AUTOPASS - kan man velge leverandør?

Startet av tepe2, tor 17. aug 2023, kl. 14:52

« forrige - neste »

filtvet

Bytt til Skyttelpass - utrolig mye bedre enn dnb sølet.

RJK

Nå har jeg vært ganske lat med å bytte, så jeg bruker ennå FremtindService.

Men testet for første gang på lenge, og nå kom jeg faktisk inn på kontoen min og fikk sett litt rundt. Regningene har jeg fått, men har slitt med å logge inn. 

Jeg har ikke klart å logge på siden de la om og jeg ble skyflet til dem Fjellinjen, fordi jeg ikke forstod den kryptiske fremgangsmåten dems.

Men jeg tror jeg kommer til å forbli der. Føler ikke behov for å berike "oljekommunene" på Sørlandet, og Flyt er freidig nok med "abonnement" på brikken de vel neppe betaler mer enn en 10'er for fra et lavkostland.

De andre alternativene så jeg ikke nok info om, som automatisk utelukker dem, selv om brobizz kunne vært noe om jeg ofte kjørte over brua mellom Malmø og København.

Som "østlending fra Nord-Norge", hadde jeg gjerne byttet til et selskap som hadde gitt fortjenesten til min "hjemkommune/fylke" i nord, men ikke om de hadde gjort som Flyt.

Så får man heller støtte det private næringsliv, av mangel på alternativer jeg føler hadde vært bedre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RMM

Skal selv bytte til Skyttelpass, anbefaler ikke Fremtind sin kundeservice, som jeg fikk testet da jeg tilfeldigvis oppdaget at Fremtind hadde dobbeltfakturert for noen fergepasseringer (brikken var lest av to ganger på samme sekund ved flere passeringer).

Skulle tro at de lett kunne rette opp i dette ved å kreditere meg for dobbeltpasseringene, men der tok jeg visst feil. Saken har pågått over ett år, og tatt meg flere timer med mangfoldige eposter og nye følgefeil. I prosessen ble også brikken min deaktivert uten beskjed, og jeg begynte å motta regninger fra de ulike bomselskapene. Disse fakturaene har de fremdeles ikke klart å korrigere. Virkelig helt håpløst.

Orbit

Nå skal også Fremtid starte med månedsgebyr, muligens også ekstra påslag for passeringer uten brikke.

Sitat fra: https://dinside.dagbladet.no/reise/bomselskap-varsler-ekstra-gebyr/80138782Bomselskapet Fremtind Service innfører nytt gebyr og varsler om et ekstra.

Selskapet vurderer å innføre et ekstragebyr på 50 øre til én krone per bompassering om man ikke har montert bompengebrikken.

...

I tillegg innfører Fremtind Service et helt nytt gebyr som gjelder for alle kunder. Nemlig et månedsgebyr på fem kroner for bombrikke-abonnement.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tara

Mao enda mer fornøyd med at vi må har bestilt skyttelpass brikke til elbilen også. Avslutter den til eldste bilen når vi kvitter oss med den, men kjenner jeg oss rett tar det fort litt tid.

Daniel_0007

Bytta fra fremtind til skyttelpass sjøl, ikke f de skal få 5 kr i måneden fra meg
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

TB

Det vil nok bli flere som bytter, eller oppdager de kan bytte.

I følge nettsidene til Fremtind Service har de 1,3 millioner kunder, 1,8 millioner kjøretøy. De fakturerer over 600 millioner bompasseringer i året.

Det blir mye penger med 5 kr pr mnd i leie for brikken.

Siste er at Fremtind ønsker å ta mellom 0,5 og 1 kr ekstra pr passering for de som ikke benytter brikken. Dette er enkelt å unngå om brikken monteres i bilen.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

daktari

Skyttelpass blir det hvis Fremtind skal ta gebyr fro brikke. I grunn sjukt at de får lov til det.
Forvaltning av bompenge-innkreving burde kun vært kostpris.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: daktari på lør 02. sep 2023, kl. 22:36Skyttelpass blir det hvis Fremtind skal ta gebyr fro brikke. I grunn sjukt at de får lov til det.
Forvaltning av bompenge-innkreving burde kun vært kostpris.
Av mangel på andre (gode) alternativer, så ser det ut som det blir det samme her. De 5,- per måned får de ikke av meg, de griske j.vlene!

Har ingen tro på at de kan skylde på kostnader, som om de ikke har hatt de samme kostnadene i lang tid. Så dette er nok bare nok en ekstra-inntekt de ser for seg å grabbe til seg.

Når myndighetene ikke stoppet det første selskapet, så ble det langt lettere å innføre det. Man var jo ikke først. Frykter dessverre at Skyttelpass følger på om ikke alt for lang tid.

EDIT: Og der var byttet gjort!

8)
Bosted Oslo

geear

Flytter man brikkene over eller må en få nye?

TB

Sitat fra: geear på søn 03. sep 2023, kl. 09:44Flytter man brikkene over eller må en få nye?
Brikkene tilhører en av de tre utstederselskap. Fremtind Service, Flyt eller SkyttelPASS.
Om en bytter bil kan brikken flyttes til nytt kjøretøy. (Endrer avtalen hos samme utstederselskap.)
Om en bytter utstederselskap må brikken byttes til en brikke fra det utstederselskap en bytter til.

En kan bare ha avtale med ett utstederselskap pr kjøretøy.

Ved bytte vil avtalen tre i kraft raskere enn brikken blir tilsendt. Om en har passeringer før brikken er mottatt (eller montert) vil passeringer bli lest via bilder av registreringsnummer.

Ref artikkel i Motor ønsker Fremtind Service å innføre gebyr om brikken ikke er montert, slik at passeringer må leses via bilder av registreringsnummer i stedet for brikke. Dette gebyr er ikke innført pr. idag.
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på søn 03. sep 2023, kl. 11:16
Sitat fra: geear på søn 03. sep 2023, kl. 09:44Flytter man brikkene over eller må en få nye?
Brikkene tilhører en av de tre utstederselskap. Fremtind Service, Flyt eller SkyttelPASS.
Om en bytter bil kan brikken flyttes til nytt kjøretøy. (Endrer avtalen hos samme utstederselskap.)
Om en bytter utstederselskap må brikken byttes til en brikke fra det utstederselskap en bytter til.

En kan bare ha avtale med ett utstederselskap pr kjøretøy.

Ved bytte vil avtalen tre i kraft raskere enn brikken blir tilsendt. Om en har passeringer før brikken er mottatt (eller montert) vil passeringer bli lest via bilder av registreringsnummer.

Ref artikkel i Motor ønsker Fremtind Service å innføre gebyr om brikken ikke er montert, slik at passeringer må leses via bilder av registreringsnummer i stedet for brikke. Dette gebyr er ikke innført pr. idag.
Fikk e-post temmelig raskt etter registrering, og overtagelsen blir 4.9, så på mandag.

Ny brikke blir sendt ut, og i meldingen står det at jeg kan kjøre uten brikke frem til denne ankommer, da passeringene vil registreres vha skiltavlesing, og jeg vil fremdeles få mine rabatter.

Så må jeg si opp avtalen med Fjellinjen/Fremtind Service, og da vil jeg få depositumet mitt tilbake ved at beløpet trekkes fra neste faktura.

"Avslutt avtale

For å avslutte AutoPASS-avtalen logger du inn og velger "Fjern en bil". Depositumet blir tilbakebetalt eller trukket fra på neste faktura. Hvis du ikke skal bruke bombrikken i en ny bil, kaster du den som el-avfall etter at du har avsluttet AutoPASS-avtalen"
Bosted Oslo

geear

Så status nå er at Flyt og Fremtind tar månedsgebyr, mens Skyttelpass ikke gjør det. Depositum på 200,- og ellers like passeringspriser/rabatter hos alle?

Er de fem kronene per brikke eller per abonnement?

RJK

Sitat fra: geear på søn 03. sep 2023, kl. 16:42Så status nå er at Flyt og Fremtind tar månedsgebyr, mens Skyttelpass ikke gjør det. Depositum på 200,- og ellers like passeringspriser/rabatter hos alle?

Fremtind Service har ikke startet med det ennå, men annonsert at de planlegger å gjøre det. Det var nok for meg til å flytte abonnementet.

Om mange nok gjør det, så tenker de forhåpentligvis en gang til på dette, og trekker forslaget. Ellers er det nok bare tidsspørsmål før Skyttelpass også ønsker disse ekstrakronene.
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: geear på søn 03. sep 2023, kl. 16:42Så status nå er at Flyt og Fremtind tar månedsgebyr, mens Skyttelpass ikke gjør det. Depositum på 200,- og ellers like passeringspriser/rabatter hos alle?

Fra april 2023 tar Flyt 5 kr pr brikke.

Flyt AS har i følge egne nettsider 850 000 kunder med til sammen over 1,1 millioner Flyt-brikker.
Flyt er et datterselskap av Gjensidige ASA.

Fremtind Service er Norges største AutoPASS-utsteder med 1,3 millioner kunder, med 1,8 millioner kjøretøy / brikker.
Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).

SkyttelPASS AS har 150.000 aktive brikker pr juli 2023.
SkyttelPASS AS er eid og driftet av Skyttel AS, som eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
Krever ikke månedsabonnement for sin brikke, men en brikke har et engangsgebyr på 200 kroner - ikke depositum som var normen før.
Lørenskog

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA