Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladepriser i EU

Startet av Ed_Eng87, torsdag 06. juli 2023, klokken 13:53

« forrige - neste »

Ed_Eng87

Hei, noen som har en app anbefaling eller webside der prisene står for hurtiglading i EU land og helst med kontinuerlig oppdatering, tenker på alle typer 150kw+ CCS og Tesla ladere.
2023 Tesla MYP Quicksilver

geear

Problemet er at for omtrent alle så varierer prisen etter hva slags avtale du har. Har du for eksempel Plugsurfing eller ladeavtale fra din bilfabrikant, så er det den prisen du må forholde deg til. For Tesla-laderne så står prisen tydelig synlig i appen, enten du har Tesla, månedsabonnemnt for tredjepartsbil eller ikke noe abonnement i det hele tatt, men de varierer time for time etter tidspunkt og belastning.

Etter min erfaring så er Tesla-laderne billigst overalt hvis du har Tesla eller månedsabonnementet til en god hundrelapp, også sammenlignet med sakteladere rundt forbi. Eneste unntaket er om man har de gamle Ionity-avtalene til 1,50 eller hva det er.

Min anbefaling for Europa-ferie er å:

1. Installere Tesla-appen og tegne månedsavtalen der (dersom man ikke kjører Tesla såklart).
2. Skaffe seg Plugsurfing eller en tegne gratis merkeavtale fra Hyundai, Porsche, Audi, KIA osv., forutsatt at ditt merke har en slik pakke, samt installere tilhørende app og bestille RFID-kort/brikke til samme avtale. Ikke god pris, men fleksibilitet/tilgjengelighet.
3. Basere mest mulig av turen på Tesla SuC. Det er mange ladere på hver plass, desidert flest lokasjoner, de er raske, svært sjelden kø og best pris.
4. Benytte plugsurfing/merkeavtale til å fylle behov utover SuC, og til sakteladere rundt forbi gatelangs og i parkeringshus. Noen av disse kan KUN aktiveres med RFID (!), ingen ID-nummer eller QR-koder som kan brukes i app for å aktiveres, og derfor må dette være på plass i forkant. Rett og slett umulig å ordne når du står der på plassen og trenger å lade, fordi du MÅ ha RFID-brikke utstedt av riktig leverandør.

Orbit

Som gear sier, det er en jungel. En av dere bedre prissammenstillingene finner du på AirElectric, som gir deg de fleste tilgjengelige ladepriser per lokasjon. Det er ofte ulogisk hvordan du skal få beste pris.

Selv kjører jeg mye i Tyskland og Frankrike i sommer. I Tyskland/Sveits er en av de bedre prisene å bruke Freshmile (Fransk selskap) til å lade hos Shell Recharge, ender da på €0.24/kWh. I Frankrike kommer Audi Charging Pro (som i praksis er tyske Elli) bra ut for meg med €0.15/kWh på lynladere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ed_Eng87

Sitat fra: Orbit på torsdag 06. juli 2023, klokken 22:18Som gear sier, det er en jungel. En av dere bedre prissammenstillingene finner du på AirElectric, som gir deg de fleste tilgjengelige ladepriser per lokasjon. Det er ofte ulogisk hvordan du skal få beste pris.

Selv kjører jeg mye i Tyskland og Frankrike i sommer. I Tyskland/Sveits er en av de bedre prisene å bruke Freshmile (Fransk selskap) til å lade hos Shell Recharge, ender da på €0.24/kWh. I Frankrike kommer Audi Charging Pro (som i praksis er tyske Elli) bra ut for meg med €0.15/kWh på lynladere.

Dette høres langt billigere ut, hvordan fant du disse prisene? Destination charging er greit nok, men er interessert i hurtig og lynlading, hvilke selskap er da best. F.eks land som Danmark, Tyskland, Østerrike, Slovenia, Kroatia.
2023 Tesla MYP Quicksilver

geear

Sitat fra: Orbit på torsdag 06. juli 2023, klokken 22:18Som gear sier, det er en jungel. En av dere bedre prissammenstillingene finner du på AirElectric, som gir deg de fleste tilgjengelige ladepriser per lokasjon. Det er ofte ulogisk hvordan du skal få beste pris.

Selv kjører jeg mye i Tyskland og Frankrike i sommer. I Tyskland/Sveits er en av de bedre prisene å bruke Freshmile (Fransk selskap) til å lade hos Shell Recharge, ender da på €0.24/kWh. I Frankrike kommer Audi Charging Pro (som i praksis er tyske Elli) bra ut for meg med €0.15/kWh på lynladere.
Finner ikke 0.15/kWh i prisoversiktene til verken Audi eller Elli:

https://www.audi.no/content/dam/nemo/no/pricelists/Audi-charging-pro.pdf
https://www.audi.no/content/dam/nemo/no/pricelists/Audi-charging-plus.pdf
https://www.audi.no/content/dam/nemo/no/pricelists/Audi-charging-basic.pdf
https://www.elli.eco/downloads/en/drive-highway.pdf
https://www.elli.eco/downloads/en/drive-city.pdf
https://www.elli.eco/downloads/en/drive-free.pdf

Er du på en gammel avtale eller har du blandet med sperregebyret som er på 0.15 EUR/min for alle avtalene hos begge to?

Orbit

#5
Sitat fra: geear på fredag 07. juli 2023, klokken 09:04Er du på en gammel avtale eller har du blandet med sperregebyret som er på 0.15 EUR/min for alle avtalene hos begge to?
Jeg har avtale fra april i år, og da var DC/HPC lading i Frankrike (og en del andre land) basert på minuttprising med €0.35/min. Denne prisen gjelder til mai 2024, men er ikke lenger tilgjengelig for nybestiling.

Sitat fra: Ed_Eng87 på fredag 07. juli 2023, klokken 08:19Dette høres langt billigere ut, hvordan fant du disse prisene?
Som sagt via AirElectric. Typisk planlegging er å finne ut hvor det passer å stoppe, og så se på prisalternativene i nærheten. "Luksusproblemet" i forhold til tidligere år er at det nå er så mange lokasjoner og operatører at du aldri vet om en har funnet det optimale på pris. Jeg pleier å vurdere alt som ligger under Tesla sin medlemspris som et greit nok valg.

I AirElectric kan du legge inn hvilke avtaler du har, så viser den hvilken avtale som er gunstigst på lokasjonen. Dersom du trykker på førstevalget (basert på hva du ha tilgang til), får du opp alle priser - og kan se om det er noen avtale du gidder ta bryet med å gå inn i. De avtalene du allerede har, er merket i blå tekst. Eksempel i bilde. I mitt tilfelle hadde jeg allerede Freshmile-kort fra tidligere år i Frankrike.

Det ironiske er at Shell Recharge tar €0,64/kWh på egen lokasjon, mens roamingoperatør ligger på under halvparten. Jeg mistenker det ennå mangler mye på samkjøring av priser og prismodeller, som gir slike utslag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ed_Eng87

Men hvordan får du avtaler når du ser oversikt over Airelectric appen? Jeg kan f.eks velge en ladestasjon og da er det flere bedrifter, må man være tysker f.eks å få en avtale?

F.eks nå i Flensburg som broren min befinner seg og han skal videre ned til Kroatia med sin Ioniq 5 LR RWD så har han avtale med Ionity premium, men prisene er fortsatt hinsides, og han føler seg lurt, da det ikke står en pøkk hva prisene ved hver stasjon gjennom, den premium avtalen flex ser ut som lureri også.

Han ladet 2 økter i danmark og betalte over 700kr, da er det dyrere enn bensin!

Jeg har sett via Airelectric appen at enviaM har billigst pris og fastpris på deres hurtiglade stasjoner, men så må man ha en avtale og alt står på tysk f.eks, men usikker på om det i det hele tatt er mulig for utlendinger å registrere seg og bruke echarge appen deres med.

Derfor ber jeg folk her om de har tips for apps med korrekt pris for land i Tyskland, Østerrike, Slovenia og Kroatia, dette er landene han skal gjennom.

Jeg er glad jeg har Tesla, men jeg reiser ikke med elbil i sommerenferien i år.
2023 Tesla MYP Quicksilver

vesttrønder

Kan ikkje svare for desse landa egentleg, men har i alle fall fått den billege prisene med IONITY så lenge eg starta med Kia Charge-kortet her i Danmark. Antek at det er ei liknande avtale som Hyndai har. Utan denne avtala hadde det vore dyrt, ja. På andre stasjonar har eg sjekka i Chargefinder, Elton og evt operatør sin app. Chargefinder ser ut til å gi greitt inntrykk. Men du finn gjerne 300 kW lynladar til 3,50 i same nabolag som 22 kW til 9... Så ganske håplaust.

geear

Men alle de avtalene, både Kia og Hyundai og alt annet, krever at du allerede har den "billige" avtalen, for tegner du ny avtale/abonnement nå, så er alt dyrt uansett.

Forøvrig en liten advarsel, jeg hadde tegnet Kia Charge sin gratisavtale bare for å ha i backup om det en eller annen gang skulle være nødvendig, for mest mulig fleksibilitet. Endte faktisk med å få prekært behov for det, da det ikke fantes noen annen måte å aktivere en ladeboks på, og viste seg da at kortet som hadde kommet i posten lenge før måtte aktiveres i app, det stod at det kunne ta inntil en time før det ble godkjent (som i utgangspunktet var altfor lenge!), men det tok mange timer, var ikke aktivt før dagen etter! Alle supporttjenester (telefon) var også umulig å komme i kontakt med.

Orbit

Beste pristipset jeg har for Flensburg - Kroatia er å bruke Freshmile til å lade hos Shell Recharge (som nevnt tidligere). Det gir grei dekning av lynlading til og med Østerrike (se kart nedenfor). Begge app'er finnes i norsk/engelsk språkdrakt, og det går fint å sette opp konto med norsk betalingskort. I Shell Recharge trenger du app'en til å filtere på kun Shell Recharge sine egne stasjoner (for lokalisering). Freshmile (for betaling) krever at du har forhåndsbetalt minst €19 på kontoen for å starte lading (som så brukes til å betale med, kan etterfylles med €5 eller høyere ved behov). Prisen er en basert både på energi og tid (0,27 €/kWh + 0,07 €/min), så ender rundt 0,24 €/kWh med EV6 så lenge en stopper før 80%.

Slovenia/Kroatia er ukjent terreng for meg, men Shell Recharge (med roaming på andre operatører da de ikke har egne lokasjoner) ser ut til å være gunstig med 0,31 €/min, dvs ca 0,14 €/kWh med en EV6 (og ikke bruk Freshmile til å betale med der, da de ligger på 3-4x prisen).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway

Ikke direkte om ladepriser i EU men veldig gode nyheter da :+1: les denne om at eu lager samme krav vi har i Norge med kort bruk. Og de skal ha ladere plassert tett i hele eu. Bra!


https://dinside.dagbladet.no/motor/eu-med-nye-elbilkrav/79968613

Orbit

En tanke som slo meg mens jeg er i Frankrike: Utenom motorveiene er brorparten av DC/HPC-ladere på kjøpesentre/supermarkeder. Disse har i motsetning til hjemme typisk et par fysiske barrierer:

Parkering er stengt med bom, så lader er kun tilgjengelig i butikkenes åpningstid.

Det er oftest også en fysisk høydebarriære/portal på 180-190 cm i innkjøringen (selv på åpne utendørsplasser), for å hindre at campingbiler bruker plassen. Det vil også begrense elbiler som ID Buzz!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA