Navigasjonsdatabase EU-2023.20

Startet av sjokomelk, fredag 07. juli 2023, klokken 07:03

« forrige - neste »

sjokomelk

Navigasjonsdatabase EU-2023.20 begynte å rulle ut sammen med versjon 2023.20.4.1 rundt 30. juni.

Ser på TeslaFi at de første bilene fikk den rundt 30. juni, og så var det stille en ukes tid før det kom et nytt push i natt. Jeg fikk den selv i denne andre bølgen, men ikke fått gjort meg noen erfaringer enda. Har en vei jeg skal teste hjem fra jobb i dag for å se om fartsgrensene som stod som feilaktig 50/60km/t i en undersjøisk tunnel som egentlig er 80 har blitt fikset.

Er det andre som har erfaringer med fartsgrensefeil o.l. som kanskje har blitt rettet med denne oppdateringen? Og er det noen som kjører på steder det har kommet nye motorveier og kan rapportere om disse har kommet inn? F.eks. E39 vest for Kristiansand.

Edit: Fikset skriveleif
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Ingen erfaring med denne, men jeg har erfart flere ganger at fartsgrenser har endret seg fra en SW til en annen, uten ny versjon av Nav-data. Det har fått meg til å anta at måten SW bruker Nav-data på ikke er konsekvent.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Jeg har konkludert med at navigasjonsoverlegget (og antageligvis fartsgrense) ikke alltid samsvarer med selve grunnkartet du ser på skjermen. Nye veier kan være med i databasen du laster ned, men selve navigeringsoverlegget benytter gamle veier og får helt panikk når du kjører langs nyveien. Bare en observasjon jeg har gjort siden jeg først fikk Tesla i 2018, men ikke sjekket opp om det faktisk er slik.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

sjokomelk

Jeg kan rapportere at veiene jeg håpet var ordnet, dessverre er like feil fortsatt. Så man kan fortsatt ikke bruke Autosteer i Karmøytunnelen. >:(
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hamkeng

Har nettopp oppdatert firmware i min Model YP til 2023.20.7.
Dessverre ble ikke kartdatabasen oppdatert samtidig.

Hadde håpet å få dette oppdatert nå før ferien. 

Frustrerende at navigasjonen ikke tar hensyn til nyere veier, selv om disse er med på kartet.
Tesla Model YP 2023
Tesla Model 3LR 2021
Solgt - Citroen ë-C4 Shine
Peugeot e208 GT
Solgt - Leaf Tekna 2014
Solgt - Peugeot iOn 2014 til kona

Handyman

Det er langt fra sikkert at oppdatering av nav-data løser problemene du viser til. Ikke ha for store forhåpninger til disse oppdateringene. Nav-data har gjerne blitt oppdatert flere ganger uten at nye veier har kommet med.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Plutselig har vår Y begynt å kjenne igjen midlertidige fartsgrenser ihvertfall.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Det har min gjort i flere år, men det er veldig inkonsekvent.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på søndag 09. juli 2023, klokken 09:29Det har min gjort i flere år, men det er veldig inkonsekvent.
Ingen av våre Teslaer har gjort det tidligere. Men på ferie nå i år (hvor det har vært mange av disse) har den konsekvent lest alle de midlertidige skiltene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

#9
Mener å huske at dette skjedde sommeren 2021.Noen av disse skiltene med gul bakgrunn er plassert på bukker. Da blir de for lave, og mindre lesbare. Men de som står i vanlig skilthøyde går stort sett bra. Men det er også mange vanlige fartsskilt den heller ikke leser, så litt merkelig at den er konsekvent på de gule.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på søndag 09. juli 2023, klokken 11:55Mener å huske at dette skjedde sommeren 2021.Noen av disse skiltene med gul bakgrunn er plassert på bukker. Da blir de for lave, og mindre lesbare. Men de som står i vanlig skilthøyde går stort sett bra. Men det er også mange vanlige fartsskilt den heller ikke leser, så litt merkelig at den er konsekvent på de gule.
Har sett flere har opplevd dette. Men altså en markant endring for vår del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 09. juli 2023, klokken 09:29Det har min gjort i flere år, men det er veldig inkonsekvent.
Samme her, har lest gule skilt i flere år. Både visualisering og regulering av fart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

eisa01

I USA er det visst slik at Tesla bruker Mapbox/OpenStreetMap for navigeringen (kartet som vises er Google)

Hvis det er noe som er feil i Norge, har folk sjekket om OSM har riktige data? Hvis det er feil, så er det jo verdt å prøve å oppdatere :)


Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

turfsurf

#14
Sitat fra: Handyman på søndag 09. juli 2023, klokken 21:49
Sitat fra: Mobileum på søndag 09. juli 2023, klokken 09:29Det har min gjort i flere år, men det er veldig inkonsekvent.
Samme her, har lest gule skilt i flere år. Både visualisering og regulering av fart.
Hm, tror dette er lokasjonsbasert på noe vis. Det virket helt supert i nord hvor vi var på ferie. Nå når vi har kommet tilbake virker det ikke i det hele tatt. Kan jo ha noe med at veiene er dobbelt så breie her, sånn at skiltene rett og slett står for langt unna. Merkelige greier...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA