Think lithium med jordfeil

Startet av worry, onsdag 11. oktober 2023, klokken 19:19

« forrige - neste »

worry

Hehe. Det er jo alltid ganske spennende når batteriet skal kobles sammen. Jeg er alltid litt nervøs når de oransje kablene skal settes på. Er forberedt på at det smeller.  :P
Think lithium

RJK

Fordel Li-Ion-batterier, ikke noe stor sjanse for knallgass i lufta.

Men, kan jo fremdeles gå en lysbue og et tilhørende smell. Men krysser fingrene for at det er relativt trygt likevel, om man unngår å få en "karamell".

Får bare håpe norske myndigheter snart får en fornuftig, interessert og opplyst Transport-minister som får ryddet opp i regelverket, og gjør det lettere å både bytte batterikjemi til nyere og tryggere batterier.

Og ikke minst, reelle muligheter til og å konvertere ice til el ved å fjerne de så godt som umulige dokumentasjonskravene for å vise at dette er sikrere enn å holde på med gammel, lekkende ice-motorisering og forbrenningssystemer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

worry

Ja, dessverre er det foreløpig bare nei å få fra norske myndigheter. Det er farlig å si ja til noe, kan jo være farlig. Mye enklere å si nei. Det skjer ikke noe før veldig mange politikere er med på laget, som igjen legger press på myndighetene. Norge er vel snart eneste land i verden hvor det er forbudt å bygge om til EV. Samtidig har vi "sløst" bort milliarder på import av elbiler uten å skattlegge. Nå går godsakene ut av landet igjen, til veldig reduserte priser. En moderne elbil skal greit kunne gå en million km, hvis vi hadde hatt kunnskap og vilje til å reparere dem.

Neste prosjekt på denne bilen blir å montere varmeapparat. Tror jeg lager en egen tråd om det.
Think lithium

bcx238h

Sitat fra: worry på mandag 20. november 2023, klokken 10:06Ja, dessverre er det foreløpig bare nei å få fra norske myndigheter. Det er farlig å si ja til noe, kan jo være farlig. Mye enklere å si nei. Det skjer ikke noe før veldig mange politikere er med på laget, som igjen legger press på myndighetene. Norge er vel snart eneste land i verden hvor det er forbudt å bygge om til EV. Samtidig har vi "sløst" bort milliarder på import av elbiler uten å skattlegge. Nå går godsakene ut av landet igjen, til veldig reduserte priser. En moderne elbil skal greit kunne gå en million km, hvis vi hadde hatt kunnskap og vilje til å reparere dem.

A M E N ! :laugh:

bcx238h

Sitat fra: worry på mandag 20. november 2023, klokken 10:06Neste prosjekt på denne bilen blir å montere varmeapparat. Tror jeg lager en egen tråd om det.

DET holder jeg også på med for tida...  ::)  :D

worry

Hei igjen,
Fortsetter på denne tråden, siden det er det samme batteriet. Nå har jeg fått reklamasjon. ;D
Det er min bil, men jeg har leid den ut til en meget hyggelig pris. :-)

Batteri-instrumentet (det venstre) oppfører seg veldig rart og kjørelengden er kort.

Jeg har ladet den fra ca 15% indikert til full. Også kun indikert viser det seg. Ved start er det ett cellepar som viser 3,15V, mens de andre er ca 3,40. Det samme celleparet når fullt først. Avsluttet ved 4,09V, mens de andre er 3,99. Det er et par andre som også avviker fra den store hop, men ikke så dramatisk som det ene.

Da blir det batterijobb på meg. Det kan hende at det kun er en celle som er dårlig, men det må måles etter at de er tatt ut. Bytter nok begge. Jeg har noen som jeg har målt. Ikke spesielt vitenskaplig, men jeg har målt mange på samme måte. Så da kan jeg anta at jeg har funnet ok celler. :-)
Think lithium

worry

Så langt som dette har jeg kommet.
Batteriet er ute, og åpnet. En overraskelse, eller ikke?

Det ser ut som lekkasje. Det forklarer vel hvorfor denne har blitt dårlig. Men årsaken? Må bare gjette. Jeg vet ikke noe om batteriet sitt tidligere liv. Men det er første gang denne blokka har vært åpnet. Det ser jeg.
Think lithium

worry

Bilen er i farta igjen.  :D

Etter en del timer med balansering, så har jeg i ettermiddag kjørt 10 mil. Da var det ikke mye futt igjen, det var store utslag på strøm-instrumentet. Venstre instrument viste 20%. Det er sprik i spenningene på litt over 0,2 volt, så det er litt å hente på å bytte det paret som er dårligst. Men ikke nok til at jeg åpner opp igjen. :-)

Men viktigere... en kompis har studert den cella som jeg tok bildet av. Hans konklusjon er at det er aluminium-korrosjon som har gjort at cella har gått lekk. Posen er en plastbelagt aluminiumfolie, sveist eller klemt på et vis i skjøten. Skaden har skjedd i nedkant, der den har vært utsatt for fuktighet. Og enda værre; når det blir kontakt med jern, så ofrer aluminiumen seg. Jeg så jo det på undersiden av blokkene, der var det brun farge av rust.

Så folkens, enda en grunn til å være nøye med å rustbeskytte batterikassa. Hold vannet unna!
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA