Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?

Startet av Bjorn, tirsdag 29. august 2023, klokken 15:37

« forrige - neste »

Bjorn

Min mors sin elektriske B vil ikke starte her forleden. Tauet inn til Mercedes og viser seg at høyboltsbatteriet har gått dukken. Kostnad 200 000 kr å skifte det...
Forsikringen dekker det ikke.

Hvilke alternativer finnes? Er det mulig å tak i et brukt batteri? Hvilke verdi har bilen evt. uten fungerende batteri?

Bilen er i fin stand bortsett fra batteriet og vært en perfekt bil for min mor og hennes bruk. Så veldig trist når dette skjer. Med fungerende batteri kunne denne ha fungert i mange år til.

Marzo

Hvor i landet holder du til?

Det dukker opp flere og flere elbil verksteder som kan reparere ulike feil knyttet til batteriet.
Det kan være kun en celle som er defekt og må byttes til en vesentlig lavere pris enn å bytte hele batteriet.

Bjorn

Takk for svar. Holder til i Bergen.
Bilen er forresten nylig passert 8 år. Og Mercedes sin garanti var 8 år.

Har forstått at batteriene i disse bilene ble kjøpt fra Tesla.

geear

Da er det nok verdt å høre med EV Services om det er noe de kan se på og komme med en pris på før kostnadene løper løpsk.

https://www.facebook.com/100041399293511/posts/971388507584450/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v

Har ingen erfaring med de selv, men det finnes 3-4 slike verksteder i landet som faktisk kan bytte defekte moduler.

Bjorn

Ja, fant EV Services da jeg googlet.
Har ikke fått noe rapport fra Mercedes enda. Er ikke forresten Mercedes kapable til å reparere hvis det kan gjøres?

TB

Sitat fra: Bjorn på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:04Ja, fant EV Services da jeg googlet.
Har ikke fått noe rapport fra Mercedes enda. Er ikke forresten Mercedes kapable til å reparere hvis det kan gjøres?
På generelt grunnlag følger merkeverksteder ofte produsentens instruksjoner. Spesielt i forbindelse med garantireparasjoner betyr det ofte bytte av større deler som i hele moduler, som likeretter, høyvolts batteri. Fordel er mindre risiko for nye feil. Ulempe er høy pris.

De uavhengige verkstedene kan i større grad være villig til å finne ut hva som egentlig er feil og reparere faktisk feil. Bytte av en celle, eller modul i et høyvolts batteri er gjerne en slik oppgave.

Det kan også være at feilen er en sensor som gir feil verdier, ikke selve cellen. Metoden for å reparere det er mye lik så lenge sensor sitter internt i batterikassen.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

hELgenen

Det er denne type feil med de kostnadsrammene som her antydes fra merkeverksted som rett og slett er ødeleggende for elbil i samfunnet. Håper for all del at det dukker opp mange nye verksteder med kompetanse på elbiler. Videre må elbil produsentene bli flinkere til å legge tilrette for at enkelte moduler kan byttes. Slik det ligger ann nå tenker flere produsenter at bilen fortrinnsvis vrakes ved feil på batteri. Batteriet integreres mer og snart vil det være umulig å bytte moduler på enkelte biler. Så da kan man plutselig stå der med en bil som er helt strøken foruten en defekt modul verkstedet krever 200.000 eller mer for å fikse..Hvem tør da eie en elbil utenfor garanti? Det vil ende med at biler eldre enn garanti rett og slett skrotes

geear

Sitat fra: Bjorn på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:04Ja, fant EV Services da jeg googlet.
Skjønner ikke helt spørsmålet, du skrev i første innlegget at de skulle ha 200k for å fikse det? Det betyr helt sikkert bytte av komplett batteripakke.

Kan godt hende den gamle går i retur og sendes til Tesla i Nederland for fiks, og inn i byttepoolen igjen, men det lukter nok sekssifret.

Bjorn

Sitat fra: geear på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:41
Skjønner ikke helt spørsmålet, du skrev i første innlegget at de skulle ha 200k for å fikse det? Det betyr helt sikkert bytte av komplett batteripakke.

Kan godt hende den gamle går i retur og sendes til Tesla i Nederland for fiks, og inn i byttepoolen igjen, men det lukter nok sekssifret.
Det er ikke reparasjon, det er bytte av hele batteripakken. Og til en helt meningsløs pris. Hvis dette blir normen fremover, så tar man en enorm risiko ved å kjøpe elbil.

Min neste bil blir garantert ikke elbil. Var skeptisk før og etter dette har skjedd med moderens bil så er helt utelukket med elbil. Nå gjelder det å skaffe seg en god fossilbil før det blir for seint og håpe at hydrogenbiler kommer etter hvert.

Marzo

Sitat fra: Bjorn på onsdag 30. august 2023, klokken 10:10

Det er ikke reparasjon, det er bytte av hele batteripakken. Og til en helt meningsløs pris. Hvis dette blir normen fremover, så tar man en enorm risiko ved å kjøpe elbil.

Min neste bil blir garantert ikke elbil. Var skeptisk før og etter dette har skjedd med moderens bil så er helt utelukket med elbil. Nå gjelder det å skaffe seg en god fossilbil før det blir for seint og håpe at hydrogenbiler kommer etter hvert.

Det samme vil man jo kunne si om pris på ny motor hos en hvilken som helst merkeforhandler?

Hvorfor er du mer komfortabel med å kjøpe ny motor til 200k fremfor et batteribytte?

Ja det finnes så klart alternativer og brukte deler, men det tar ikke du med i din vurdering heller.

geear

Sitat fra: Bjorn på onsdag 30. august 2023, klokken 10:10Det er ikke reparasjon, det er bytte av hele batteripakken. Og til en helt meningsløs pris. Hvis dette blir normen fremover, så tar man en enorm risiko ved å kjøpe elbil.

Merkeverkstedene er komponentskiftere, de graver seg ikke inn i verken fossilmotorer, elmotorer, girkasser eller batteripakker, slik man både kan gjøre i en garasje eller hos tredjeparter.

Spesialiserte elbil-verksteder begynner å poppe opp, og det vil bare bli mer og mer av dette etterhvert, helt sikkert spesialistutdanninger på batteripakker osv. etterhvert. Som nevnt finnes det allerede de som åpner pakkene og skifter moduler/celler eller andre komponenter.

hELgenen

Sitat fra: geear på onsdag 30. august 2023, klokken 10:39
Sitat fra: Bjorn på onsdag 30. august 2023, klokken 10:10Det er ikke reparasjon, det er bytte av hele batteripakken. Og til en helt meningsløs pris. Hvis dette blir normen fremover, så tar man en enorm risiko ved å kjøpe elbil.

Merkeverkstedene er komponentskiftere, de graver seg ikke inn i verken fossilmotorer, elmotorer, girkasser eller batteripakker, slik man både kan gjøre i en garasje eller hos tredjeparter.

Spesialiserte elbil-verksteder begynner å poppe opp, og det vil bare bli mer og mer av dette etterhvert, helt sikkert spesialistutdanninger på batteripakker osv. etterhvert. Som nevnt finnes det allerede de som åpner pakkene og skifter moduler/celler eller andre komponenter.

Noen av de nye batteripakkene kan ikke åpnes. Tesla ha f.eks.lagt seg på en slik linje nå at ved feil så resirkuleres hele pakken..og kunden må få byttet hele...

hELgenen

Sitat fra: Marzo på onsdag 30. august 2023, klokken 10:18

Det samme vil man jo kunne si om pris på ny motor hos en hvilken som helst merkeforhandler?

Hvorfor er du mer komfortabel med å kjøpe ny motor til 200k fremfor et batteribytte?

Ja det finnes så klart alternativer og brukte deler, men det tar ikke du med i din vurdering heller.

Du kan lett få tak i en brukt fossil motor som kan byttes til mye lavere pris enn en ny batteripakke.

Bjorn

Sitat fra: Marzo på onsdag 30. august 2023, klokken 10:18

Litt på siden av hva som er topic her, men kan ikke helt se sammenligningen. For det første, hvor ofte hender det med en fossilbil at motoren må skiftes? Jeg kar knapt hørt om det. Og hvis det mot formodning skjer etter garantien, så finnes det langt rimeligere måter å få gjøre det på sammenlignet med å kjøpe et nytt elbilbatteri.

Marzo

Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. august 2023, klokken 11:30Du kan lett få tak i en brukt fossil motor som kan byttes til mye lavere pris enn en ny batteripakke.

På samme måte som man kan kjøpe en battericelle brukt og bytte kun denne.
Har selv byttet på Leaf og trilling hvor det er veldig enkelt å bytte celler.
Noen modeller krever spesial utstyr, men for et verksted som satser på det vil det være en brøkdel i kostnad fremfor å kjøpe nytt.

Det er også en mye enklere jobb å ta ut et batteri fra en elbil fremfor å ta ut en motor.

Motorbytte på en fossilbil er gjerne 20 timer kun i arbeid.
Og alt for ofte har en bytte motor de samme svakhetene som original motoren.

I fremtiden ser vi gjerne verksteder som tilbyr swap batterier hvor ditt gamle batteri tas i innbytte og batteribyttet gjøres på et par timer, til en helt annen pris enn 200k.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA