Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstra lydisolering i mii/up/citigo

Startet av jche, torsdag 27. juli 2023, klokken 18:06

« forrige - neste »

jche

Noen som har lagt inn ekstra lydisolasjon i disse bilene? Vurderer å legge inn noen matter i bagasjerommet og kanskje dørene. Bagasjerommet ser ikke ut til å ha noe lydisolasjon fra før, så her tror jeg forskjellen kan bli stor. Finnes det selvklebende matter som ikke er sølvfargede og/eller fulle av skrift og logoer? Mye av det vil jo bli synlig...

E-Trond

#1
Cellegummi i forskjellig tykkelser,med eller uten lim.
Koster ofte mye mindre herifra,enn fra bilsjapper,men du må kjøpe litt større kvanta.

https://makitech.no/kondensisolasjon-cellegummi

Thansen har også noen 4 mm asfaltmatter uten skrift.

https://www.thansen.no/bil/utstyr/innvendig-utstyr/lyddemping/resonansplater-4-mm-40x50-cm-4-stk./n315/pn907170
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: jche på torsdag 27. juli 2023, klokken 18:06Noen som har lagt inn ekstra lydisolasjon i disse bilene? Vurderer å legge inn noen matter i bagasjerommet og kanskje dørene. Bagasjerommet ser ikke ut til å ha noe lydisolasjon fra før, så her tror jeg forskjellen kan bli stor. Finnes det selvklebende matter som ikke er sølvfargede og/eller fulle av skrift og logoer? Mye av det vil jo bli synlig...
Jeg kjøpte noen syyyykt billige iso matter på Biltema da jeg lydisolerte en Leaf en gang...det ble knallbra... dører, gulv og bagasjen... men jeg vet ikke om Biltema har disse nå lengre...dette var jo tilbake i nitten pil og bue ;D

E-Trond

Verdt å tenke på er jo at asfaltmattene på 4mm er tunge,7,5 kg./m2.
Så legger du 10 kvadratmeter i bilen så er bilen plutselig 75 kg tyngre... 8)
Men det er de tunge mattene som fungerer best.
Cellegummi er etter min mening det beste kompromisset mellom vekt og lydisolering,så de er min favoritt.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

RJK

Sitat fra: jche på torsdag 27. juli 2023, klokken 18:06Noen som har lagt inn ekstra lydisolasjon i disse bilene? Vurderer å legge inn noen matter i bagasjerommet og kanskje dørene. Bagasjerommet ser ikke ut til å ha noe lydisolasjon fra før, så her tror jeg forskjellen kan bli stor. Finnes det selvklebende matter som ikke er sølvfargede og/eller fulle av skrift og logoer? Mye av det vil jo bli synlig...
Et alternativ er å kjøpe litt teppestoff eller f.eks. høyttalerstoff og lime på der disse mattene blir synlig.

Kan jo ikke være mange m2 som blir synlig, og lim på spray og høyttalerstoff er ikke veldig dyrt på samme sjappa (Biltema)...

Ihvertfall verdt å vurdere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elmo

Har du "mellomgulv" i bagasjeromnet ?? (har lest at ikke alle bilene har det).
Bilene syns ikke støyen i bilen er ille når om at er på, men verre når plata er ute. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

BatteriOgFossil

Sitat fra: jche på torsdag 27. juli 2023, klokken 18:06Noen som har lagt inn ekstra lydisolasjon i disse bilene?

Jeg husker støynivået som helt ok jeg, tatt i betraktning at det er en liten budsjett-bil av enkleste sort. Husker at støynivået var merkbart lavere med vinterhjulene påmontert (tror det var 14" felger og smale dekk), så hvis støy er veldig viktig (viktigere enn at bilen ser bra ut), så kan jo et alternativ være å gå ned på felg-størrelse og dekkbredde også på sommerhjulene. Antar du har de originale 16" med Continental EcoContact nå?

jche

Takk for gode svar. Forhandleren hadde rotet bort den ekstra gulvplata, men jobber med å skaffe meg en. Så kan hende det hjelper. Får se an det først kanskje. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA