Jammen skal de ikke ha bompenger av meg også.

Startet av Mobileum, fre 02. jun 2023, kl. 16:33

« forrige - neste »

Mobileum

Jeg er usikker på om det var en drøm eller om det virkelig skjedde. Jeg er dog ganske sikker på at det skjedde. En dag for noen år siden strålte et hvitt lys ned på meg. Jeg badet i en lyskjegle fra oven. En åpenbaring. Jeg er utvalgt. Det har jeg egentlig alltid visst, at jeg er utvalgt altså, men det ble ekstra klart denne dagen.

Jeg skjønte at jeg måtte gjøre noe. Jorda klarer seg ikke uten en utstrakt hånd. Nemlig min.

Som sagt så gjort. Jeg er tross alt en handlingens mann. Og få dager senere sto jeg opp som et bedre menneske.

Dieselbilen som rev i stykker jorda bit for bit var solgt til en eller annen tulling som ikke forstår jordas beste. Som et motvekt til det svineriet kunne jeg gli inn i en ny dag scrollende på skjermen mens autopiloten tok seg av kjøringen i Teslaen min.

Null utslipp.

Null bompenger.

Og på den tiden var strøm noe du nærmest fikk slengt etter deg.

På den tiden var jeg lykkelig uvitende om hva slags ondskap som skulle rettes min vei. For all del, jeg har fått med meg at de står noe greier i en gammel eventyrbok om at frelseren blir forfulgt. Men jeg trodde jo ikke at det skulle skje meg.

Fordervede individer som benytter seg av framkomstmidler med fossilt drivstoff bør se det komme. At bensin og diesel prises etter hvordan de påvirker omgivelsene. Det skulle bare mangle.

At strømmen er dyr er meningsløst. At kraften i et fossefall på Vestlandet temmes til 500 hester under en gasspedal er så vakkert at det horribelt å i det hele tatt ta betalt for det.

Men jeg, og det knippet av opplyste mennesker som har gjort ord til handling og i hverdagen må slite med stadig fare for nakkesleng hver gang vi tråkker på gasspedalen, har godtatt det. Å betale strøm i dyre dommer.

Men nå strekker de strikken. Nå krever de at jeg, og mine elbilfrender, skal betale bompenger.

Her redder vi jorda kilometer for kilometer. Vi har tatt på oss denne oppgaven for fellesskapet. Vi har strukket ut en hånd når jorda er i nød. Vi har gått inn i lyset.

Og dette er takken vi får.

Hets i kommentarfeltet fra gjengen som tydeligvis patter på eksospotta kan vi tåle. De vet ikke bedre. Men jeg tilgir dem, for de vet ikke hva de gjør.

For selv om et googlesøk ganske raskt ville kunnet avlive argumentet om at elbiler er så mye tyngre enn biler med fossil drivkraft. Men jeg forstår at det forblir uprøvd. For jeg forstår også at dersom du hadde vært et relativt oppegående menneske og logisk tenkende individ hadde du vært en av oss. Elbilister. Frelsere.

Og det er derfor du nå er ute og godter deg på våre vegne.

Men det er hyggelig for deg at du har fått viljen di. At du har noe å godte deg over. For det treffer meg hardt at jeg må betale halvparten av det du gjør hver gang jeg kjører gjennom bommen.

Jeg kommer vel til å godta det også. Som vanlig er det jeg som må vende det andre kinnet til.

Med tillatelse av Lars Hjalmarsson

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Electric cars in Norway

Daniel_0007

Jepp bompenger er ren ondskap spesielt når det kommer til stor byene så går det meste av bompenger til å minske bruk av bil som kollektiv trafikk og sykkelveier.
Kan se for meg etterhvert at de innfører nok en ny skatt for elbil eiere for pengene de taper på bensin/diesel avgiften.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA