BaaS og fremtidig salg av bil

Startet av torerik, mandag 02. oktober 2023, klokken 20:35

« forrige - neste »

torerik

Noen som vet hvordan BaaS-biler vil bli solgt på bruktmarkedet? Må man f.eks. selge både bilen og batteriavtalen? NIO har interessante modeller, men dette er en av grunnene til at jeg per nå er skeptisk. Forhåpentligvis er det ingen grunn til bekymring?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

BubbaJoFet

Bilen, med garanti og eventuelle andre inkluderte tjenester følger med ett salg. BaaS avtalen er separat og den må ny eier tegne selv med Instant Power, NIOs nederlandske selskap som eier batteriene i Europa. Fra 31.10.2023 vil det ikke lengre være inkluderte batteribytter eller KWh i BaaS avtalene. Så det er absolutt grunn til bekymring. Ett batteribytte koster 100 kr i service gebyr og 4 kr pr kWh.

Mulig det nye 100 kWh batteriet med konkurransedyktig lading (180 kWh/h) vil gjøre kjøp med batteri mer attraktivt. Men med batterikjøp er NIO ikke konkurransedyktig på pris.

Merk også at NIO har kjørt kampanjer på nybiler og effektiv drept bruktbilmarkedet. ES8 selges med opptil 150k i rabatt ny.

daktari

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 08:24Bilen, med garanti og eventuelle andre inkluderte tjenester følger med ett salg. BaaS avtalen er separat og den må ny eier tegne selv med Instant Power, NIOs nederlandske selskap som eier batteriene i Europa. Fra 31.10.2023 vil det ikke lengre være inkluderte batteribytter eller KWh i BaaS avtalene. Så det er absolutt grunn til bekymring. Ett batteribytte koster 100 kr i service gebyr og 4 kr pr kWh.

Mulig det nye 100 kWh batteriet med konkurransedyktig lading (180 kWh/h) vil gjøre kjøp med batteri mer attraktivt. Men med batterikjøp er NIO ikke konkurransedyktig på pris.

Merk også at NIO har kjørt kampanjer på nybiler og effektiv drept bruktbilmarkedet. ES8 selges med opptil 150k i rabatt ny.

Gjelder endringene (stor kostnad pr batteribytte) dette også tidligere inngåtte avtaler?

Vi snakker jo opp mot 500,- pr byttesesjon for 100 kWh? Da er det jo vesentlig mer interessant å stå på en superlader i 30 min for 150,-
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

BubbaJoFet

Antall bytter og kWh inkludert er regulert i avtalen, så de eksisterende kan ikke endres. Men BaaS avtalen er personlig og følger ikke bilen, så om en bil selges brukt må den nye eieren godkjennes (som ved overtakelse av leasingavtale) og inngå sin egen BaaS avtale med tilhørende rettigheter.
Dessverre...jeg har 600 kWh inkludert i min avtale, så skulle gjerne ha solgt bilen med det medfølgende ifjor 😁

daktari

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:06Antall bytter og kWh inkludert er regulert i avtalen, så de eksisterende kan ikke endres. Men BaaS avtalen er personlig og følger ikke bilen, så om en bil selges brukt må den nye eieren godkjennes (som ved overtakelse av leasingavtale) og inngå sin egen BaaS avtale med tilhørende rettigheter.
Dessverre...jeg har 600 kWh inkludert i min avtale, så skulle gjerne ha solgt bilen med det medfølgende fjor 😁
Interessant, takk. Snakker om at Nio virkelig drar teppet under bena på dagens eiere.
Mine I-Pace videoer

BubbaJoFet

Jaja, det er god stemning blant dagens eiere. Blir nok en del rettslige prosesser fremover, jeg kjører min egen igjennom for tiden og er ikke den eneste.

Daglig leder lovet under Driving experience på Heggemoen i 2021 at BaaS bare skulle bli billigere og bedre. Dette er filmet og kan enkelt fåes tak i under en rettslig prosess om noen vil ta den delen.

Løftebruddene fra NIOs side er omfattende og ødeleggende for ett merke som forsøker å etablere seg. Trist egentlig, for NIO i Kina har høy lojalitet og har fornøyde eiere.

hELgenen

Konseptet Nio forsøker er total skivebom i mitt hode. De burde selge bilen inkl.batteriet og event heller forsøke med innbytte og/eller oppgradering mot engangskostnad.Da gir det hele mer mening

daktari

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 19:49Konseptet Nio forsøker er total skivebom i mitt hode. De burde selge bilen inkl.batteriet og event heller forsøke med innbytte og/eller oppgradering mot engangskostnad.Da gir det hele mer mening
For 2000,- i måneden fikk man jo 600 kWh i måneden hurtiglading eller x antall gratis batteriskift. Det var en ganske god deal.

Men når de nye bilene koster 600.000+ uten batteri (EL6 og EL7), man får i tillegg 2000,- gebyr i måneden ekstra og allikevel må betale 500 for et batteriskift så er konseptet stein dødt i mine øyne - pga pris.
Mine I-Pace videoer

torerik

Takk for svar. Merker at dette ikke frister nevneverdig. For moro skyld, hva skjer i følgende scenario?

Person A kjøper bil med BaaS. 3 år senere bruker person A bilen med BaaS som innbyttebil, og forhandler overtar bilen. Må forhandler «godkjennes» og betale batterileie? Kan person A risikere å fremdeles leie batteri som står i bil hen ikke lenger eier, hvis forhandler f.eks. ikke godkjennes (e.l.)?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

BubbaJoFet

Sitat fra: torerik på onsdag 04. oktober 2023, klokken 01:25Takk for svar. Merker at dette ikke frister nevneverdig. For moro skyld, hva skjer i følgende scenario?

Person A kjøper bil med BaaS. 3 år senere bruker person A bilen med BaaS som innbyttebil, og forhandler overtar bilen. Må forhandler «godkjennes» og betale batterileie? Kan person A risikere å fremdeles leie batteri som står i bil hen ikke lenger eier, hvis forhandler f.eks. ikke godkjennes (e.l.)?
Nei, BaaS avtalen sies automatisk opp når person A ikke eier en NIO mer. Dette er regulert i avtalen.  Forhandleren kan velge å ikke inngå BaaS avtale og dermed står bare batteriet i bilen uten kostnad. Om bilen kan prøvekjøres eller ei i den perioden vet jeg ikke.

BubbaJoFet

Sitat fra: daktari på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 21:12
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 19:49Konseptet Nio forsøker er total skivebom i mitt hode. De burde selge bilen inkl.batteriet og event heller forsøke med innbytte og/eller oppgradering mot engangskostnad.Da gir det hele mer mening
For 2000,- i måneden fikk man jo 600 kWh i måneden hurtiglading eller x antall gratis batteriskift. Det var en ganske god deal.

Men når de nye bilene koster 600.000+ uten batteri (ES6 og ES7), man får i tillegg 2000,- gebyr i måneden ekstra og allikevel må betale 500 for et batteriskift så er konseptet stein dødt i mine øyne - pga pris.
Og mest sannsynlig for 99.99% av de 0.099% som ville ha kjøpt en NIO (basert på NIo House besøkstall mot antall salg 😂, NIO House er så bortkastet)

BubbaJoFet

Sitat fra: torerik på onsdag 04. oktober 2023, klokken 01:25Takk for svar. Merker at dette ikke frister nevneverdig.
Ha litt is i magen om du ikke har hastverk. EL6 blir antagelig en virkelig bra bil ut fra de tester som finnes på nettet. Har bare sittet i den og synes interiøret er helt topp, ikke helt solgt på ET7 interiøret, men EL6 er langt mer nyansert etter min mening.

El6 lader med 180 kW så batteribytte blir mindre viktig. Mot neste sommer kan de fort selges med betydelige rabatter og til rundt 600k med batteri er det potensielt en volummodell.

NIO lager etter min mening fine biler, med rett organisasjon kan de lykkes i Norge og Europa, men ikke med de som styrer i dag. Blant annet uttalte en av tech support lederne i går at ES8 er utdatert, siden HW er fra 2018. To ting å bite merke i, for det første er dagens modell fra 2020 (midlife oppdatering av infortainment og drivverk) og for det andre, ES8 selges fremdeles og står for 50% av salget i 2023.
Sier litt om respekten for sine kunder og forståelsen av bil, marked med mer når slike holdninger gjennomsyrer i organisasjonen.

daktari

Ellers er det vel kjent som smart triks å bruke AC hele tiden pga at det tørker ut luften i kupeen.

Resirkulering uten AC vil føre til dugg på innsiden ganske fort.

Manuell innstilling, dvs luft på ruta og bena (for varme) kan holde dugg på innsiden unna, ikke alle automatiske systemer er like gode. Nio ES8 bl.a. sliter med dugg.
Mine I-Pace videoer

BubbaJoFet

Hjelper ikke i ES8, har forsøkt både det og slå av kupefilteret om vinteren. Virker som det har noe med fuktmettet luft langs veibanen når det er kaldt.
Skjer ikke om en kjører på snødekte veier eller tørre veibaner.

Da blir «plutselig» oppvarmet fuktig luft blåst mot kalde overflater og kondenserer som dugg. Skjer gjerne etter 20-30 minutters kjøring, så har kanskje noe med at også fukt i interiøret frigjøres når varmen i kupeen setter seg.

RJK

Sitat fra: daktari på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 21:12

Men når de nye bilene koster 600.000+ uten batteri (ES6 og ES7), man får i tillegg 2000,- gebyr i måneden ekstra og allikevel må betale 500 for et batteriskift så er konseptet stein dødt i mine øyne - pga pris.
Konseptet var dødt allerede i starten for mange potensielle kjøpere. Man må som regel ha lån på bilen, og så skal man jammen leie batteriet oppå der igjen, med ekstra fakturagebyrer og slikt.

Og når man velger å kjøpe batteriet, så er altså det som skulle være en ekstrafeature (battery swap), fullstendig uaktuelt. Burde jo helt klart vært mulig å benytte denne tjenesten mot betaling fra gang til gang selv om man har kjøpt dette.

Er jo ikke slik at batterigarantien eller kravene til disse er noe dårligere, de må jo uansett sørge for å ha friske batterier i swap-modulen. Så jeg ville ikke vært redd for å bli sittende med et dårlig batteri i bilen. Det er jo bare å foreta en ny swap, så har man et sjekket batteri på plass igjen.

Eneste jeg kan se, er at de kanskje er mer konservativ med batteriene i swap-modulen og sender de raskere tilbake for resirkulering for at ikke svake batterier som ikke hadde utløst batterigaranti, blir svevende i systemet.

Men den fella kunne de jo hatt en ekstrasjekk for, ved at eier er klar over at det batteriet da er linket mot bileier, og det er foretatt ytterlige tester dersom verdiene blir for dårlige.

Riktignok skummelt å si til kunden at han må innen så så lang tid komme og få swappet sitt batteri tilbake, og så bli nektet flere swap der batteriet ellers ville blitt kalt tilbake.

Men gud for en god ekstragaranti for kundene dersom de kunne swappet mot betaling fra gang til gang, og dersom dette problemet ikke kan direkte klandres kunden (fysisk skade), så ville de da visst at de alltid kjørte rundt med et batteri som er friskt.

Det kunne tippet mange kunder over til å foreta et kjøp av en NIO, fremfor å lande på en bil fra en konkurrent.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA