Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva irriterer deg med Enyaq?

Startet av bjorngb, onsdag 04. oktober 2023, klokken 14:36

« forrige - neste »

Martin Eden jr

Sitat fra: Supernullet på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:57Eksempelvis er lysene på Enyaqen mye bedre enn på Teslaen

Ja, sier meg enig i at LED-Matrix-lysene imponerer - og det er jo kjekt nå som høstmørket er over oss. Skulle bare ønske at den brukte dem litt oftere på vei med gatelys også (da slår den automatisk av). Det blir mye bedre opplysning av grøftekanter etc. med fjernlysene på.
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

02jan

Sitat fra: Martin Eden jr på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:29
Sitat fra: 02jan på torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:27kamereoppdatering i sommer på min 2022 80X 3.0

Interessant dette med kameraoppdatering. Kom den av seg selv OTA, eller måtte du gjøre noe spesielt?



Kamera oppdateringen  var justering eller kalibrering, ble utført fysisk hos forhandler samtidig med fix på stabstagforing foran.  Bilen min har hatt 3.0 med fungerende OTA (fix versjoner). Har hatt null trøbbel med at TA har kuttet og opplever Filholderen mindre inngripende på smalere veier.

Når det gjelder skiltlesing og automatisk justering av fart er det ingen forskjell, dvs når jeg nylig kjørt i Sverige fungerte disse assistent systemer utmerket, når jeg er tilbake i Oslo er det det samme, f.eks i akselarasjonsfelt fra 60 kmt til 2 felt (i hver retning) "motorvei" 70 kmt (satt ned fra 80), så vil bilen bremse ned til 50 (Grorud RV4).

Har bare lært hvordan bilen tenker og er forberedt på å overstyre.  Jeg var også der hvor å kjøre med filhold og assistenter var helt pyton, helst liker jeg å kjøre manuell, bakhjulstrekk eller ekte 4x4 og NAS rekkesekser bensin.
 
Hobby bil i garasje og til banekjøring dekker dette behov, så hverdags, famile,ferie, langkjøring setter jeg pris på å la alle assistenter være aktivert tilpasset forholdene.

(det tok litt tid å forstå systemene, dvs erfaring og akseptere at bilen gir annen feedback enn hjul og sikt ut av vindu og speil.)   





Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hdh

Sitat fra: Egil S på torsdag 05. oktober 2023, klokken 22:15Ang støy.
Jeg har målt støyen i min RS Coupè til 65-70db relativt jevnt over i 70-80km/t uansett vei, med uttak av nylagt asfalt som er 60-62db.
I helgen reiste jeg hjem fra Portugal, fikk da en ID.3 som Uber, denne hadde 60-62db på motorveien i 100kmt, det er mer det jeg forventet.

Jeg merker på min bil (80x sportline) en veldig tydelig during når det bikker ca. 80 km/t. Bilen min ble levert med Hankook-dekk på sommerfelgene.
Vi fikk låne en standard 80 i sommer i påvente av levering, opplevde ikke denne duringen fra den - den hadde Pirelli-dekk.
Begge bilene utstyrt med 20" felger forresten.

Er det andre her som også har Hankook-dekk på sin og kan eventuelt bekrefte/avkrefte lignende støy?
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '23 Skoda Enyaq IV80X Sportline

Elektro12

Har Hankook og har ikke merket noe til ulyder. Går stille uansett fart.

Elektro12

#19
Sitat fra: Martin Eden jr på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:33
Sitat fra: Supernullet på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:57Eksempelvis er lysene på Enyaqen mye bedre enn på Teslaen

Ja, sier meg enig i at LED-Matrix-lysene imponerer - og det er jo kjekt nå som høstmørket er over oss. Skulle bare ønske at den brukte dem litt oftere på vei med gatelys også (da slår den automatisk av). Det blir mye bedre opplysning av grøftekanter etc. med fjernlysene på.

Du kan jo tvinge dem på ved å skyve spaken forover en gang til?`

Lysene er rett og slett fantastiske, kan ikke skjønne at sensorene får det til. Kommer eks. inn i en mørk kurve i piskende regn med fjernlys på. Så kommer det bil i mot i det fjerne med svake halogenlykter - og bilen oppdager den umiddelbart og blender området dynamisk helt til den passerer. Helt rått. Spesielt stilig hvis du har bil foran og møter 2-3 biler på likt i en sving. Lysshow uten like.

Og sammenliknet med f.eks. TMY som svinger lite på maks utslag er jo svingradiusen i Enyaq helt fantastisk, snur rundt like lett som en småbil.

Egil S

Sitat fra: 02jan på fredag 06. oktober 2023, klokken 11:13
Sitat fra: Martin Eden jr på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:29
Sitat fra: 02jan på torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:27kamereoppdatering i sommer på min 2022 80X 3.0

Interessant dette med kameraoppdatering. Kom den av seg selv OTA, eller måtte du gjøre noe spesielt?



Kamera oppdateringen  var justering eller kalibrering, ble utført fysisk hos forhandler samtidig med fix på stabstagforing foran.  Bilen min har hatt 3.0 med fungerende OTA (fix versjoner). Har hatt null trøbbel med at TA har kuttet og opplever Filholderen mindre inngripende på smalere veier.

Jeg hadde bilen min hos Skoda i juni, da sa de at de hadde tenkt å gjøre denne oppdateringen på min RS med sw3.2, men at Skoda hadde trukket tilbake denne oppdateringen dagen i forveien slik at den ikke ble gjort på min bil.
Aner ikke hvorfor, og det kan være det har kommet en oppdatert oppdatering etter den tid.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Elektro12


EriTom

Jeg har også 3.2 på den nyeste av mine to
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Martin Eden jr

Interessant at EriTom har to Enyaq'er. Antar da at den andre kanskje har SW3.0? I så fall: Er det noen klare fordeler å spore med SW3.2?

Ser ellers at det sies at vi aldri får SW4.0 på våre "gamle" biler - men en kan jo kanskje håpe at man får for-varming av batteriet før lading - det ville vært en stor forbedring...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

EriTom

Største forskjellen for min del som jeg mener er vesentlig, er at det er enklere å slå av Lane assist 😋

Ellers er det lite forskjeller. Rekkeviddde osv er nøyaktig det samme på den helt nye 80X'en som på den som har gått nesten 70.000km 😉
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Bigdrago

Irriterer meg at bilen slår seg av automatisk når jeg går ut. Ønsker å bruke start/stopp knappen.

Irriterer meg at bilen bare har 3.0. Ønsker nyere software så bilen får snømodus.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

EriTom

Irriterer meg at takpanelet kun fungerer halvparten av gangene bilen er i bruk (2023 bil med panorama og 3.2 SW. Den «gamle» 2022 bilen med panorama og 3.0 er ikke sånn).

Hverken noen med glasstaket eller coupelys kan trigges ved hjelp av touch knappene/sliderne. Coupelyset tennes dog om en dør åpnes, så feilen ligger i touch funksjonen. Etter en av/på med bilen (inkl låsing), så fungerer det panelet igjen 🤯
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Bigdrago

Skjedde med min og, fikk panelet byttet på garanti.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Martin Eden jr

Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 12:21Irriterer meg at bilen bare har 3.0. Ønsker nyere software så bilen får snømodus.

Er snømodus noe annet enn "Traction mode" - for det har jeg selv om jeg har SW3.0..?
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

Superman

#29
Jeg har i infotainmentsystemet slått av funksjonene "Forutse strekningsforløp" og "Forutse tillatt hastighet" slik sikkert også mange andre har gjort. Disse har nå vært avslått over lang tid uten at jeg har fått noe problemer med det, før nå. De siste dagene har jeg opplevd at disse to slår seg på igjen automatisk når bilen har stått parkert noen timer. Noen andre som opplever det samme?

Jeg har nylig fått en ny runde med melding om "nye innstillinger tilgjengelig", og jeg har både trykket "OK" og "Avbryt" noen ganger hver, uten at det ser ut til å hjelpe. Veldig irriterende, og jeg må da slå disse av igjen manuelt.

I dag kjørte jeg inn på en påkjøringsrampe midt i en lengre tunnel med 80-sone, og jeg trodde at "Forutse tillatt hastighet" var slått av. Over tunnelen er det boligområder med 30-soner. I flettefeltet for påkjøring inne selve i tunnelen, mens seg lå med cruisekontrollen i 83 (viser 3 km/t for mye), fanget den prediktive fartsholderen opp 30-sonen over tunnelen, og i det jeg flettet meg inn mellom to andre biler i 80-sonen bremset bilen opp for å komme ned i 30. Direkte farlig, bilen bak var tydelig irritert selv om jeg relativt rask kom meg på gassen og opp i 80 igjen. Heldigvis er det ikke noe bråstopp, men det går fort et par sekunder før man skjønner hva som foregår og får foten på gassen igjen. Jeg var ikke forberedt i det hele tatt siden jeg i hele år har hatt denne funksjonen fast avslått, akkurat av den grunn jeg opplevde her.

I starten med ny Enyaq i fjor hadde jeg funksjonen påskrudd en stund og opplevde det samme i andre tunneler her i Bergens-området, dog aldri før helt ned til 30 i en 80-sone.

En helt annen ting:
Er det flere som synes at varmen i førersetet bruker uendelig lang tid på å nå noenlunde komfortabel varmetemperatur, selv på trinn 3, og selv nå når det fortsatt er plussgrader ute. Jeg kjenner etter et par minutter at det er antydning til varme, at det ikke er iskaldt lenger, men det går fort 15 minutter pluss før jeg føler komfortabel varme. Jeg har Eco-Suite skinnseter som gjerne føles veldig kalde om morgenen nå som nattetemperaturen nærmer seg null. Irriterte meg over dette i hele fjor vinter. Løsningen er å forvarme, men det er ikke alltid alle kjøreturer er planlagt på forhånd.

Rattvarmen derimot kommer som et skudd etter 1-2 minutt, og da må jeg raskt skru denne ned til trinn 1, ellers blir det fort for varmt å holde i...
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA