Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kantkjørt Uberturbine 20" - fikset selv for kr. 300,-

Startet av BalleK, tirsdag 09. mai 2023, klokken 17:08

« forrige - neste »

BalleK

Jeg klarte å kantkjøre en av felgene. MPS skulle ha 3000 kr. for å fikse det så jeg bestemte meg for å prøve å fikse selv. Brukte lakk og sparkel fra Biltema, for under kr. 300,- I tillegg må man ha våtslipepapir og maskeringstape. Glemte selvfølgelig å ta bilde før jeg begynte, så jeg fant et på nett som ligner veldig på min skade.

Du kan ikke vise dette vedlegget. 

Gray 372 er ganske lik Uberturbine Gunmetal 20".
Klarlakk Matt gir nesten lik finish som felgene har original (satin).

- pusset ned skaden med 80-papir
- tørket av med isopropanol (avfettende)
- maskerte dekket
- blandet metallsparkel på slump (skal være 2%, dvs 10 ts sparkel og 0,2 ts herder, min var nok alt for mye herder i)
- sparklet det ut med en liten gummiskrape, ca 2mm tykt var nok.
- våtslipte det med 240-papir

Sparkel er verdt pengene. Det gir et MYE bedre resultat når man får vekk alle hakkene.

- dekket til store deler av hjulet med maskeringstape og plast
- sprayet på Grey-372, 7-8 ganger frem og tilbake på ca 30-40cm avstand

Du kan ikke vise dette vedlegget.

- gjentok 3 ganger med 3 minutters pause
- ventet en time
- sprayet 3 ganger 7-8 lengder frem og tilbake med matt klarlakk

Resultatet (vel verdt 300kr  ;D ):

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Gjort på et par timers tid, inkludert venting, i en støvete garasje.. Resultatet ser dere i bildene. Der jeg lakkerte med farge rett på maskeringstapen på felgen kan man se at det ikke er helt lik farge, så det beste er nok å dekke til lengre fra skaden og spraye utover i ca 30 graders vinkel fra felgen. Det burde gi en glidende overgang fra originalfargen.

Eventuelt, maskere dekket og lakkere hele forsiden av felgen, tipper en boks holder til to hele felger.

Den grå utbedringslakken til Biltema er blankere enn originalfelgen, men med Matt Klarlakk så er finishen tilnærmet lik.

Hvis man allikevel vurderer reparasjon hos MPS e.l. så er det kanskje verdt å prøve selv først. En sprayboks er nok til 4 kantkjørte felger uten problem. En sparkelboks (den minste) rekker nok til 10-12 felger...

Produktene (jeg har ingen ting med Biltema å gjøre, bare vanlig kunde):

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Electric cars in Norway

Sitat fra: BalleK på tirsdag 09. mai 2023, klokken 17:08Jeg klarte å kantkjøre en av felgene. MPS skulle ha 3000 kr. for å fikse det så jeg bestemte meg for å prøve å fikse selv. Brukte lakk og sparkel fra Biltema, for under kr. 300,- I tillegg må man ha våtslipepapir og maskeringstape. Glemte selvfølgelig å ta bilde før jeg begynte, så jeg fant et på nett som ligner veldig på min skade.

Du kan ikke vise dette vedlegget.IMG_2188.jpeg[/attach] 

Gray 372 er ganske lik Uberturbine Gunmetal 20".
Klarlakk Matt gir nesten lik finish som felgene har original (satin).

- pusset ned skaden med 80-papir
- tørket av med isopropanol (avfettende)
- maskerte dekket
- blandet metallsparkel på slump (skal være 2%, dvs 10 ts sparkel og 0,2 ts herder, min var nok alt for mye herder i)
- sparklet det ut med en liten gummiskrape, ca 2mm tykt var nok.
- våtslipte det med 240-papir

Sparkel er verdt pengene. Det gir et MYE bedre resultat når man får vekk alle hakkene.

- dekket til store deler av hjulet med maskeringstape og plast
- sprayet på Grey-372, 7-8 ganger frem og tilbake på ca 30-40cm avstand

Du kan ikke vise dette vedlegget.IMG_2098.jpeg[/attach]

- gjentok 3 ganger med 3 minutters pause
- ventet en time
- sprayet 3 ganger 7-8 lengder frem og tilbake med matt klarlakk

Resultatet (vel verdt 300kr  ;D ):

Du kan ikke vise dette vedlegget.IMG_2125.jpeg[/attach]

Gjort på et par timers tid, inkludert venting, i en støvete garasje.. Resultatet ser dere i bildene. Der jeg lakkerte med farge rett på maskeringstapen på felgen kan man se at det ikke er helt lik farge, så det beste er nok å dekke til lengre fra skaden og spraye utover i ca 30 graders vinkel fra felgen. Det burde gi en glidende overgang fra originalfargen.

Eventuelt, maskere dekket og lakkere hele forsiden av felgen, tipper en boks holder til to hele felger.

Den grå utbedringslakken til Biltema er blankere enn originalfelgen, men med Matt Klarlakk så er finishen tilnærmet lik.

Hvis man allikevel vurderer reparasjon hos MPS e.l. så er det kanskje verdt å prøve selv først. En sprayboks er nok til 4 kantkjørte felger uten problem. En sparkelboks (den minste) rekker nok til 10-12 felger...

Produktene (jeg har ingen ting med Biltema å gjøre, bare vanlig kunde):

Du kan ikke vise dette vedlegget.IMG_2126 – stort.jpeg[/attach]
Du kan ikke vise dette vedlegget.IMG_2115 – stort.jpeg[/attach]
Takker for en nyttig DIY....her kan mange lære mye og kansje da tør å gyve løs på sine egne kantkjørte i steden for å betale en proff til dette....penger spart er jo penger tjent....

BalleK

Problemet med Biltemas lakker er at de ikke lister Tesla i sin fargevelger. Den er egentlig helt håpløs, så jeg byttet boks et par ganger før jeg testet ut med spray. Sammenlignet spraybokslokket mot felgen og det var ganske bra likt sprayen.

Supervisor

Fantastisk jobb! Regner med at det kan bli nyttig for flere her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA