Hjelp til fortolkning av serviceestimat

Startet av jhha, tor 15. jun 2023, kl. 15:11

« forrige - neste »

jhha

Hei,

Hadde nylig min Model S 2014 inne på service for å fikse bremsene. I samme slengen fant de arbeid for nærmere 30.000,- - noe som er vel krevende å få til på kort sikt.

Tanken min er å kjøpe delene brukt, og få hjelp av en god venn til å skru selv. Problemet ligger nå i at jeg ikke har kunnskap nok til å finne navn på de rette delene (på nett) - ettersom serviceestimatet er kryptisk for en uten særlig bilkunnskaper.

Er det noen som kan dytte meg i riktig retning? Og er det noen som har anbefalinger om hva verksted evt. bør gjøre? (tenker på justeringer etc.)

På forhånd takk!

Du kan ikke vise dette vedlegget.

geear

Generelt ikke en veldig god idé med brukte understellskomponenter som inneholder foringer eller kuler, så hvis du skal finne noe billigere bør det være nytt uoriginalt, men vet ikke om slikt eksisterer. I serviceestimatet har du både navn og originalt delenummer, og bilopphuggere pleier å referere til originalt delenummer. Også for kopier bør de normalt referere til originalt delenummer.

Firehjulskontroll må du uansett få utført med riktig utstyr etterpå.

Rosstopher

De skal bytte upper control arms foran og lower control arms bak, samt medfølgende skruer, muttere og skiver. Kalles vel bærebru på norsk. Søk opp øvre bærebru foran og nedre bærebru bak, med delenummer som geear sier.

Dette er kurant jobb for en habil hobbymekaniker med rett verktøy. Bare spør vennen din "Har du byttet bærebruer før?" så får du svaret på om det er en god idé eller om du bør på verksted. Husk at uavhengige verksteder også kan gjøre denne jobben, og sannsynligvis til en mye lavere pris enn merkeverksted.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

petersv

Du finner videoer av begge jobbene på youtube :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA