AUTOPASS - kan man velge leverandør?

Startet av tepe2, tor 17. aug 2023, kl. 14:52

« forrige - neste »

Fonn

Sitat fra: Fonn på lør 13. des 2025, kl. 14:55Det jeg finner underlig, i Trøndelag har vi Vegamot, som før hadde utstedelse av brikker etc.
Men jeg finner noen ikke plass der det har vert salg av kunder fra Vegamot til Flyt, bare at Flyt har tatt over kundene.

Google AI
Vegamot overførte sine kunder (spesifikt Autopass-utstedervirksomheten) til Flyt AS (et datterselskap av Gjensidige) i 2021 som en del av bompengereformen, slik at Flyt nå administrerer bombrikker og innkreving for mange av de tidligere Vegamot-kundene i Trøndelag og Møre og Romsdal. Kunder med en aktiv avtale ble overført, men noen opplevde forvirring, spesielt rundt abonnement på brikker, der Flyt begynte å trekke månedlige gebyrer som kundene mente skulle trekkes fra depositumet.
Hva skjedde?
Bompengereformen: Som ledd i en større reform for å effektivisere bompengeinnkrevingen, ble utstedervirksomheten til Vegamot slått sammen med andre selskaper under Flyt AS.
Overføring: Gjensidige kjøpte ut denne delen av Vegamot i 2021, og Flyt overtok ansvaret for å utstede bombrikker og kreve inn bompenger for mange tidligere Vegamot-kunder.
Kundens opplevelse: For mange kunder betyr dette at de byttet leverandør for sin bombrikke og betaling, noe som førte til informasjon, nye avtaler, og i noen tilfeller gebyrer for selve brikken.

Jeg greier ikke å finne noe på nettet om salgssum for kunder

Vegamot og andre som har overdratt til Autosync, Flyt o.l må jo ha ordnet seg en avtale der tjener på sine "gamle" kunder. Så kanskje er det faktisk fylkeskommuner som tjener på dette? og da blir jo faktisk inntektene bruk på vei.

Bare litt synsing på en lørdags ettermiddag.

Ser nok ut som det bare har vert overføring av kunder i følge chatgpt,

Det finnes ingen offentlig informasjon eller klare indikasjoner på at AutoSync har betalt Vegamot for kundene på vanlig kommersielt vis. Det som skjedde var en strukturendring i bompengesystemet der utstedervirksomheten ble overført til godkjente AutoPASS-utstedere som AutoSync og Flyt som del av bompengereformen.

RJK

Sitat fra: Fonn på lør 13. des 2025, kl. 15:02
Sitat fra: Fonn på lør 13. des 2025, kl. 14:55Det jeg finner underlig, i Trøndelag har vi Vegamot, som før hadde utstedelse av brikker etc.
Men jeg finner noen ikke plass der det har vert salg av kunder fra Vegamot til Flyt, bare at Flyt har tatt over kundene.

Google AI
Vegamot overførte sine kunder (spesifikt Autopass-utstedervirksomheten) til Flyt AS (et datterselskap av Gjensidige) i 2021 som en del av bompengereformen, slik at Flyt nå administrerer bombrikker og innkreving for mange av de tidligere Vegamot-kundene i Trøndelag og Møre og Romsdal. Kunder med en aktiv avtale ble overført, men noen opplevde forvirring, spesielt rundt abonnement på brikker, der Flyt begynte å trekke månedlige gebyrer som kundene mente skulle trekkes fra depositumet.
Hva skjedde?
Bompengereformen: Som ledd i en større reform for å effektivisere bompengeinnkrevingen, ble utstedervirksomheten til Vegamot slått sammen med andre selskaper under Flyt AS.
Overføring: Gjensidige kjøpte ut denne delen av Vegamot i 2021, og Flyt overtok ansvaret for å utstede bombrikker og kreve inn bompenger for mange tidligere Vegamot-kunder.
Kundens opplevelse: For mange kunder betyr dette at de byttet leverandør for sin bombrikke og betaling, noe som førte til informasjon, nye avtaler, og i noen tilfeller gebyrer for selve brikken.

Jeg greier ikke å finne noe på nettet om salgssum for kunder

Vegamot og andre som har overdratt til Autosync, Flyt o.l må jo ha ordnet seg en avtale der tjener på sine "gamle" kunder. Så kanskje er det faktisk fylkeskommuner som tjener på dette? og da blir jo faktisk inntektene bruk på vei.

Bare litt synsing på en lørdags ettermiddag.

Ser nok ut som det bare har vert overføring av kunder i følge chatgpt,

Det finnes ingen offentlig informasjon eller klare indikasjoner på at AutoSync har betalt Vegamot for kundene på vanlig kommersielt vis. Det som skjedde var en strukturendring i bompengesystemet der utstedervirksomheten ble overført til godkjente AutoPASS-utstedere som AutoSync og Flyt som del av bompengereformen.
Samme for de som hadde avtaler med Fremtind, de ble flyttet til Fremtind Service som senere har endret navn til Autosync.

Dette skjedde etter en endring som gjorde tilsvarende mot Bom-selskapene, som mot strømprodusentene. De ble splittet til produsentselskaper, nettleverandører og rene strømsalgs-selskaper. Riktignok i to operasjoner. Mange strømselskaper og netleverandører eies storst sett av strømprodusentene eller i samband med kommunene som eide strømprodusentene.

Strømprodusentene fikk ikke lengre være "total-leverandører", så navnene speiler sjeldent selskapet de utgikk fra og som eide nettlverandøren og strømselskapet.

Tilsvarende har bomselskapene blitt splittet eller måtte overføre innkrevingen til egne bompenge-innkrever-selskaper, fremfor å gå ut fra de som driftet bomanleggene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Vel, fikk akkurat epost om at AutoSync dobler månedsleie til 10 kr fra 1. januar. Dette er tredje bil med AutoSync og tredje bombrikke. AutoSync, eller hva de het når jeg startet kundeforholdet hos dem, hadde ikke noen valg på nettsiden om å overføre brikke til annen bil. Gledelig å se at SkyttelPass lar deg gjenbruke eksisterende SkyttelPass - brikke i nytt kjøretøy. Kan fjerne AutoSync - brikken i morgen, men det er visst litt forsinkelse i produksjon av SkyttelPass - brikker.

Sitat fra: SkyttelPass epostVi har en forsinkelse i produksjon av brikker. Det vil derfor ta lengre tid å motta den fysiske brikken i posten. Rabatt vil gjelde fra avtale er gyldig.

Brikken sendes førstkommende virkedag, og forsendelsestiden er 1-2 uker (til utenlandske adresser kan det ta lengre tid).
Din avtale er gyldig senest 19.12.2025, og eventuell brikke fra tidligere brikkeutsteder kan fra den dato fjernes fra kjøretøyet.
Dine rabatterte bompasseringer og ferjereiser registreres automatisk via kjøretøyets nummerskilt frem til brikken er mottatt og montert.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Ingeniøren

Autosync har en plass du kan flytte brikken og har gått over til borrelås fest for enklere flytting.

Men, de har sluttet å svare meg etter at jeg bestilte overgang til Skyttelpass. Jeg får bare spørsmål hvor fornøyd jeg er med det og det vet de nå  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

vinterdekk

Sitat fra: Ingeniøren på I dag kl. 14:52Autosync har en plass du kan flytte brikken og har gått over til borrelås fest for enklere flytting.
Skal ikke se bort fra at AutoSync fikk incentiv til å gjøre det lett å flytte brikken når de gikk over til månedspris. Får litt følelsen av at de gradvis melker markedsposisjonen sin. Men det var veldig enkelt å registrere seg på SkyttelPass, så ikke noen grunn til å la være å bytte (om noen fortsatt sitter på gjerdet). :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA