Global mangel på lithium fra 2025

Startet av Jalla, søndag 03. september 2023, klokken 18:06

« forrige - neste »

Jalla

Flere tror nå at verden vil oppleve en økende mangel på lithium fra 2025.

Dette kan opplagt gjøre ting kompliserte for produsentene av elbiler fra 2025 og utover. Etter det jeg vet så inneholder også de fleste faststoffbatteriene som skal komme også lithium. Så heller ikke en overgang til disse vil hjelpe stort. Slå dette til så vil det opplagt medføre økte priser på sluttproduktet.

In 2021, lithium production worldwide topped 540,000 metric tons. By 2030, the World Economic Forum (WEF) expects global demand to reach over three million metric tons.

Speaking to CNBC, Corinne Blanchard, director of lithium and clean tech equity research at Deutsche Bank, said there will be a deficit of 40,000 to 60,000 tonnes of lithium carbonate equivalent by the end of 2025. This will increase to 768,000 tonnes by the end of 2030.

"We do fundamentally believe in a shortage for the lithium industry. We forecast supply growth, of course, but demand is set to grow at a much faster pace," added Blanchard.

Lithium mines take more than a decade to establish.

https://worldnewsera.com/automobile/global-lithium-shortage-could-severely-impact-ev-makers-in-2025/

hanche

Normalt kommenterer jeg ikke stavefeil, men jeg gjør et unntak i folkeopplysningens tjeneste: Det heter litium (uten h) på norsk. På engelsk er h-en med. Ordet kommer forresten fra gresk λιθος (gjerne transkribert som lithos), som rett og slett betyr stein. Mange uttaler det «litsium», men  wikipedia-artikkelen om litium argumenterer overbevisende om at s-lyden ikke hører hjemme der. Jeg har også gjort den feilen. Skal prøve å skjerpe meg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Men tilbake til saken: I følge Wikipedia anslås de utvinnbare reservene til å være rundt 62 millioner tonn. Det er ikke veldig mye, hvis etterspørselen kommer opp i 3 millioner tonn per år.

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hanche

Hmm. Natrium-ione-batterier (som de vel må hete på norsk?) har nokså mye lavere energitetthet en Litium-varianten, skal man tro wikipedia-artikkelen. Det blir fort et problem i biler. Men hvem vet? Wikipedia-artikkelen motsier seg selv litt, for i innledningen står det

SitatIn February 2023, the Chinese HiNa Battery Technology Co., Ltd. placed a 140 Wh/kg sodium-ion battery in an electric test car for the first time (min utheving)

mens tabellen lenger ned på siden ikke er i nærheten av en slik energitetthet. Det skal bli spennende å se.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA