Hvordan legge ned europeisk bilindustri

Startet av daktari, tir 19. sep 2023, kl. 09:08

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

ToWalk....

70%! Du tuller nå ikke sant? Vi må jo være litt rause da..... ta det mer i flere steg. 

«Men for å nå målet i 2025 kan de jo bare øke bensin/diesel-avgiftene for 2025-statsbudsjettet flatt med 70%, og kalle det miljøavgift, så er de jo i mål. Nå ruller det jo inn både Buzz og andre ypperlige elvarebiler.»

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 11. okt 2023, kl. 15:06ToWalk....

70%! Du tuller nå ikke sant? Vi må jo være litt rause da..... ta det mer i flere steg.

«Men for å nå målet i 2025 kan de jo bare øke bensin/diesel-avgiftene for 2025-statsbudsjettet flatt med 70%, og kalle det miljøavgift, så er de jo i mål. Nå ruller det jo inn både Buzz og andre ypperlige elvarebiler.»

Tja, det med 0-lokalutslippsbiler i 2025 har jo allerede blitt tatt ganske gradvis, men hvis det er enkelte biltyper hvor en fortsatt ikke har fullgodt alternativ, f.eks. en spesiell størrelse elbil, eller at den elbilen er uforholdsmessig dyr, så er jeg enig at en må ha en annen sats / ordning. Kan godt være en f.eks. må ha en ekstra støtteordning på 9m3 elvarebiler, f.eks., hvis tilbudet der er litt skralt/dyrt.

Med tanke på Tesla og andres ladenettverk ser jeg nå ingen grunn til at ikke bilutleie skal kjøpe inn og leie ut 100% elektrisk, siden en nå har lynladere i alle byer.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 11. okt 2023, kl. 23:07Med tanke på Tesla og andres ladenettverk ser jeg nå ingen grunn til at ikke bilutleie skal kjøpe inn og leie ut 100% elektrisk, siden en nå har lynladere i alle byer.
Akkurat det tror jeg at jeg leste et sted, at et bilutleie selskap hadde tenkt til å gjøre....å leie ut 100% el............ :+1:

ToWalkOrDrive

Ser at Renault Scenic Electric står utstilt på det største kjøpesenteret i Nice, og i Monaco så jeg mange Model Y som gikk som taxi. Så til og med noen sakte-ladestasjoner i Monaco, med flotte parkeringsplasser. Virker som at elbilen ikke er helt død :,) ;)  ;D  :D  ;)

Electric cars in Norway

Leser i DN nå at Toyota ikke skal slutte å selge fossilbiler i 2025 :-1: ikke bra

Kopi:

• Toyota Norges sjef, Piotr Pawlak, vil ikke stoppe salget av fossil- og hybridbiler fra neste år.
  • Stortinget har et mål om at alle nye personbiler og lette varebiler i 2025 skal være nullutslipps-kjøretøy.
  • EU har nye utslippskrav fra neste år, som også gjelder for Norge. Bilprodusentene trues med store bøter hvis de ikke klarer å overholde kravet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 22. sep 2024, kl. 16:53Leser i DN nå at Toyota ikke skal slutte å selge fossilbiler i 2025 :-1: ikke bra

Kopi:

• Toyota Norges sjef, Piotr Pawlak, vil ikke stoppe salget av fossil- og hybridbiler fra neste år.
  • Stortinget har et mål om at alle nye personbiler og lette varebiler i 2025 skal være nullutslipps-kjøretøy.
  • EU har nye utslippskrav fra neste år, som også gjelder for Norge. Bilprodusentene trues med store bøter hvis de ikke klarer å overholde kravet.

De må gjerne kjøre på med det. Nå er det bare to uker til Statsbudsjettet for 2025 legges fram. For biler som lett kan byttes ut med elbil, som en RAV4 Diesel kan byttes ut med BZ4X, så bør avgiften økes med 150.000 for fossilbilen fra nyttår. Da er det ikke mange som velger diesel.

En annen ting er jo om Norge får tillatelse fra EU/EØS til å gjøre et så stort hopp i avgiftene. Når de har hatt avgiftsfritak på elbil har de hele tiden måttet søke ESA om tillatelse så det ikke blir "urettferdig konkurranse". Med et massivt avgiftshopp på diesel-bil / bensin / hybrid så vil det jo være veldig skjev konkurranse. Men får nesten håpe at ESA har tilpasset reglene i det siste.

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 23. sep 2024, kl. 12:59
Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 22. sep 2024, kl. 16:53Leser i DN nå at Toyota ikke skal slutte å selge fossilbiler i 2025 :-1: ikke bra

Kopi:

De må gjerne kjøre på med det. Nå er det bare to uker til Statsbudsjettet for 2025 legges fram. For biler som lett kan byttes ut med elbil, som en RAV4 Diesel kan byttes ut med BZ4X, så bør avgiften økes med 150.000 for fossilbilen fra nyttår. Da er det ikke mange som velger diesel.

En annen ting er jo om Norge får tillatelse fra EU/EØS til å gjøre et så stort hopp i avgiftene. Når de har hatt avgiftsfritak på elbil har de hele tiden måttet søke ESA om tillatelse så det ikke blir "urettferdig konkurranse". Med et massivt avgiftshopp på diesel-bil / bensin / hybrid så vil det jo være veldig skjev konkurranse. Men får nesten håpe at ESA har tilpasset reglene i det siste.

Så lenge sp er i regjeringen så kan jeg ikke se at fosil avgiftene går opp, finansministeren kjører rundt i en tørst pickup sier jo alt.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på man 23. sep 2024, kl. 13:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 23. sep 2024, kl. 12:59

Kopi:

Så lenge sp er i regjeringen så kan jeg ikke se at fosil avgiftene går opp, finansministeren kjører rundt i en tørst pickup sier jo alt.

Han har faktisk solgt Amaroken...og da skulle en tro han kjøpte en elbil, men neida, han går bakerst i toget og har k nå i 2024 jøpt seg en Diesel Volvo: V60 Cross Country.

I intervjuet på Rudskogen sier han at de ikke skal tvinge folk til å kjøpe elbil i 2025...ganske overraskende egentlig med tanke på hvor mye de har snakket om grensen i 2025.

https://www.tv2.no/broom/har-kjopt-ny-dieselbil-den-er-helt-topp/16408436/

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 23. sep 2024, kl. 15:06Han har faktisk solgt Amaroken...og da skulle en tro han kjøpte en elbil, men neida, han går bakerst i toget og har k nå i 2024 jøpt seg en Diesel Volvo: V60 Cross Country.

I intervjuet på Rudskogen sier han at de ikke skal tvinge folk til å kjøpe elbil i 2025...ganske overraskende egentlig med tanke på hvor mye de har snakket om grensen i 2025.

https://www.tv2.no/broom/har-kjopt-ny-dieselbil-den-er-helt-topp/16408436/

Trygve Slagsvold Vedum vil vel ikke stå å trykke på lynladere som vanlige folk, forståelig nok. ;)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på man 23. sep 2024, kl. 22:38Trygve Slagsvold Vedum vil vel ikke stå å trykke på lynladere som vanlige folk, forståelig nok. ;)
He he ser den

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 24. sep 2024, kl. 17:17
Sitat fra: vinterdekk på man 23. sep 2024, kl. 22:38Trygve Slagsvold Vedum vil vel ikke stå å trykke på lynladere som vanlige folk, forståelig nok. ;)
He he ser den

Han har vel bare 12 mil hjem, så vil tro han når hjem på det fra 2,1 milliarders Stortingsgarasjen, som jeg antar har ladestøpsel i gull  ;D

....men Volvo V60.... stortingspolitikere tjener alt for dårlig. Vil nesten si det er en lønn som øker risikoen for korrupsjon og svindel....å ja, det har jo skjedd....gang på gang.

Når regjeringen sier at alle privatpersoner skal kunne bruke kjøpe elbil så bør jo statsrådene gå foran med et godt eksempel. Håper den V60-en var brukt i det minste.

Rollep

Hvorfor er det ikke bra?

Folk som vil kjøpe annet enn elbil må da få lov til det.

RJK

Sitat fra: Rollep på tor 26. sep 2024, kl. 15:30
Hvorfor er det ikke bra?

Får man ikke lov å mene det er synd og ikke bra, uten at det betyr at man nekte folk å kjøpe noe annet enn BEV?

Ut fra et helseaspekt og ut fra tanker om lokal forurensning, så synes jeg det er synd at noen fremdeles vil kjøpe og noen vil selge ICE og hybrid.

Noen syns nok det er synd pga et miljøaspekt, gjerne som tillegg til de to punktene over. Og noen synes vel det er synd fordi det understreker at Toyota Norge ikke er med på jobben om å nå målet om 100 % BEV!
Og sikkert mange andre grunner i tillegg!

Jeg er dog mot imot forbud mot non-BEV, fordi det fremdeles er noen som ikke kan velge BEV av ymse grunner, selv om utvalget begynner å å bli godt dekkende.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på tor 26. sep 2024, kl. 17:10
Sitat fra: Rollep på tor 26. sep 2024, kl. 15:30
Hvorfor er det ikke bra?

Får man ikke lov å mene det er synd og ikke bra, uten at det betyr at man nekte folk å kjøpe noe annet enn BEV?

Ut fra et helseaspekt og ut fra tanker om lokal forurensning, så synes jeg det er synd at noen fremdeles vil kjøpe og noen vil selge ICE og hybrid.

Noen syns nok det er synd pga et miljøaspekt, gjerne som tillegg til de to punktene over. Og noen synes vel det er synd fordi det understreker at Toyota Norge ikke er med på jobben om å nå målet om 100 % BEV!
Og sikkert mange andre grunner i tillegg!

Jeg er dog mot imot forbud mot non-BEV, fordi det fremdeles er noen som ikke kan velge BEV av ymse grunner, selv om utvalget begynner å å bli godt dekkende.
RJK gode poeng du har og dette blir vel litt som at noen liker mora og andre liker dattera....

ToWalkOrDrive

En kan jo argumentere med at folk ikke skal få velge en forurensende ny bil fordi det finnes så mange brukte. En kan og si at en ikke bør kunne velge en ny bensinbil fordi luften blir forurenset rundt huset du bor, der andre og bor og må puste inn dritt før katalysatoren blir varm. Dersom folk skal få kjøpe flett nye bensinbiler må vel folk og få kjøpe flett nye peisovner som ikke er rentbrennende. Ja, hva med en oljeovn. Jeg LIKER å brenne olje i huset mitt, så jeg vil kjøpe det. Det må da være greit...

Sånn utenom det så ser jeg elbilsalget har tatt helt av nå i September (Tesla-kvartalsavslutningsmåned). Nesten 11.000 før september er ferdig. Må da kunne gå an å velge en av disse bilene... eller en av de andre 177 elbilmodellene som er solgt i september.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA