Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fisker Alaska

Startet av suverin, søndag 13. august 2023, klokken 11:30

« forrige - neste »

suverin

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

suverin

Nå vet vi rekkevidden (og litt om prisen):
https://elbil.no/na-vet-vi-rekkevidden-og-litt-om-prisen/

To batteristørrelser og startpris på 45000 dollars! Lansering slutten av q1 2024!

Touring Range – på 75 kWt brutto – 370 km rekkevidde
Hyper Range – 113 kWt brutto / 106 netto – 547 km rekkevidde
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Rosstopher

Ser bra ut. Gleder meg til å høre mer om pris og annet
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

suverin

Bekreftet at den kommer til Europa! Hvorfor de skal ha forskjellige navn i US/EU det skjønner jeg dog ikke..

https://elbil.no/pickupen-fisker-alaska-bekreftet-at-den-kommer-til-europa-som-kayak/

«Alaska» over dammen blir til «Kayak»
Modellnavnet Alaska blir for det europeiske markedet erstattet med det muligens mer Europa-vennlige navnet Kayak (ikke spør, vi vet ikke ...) – og du kan faktisk allerede reservere Kayaken på Fiskers nettside.

Der er startprisen for øyeblikket satt til 45.400 dollar, som indikerer at bilen kan bli din for under halvmillionen når den tid kommer, i hvert fall i rimeligste versjon.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Rosstopher

Sitat fra: suverin på fredag 26. januar 2024, klokken 08:23Bekreftet at den kommer til Europa! Hvorfor de skal ha forskjellige navn i US/EU det skjønner jeg dog ikke..

https://elbil.no/pickupen-fisker-alaska-bekreftet-at-den-kommer-til-europa-som-kayak/

«Alaska» over dammen blir til «Kayak»
Modellnavnet Alaska blir for det europeiske markedet erstattet med det muligens mer Europa-vennlige navnet Kayak (ikke spør, vi vet ikke ...) – og du kan faktisk allerede reservere Kayaken på Fiskers nettside.

Fordi "Alaska" er et inuitt-ord, mens "Kayak" er et... ...inuitt-ord...  :D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: suverin på fredag 26. januar 2024, klokken 08:23Bekreftet at den kommer til Europa! Hvorfor de skal ha forskjellige navn i US/EU det skjønner jeg dog ikke..

https://elbil.no/pickupen-fisker-alaska-bekreftet-at-den-kommer-til-europa-som-kayak/

«Alaska» over dammen blir til «Kayak»
Modellnavnet Alaska blir for det europeiske markedet erstattet med det muligens mer Europa-vennlige navnet Kayak (ikke spør, vi vet ikke ...) – og du kan faktisk allerede reservere Kayaken på Fiskers nettside.

Der er startprisen for øyeblikket satt til 45.400 dollar, som indikerer at bilen kan bli din for under halvmillionen når den tid kommer, i hvert fall i rimeligste versjon.

Jeg ville tatt "bekreftet at den kommer" med en viss bøtte skepsis. Fisker har visstnok endel finansielle "utfordringer", så jeg ville sett an hvordan det går før jeg hadde lagt inn ordre.

Men jeg skjønner veldig godt at denne frister. Til under 500K vil den jo bli realistisk for mange som ellers har måtte se bort fra Pickup, ihvertfall om man vil ha 5 seter og den som eneste bilen eller som hovedbilen.

Angående navn, her kunne de veldig fint beholdt Alaska som navn. Det klinger bedre enn "Kayak", da kun det første virkelig forteller at den skal takle våre vintere. Kajakk er for mange en farkost for sommersport, så intet som henspeiler spesielt til vinter, selv om man vet inuittene brukte disse året rundt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

syklisten

Sitat fra: RJK på fredag 26. januar 2024, klokken 11:09Kajakk er for mange en farkost for sommersport, så intet som henspeiler spesielt til vinter, selv om man vet inuittene brukte disse året rundt.

Ordet fiskekajakk er jo også ganske innarbeidet, ser for meg en del potensielle misforståelser ;-)

kaiat

Grunnen til at den ikke vil hete Alaska her, er nok fordi Renault opp til ganske nylig har solgt en pickup i Europa med navnet Alaskan (rebadged Nissan Navara) og sannsynligvis sitter med rettighetene til navnet ennå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA