Think lithium med jordfeil

Startet av worry, onsdag 11. oktober 2023, klokken 19:19

« forrige - neste »

Warlock

Så vidt jeg har skjønt er det krypstrømmer mellom bilens jord og en av lederne i høyspentkablene som gir isolasjonsfeil (kappa i HV kablene er koplet til bilens jord, så f.eks lekkasje gjennom isolasjonsmaterealet og dit). Man vet aldri hva vann og damp kan gi av krypstrømmer, så ja, greit å fa vekk alle forekoster av slikt...

worry

Think lithium

Marsto

Sitat fra: Warlock på søndag 05. november 2023, klokken 19:25Dette ser jo helt ultimat ut :D

Fant du ut om Jordingsfeilen var i batterikassa?
Dette er jo egentlig skummelt likt det vi opplever med en Think i Orkanger...
(vi mistenker litt motoren der, siden den er innenfor er liten gruppe VINnummer der Think publiserte de hadde problemer med vanninntrengning (jeg mener å ha lest noen boret seg inn i motoren for å bli kvitt vann, men finner det ikke igjen))

Uansett, vi går for å prøve å finne isolasjonsfeilen med en megger i nær fremtid. Fant du din? Og eventuelt hvordan gikk du frem?

Her er saken om boring av hull i el motoren.
https://elbilforum.no/index.php?msg=63272
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Her er saken om boring av hull i el motoren.
https://elbilforum.no/index.php?msg=63272
[/quote]

Hei,
Takk for den! Men jeg fant ingen bilder der? Tør ikke bore noe sted uten å ha detaljert info om hvordan dette henger sammen. Skulle hatt en reservemotor å øve på. :-)

Nå har jo bilen min stått inne og tørt en stund, så da kan feilen ha forsvunnet. Hvis problemet var der.
Jobben med batterikassa går framover, sakte. I går prøvemonterte jeg tom kasse. Hullene jeg har boret i flensen passet ikke godt nok, så det blir litt sliping. Selv om jeg nå har boret alle hullene til 14mm.
Vil helst unngå å gjøre en slik jobb igjen, det har påløpt mange arbeidstimer. Flaks at jeg jobber gratis.  :P

Og denne gangen er første gang jeg benytter en 4-søyler løftebukk til å ta ut batteriet. Det høres flott ut, men å få justert plassering når det skal opp igjen er ikke enkelt. Må ha noe på hjul, ikke bare paller. Og jeg stoler ikke på at bukken henger trygt på bare hydraulikken, så jeg må stoppe på sikkerhetsboltene og finløfte batteriet med noe annet. Savnet et ordentlig løftebord på hjul.

Edit: Skulle legge til et bilde, men forumet fungerer ikke ordentlig nå.
Think lithium

Marsto

Veldig dumt at alle bilder på forumet er forsvunnet før 2015 eller noe. Jeg tenkte å investere i en sånn. Motorsykkeljekk. Den er billig, manuell og løfter 500 kg. Det finnes flere typer av dem og da er det vel bare å fortsette gratisarbeidet. :-)

https://www.thansen.no/scooter-mc/verktoy/loftebukk/sakselift-med-hjul-til-mc-opp-til-500kg./n851579/pn1224755/?gclid=Cj0KCQiAo7KqBhDhARIsAKhZ4ujbVRJQw0KPyHN5_pcClgiNK86DtmdEb2CPpy9MOxiEymx7347DrT0aAt5MEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

bcx238h

Sitat fra: Marsto på torsdag 09. november 2023, klokken 09:31Jeg tenkte å investere i en sånn. Motorsykkeljekk. Den er billig, manuell og løfter 500 kg.

Se der ja...liker den også.  :+1:  ;)

worry

Bra forslag. Jeg har kjøpt to MC miniløftere hos Biltema. Omtrent samme funksjon, men de mangler hjul.
Kan ikke huske at de kostet såå mye da jeg kjøpte dem.  :P

Biltema miniløfter
Think lithium

Warlock

Mulig man kan kontakte hma og høre om han fremdeles har bildene, han var i alle fall svært aktiv blant Trondheim Thinkers, og tror han jobber/jobbet på en svært populær arbeidsplass, en ikke helt tilfeldig valgt videregående på Byåsen...

worry

Batteriet er montert sammen og jeg koblet det til for test.
Det ser veldig bra ut! Bilen har stått påskrudd i minst et kvarter, og jeg har kjent at bilen prøver å dra når jeg er innom alle "gear". Ingen feilmeldinger.  :D
Think lithium

Warlock

:+1:

Hurra!
Og gratulerer!
Bra ISO-feilen forsvant, og du ikke måtte lete videre slik som oss :)

worry

Takk! Ja, jeg var heldigere.
Jeg setter veldig pris på de diskusjonene vi har her på forumet nå. Lærer mye.  :+1:

Lykke til med PCU'en. Er spent på hva dere finner.
Think lithium

Marsto

Så bra at det fungerer etter en så stor jobb. Det er alltid spenning i lufta med elbiler i garasjen. ;)

bcx238h

Alltid godt å se hvordan en viss nidkjærhet og håndverklig talent hjelper å ta vare på ting og ikke minst verne om miljøet vårt.

:+1:  :+1:  :+1:   :D

Respekt!

RJK

Sitat fra: Marsto på søndag 12. november 2023, klokken 14:43Snip

Det er alltid spenning i lufta med elbiler i garasjen. ;)
Får da virkelig ikke håpe det, for da har noen seriøst feilkoblet noe, eller man har en drastisk jordfeil et sted! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marsto

Sitat fra: RJK på søndag 12. november 2023, klokken 20:40
Sitat fra: Marsto på søndag 12. november 2023, klokken 14:43Snip

Det er alltid spenning i lufta med elbiler i garasjen. ;)
Får da virkelig ikke håpe det, for da har noen seriøst feilkoblet noe, eller man har en drastisk jordfeil et sted! ;)
:+1:  :D  :D  :D  :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA