Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading

Startet av JarleA, tirsdag 03. oktober 2023, klokken 17:03

« forrige - neste »

JarleA

Jeg ny MG4 eier.Jeg har et spørsmål ang. lading. I instruksjonsboka står det "før du kobler til hurtigladeren må du slå AV strømsystemet til bilen og vente i 10 sekunder." betyr det at jeg må låse bilen for å slå den av eller stoppe den og vente i 10 sek før jeg kan plugge i laderen? Hva hvis jeg vil sitte i bilen å vente mens den lader, da må jeg låse opp bilen å da starter den vel.

TB

Generelt, ikke spesielt ang MG4;
Det er generelt anbefalt å stoppe bilen før en kobler til hurtiglading. Å låse bilen bruker ikke være nødvendig.

Det tar uansett lang nok tid å gå ut av bilen og koble til kabel og starte ladingen, de 10 sekunder trenger du ikke tenke på.

Ønsker du varme i bilen starter du bilen etter hurtiglading er startet. Bilen er da "på", men kan ikke kjøres.

Når hurtiglading er ferdig må en gjerne starte bilen en gang til, før den kan kjøres.

Bakgrunnen for teksten i manualen er å unngå feilmelding som kan oppstå pga hurtiglading blir startet når bilen er på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

For å presisere nærmere på det @TB skriver.

De fleste biler "slår du på" ved å trykke på startknappen (om din bil har slikt) uten å trykke inn bremsen samtidig, når du kun skal slå på strøm til 12V og USB samt lys og bilstereo, mens to trykk og slår på AC.

Når du skal koble deg av laderen, trenger du ikke "slå av bilen" igjen, men bør ikke stå lenge slik, for nå bruker du av 12V-batteriet. Men skal du rett videre, sett deg inn igjen, trykk inn bremsen og "slå på bilen" igjen, så er du klar til å kjøre videre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JarleA

Bilen har ikke start knapp, for å stoppe den eller slå den av så må jeg låse bilen. For å starte den eller slå den på så  åpner jeg den. Jeg får bare prøve meg frem tenker jeg :)

TB

Vil anta bilen stopper når sjåføren går ut av bilen.
Kombinasjon med ingen i fører setet, og at døren åpnes vil trolig være nok?

Det kan være teksten i manualen om å slå av bilen henger igjen fra eldre modeller som har start/stop knapp?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Xinopay

MG4-eier her. Bilen stopper ikke når man går ut av bilen, men når man låser døra. Alternativt kan man skru av bilen via menyen om du foretrekker å ikke låse/låse opp igjen. Vent som manualen sier 10 sekunder før du kobler inn kabel og starter ladingen fra ladestolpen.
Bilen starter for øvrig ikke opp når du låser opp døra og setter deg inn, men først når du tråkker inn gasspedalen.

Dette er nok antakelig enklere enn manualen gir inntrykk av  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA