Avvike optimal batteribevaring

Startet av Happytroll, lør 24. jun 2023, kl. 19:22

« forrige - neste »

Happytroll

Heisann fellow ID4-eiere.

Tenkte jeg skulle spørre dere eksperter, både på EV's og ikke minst ID4.

Jeg holder meg alltid innenfor 20-80% regelen, for best batteribevaring.

Men i disse "dyr-tider", så prøver man jo å spare der man kan, og jeg er så heldig å ha gratis 11 KW lading på jobb. Jeg jobber turnus, så har ca 2-3 oppmøter i uka. Det frister av og til å lade til 100%

Mitt spørsmål. Dersom jeg to eller tre ganger i måneden, lader til 100 %, men kjører såpass lite at det kan ta noen dager før jeg kommer under 80%. Vil det skade batteri? Feks. Jobber mandag, lader til 100% på jobb, og blir stående med det(har superkort vei til jobb) frem til onsdag, hvor jeg kjører meg godt ned under 80% (tar en langtur)

Skadelig for batteri dersom dette gjøres par ganger i måneden?

ID4 Pro 2022

daktari

Sitat fra: Happytroll på lør 24. jun 2023, kl. 19:22Heisann fellow ID4-eiere.

Men i disse "dyr-tider", så prøver man jo å spare der man kan, og jeg er så heldig å ha gratis 11 KW lading på jobb. Jeg jobber turnus, så har ca 2-3 oppmøter i uka. Det frister av og til å lade til 100%

Mitt spørsmål. Dersom jeg to eller tre ganger i måneden, lader til 100 %, men kjører såpass lite at det kan ta noen dager før jeg kommer under 80%. Vil det skade batteri? Feks. Jobber mandag, lader til 100% på jobb, og blir stående med det(har superkort vei til jobb) frem til onsdag, hvor jeg kjører meg godt ned under 80% (tar en langtur)

Hva hvis du heller lader 20-50% hjemme, så 80% på jobb?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Happytroll

Sitat fra: daktari på lør 24. jun 2023, kl. 20:36
Sitat fra: Happytroll på lør 24. jun 2023, kl. 19:22Heisann fellow ID4-eiere.

Hva hvis du heller lader 20-50% hjemme, så 80% på jobb?

Helt klart smart D:)

Tenkte mer på å ha så full tank som mulig når mulighet var der, med den konsekvens at bilen kan stå med 97% en dag eller to, så 92 %, osv... dersom man gjør dette noen dager i måneden, men holder seg som vanlig mellom 20-80 resterende. Om slik "oppførsel" vil skade batteri nevneverdig.

Det jeg har lest / blitt fortalt er at konstamt SOC tilnærmet 100% over flere uker er det som ikke er anbefalt pga batterihelse.

Var litt lettere med diesel på tanken, men går ALDRI tilbake til ICE-bil uansett:)
ID4 Pro 2022

Rosstopher

Hvert minutt med 100% SOC gir mer degradering enn med 80% (som igjen gir større degradering enn 70% osv). Jeg ville aldri ha gjort det, men jeg er over snittet opptatt av batterihelse.

Jeg skjønner godt at du vil gjøre det. Når jeg hadde gratis lading på jobben ladet jeg alltid litt ekstra på fredag ettermiddag, slik at jeg klarte å komme meg gjennom helga uten å lade, men da ladet jeg bare sånn at jeg kom hjem med 80-ish prosent.

Det er nok ingen som kan svare på nøyaktig hvor mye det har å si for batteriet, men svaret er sannsynligvis "ganske lite".
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Happytroll

Sitat fra: Rosstopher på lør 24. jun 2023, kl. 22:34Hvert minutt med 100% SOC gir mer degradering enn med 80% (som igjen gir større degradering enn 70% osv). Jeg ville aldri ha gjort det, men jeg er over snittet opptatt av batterihelse.

Jeg skjønner godt at du vil gjøre det. Når jeg hadde gratis lading på jobben ladet jeg alltid litt ekstra på fredag ettermiddag, slik at jeg klarte å komme meg gjennom helga uten å lade, men da ladet jeg bare sånn at jeg kom hjem med 80-ish prosent.

Det er nok ingen som kan svare på nøyaktig hvor mye det har å si for batteriet, men svaret er sannsynligvis "ganske lite".
Relativt upløyd mark fortsatt dette forstår jeg, men svaret ditt virker klokt, realistisk og fornuftig. Takk for hjelp:)
ID4 Pro 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA