Tvetydig info om rekkefølge - Zaptec

Startet av JLie, lør 07. okt 2023, kl. 13:59

« forrige - neste »

JLie

Hei, min mor har installert Zaptec Go-ladeboks, og i hurtigguiden for "slik starter du ladingen" står det:

"Koble til ladekabelen til kjøretøyet, og koble deretter ladekabelen til ladestasjonen".

På nettsiden står det motsatt: "La oss starte med en enkel huskeregel: Plugg laderen i strømkilden først, deretter i bilen."

Så - hva er riktig? Det er ganske tungvint å måtte koble fra ladekabelen fra boksen hver gang den skal puttes i bilen.
Tesla Model S 90d - 2016

Ingeniøren

Kabelen skal først i laderen og sist i bilen ved tilkobling. Ved frakobling skal kabelen altid kobles fra bilen først. Mao kan kabelen stå fast i laderen.

Litt usikker dog om det spiller noen rolle om de to tynne pinnene i lader kontakten stå litt lengre inn i kontakten. Poenget er at de to tynne pinnen først skal få kontakt når de som fører strøm har god kontakt slik at du ikke får en gnist ved tilkobling. Kontakt i de tynne pinnene gir beskjed til laderen om at strømmen kan settes på. Gjør du som i første avsnitt er du helt sikker.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

RJK

Jeg har lest samme anbefaling som deg om å plugge i bilen først. Dette skal skyldes at det er en viss fare for "lysbue" i det man kobler til, og den vil du altså ha lengst vekk fra bilen.

Dette gjaldt riktignok "nødladeren"/EVSE'en, og gjorde og at man kunne justere ned eller opp strømtrekket den skulle be om (mener jeg har 8, 10 og 12 A som alternativer).

Men jeg tenker som så at det rådet er vel så gyldig på vanlige AC ladebokser via Type2 (eller Type1) tilkobling. Jeg vil derfor anbefale å plugge i bilen først.

Er du fortsatt i tvil, kontakt leverandøren av Zaptec-laderen eller Zaptec direkte, legg frem problemstillingen og det om fare for lysbue, og se om de har en oppfatning om hvilket råd du faktisk bør følge. Få det gjerne skriftlig. ;)

På lynladere er kabelen fast i laderen, men der skal bil og lader gjøre et "handshake" før den starter å sende mer enn styrestrøm og datasignaler, så der er ikke problemet med lysbue aktuell så lenge utstyret er i orden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

For type 2 ladeboks har det ikke noe å si hvilken ende som tas ut. Det mest naturlige er å ta ut bilen først.
Type 2 pluggen låses fast i bilen - og må låses opp før en kan ta ut kabelen - da vil ladingen stoppe.
I tillegg er signal pinnene kortere enn pinnene som fører strøm - dvs. om signalet brytes vil også ladingen stoppe.

Kabel kan fint stå i ladestasjonen om en ønsker det.

For hurtiglader, må låse opp før kabel kan tas ut, kabel er låst fast når bilen lader.

For "nødladeren"/EVSE må en stoppe lading og ta ut type 2 kontakten fra bilen før schuko for å unngå lysbue i schuko kontakten.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Orbit

En god del ladebokser låser fast kabelen så lenge bilen er tilkoblet. Prøver en å trekke ut av veggen først, kan en risikere å knekke kabellåsen.

Så trekk alltid pluggen først ut av bilen, så riktig vane sitter i fingrene når en lader andre steder enn hjemme.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JLie

Hei, og tusen takk for alle svar!

Det å koble fra bilen først når man skal avslutte ladingen, er jeg helt enig i. Det er tilkoblingen som gjør meg usikker siden det står ulike ting i manualen og på nettsiden i til zaptec.

Jeg har kjørt elbil i mange år og ladet uten å tenke over dette med Teslalader i garasjen min, men der henger kabelen fast i ladeboksen, slik at det ikke er noe annet alternativ enn å plugge inn bilen til slutt når ladingen skal starte.

Har nå sendt en henvendelse til Zaptec, så får de svare på hvorfor det står ulike ting i instruksene deres.
Tesla Model S 90d - 2016

RJK

Sitat fra: Orbit på lør 07. okt 2023, kl. 19:31En god del ladebokser låser fast kabelen så lenge bilen er tilkoblet. Prøver en å trekke ut av veggen først, kan en risikere å knekke kabellåsen.
Så trekk alltid pluggen først ut av bilen, så riktig vane sitter i fingrene når en lader andre steder enn hjemme.
Det siste opplever jeg og på fellesladerne i borettslaget, og så vidt jeg husker, må jeg på Oslo Kommunes gateladere koble i kabel i bil først, og så "gjøre klar" til lading på stolpen, for så å plugge i kabelen i boksen til slutt. Feil rekkefølge, og man får rett og slett ikke aktivert ladingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sjekk de to pinnene øverst i kontakten på ladeboksen. Sitter de litt lengre inn i kontakten enn de andre spiller det ingen rolle hva du kobler først. Strømmen slås først på når de andre har god kontakt.

Men det bli jo upraktisk å koble denne til å fra om det er meningen at den skal sitte der og ikke bringes med i bilen. Kan ikke tenke meg at de har laget det slik. Litt annerledes med kommunale ladepunkter der man kanskje har laget det slik slik at folk husker å ta med kabelen sin...

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stig-Arne

Ligger vel i Type2 standarden at ladeboksen skal låse fast kabelen når bil er tilkoblet.
Så da er det jo egentlig fysisk umulig å koble fra kabelen i boksen uten å ta ut av bilen.
Noe annet gir ingen mening uansett

Så infoen som foreligger fra Zaptec kan vel i beste fall beskrives som skrivefeil rett og slett.
Kabel først i boks så i bil.
Kabel ut av bil så ut av boks.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA