Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Europatur med Hund

Startet av Vinci, søndag 23. april 2023, klokken 12:03

« forrige - neste »

Vinci

Jeg skal dra med min hund Europar rundt. Starter i mai ferdig slutten av Juni.
Drar først Puttgarten- Milano via Østerike, hvilken vei er da best og hvor kan man overnatte og spise med hund? Hva kan vi gjøre underveis? Vet at hund kan være en begrensning, men har også hørt at det er mer liberalt å ta med hund i Europa en i Norge.
Tilbake via Provance, Belgia, Holland.
Tips mottakes med stor takknemlighet.

Orbit

Jeg har tatt tilsvarende tur. Det gikk greit å finne overnatting etc. Jeg brukte hotels.com, og filtrerte på hoteller som tillot hund (for deretter å booke direkte på hotellets nettsider, som ofte er tryggere for at slike spesialønsker kommer med på bestillingen). Jeg opplevde aldri at restauranter med uteservering hadde noe imot hund; de fleste var heller på tilbudssiden og kom uoppfordret med vannskål.

I tillegg til rabiesvaksine, så er det en del ekstra parasitt og loppe/mygg-behandling som er lurt å få med seg sør for alpene. Noe av dette skal startdoseres allerede noen uker før avreise, så ta en tur til dyrlegen snarest mulig å få en pakke som dekker dit du skal. På vei hjem, nå du ta en kur mot revens dvergbendelorm hos en dyrlege i utlandet. Dette må gjøres minst 24 timer, og maksimalt 120 timer før du krysser grensen inn til Norge. Forhåndsavtale med en dyrlege på slutten av turen kan være en fordel her, f.eks Holland for din del.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erlendo

#2
Gjorde noe lignende i fjor sommer og det gikk veldig bra. Satset stort sett på plasser med uteservering når vi skulle spise og betjening kom fort med vannskål og ville gjerne hilse på hunden.
Når det kommer til hoteller gjorde eg samme som Orbit og filtrerte via hotels.com

Anbefaler klisjeen å gjøre reisen til en del av ferien, planla selv 6-8timer kjøring om dagen med gjerne saktelading  på enkelte turistmål som eg ble på i noen timer husk type2 kabel.

I Frankrike var det mye "Chiens interdit" som betyr hunder forbudt på kjøpesentre og strender, men var velkommen i vanlige "gatebutikker" og spisesteder, og klarte og finne små badeplasser som ikke hadde forbud men var nedtur å ikke ta med hunden på den vanlige stranda.

Masse flott natur i Sveits om du svinger innom der, mange flotte badeplasser rundt Lac leman, mange flotte plasser å se og oppdage.

Siden du skal mot Belgia vil eg anbefale Mozel dalen, ha fullt batteri før du kjører inn da det er/var dårlig med lademuligheter der. Luxembourg er og fint når du først er i området.

Håper du har hundemodus på kjøretøyet for blir fort overstimulering og greit med en kjølig hvil mens du shopper. Har vært mange hetebølger i Europa siste årene så husk på nok drikke og nedkjøling av hunden, den vil gjerne bli med på morroa selv om den sliter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA