Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Egil S

Jeg lurer også på hva som skjer.
På Youtube har jeg begynt å få veldig mye elbilkritiske videoforslag.
Det kan se ut som Ford og GM skal stenge ned sin elbilsatsning fordi de ikke selger biler i USA, Toyota har kommet hardt på banen med hydrogenbiler (noe de prøvde på for 10-15år siden med lite hell), kom sågar opp en video om at BMW ikke lengre skulle satse elektrisk.
Mener jeg også så en video der Ford vistnok solgte alle Mach-e med tap.
Det sto hundrevis av elektriske Ford F-150 elektriske Pick-up's hos forhandlerne som ingen ville kjøpe.

Nå er det jo en stor sjanse for at dette er desinformasjon fra "elbil haterne" som ønsker å spre eder og galle om elbil.

Men jeg får såpass mye at man begynner å lure.

Så også en video av en Amerikaner som skulle kjøre en stor Elbil en langtur på den amerikanske østkysten, dette med lading var ikke spesielt godt utbygget og han brukte mye tid å lete etter ladere, han ble også jaget vekk fra flere ladere for de de var forbeholdt hotellets/restauranten/forhandlerens gjester og kunder.
Hvis det er så elendig ladeinfrastruktur så skjønner jeg godt at ikke Amerikanerne vil ha disse bilene.

Jeg tror nok vi i Norge er bortskjemt med hvor tilrettelagt det er i Norge, andre land er nok på det nivået vi var i 2012-2014, kanskje knapt nok det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Husk at algoritmene gir deg mer av det du bruker tid på. Om du så bare "nøler" før du sveiper videre, så er det med på å finne ut hva du har lyst til å bruke tid på å se.

Vaduz

Det er definitivt en ganske kraftig motreaksjon til elbiler for tiden. Merker det på store deler av bil YouTube og diverse andre fora. Ikke i Norge der elbil er «billig» men i resten av vesten er det ikke særlig entusiasme for å bli påtvinger dyrere biler som har betydelig nedside på enkelte områder nå mitt i vanskelige økonomiske tider.

RJK

Merker også at det pushes flere video-forslag som er "elbil-kritiske", selv før jeg valgte å klikke meg inn på en av disse.

Som generelt, vil jeg si at mange av de negative opplevelsene kommer nettopp av at Telsa og de andre er så adskilt vedrørende lade-infrastruktur som de faktisk er over dammen. Men og flere videoer med halt klart anti-elbil-propaganda som skriker mot en.

Klikket meg inn på en av disse, og jeg forstår hvorfor det blir mye slikt, for sannhetsgehalten er fraværende eller sterkt på hell. Men samtidig er det "fest" blant anti-folket nå. Enhver liten hump eller negativitet blir blåst helt ut av proporsjoner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

PF

Jeg synes betrakningene Harry i haarys garage kommer med her er gode og forklarer mye
https://youtu.be/nZysvgm2_Aw?si=y0VAouueviJZFIUr
Jeg har selv en e-tron 55 og en tilsvarende stor dieselbil, og kjenner selv at dieselbilen er veldig mye mer praktisk å bruke hvis man skal litt langt.
Bare turen til svigers rett nord for Hamar 14 mil isch fra hvor jeg bor krever lading for å komme seg hjem igjen uten neglebiting fra kona.
Mil etter mil podkasten til finansavisen tar også opp temaet etter motors vintertest. Hvor de fleste bilene går ca 40 mil fra 100% til 0.
Det er få fabrikanter som anbefaler lading til 100% ofte, så de som eier bilen selv vil vegre seg mot det. I tillegg er det å kjøre ned til 0 også uaktuelt. I tillegg har teslabjørn dokumentert 5-10% degradering på batterier på få år gamle biler. Da står man igjen på f.eks. E-tron realistiske 20 mil før lading hvis man drar hje,me fra med anbefalte maks 80%. Da utelukker man også at man kanskje må kjøre til og fra jobb tidligere på dagen.
Så at elbiler selger dårlig i utlandet hvor de koster mye mer en tilsvarende fosilbiler har jeg full forståelse for. Min dieselbil går med mye småkjøring og bruk av webasto 60 mil per tank. Drar jeg den på lamgkjørimg spretter det opp til 90mil med engang.

daktari

Sitat fra: PF på søndag 11. februar 2024, klokken 18:30Jeg synes betrakningene Harry i haarys garage kommer med her er gode og forklarer mye
https://youtu.be/nZysvgm2_Aw?si=y0VAouueviJZFIUr
Jeg har selv en e-tron 55 og en tilsvarende stor dieselbil, og kjenner selv at dieselbilen er veldig mye mer praktisk å bruke hvis man skal litt langt.
Bare turen til svigers rett nord for Hamar 14 mil isch fra hvor jeg bor krever lading for å komme seg hjem igjen uten neglebiting fra kona.
Mil etter mil podkasten til finansavisen tar også opp temaet etter motors vintertest. Hvor de fleste bilene går ca 40 mil fra 100% til 0.
Det er få fabrikanter som anbefaler lading til 100% ofte, så de som eier bilen selv vil vegre seg mot det. I tillegg er det å kjøre ned til 0 også uaktuelt. I tillegg har teslabjørn dokumentert 5-10% degradering på batterier på få år gamle biler. Da står man igjen på f.eks. E-tron realistiske 20 mil før lading hvis man drar hje,me fra med anbefalte maks 80%. Da utelukker man også at man kanskje må kjøre til og fra jobb tidligere på dagen.
Så at elbiler selger dårlig i utlandet hvor de koster mye mer en tilsvarende fosilbiler har jeg full forståelse for. Min dieselbil går med mye småkjøring og bruk av webasto 60 mil per tank. Drar jeg den på lamgkjørimg spretter det opp til 90mil med engang.
Nå bruker etron 55 50% mer enn andre like store biler. Husker vi kjørte Oslo-Tønsberg t/r med etron, litt regn, kom hjem med 4%.

Neste generasjon Q6/Macan sine tall viser at den blir enda bedre, og ladingen også.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Egil S

Godt det ikke bare er meg :)

Jeg forstår jo noe av dette, Elbiler er dyre i USA, 100.000+USD for en bil forstår jeg er mye.
snittlønnen i USA er vel rundt 75-80.000USD nå.
Noe som virke mye for nordmenn når som kursen er 10-1. jeg husker når dollaren var nesten nede på 5kr og normalt lå midt på 6-tallet.
Jeg forstår også at lading er vanskelig og dyrt, hjemmelading er ikke like utbredt som her, så at de trenger 8-10år til utbygging forstår jeg.
Sånn sett er de "heldige" i og med at dagens biler under de fleste forhold går 30-60mil, når det startet i Norge gikk de jo 13-15mil en god sommerdag.
Det er nok mye mulig at situasjonen i USA er sammensatt, dyre biler, "lav rekkevidde", dårlig ladeinfrastruktur og høye ladepriser, i tillegg for man de kulturelle utfordringene, jeg var i sørstatene for 15år siden, 80% av bilene langs veiene var pick-up's, 15% var SUV og 5% sedaner, coupèer, sportsbiler og småbiler så jeg bare en håndfull av.

Jeg forstår også, som PF sier, at mange nordmenn har en fossilbil i tillegg.
Jeg klarer lett 90% av min bilbruk med elbil uten noe problem, de siste 10% er litt vanskeligere, men ikke umulig.
Slik det er i Norge nå så går det fint om bilen reelt går 35mil, da er ikke ladestoppene noe problem.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Gazer75

Hjelper ikkje på at dei kan kjøpe bensin og diesel til mellom 9 og 11 kroner literen. Når dei så må hurtiglade for over 7kr/kWh så er det sikkert om lag lik pris.
2020 e-Golf (2023-)

geear

Jeg gjorde jo faktisk akkurat det hele tråden her startet med. Det er ikke lenge siden det var omtrent utenkelig å gå tilbake til fossilbil igjen på bruksbilsiden, var vel igrunnen helfrelst på elbil i mange år, tvilte sterkt på det noengang ble fossilbil igjen, og tenkte alle andre var bakstreverske tullinger. Vel, litt tilfeldigheter, litt av de økonomiske betraktningene tråden startet med, og en dose drittlei av ladebonanza under hytteturer (spes med henger) gjorde at det plutselig ble fossilbil også som bruksbil. Var faktisk ikke forberedt på at overgangen skulle være som den har vært, og lurer på om jeg har vært i en solid elbilboble. Akkurat nå er det faktisk litt vanskelig å tenke seg tilbake til elbil, men vi får se.

Oddaa

Sitat fra: geear på søndag 11. februar 2024, klokken 21:01Jeg gjorde jo faktisk akkurat det hele tråden her startet med. Det er ikke lenge siden det var omtrent utenkelig å gå tilbake til fossilbil igjen på bruksbilsiden, var vel igrunnen helfrelst på elbil i mange år, tvilte sterkt på det noengang ble fossilbil igjen, og tenkte alle andre var bakstreverske tullinger. Vel, litt tilfeldigheter, litt av de økonomiske betraktningene tråden startet med, og en dose drittlei av ladebonanza under hytteturer (spes med henger) gjorde at det plutselig ble fossilbil også som bruksbil. Var faktisk ikke forberedt på at overgangen skulle være som den har vært, og lurer på om jeg har vært i en solid elbilboble. Akkurat nå er det faktisk litt vanskelig å tenke seg tilbake til elbil, men vi får se.
Har kjørt ladehybrider og el siden 2016. Nå forsvinner den siste fordelen her i byen, tilgang til kollektivfeltet. Skulle jeg byttet akkurat nå ville en pent brukt diesel stått øverst på ønskelisten.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Øyvind.h

Nå begynner det å bli lenge siden jeg kjørte bensin/dieselbil sist, men hver gang jeg kjører en (eks leiebil i utlandet) synes jeg det er nedtur. Eneste fordelen jeg opplever er mulighet til å fylle veldig raskt på langtur. Alt annet synes jeg elbilen er bedre på.

Heldigvis passer elbil godt med vårt bruksmønster, og hurtiglading trenger vi bare et par ganger i året.

I båten derimot ser jeg ikke for meg elektrisk fremdrift med det første. Skulle veldig gjerne hatt det, men det ligger mange år frem i tid. Så der sørger to 6-sylindra dieselmaskiner for fremdrift inntil videre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. februar 2024, klokken 23:40I båten derimot ser jeg ikke for meg elektrisk fremdrift med det første. Skulle veldig gjerne hatt det, men det ligger mange år frem i tid. Så der sørger to 6-sylindra dieselmaskiner for fremdrift inntil videre.
Ja, fritidsbåter kunne gjerne blitt forbudt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. februar 2024, klokken 23:40Nå begynner det å bli lenge siden jeg kjørte bensin/dieselbil sist, men hver gang jeg kjører en (eks leiebil i utlandet) synes jeg det er nedtur. Eneste fordelen jeg opplever er mulighet til å fylle veldig raskt på langtur. Alt annet synes jeg elbilen er bedre på.

Heldigvis passer elbil godt med vårt bruksmønster, og hurtiglading trenger vi bare et par ganger i året.

I båten derimot ser jeg ikke for meg elektrisk fremdrift med det første. Skulle veldig gjerne hatt det, men det ligger mange år frem i tid. Så der sørger to 6-sylindra dieselmaskiner for fremdrift inntil videre.

Ser for meg at seilbåter hadde vært fint å hatt som elbåt. Da bruker du som regel seil, men når du trenger fremdrift så trenger en ofte ikke mer enn 10 hk, og et par hundre kilo med batteri i bunn gjør ikke noen skade. Da kan en seile gjennom vannet uten seil  :)

Elbåter er foreløpig litt for spesielt interesserte, med litt for mye penger. Candela C-8 er jo alt for dyr.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Om målet er lavest mulig energiforbruk er seilbåter godt rigget (haha) for dette. En kan bruke motor inn/ut av havn, og seile resten. Men da er en veldig avhengig av vindforholdene.
Hydrofoil er veldig smart. Da kan du fly over bølgene og få en mer behagelig/mindre energikrevende tur inntil en gitt bølgehøyde.

Men - å føre båt er noe helt annet enn bil. Får du problemer med bilen kan du svinge ut på veiskulderen og få hjelp der du er. Slik er det ikke på sjøen. En er nødt til å tenke sikkerhet og alternativer på en helt annen måte for å ferdes trygt. Båt kan være helt magisk og har gitt meg utrolig mye glede. Men - elektrifisering i stor skala tror jeg dessverre vil ta noen tiår selv om jeg gjerne skulle vært der nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. februar 2024, klokken 23:40Nå begynner det å bli lenge siden jeg kjørte bensin/dieselbil sist, men hver gang jeg kjører en (eks leiebil i utlandet) synes jeg det er nedtur.
Sånn har det vært for meg og, har hatt noen fossilbiler som leiebiler innimellom, og snakket de ned for meg selv så godt jeg kunne. Og responsen var selvfølgelig som en bøtte med drit etter å ha kjørt Tesla i mange år, men det tok ikke lang tid uten elbilkjøring før det ikke lenger var en tanke. Dessuten har det så langt ikke vært mulig å få biltypen jeg har engang (stor stasjonsvogn) som elbil. Nå kommer i5, men til en vanvittig pris som jeg kun ville betalt om det stod M5 på den.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA