Manglende informasjon om veisperringer i navigasjon

Startet av Syklist, fredag 11. august 2023, klokken 20:00

« forrige - neste »

geear

Elsker at vi har fasiten på alt tilgjengelig her på forumet, og kan fastslå at alle andre er idioter.

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 14. august 2023, klokken 12:35Det du skriver gir jo ingen mening - avstanden skal være så lang at du klarer å bremse hvis bilen foran bremser. Så enkelt er det, har ingen betydning om det er i tett trafikk. For øvrig er det for kort avstand til bilen foran som SKAPER køene.

Og hvis du mener at man ikke bør ha forventning om at kjøretøyet foran ikke kan bråbremse når som helst, bør du kanskje vurdere å levere førerkortet tilbake. For ulykker skjer hver dag og folk bak som ikke er klar til å bremse kan gjøre den ulykken vesentlig mye verre.
Hvis du holder anbefalt tre sekunders avstand til bilen foran, den begynner å retardere kanskje på motorbrems eller regen, uten bremselys, det tar litt tid før du merker det, og så har du reaksjonstiden din i tillegg, plutselig er du to sekunder bak, selvfølgelig er du oppmerksom på at noe skjer, men i det øyeblikket du har to sekunder må du enten bremse ganske hardt, for å øyeblikkelig korrigere avstanden din, noe som ville medført en rekke med bråbremsinger bakover, og kø på et øyeblikk, eller kjøre mer mykt for å ikke være et problem i trafikken. Og selv tre sekunder er det VANSKELIG å holde i rushet på motorveier, holder du tre sekunders avstand så kan du garantere at det kommer bil etter bil etter bil etter bil inn mellom deg og den foran. Det er svært sjelden jeg ser noen som holder tre sekunders avstand i rushet. Det er LENGER avstand enn maks innstilling på autopilot/aktiv cruise i alle Teslaer (høyeste setting, 7, er ca. 2,5 sek, og så lang avstand er helt unaturlig i rushet, de fleste er nok mer på setting 1-4).

PS: Hvor mange ganger har du opplevd at et kjøretøy rett foran deg har bråbremset fra for eksempel 100 til 0 på motorvei med viltgjerder? For min del null ganger på ganske mange år med lappen. Kraftig retardasjon - ja, men ikke bråbrems.

Sitat fra: RJK på mandag 14. august 2023, klokken 13:04Det er alle idiotene som hopper inn i for små luker, som skaper problemer. Ofte må man hogge inn bremsene for å ikke kjøre i rævva på disse, gjerne når bilen foran bremset. Så det skaper rykk og napp, og fare for kollisjoner. Sikkerhetsavstanden er der for en grunn.

Jeg er glad jeg slipper å kjøre til jobb i oslotrafikken, for du må sitte som om du satt på nåleputer når du beveger deg i oslo-rushen. Og så må man kjøre med alt for liten luke, for å unngå at slike idioter som ikke respekterer sikkerhetsavstander, skal komme og bryte seg inn og skape fare for meg og de bak.

Stopper trafikken, så tetter man selvsagt lukene, men her syndes det mye av andre, som ikke orker å se annet enn seg selv, ved at de gjerne venter til det er blitt 30-50 meter til forankjørende, før man triller fremover, spesielt der det veiarbeider og kun en fil kan kjøre om gangen.

At man selv hindrer biler bak, eller at avviklingen av øvrig trafikk, er det mange som enten ikke skjønner eller gidder å bry seg med. Jeg frykter for at det først og fremst er egoisme, at man ikke bryr seg om andre.

De samme idiotene er og de som gjerne blir mest hissige når dette slår tilbake på seg selv.
Kan du fortelle meg hva jeg skal gjøre når jeg kommer på påkjøringsfeltet til motorvei, og det ikke er 6,5 sekund mellom bilene i fila jeg skal inn i, slik at jeg kan legge meg midt mellom og få tre sekunder forover og tre sekunder bakover til enhver tid? Stoppe og parkere i påkjøringsrampen?

RJK

Sitat fra: geear på mandag 14. august 2023, klokken 16:46Elsker at vi har fasiten på alt tilgjengelig her på forumet, og kan fastslå at alle andre er idioter.

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 14. august 2023, klokken 12:35Det du skriver gir jo ingen mening - avstanden skal være så lang at du klarer å bremse hvis bilen foran bremser. Så enkelt er det, har ingen betydning om det er i tett trafikk. For øvrig er det for kort avstand til bilen foran som SKAPER køene.

Og hvis du mener at man ikke bør ha forventning om at kjøretøyet foran ikke kan bråbremse når som helst, bør du kanskje vurdere å levere førerkortet tilbake. For ulykker skjer hver dag og folk bak som ikke er klar til å bremse kan gjøre den ulykken vesentlig mye verre.
Hvis du holder anbefalt tre sekunders avstand til bilen foran, den begynner å retardere kanskje på motorbrems eller regen, uten bremselys, det tar litt tid før du merker det, og så har du reaksjonstiden din i tillegg, plutselig er du to sekunder bak, selvfølgelig er du oppmerksom på at noe skjer, men i det øyeblikket du har to sekunder må du enten bremse ganske hardt, for å øyeblikkelig korrigere avstanden din, noe som ville medført en rekke med bråbremsinger bakover, og kø på et øyeblikk, eller kjøre mer mykt for å ikke være et problem i trafikken. Og selv tre sekunder er det VANSKELIG å holde i rushet på motorveier, holder du tre sekunders avstand så kan du garantere at det kommer bil etter bil etter bil etter bil inn mellom deg og den foran. Det er svært sjelden jeg ser noen som holder tre sekunders avstand i rushet. Det er LENGER avstand enn maks innstilling på autopilot/aktiv cruise i alle Teslaer (høyeste setting, 7, er ca. 2,5 sek, og så lang avstand er helt unaturlig i rushet, de fleste er nok mer på setting 1-4).

PS: Hvor mange ganger har du opplevd at et kjøretøy rett foran deg har bråbremset fra for eksempel 100 til 0 på motorvei med viltgjerder? For min del null ganger på ganske mange år med lappen. Kraftig retardasjon - ja, men ikke bråbrems.

Sitat fra: RJK på mandag 14. august 2023, klokken 13:04Det er alle idiotene som hopper inn i for små luker, som skaper problemer. Ofte må man hogge inn bremsene for å ikke kjøre i rævva på disse, gjerne når bilen foran bremset. Så det skaper rykk og napp, og fare for kollisjoner. Sikkerhetsavstanden er der for en grunn.

Jeg er glad jeg slipper å kjøre til jobb i oslotrafikken, for du må sitte som om du satt på nåleputer når du beveger deg i oslo-rushen. Og så må man kjøre med alt for liten luke, for å unngå at slike idioter som ikke respekterer sikkerhetsavstander, skal komme og bryte seg inn og skape fare for meg og de bak.

Stopper trafikken, så tetter man selvsagt lukene, men her syndes det mye av andre, som ikke orker å se annet enn seg selv, ved at de gjerne venter til det er blitt 30-50 meter til forankjørende, før man triller fremover, spesielt der det veiarbeider og kun en fil kan kjøre om gangen.

At man selv hindrer biler bak, eller at avviklingen av øvrig trafikk, er det mange som enten ikke skjønner eller gidder å bry seg med. Jeg frykter for at det først og fremst er egoisme, at man ikke bryr seg om andre.

De samme idiotene er og de som gjerne blir mest hissige når dette slår tilbake på seg selv.
Kan du fortelle meg hva jeg skal gjøre når jeg kommer på påkjøringsfeltet til motorvei, og det ikke er 6,5 sekund mellom bilene i fila jeg skal inn i, slik at jeg kan legge meg midt mellom og få tre sekunder forover og tre sekunder bakover til enhver tid? Stoppe og parkere i påkjøringsrampen?
Begge plikter å tilpasse seg, du ved å legge deg i samme farten og gjerne mot luken mellom. Bil foran kan gi litt på, og bil "bak" kan redusere farten litt. Da får du som regel plass, og alle er happy.

Men altså, situasjonen jeg beskrev var ikke påkjøringsrampen/påkjøringsfeltet, men farlige filskifter mellom 2 filer i samme retning. Noen tror de sparer veldig mye tid ved å kjøre maks aggressivt  og alltid ligge i den filen som for øyeblikket går raskest.

Som regel balanserer dette seg ut, og køene går som regel like fort frem i snitt. Ofte vil det dog oppstå luker man på en god måte kan benytte og utnytte. Men å presse seg frem for enhver pris, er altså ikke hverken lovlig eller spesielt trafikksikkert. Og det er svært konfliktskapende.

Og som jeg prøvde å beskrive, dette gjaldt umotiverte filskift bare for å absolutt skulle presse seg frem for liksom å spare tid og komme seg fortere frem. Jeg skjønner dog ikke hvordan du klarte å missforstå dette på denne måten som du tydeligvis gjør.

Men om man ikke klarer sikre filskifter, eller å holde seg i filen sin når det er tilnærmet null poeng å bytte fil, så kan jeg se at det for noen er vanskelig å oppfatte at fletting i forbindelse med påkjøringsfelt også fremkommer som et stort problem, og man må kaste seg inn på den mest farlige måten.

Som for eksempel å sørge for at man legger seg helt likt med bilen i feltet til venstre, og tror da at den andre automatisk skal bytte fil fordi DU vil inn, eller bremser så hart at det oppstår en luke.

En god taktikk, som man og lærer under oppkjøring, er at du enten kjører mot luken foran, eller legger deg mot luken bak, uten at det da oppfattes som at du prøver å presse deg inn foran den du da får bak deg. Da vil du oppfattes som en som vil samarbeide, og de fleste vil tilpasse seg og gi deg plass.

Men, jeg er dessverre klar over at det finnes idioter som ikke vil samarbeide, og nesten prøver å gjøre det vanskeligst mulig for den som er på vei inn i fila. Da må man bare dempe farten, og se om bilisten bak er mer fornuftig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Expat

Sitat fra: geear på søndag 13. august 2023, klokken 23:47Eh neeeei. Veldig langt fra et norgesproblem. Noen eksempler:

Det er nå mitt inntrykk, da. Andres erfaringer er vel like anekdotiske som mine, så man bør vel ta alt dette med en klype salt. Jeg mistenker likevel at det er noe spesielt ved kart- og datagrunnlaget bilene våre baserer seg på i Norge vs ellers i Europa.

Etter å ha kjørt Teslaen drøyt 25k km i 20+ ulike europeiske land både i og utafor EU det siste året er mitt bestemte inntrykk at det er i Norge autopiloten og cruise-kontrollen kløner mest. Og da holder jeg slike ting som snø, smale veier, manglende midtstripe og flettefelt (som man og finner i DK, forøvrig) utafor for eksempel.

Jeg aner ikke hvorfor det er slik, men det tenker det er naturlig å tenke seg at SVV eller kartverket eller hvem det nå er som står for kart- og datagrunnlaget i Norge gjør ting på en måte som er litt annerledes enn sine kolleger ellers på kontinentet. Og det er jo først og fremst Tesla sitt problem som de må løse all den tid de fortsetter å legge opp til at man en gang i framtida skal få disse bilene til å kjøre helt på egenhånd.  Når det er sagt, skader det jo ikke om SVV begynner å innrette seg etter evt europeiske standarder her.

Uten sammenligning forøvrig, så driver vi fortsatt med gul midtstripe i Norge. (Jada, det er fint når det snø, men t.o.m. Finland har slutta med dette). Ellers i Europa er jo gule striper som oftest midlertidige i forbindelse med veiarbeid. I Norge løser man gjerne sånt med ulike varianter av kjeglebonanza som gjerne fører til en forvirra og nervøs bil. Som jeg kan huske har slike gulamarkerte veiarbeidsområder fungert tålelig greit i Tyskland og Belgia, mens det har vært helt uproblematisk de stedene jeg har støtt på tilsvarende i Frankrike, Nederland, Slovenia og Polen. Men jeg pleier nå som oftest å koble ut autopiloten i slike tilfeller.

Det som ble mest påfallende for meg var nå i sommer da jeg forlot polske motorveier og kjørte videre på baltiske og finske landeveier mot grenseovergangen ved Neiden i Østfinnmark. Jeg var ikke forberedt på at Autopiloten skulle fungere så problemfritt. På turen oppover opplevde vi å bli problemfritt omdirigert ved ulykker (og det var det en del av), veiarbeid og annet. Det var ikke snev av fantombremsinger, selv ikke på mindre finske veier uten midtstripe. Det fungerte såpass bra at jeg husker vi tenkte at nå, nå hadde virkelig noen knekt koden hos Tesla. Men fra Neiden, over på E6 (som har midtstripe) og mot Vadsø var det heller unntaket at den ikke drev med nødbremsing da vi møtte busser eller vogntog eller da den trodde at fartsgrensa var 30 i stedet for 90. Nedover mot Oslo igjen fungerte det bedre på motorvei, men det virker jo fortsatt som bilen driver å bremser og kløner rundt imaginære omkjøringsveier forbi veiearbeid som er ferdig for flere måneder og år siden (nord for Hamar og E18 ved Stabekk, er eksempler jeg kommer på i farta) fortsatt ikke er oppdatert i kartgrunnlaget.

En annen interessant observasjon fra Norge:
Hvordan bilen registrerer endrede fartsgrenser.
Jeg kan nokså ofte passere det grå "opphevelse av 60 grense" skiltet uten at bilen gjør mine til å endre registrerte fartsgrense. Motsatt slår den over til lavere registrert en god stund før man passerer skiltet. Ellers i Europa skjer dette åpenbart ved at den leser fartsgrenseskiltet og endrer registrerte grense rett før eller i det man passerer skiltet. Bilen vet til og med hva de grå "opphevelse av lokal fartsgrense" betyr, slik at når de dukker opp får man korrekt fartsgrense. Altså det som er 80 i Norge, 100 i Tyskland, 70 i Flandern eller 90 i Wallonia osv.  Hvorfor er det så vanskelig Norge?

I Frankrike og Nederland takler den slike ting som væravhengige eller døgnavhengige fartsgrenser. Interessant nok takler den de fleste døgnavhengige fartsgrenser på tysk motorvei, men *ikke* væravhengig som våt vei. Jeg kan ikke huske at den takler variable fartsgrenseskilt i Norge, men den klarer det helt fint i Belgia. I Østerrike (tror jeg det var) har jeg opplevd at den leser variable anbefalte fartsskilt som fartsgrenseskilt mens i Brussel, som innførte standard 30-grense i hele byen for to år siden, insisterte bilen fortsatt at det var 50-grense over alt fram til påsketider i år. Den er ikke perfekt, men de siste her er jo for bagateller å regne i sammenligning med hvordan den oppfører seg mange steder i Norge.

ToWalkOrDrive

I England har de startet med fotobokser som måler hvor stor avstand du har til bilen foran deg, og straffes hardere enn de aller fleste fartsovertredelser. Ligger du mindre enn ett sekund fra han foran kan du få 7450 i bot.

Personlig, hvis jeg kjører "motorveien" mellom Stavanger og Sandnes har jeg begynt å ha ca 3 sekunders mellomrom...ja, folk sniker seg inn og forbi, men alternativet kan være verre. Hver uke kjører folk på hverandre bakfra...folk sitter og leser bøker, online bøker, ser på TikTok, sminker seg osv på vei til jobb...og dette er og etter bøtene har økt. Så da er det ikke nok at jeg kan stoppe - jeg må kunne stoppe så skånsomt at jxxla idioter bak meg og kan stoppe...så da må jeg kjøre litt "mykt". Hver dag går det fra 90 - 10 km/t i løpet av sekunder, og da ofte midt i en mørk tunnel, som mange tydeligvis synes er veldig skummel, sånn at de må redusere farten...

Sånn utenom det så pleier jeg ofte å dobbelsjekke med Google Maps på rett rute når jeg skal kjøre et sted hvor jeg er usikker på om Tesla kartet viser beste vei. Ofte driter Tesla i om det er 88 fartshumper og smal og svingete vei så lenge den kalkulerer korteste vei. Google Maps derimot tar hensyn til dette, og gir beste vei, er min erfaring.
Tesla Model Y                         2021-

Mobileum

TL,DR, men en annen spesialitet i Norge (og muligens Danmark) er at veimerkingen ved et på/av-felt på motorvei opphører halvveis i inn/ut feltet. Litt skremmende ved bruk av Autosteering.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Expat

Sitat fra: Mobileum på onsdag 23. august 2023, klokken 16:28TL,DR, men en annen spesialitet i Norge (og muligens Danmark) er at veimerkingen ved et på/av-felt på motorvei opphører halvveis i inn/ut feltet. Litt skremmende ved bruk av Autosteering.

Ja, som jeg sa, flettefelt er en sånn norsk-dansk særegenhet. Det er litt pussig at Tesla ikke har klart å løse det problemet.

Mobileum

Eller at veimyndighetene spanderer noen ekstra spann med maling...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Øyvind.h

Blir vel fort slitt bort uansett.
Men burde ikke være noe problem for bilen å takle det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlaM

Tyskland har merking hele påkjøringsfeltets lengde, likevel takler BMWs selvstyring norske flettefelt helt fint.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA