Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Manglende informasjon om veisperringer i navigasjon

Startet av Syklist, fredag 11. august 2023, klokken 20:00

« forrige - neste »

Syklist

Sikkert flere som har hatt opplevelser med Tesla's navigasjon i forbindelse med "Hans". Noen veisperringer var i systemet, men de fleste i Hallingdal var ikke med, og bilen ville gjerne ta raskeste vei gjennom Nesbyen på riksvei 7 tidligere i uken. Har vel med Google's trafikkoppdateringer å gjøre.

Ellers er SuC på Strandtorget på Lillehammer under vann. Håper installasjonen kan overleve dette.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Expat

Sitat fra: Syklist på fredag 11. august 2023, klokken 20:00Sikkert flere som har hatt opplevelser med Tesla's navigasjon i forbindelse med "Hans". Noen veisperringer var i systemet, men de fleste i Hallingdal var ikke med, og bilen ville gjerne ta raskeste vei gjennom Nesbyen på riksvei 7 tidligere i uken. Har vel med Google's trafikkoppdateringer å gjøre.

Ellers er SuC på Strandtorget på Lillehammer under vann. Håper installasjonen kan overleve dette.

Dette er nok SVV som ikke evner å oppdatere ting digitalt. Noe av det første man gjør ellers i Europa er jo å melde inn til ulike viktige karttjenester som google og annet når veier stenges.

I det hele tatt er jo SVV ganske dårlige til å forvalte dette kartgrunnlaget Tesla baserer navigasjonen på. Fantombremsinger, feil fartsgrenser og pussige rutevalg fremstår for meg nesten utelukkende som et norgesproblem.

Mesteparten av kjøringa mi bedriver jeg ellers i Europa, og før jeg krysset grensa ved Neiden i Finnmark i sommer, kan jeg ikke huske forrige gang bilen ble nervøs, usikker på farta, bedrev kritisk feilnavigering eller dro igang en uønska bråstopp ut av det blå.

Syklist

Ja, godt poeng. Kanskje vegvesenet vil at vi skal bruke deres navigasjonstjenste, men den var overbelastet. Andre land i Europa bruker også aktivt trafikkvarsel via RDS, og har derfor ikke avviklet FM-båndet..;-)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

eisa01

SVV har trafikkmeldinger her, så Tesla ser tydeligvis ikke Norge som et viktig nok marked til å gidde integrere det i kartet?

https://www.vegvesen.no/om-oss/om-organisasjonen/apne-data/et-utvalg-apne-data/datex/

Sitat fra: Expat på lørdag 12. august 2023, klokken 16:01I det hele tatt er jo SVV ganske dårlige til å forvalte dette kartgrunnlaget Tesla baserer navigasjonen på. Fantombremsinger, feil fartsgrenser og pussige rutevalg fremstår for meg nesten utelukkende som et norgesproblem.
Man kan sjekke SVV sine data her og melde fra hvis noe er feil:
https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kartlag:geodata/@600000,7225000,3

https://fiksvegdata.atlas.vegvesen.no/#/

Men har aldri hørt at Tesla skulle ta det derfra?

Expat

Sitat fra: eisa01 på lørdag 12. august 2023, klokken 19:25SVV har trafikkmeldinger her, så Tesla ser tydeligvis ikke Norge som et viktig nok marked til å gidde integrere det i kartet?

https://www.vegvesen.no/om-oss/om-organisasjonen/apne-data/et-utvalg-apne-data/datex/

Jeg tviler på at Tesla gjør noen spesielt aktive valg når det kommer til dette. Jeg aner ikke hvor navigasjonen får trafikkmeldinger fra, men har merket meg at feks google og tesla ofte er ganske samstemt når det kommer til trafikkdata og stengte veier, feks.

Jeg tror heller SVV kjører en egen løsning som er akkurat ulik nok fra sine europeiske kollegers standarder til at man får litt kluss av og til.

OlaM

Har sjekket flere fartsgrenser som er feil hos Tesla opp mot SVV. De er riktig i SVV sine data, så det er Tesla som ikke gjør jobben skikkelig. Og det er klart når det skjer noe dramatisk slik som nå i det siste så blir ikke alt perfekt representert i en virtuell verden som nesten per def må være utdatert så snart den er oppdatert. Da hjelper det godt å av og til peke øyeeplene ut gjennom frontruten, der finner du ofte mer oppdatert informasjon enn ved å bare glo på skjermen.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Expat på lørdag 12. august 2023, klokken 16:01I det hele tatt er jo SVV ganske dårlige til å forvalte dette kartgrunnlaget Tesla baserer navigasjonen på. Fantombremsinger, feil fartsgrenser og pussige rutevalg fremstår for meg nesten utelukkende som et norgesproblem.

Mesteparten av kjøringa mi bedriver jeg ellers i Europa, og før jeg krysset grensa ved Neiden i Finnmark i sommer, kan jeg ikke huske forrige gang bilen ble nervøs, usikker på farta, bedrev kritisk feilnavigering eller dro igang en uønska bråstopp ut av det blå.
Ja, det er påtagelig hvor mye dårligere dette fungerer i Norge vs resten av Europa. Men dette gjelder og mye andre bilmerker. Jeg er og av den oppfatning at SVV har en del avvik ifht resten av Europa, selv om deres egne systemer virker bra oppdatert.

Men det virker og som om det er store forskjeller i Norge. Vi var på sommerferie nordover i år, og det var påtagelig hvor mye bedre det var i nord. Kommer kanskje av at det er mindre aktivitet der. Men selv midlertidige fartsgrenser virket der, noe det ikke gjør her i Sør-øst...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

I Europa har jeg opplevd at kartet styrer meg unna aktivt veiarbeid, unna veiarbeid som er ferdig og ble en unødig omvei og rett inn i veiarbeid den ikke visste om, så det er ikke perfekt der heller.
'21 3LR

eisa01

Sitat fra: Expat på søndag 13. august 2023, klokken 00:36Jeg tviler på at Tesla gjør noen spesielt aktive valg når det kommer til dette. Jeg aner ikke hvor navigasjonen får trafikkmeldinger fra, men har merket meg at feks google og tesla ofte er ganske samstemt når det kommer til trafikkdata og stengte veier, feks.

Jeg tror heller SVV kjører en egen løsning som er akkurat ulik nok fra sine europeiske kollegers standarder til at man får litt kluss av og til.
Google har heller ikke kontroll på dette, i fjor ledet de bilen inn i stengt vei ved Odda pga ras - hadde vært stengt i flere dager. Sjekket samtidig Apple Maps som hadde fått det med seg

Så tror nok det heller er Norge som blir sett på som lite marked, og ikke interessant nok for Tesla (selger uansett) eller de som selger kartannonser (Google)

Handyman

Sitat fra: Expat på lørdag 12. august 2023, klokken 16:01
Sitat fra: Syklist på fredag 11. august 2023, klokken 20:00Sikkert flere som har hatt opplevelser med Tesla's navigasjon i forbindelse med "Hans". Noen veisperringer var i systemet, men de fleste i Hallingdal var ikke med, og bilen ville gjerne ta raskeste vei gjennom Nesbyen på riksvei 7 tidligere i uken. Har vel med Google's trafikkoppdateringer å gjøre.

Ellers er SuC på Strandtorget på Lillehammer under vann. Håper installasjonen kan overleve dette.

Dette er nok SVV som ikke evner å oppdatere ting digitalt. Noe av det første man gjør ellers i Europa er jo å melde inn til ulike viktige karttjenester som google og annet når veier stenges.

I det hele tatt er jo SVV ganske dårlige til å forvalte dette kartgrunnlaget Tesla baserer navigasjonen på. Fantombremsinger, feil fartsgrenser og pussige rutevalg fremstår for meg nesten utelukkende som et norgesproblem.

Mesteparten av kjøringa mi bedriver jeg ellers i Europa, og før jeg krysset grensa ved Neiden i Finnmark i sommer, kan jeg ikke huske forrige gang bilen ble nervøs, usikker på farta, bedrev kritisk feilnavigering eller dro igang en uønska bråstopp ut av det blå.
Min erfaring er at ingenting av det du sier over her stemmer. SVVs data er flere steder riktig, mens Teslas data er feil. Kom fra Sverige i går og bilen kjørte på samme viset der, som i Norge. På godt og vondt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

#10
Sitat fra: Expat på lørdag 12. august 2023, klokken 16:01I det hele tatt er jo SVV ganske dårlige til å forvalte dette kartgrunnlaget Tesla baserer navigasjonen på. Fantombremsinger, feil fartsgrenser og pussige rutevalg fremstår for meg nesten utelukkende som et norgesproblem.
Eh neeeei. Veldig langt fra et norgesproblem. Noen eksempler:

https://www.washingtonpost.com/technology/2022/02/02/tesla-phantom-braking/
https://www.theverge.com/2022/6/3/23153241/tesla-phantom-braking-nhtsa-complaints-investigation
https://www.reddit.com/r/TeslaModel3/comments/11r9aac/is_tesla_working_on_the_phantom_braking_issue_or/?rdt=62797
https://www.autoblog.com/2023/05/27/tesla-leak-reveals-thousands-of-customer-complaints-about-random-acceleration-phantom-braking/

Får avslutte med denne, en Tesla på FSD som forårsaket massekollisjon i San Francisco nå i 2023:
https://electrek.co/2023/01/11/footage-tesla-phantom-braking-causing-8-car-crash-pile-up/

Bare noen eksempler. Bare å Google så vil du finne "uendelig" med data fra alle steder.

For meg er det helt absurd at de ikke har fikset dette enda, og det er helt umulig at de ikke er klar over at dette er et gigaproblem, så det sier bare hvor komplisert det er å få til selvkjøring med kun kamera (og evt. radar). Det har vel vært spekulert mange ganger i at radaren, "sensor fusion", har vært årsaken, men nå har de gått bort fra det og får det fortsatt ikke til. Igjen, kamerabasert selvkjøring mangler ekstremt essensielle data...

ronnynilsen

Sitat fra: geear på søndag 13. august 2023, klokken 23:47Får avslutte med denne, en Tesla på FSD som forårsaket massekollisjon i San Francisco nå i 2023:
https://electrek.co/2023/01/11/footage-tesla-phantom-braking-causing-8-car-crash-pile-up/

Det er en uting og veldig dumt og irriterende at Tesla har problemer med phantom braking, men det er ikke det som forårsaker ulykker, det er det bilene bak som ikke holder nok avstand og klarer å stoppe slik de skal kunne som gjør. Når man kjører så er man forpliktet til å holde nok avstand, enten bilen foran må stoppe for en katt, hund, fotgjenger, syklister, sjåføren får et illebefindene, bilen mister et hjul, punkterer eller bilen fantom bremser. :-)

I saken over så var det ikke bilene bak Teslaen som kolliderte ser det ut som (var ikke full nødbrems ser det ut som), men biler som kom lenge etter at det sto en gruppe biler stille.

Forsvarer ikke fantombremsing, det er en uting, men det er ikke det som forårsaker en ulykke, det er det de som kommer bakfra som gjør.
Tesla model Y LR 2022

geear

Sitat fra: ronnynilsen på mandag 14. august 2023, klokken 08:43Det er en uting og veldig dumt og irriterende at Tesla har problemer med phantom braking, men det er ikke det som forårsaker ulykker, det er det bilene bak som ikke holder nok avstand og klarer å stoppe slik de skal kunne som gjør. Når man kjører så er man forpliktet til å holde nok avstand, enten bilen foran må stoppe for en katt, hund, fotgjenger, syklister, sjåføren får et illebefindene, bilen mister et hjul, punkterer eller bilen fantom bremser. :-)
Det er veldig lett å si, men ganske utopisk i tett trafikk rundt storbyene, der denne type ulykker ofte skjer. Hvis avstandene skulle vært så lange der, så hadde det vært evinnelige køer. Filskifter hadde blitt umulige, alle hastighetsendringer ville fått enorme forplantninger bakover. Skulle du plukket alle det gjelder ut en dag, så snakker vi tusenvis, kanskje titusenvis. Man MÅ kunne ha en forventning om at kjøretøyet foran ikke plutselig skal finne på å bråbremse midt i en tunnel eller på motorveier med viltgjerder og kun kjøretøyet. Da mener jeg ikke avstand tidsnok til å justere hastigheten fordi bilen foran bremser litt, som er normal atferd, men å stå på bremsene.

Torpedo Ted

Sitat fra: geear på mandag 14. august 2023, klokken 08:55Det er veldig lett å si, men ganske utopisk i tett trafikk rundt storbyene, der denne type ulykker ofte skjer. Hvis avstandene skulle vært så lange der, så hadde det vært evinnelige køer. Filskifter hadde blitt umulige, alle hastighetsendringer ville fått enorme forplantninger bakover. Skulle du plukket alle det gjelder ut en dag, så snakker vi tusenvis, kanskje titusenvis. Man MÅ kunne ha en forventning om at kjøretøyet foran ikke plutselig skal finne på å bråbremse midt i en tunnel eller på motorveier med viltgjerder og kun kjøretøyet. Da mener jeg ikke avstand tidsnok til å justere hastigheten fordi bilen foran bremser litt, som er normal atferd, men å stå på bremsene.
Det du skriver gir jo ingen mening - avstanden skal være så lang at du klarer å bremse hvis bilen foran bremser. Så enkelt er det, har ingen betydning om det er i tett trafikk. For øvrig er det for kort avstand til bilen foran som SKAPER køene.

Og hvis du mener at man ikke bør ha forventning om at kjøretøyet foran ikke kan bråbremse når som helst, bør du kanskje vurdere å levere førerkortet tilbake. For ulykker skjer hver dag og folk bak som ikke er klar til å bremse kan gjøre den ulykken vesentlig mye verre.

RJK

Sitat fra: geear på mandag 14. august 2023, klokken 08:55
Sitat fra: ronnynilsen på mandag 14. august 2023, klokken 08:43Det er en uting og veldig dumt og irriterende at Tesla har problemer med phantom braking, men det er ikke det som forårsaker ulykker, det er det bilene bak som ikke holder nok avstand og klarer å stoppe slik de skal kunne som gjør. Når man kjører så er man forpliktet til å holde nok avstand, enten bilen foran må stoppe for en katt, hund, fotgjenger, syklister, sjåføren får et illebefindene, bilen mister et hjul, punkterer eller bilen fantom bremser. :-)
Det er veldig lett å si, men ganske utopisk i tett trafikk rundt storbyene, der denne type ulykker ofte skjer. Hvis avstandene skulle vært så lange der, så hadde det vært evinnelige køer. Filskifter hadde blitt umulige, alle hastighetsendringer ville fått enorme forplantninger bakover. Skulle du plukket alle det gjelder ut en dag, så snakker vi tusenvis, kanskje titusenvis. Man MÅ kunne ha en forventning om at kjøretøyet foran ikke plutselig skal finne på å bråbremse midt i en tunnel eller på motorveier med viltgjerder og kun kjøretøyet. Da mener jeg ikke avstand tidsnok til å justere hastigheten fordi bilen foran bremser litt, som er normal atferd, men å stå på bremsene.
Det er alle idiotene som hopper inn i for små luker, som skaper problemer. Ofte må man hogge inn bremsene for å ikke kjøre i rævva på disse, gjerne når bilen foran bremset. Så det skaper rykk og napp, og fare for kollisjoner. Sikkerhetsavstanden er der for en grunn.

Jeg er glad jeg slipper å kjøre til jobb i oslotrafikken, for du må sitte som om du satt på nåleputer når du beveger deg i oslo-rushen. Og så må man kjøre med alt for liten luke, for å unngå at slike idioter som ikke respekterer sikkerhetsavstander, skal komme og bryte seg inn og skape fare for meg og de bak.

Stopper trafikken, så tetter man selvsagt lukene, men her syndes det mye av andre, som ikke orker å se annet enn seg selv, ved at de gjerne venter til det er blitt 30-50 meter til forankjørende, før man triller fremover, spesielt der det veiarbeider og kun en fil kan kjøre om gangen.

At man selv hindrer biler bak, eller at avviklingen av øvrig trafikk, er det mange som enten ikke skjønner eller gidder å bry seg med. Jeg frykter for at det først og fremst er egoisme, at man ikke bryr seg om andre.

De samme idiotene er og de som gjerne blir mest hissige når dette slår tilbake på seg selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA