Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva irriterer deg med Enyaq?

Startet av bjorngb, onsdag 04. oktober 2023, klokken 14:36

« forrige - neste »

Octogenarian

Superman

Er det flere som har problemer med MyŠkoda-appen? Eller kanskje jeg skal si MyŠkoda-appene, siden jeg fortsatt har valgt å beholde den gamle appen, samtidig som jeg har tatt i bruk den nye MyŠkoda-appen. Det ser ut som at disse to appene virker uavhengig av hverandre, med hver sine passord-pålogginger, selv om begge er koblet til samme bil og virker begge to (når de først virker).

Når jeg prøver å åpne den nye appen så har den ofte i den senere tid bare blitt stående å spinne med den nye Škoda-logoen på grønn bakgrunn i evigheter, og så kommer det av og til en feilmelding til slutt. Dette var ikke et stort problem for noen måneder siden, men noe som har blitt mer utfordrende siste måneden. De gangene jeg klarer å åpne appen så får jeg heller ikke tilgang til dataene omtrent halvparten av gangene. Det gjelder også den gamle appen, men ikke fullt så ofte. Hvis jeg endelig får frem data så tar dette ofte laaaaang tid å få frem. Hvis jeg ikke får frem data i den nye appen, da prøver jeg som regel den gamle appen. Men jeg finner ikke et mønster i når og hvilke av appene fungerer hvordan og når. Begge, en eller ingen fungerer litt om hverandre. Jeg bruker både iPhone 13 Pro og iPad Pro, siste iOS-versjon av iOS 16 på begge.
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Egil S

Appen er relativt ustabil om dagen.

f.eks nå hjem fra jobb prøvde jeg starte forvarming, appen reagerte ikke i det hele tatt, det så ut som kommando ble sendt, men ikke noe "tenking" og ingen status tilbakemelding.
Men når jeg kom ut til bilen gikk varmeapparatet, så bilen fikk kommandoen, men fikk aldri noe tilbakemelding, samme skjedde sist uke.

Så den er ikke til å stole på om dagen nei.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Som mye annen sw på Enyaq, så er også appen ganske håpløs denne uka...

Elektro12

Skoda Essential-appen mener jeg virker best enda.

Vurderer en elbil

De som er forsøkskaniner til denne bilen burde blitt tatt mer alvorlig av VAG-systemet.

Jeg sitter igjen med følelsen at de ikke bryr seg på noen måte.

Nå har de innrømmer nederlaget og skal lage en 85x i stede for å rette opp alle SW-feilene til 80x.
Fossilbil

Martin Eden jr

Jeg har samme erfaring - appen funker generelt dårlig - og mye dårligere enn den jeg har på min Kia eSoul (selv om den også tidvis "hakker" litt).

Forvarming fungerer slik som beskrevet ovenfor (ofte) - altså: Man får slått den på, men dette vises ikke i appen - men bilen får kommandoen tydeligvis...

2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

Egil S

Appen til Skoda er minst 10 år etter der den burde vært.

Jeg hadde en bedre app på min gamle 2014 BMW M5, med klimastyring, låsing/opplåsing av dører, aktivering av hornet og blinke med lysene for å finne bilen, husker ikke om jeg kunne lukke soltak og vinduer også.

At Skoda nå visstnok sier at de ikke vil/kan få til dørlås funksjon i App for Enyaq før 2024 modell sier jo litt hvor lite de fokuserer på denne typen teknologi.

Jeg startet min bilist karriere med Opel på 90-tallet og gikk over til BMW i 2002.
Denne Enyaq'en er min første VAG bil, mest sannsynlig siste.

Kan nevne at jeg også har en Ducati Motorsykkel, samme eiere.
Der har ikke appen fungert på lange tider, etter siste app oppdatering i mars har ikke appen klart å koble til sykkelen, dette gjelder for en stor andel brukere, men Ducati har ikke gjort noe på 8 måneder, kommer vel en ny app i mars når 2024 modellene kommer, kanskje det er håp i hengende snøre.....

VAG gruppen og App'er har iallfall stryk karakter fra meg.

Popeye

Jeg har fremdeles problemer med de to MySkoda-appene. Kommandoer bare «snurrer» og tenker i grensesnittet, og noen ganger er kommando sendt, andre ganger ikke. Men det er i hvert fall en stund siden jeg har blitt kaster helt ut av appene og måttet logge inn igjen.

Anyway - det som irriterer meg mest nå om dagen er at Favoritt-knappen bare åpner radioen uten å åpne favorittene, så jeg må manuelt trykke en gang til for å komme inn til favorittene. Jeg vil jo inn for å bytte favoritt-radiokanal etter forrige bruker, ikke bare få opp radioens hovedside. Den knappen kunne like godt hett «Radio», ikke «Favoritter». (Et lite i-landsproblem der, altså)

Egil S

Sitat fra: Popeye på lørdag 02. desember 2023, klokken 15:49Jeg har fremdeles problemer med de to MySkoda-appene. Kommandoer bare «snurrer» og tenker i grensesnittet, og noen ganger er kommando sendt, andre ganger ikke. Men det er i hvert fall en stund siden jeg har blitt kaster helt ut av appene og måttet logge inn igjen.

Anyway - det som irriterer meg mest nå om dagen er at Favoritt-knappen bare åpner radioen uten å åpne favorittene, så jeg må manuelt trykke en gang til for å komme inn til favorittene. Jeg vil jo inn for å bytte favoritt-radiokanal etter forrige bruker, ikke bare få opp radioens hovedside. Den knappen kunne like godt hett «Radio», ikke «Favoritter». (Et lite i-landsproblem der, altså)

Skoda har i mange tilfeller et meget dårlig GUI (Graphic user interface), funksjoner er gjemt langt nede i en meny struktur som fører til alt for mange trykk for å finne funksjonen du trenger, og vet du ikke hvor funksjonen er må du trykke deg i hjel for å lete.

Hele media funksjonen er en fleip. men jeg fant ut at dersom man gikk for en 3x3 størrelse kommer det opp en runding med 3 prikker på, denne kan man bruke for å velge kilde, radio, telefon, medialagring.
jeg synes også dette med favoritter er elendig.
DAB radio bildet har noen piltaster, hvorfor brukes ikke denne til å velge favoritter? neida, den går bare opp og ned i DAB radio listen, helt meningsløst.

Så ja, som en som har jobbet med kontrollsystemer i en årrekke er det Skoda har prestert her knapt å anse som middelmådig.
De har iallfall ikke laget dette med fokus på at operatøren skal ha øynene på veien.

Øyvind.h

Kan en ikke stille inn slik at knappene på rattet bytter mellom kanaler i favorittlisten fremfor den komplette dab kanallisten? Det kan en på ID4 og jeg ville forventet at det kan gjøres på Enyaq også?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil S

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 02. desember 2023, klokken 19:20Kan en ikke stille inn slik at knappene på rattet bytter mellom kanaler i favorittlisten fremfor den komplette dab kanallisten? Det kan en på ID4 og jeg ville forventet at det kan gjøres på Enyaq også?

Nå måtte jeg ut i garasjen å sjekke, og joda, det var en innstilling inne i menyen man kunne velge favoritter eller DAB meny.

Takk for tips, det gjør jo ting en smule lettere. :+1:

Popeye

Når vi først snakker om knapper på rattet: Hva brukes rulleknappen på høyre side av rattet til som standard? I vår 2022 80x har jeg ikke oppdaget noe som justeres av hverken rulling eller trykk på denne blanke «multifunksjonsknappen» på høyre side. Venstre side er jo lyd, men høyre er et mysterium...

Egil S

Sitat fra: Popeye på søndag 03. desember 2023, klokken 10:22Når vi først snakker om knapper på rattet: Hva brukes rulleknappen på høyre side av rattet til som standard? I vår 2022 80x har jeg ikke oppdaget noe som justeres av hverken rulling eller trykk på denne blanke «multifunksjonsknappen» på høyre side. Venstre side er jo lyd, men høyre er et mysterium...

Eneste funksjonen jeg har funnet er at dersom du bruker piltast til høyre slik at du får forbruksmenyen til å dekke ca halve speedometeret så kan du bytte mellom siden start/siden lading/ langtids for forbruk ved å trykke på den knappen, ikke funnet noe med tanke på rulling.

Múlig du må ha software 3.1 eller 3.2 for at det skal fungere. usikker på om 3.0 har det siden jeg fikk min bil med 3.2.

fant en manual og ser ut som du kan rulle for å justere på travel assist/ ACC funksjonalitet.

Popeye

Sitat fra: Egil S på søndag 03. desember 2023, klokken 12:07Eneste funksjonen jeg har funnet er at dersom du bruker piltast til høyre slik at du får forbruksmenyen til å dekke ca halve speedometeret så kan du bytte mellom siden start/siden lading/ langtids for forbruk ved å trykke på den knappen, ikke funnet noe med tanke på rulling.

Múlig du må ha software 3.1 eller 3.2 for at det skal fungere. usikker på om 3.0 har det siden jeg fikk min bil med 3.2.

fant en manual og ser ut som du kan rulle for å justere på travel assist/ ACC funksjonalitet.

Takk for tips. Dette må testes. Har software 3.0 nå, forøvrig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA