken 17:37Jeg ble av selger frarådet å oppgradere til 11kW med min Zaptec-lader. Fikk ingen forklaring på hvorfor, så graver litt videre der. (...)

Synes det var merkelig med den ubegrunnede frarådingen. Jeg tenker i første omgang at det er et lite hint om at de kun har tatt inn biler uten den oppgraderingen, og den kanskje må gjøres på fabrikken, ikke monteres i ettertid i Norge!

For hjemmelading bør du ha en lader som du selv kan begrense effekten på, pga effektavgifter. Og så bør du nok ha TN-Nett der du bor. Men for "bortelading"/destinasjonslading, så ville ihvertfall jeg gladelig betalt de 5,9K for oppgraderingen.

Det senker pris per kWh på de med betaling på tid, og det øker hvor mye strøm du får ladet på den tiden du står parkert. Kanskje rekker du å fylle bilens batteri full mens du gjør andre ærend langt oftere enn med max 7,4 kW effekt.

Jeg har IT-nett, det var derfor jeg gikk for Zaptec med Zoe'en og ønsker å beholde denne.

Tilbudet gjelder egenkonfigurert bil som ikke er produsert ennå, det er hvertfall det jeg har fått beskjed om. Mener du at de kan ha en haug med ferdige biler stående, og at en av dem muligens kan ha min ønskede konfigurasjon allerede?
Jeg tenker den norske importøren sannsynligvis har forhåndsbestilt noen biler med de konfigurasjonene som de har mest tro på, og at oppgraderingen til 11 kW ombordlader da IKKE er av de bilene de har tatt inn.

Med det resultatet at din konfigurasjon MED 11 kW-lader IKKE er blant disse. Ergo må du antageligvis måtte vente endel lengre før "DIN" bil kommer.

Men dette er min gjetning basert på at de fraråder deg å ta med den oppgraderingen, uten noen nærmere forklaring. Jeg kan altså ta helt feil og at det er andre ting som ligger bak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Syklist

Kanskje det ikke bare er slike kommersielle grunner bak rådet til selgeren.

Det går rykter om mye feil på 11kWh laderne på Stellantis bilene. (Jeg hadde en lånebil som kun kunne lade DC CCS og har sett endel meldinger om problemer med AC ombordlader på tyske forum. Vet ikke om vi har noen statistikk her, burde i såfall spurt i Peugeot 208/2008 underforum.)

Personlig vil jeg uansett ikke betalt ekstra for utstyr jeg ikke kommer til å bruke.

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

RJK

Sitat fra: Syklist på tirsdag 27. august 2024, klokken 08:52Kanskje det ikke bare er slike kommersielle grunner bak rådet til selgeren.

Det går rykter om mye feil på 11kWh laderne på Stellantis bilene. (Jeg hadde en lånebil som kun kunne lade DC CCS og har sett endel meldinger om problemer med AC ombordlader på tyske forum. Vet ikke om vi har noen statistikk her, burde i såfall spurt i Peugeot 208/2008 underforum.)

Personlig vil jeg uansett ikke betalt ekstra for utstyr jeg ikke kommer til å bruke.
Absolutt en mulig forklaring, men som trådstarter skriver, så fikk han ingen begrunnelse for rådet.

Selv har jeg ikke hørt om dette før, annet enn selvsagt at man ikke får full fres på TT/IT-nett, og er man skikkelig uheldig, får man kanskje noe lavere fart, dersom bilen ikke samtidig støtter 7,4 kW på e1-fase lading (krever støtte for 32A-lading på 1-fase).

Dersom man positivt vet at man aldri vil bruke det, så helt klart, da er det dumt å betale for det. Men jeg mener personlig at av alle dumme ting å betale for, som man bare kanskje vil benytte, så er dette verken det dyreste eller dummeste. ;)

Og helt ærlig, hadde du virkelig aldri benytta muligheten, når laderen står der og du vet du får så god effekt at reell kWh-pris blir temmelig billig i forhold til annen lading, når du da står på et sted og kan velge mellom å bare stå parkert, eller lade rimelig i tillegg?

Som jeg har skrevet eller ihvertfall sterkt antydet, så gidder jeg sjeldent å oppsøke slike ladere spesifikt, fordi kWh-prisen på dagtid er noe for høy, og høyere enn jeg betaler for DC-lading.

Ja, endel ganger velger jeg konsekvent å ikke benytte de, om kWh-prisen blir for høy. Men man må jo selvsagt se det an i forhold til hva jeg ellers må betale, bare for å stå stille. Om mesteparten av kostnaden ellers ville gått bort i en dyr parkeringsplass, så er kanskje merkostnaden ikke så stor.

Men med støtte for 11 eller 22 kW effekt, ville jeg definitivt vært langt mer aktiv på å benytte slike, så lenge jeg vet at det ladepunktet gir såpass effekt.

Å toppe batteriet på kanskje 2-4 timer stopp som jeg uansett må gjøre pga besøkets art, og da å slippe et stopp på en lynlader på veien videre/hjem, kan svært ofte være godt fristende på tur. Kan faktisk og gjøre slik at jeg ikke trenger stresse for å flytte bilen, og heller nyte et litt lengre stopp. Jeg sparer jo fort en fylling på 30-50 minutter som jeg ellers måtte ha gjort!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Syklist

Enig med siste replikk. (Vi hadde en stopp med Corsa'en for et par år siden hvor det hadde vært nyttig, kunne sluppet en 10 min ladestopp på hjemturen.) Men det ble med det tilfellet.  :)   
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

edyrli

Jeg hadde glatt oppgradert til 11 kW. Grunnen er at man fordeler lasten over 3 faser. 3x16A. Jeg ser når jeg lader med 1x32A hjemme så blir det ofte overlast på fase L1 imens L2 og L3 har masse ledig.
Om man ikke har 3 fas lading så er dette jo litt bortkastete penger.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Electric cars in Norway

Sitat fra: edyrli på tirsdag 27. august 2024, klokken 14:25Om man ikke har 3 fas lading så er dette jo litt bortkastete penger.
Men den bilen skal jo selges senere ..... kanskje på Finn og da er nok dette mer ettertraktet.....

Svein_H

Hvis jeg går for tilbudet kommer jeg nok til å skippe både oppgradert lader og hengerfeste, og vinterhjul finner jeg garantert billigere andre steder. Jeg har god tid og trenger ikke stresse, og det er flere andre spennende småbiler med lang rekkevidde på vei.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Loff

Går det an å ettermontere krok? I motsatt fall blir bilen meir tungsolgt brukt, eg ville iallfall vegra meg.. Om du sjølv ikkje har behov er det såklart betre at neste eigar tar meirkostnaden ved å montere .
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

RJK

Sitat fra: Loff på onsdag 28. august 2024, klokken 07:48Går det an å ettermontere krok? I motsatt fall blir bilen meir tungsolgt brukt, eg ville iallfall vegra meg.. Om du sjølv ikkje har behov er det såklart betre at neste eigar tar meirkostnaden ved å montere .
Det vil sikkert være mulig, men kjøper du krok sammen med bilen, og det fremdeles kommer under 500K, så er det mva-fritt. Altså ryker du ihvertfall på en 25 % prisøkning.

Men det kan bli langt dyrere, dersom den ellers ville blitt montert fra fabrikk eller klargjøring hos importør, sammenlignet med en frittstående jobb. Og det blir et større utlegg, så det er mindre fristende å ta jobben med en bruktbil, fremfor å finne en som allerede har krok.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Har nå fått en forklaring på laderanbefalingen. Zaptec-en min er kompatibel med 11kW onboardlader, men bilen vil da lade veldig sakte, derfor anbefaler de at jeg beholder den originale på 7,4kW.

Dere har jo et poeng når det gjelder hengerfestet, og det samme sier selger. Det er ikke mange biler på denne størrelsen (om noen) med mulighet for hengerfeste, og evt ettermontering (hvis overhodet mulig, har spurt om dette men ikke fått svar ennå) vil nok koste en god del. Må nok gå litt i tenkeboksen igjen før jeg tar en endelig avgjørelse der.

Kan for ordens skyld nevne at tilbudet mitt på en Max i Rød Elixir med hengerfeste og 17" vinterhjul på alufelg ligger på drøyt 290', så det er jo fortsatt veldig billig for en ny bil.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Har nå fått beskjed om at kundeproduksjon blir forsinket pga komponentmangel, og selger frister med avslag på hjulpakke og gratis takstativ hvis jeg signerer kontrakt (fortsatt med forbehold). Det virker en smule desperat, men samtidig begynner det å bli veldig mye bil for pengene. Hva tenker dere?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Da er kontrakt signert og sendt inn, selvfølgelig med forbehold. Det ble helsvart Max med hengerfeste, takstativ og vinterhjul, totalt 287'. Dette kan bli en spennende høst... :-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på fredag 13. september 2024, klokken 17:00Da er kontrakt signert og sendt inn, selvfølgelig med forbehold. Det ble helsvart Max med hengerfeste, takstativ og vinterhjul, totalt 287'. Dette kan bli en spennende høst... :-)
En godt kjøp :+1:

Bjarne

Da er endelig første ë-C3 registrert i følge elbilstatistikk.no, så da er det kanskje ikke lenge til det blir demobiler tilgjengelig. Noen som har bestilt og fått leveringstidspunkt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA