ID 4 Facelift 2024

Startet av E-Trond, tirsdag 18. april 2023, klokken 20:58

« forrige - neste »

torerik

Sitat fra: EirikM på torsdag 04. januar 2024, klokken 11:59I Oktober endte jeg opp med identisk pristilbud for likt speccet Enyaq 4x4 og ID.4 GTX, mulig en til to tusenlapper forskjell. Og siden jeg likte Enyaq litt bedre, tenkte jeg ikke på andre Møller-biler. Valget vårt var mellom Enyaq, TMY og Kia EV6.
Samme her, veldig like priser ID4 GTX og Enyaq 85x. Fikk L&K ved å gå forsiktig opp i pris vs. ID4 GTX. Med såpass like utgangspunkt, og med preferanse for Enyaq (likte den bedre, mye grunnet interiør), brukte jeg ikke mer tid da forhandler gav meg et godt (nok) endelig tilbud. Kikket på og prøvekjørte mange ulike biler, likte Enyaq best.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

vinterdekk

Sitat fra: MinID på torsdag 04. januar 2024, klokken 10:39
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 04. januar 2024, klokken 09:25
Sitat fra: EirikM på torsdag 04. januar 2024, klokken 08:56Rart de er så sent ute med å justere prisene og tilbudet. Jeg visste ikke engang at det var mulig å få 4x4 uten GTX, er det første gang den selges i Norge?

Neida. Pro 4MOTION kom inn i konfiguratoren i 2022, men jeg tror de ble tatt bort når Volkswagen startet kampanjeperioden sin på våren 2023. Jeg bestilte min i desember 2022 og fikk den utlevert midt 2023.

Pro 4motion ble i 2022 ingen suksess, derfor fjernet (de som bestilte ønsket gtx). Nå lansert igjen med forbedret pris, og lavere prsi på ekstrautstyr tilleggspakker. Nå har de i tillegg lagt til ryggekamera som standard, mulig annet også. Du kan da spekke en "grei" 4wd til ikke så gal pris. Men du får noe lavere motorkraft en gtx.

Går gtx opp eller ned i pris tro?

Det ligger kanskje en forklaring på at ID.4 Pro 4MOTION solgte lite i at det i 2022 ikke stod at den hadde AWD i produktarket og denne detaljen var godt begravet på volkswagen.no. Eneste årsaken til at jeg visste om det var fordi Møller hadde annonsert det til media tidligere.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

#107
Sitat fra: EirikM på torsdag 04. januar 2024, klokken 11:59I Oktober endte jeg opp med identisk pristilbud for likt speccet Enyaq 4x4 og ID.4 GTX, mulig en til to tusenlapper forskjell. Og siden jeg likte Enyaq litt bedre, tenkte jeg ikke på andre Møller-biler. Valget vårt var mellom Enyaq, TMY og Kia EV6.
Skoda virker å ha satt ned prisen på Enyaq mye siden jeg sjekket. Da kom en fullspekket Enyaq på rundt 670, når jeg kunne få en ID4 med nesten alt til ca 570.
Men det er nok 1-1,5 år siden jeg innhentet tilbud på Enyaq. Nå ligger vel en ID4 med vinterhjul og nesten alt utstyr, ferdig prutet, på rundt 580-590 kanskje? Ettersom det er en oppgradert modell med noen forbedringer som løfter prisen litt.

Hadde jeg fått Enyaq`en like rimelig som jeg fikk ID4`en hadde jeg antakelig valgt den jeg også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 04. januar 2024, klokken 12:59
Sitat fra: MinID på torsdag 04. januar 2024, klokken 10:39
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 04. januar 2024, klokken 09:25
Sitat fra: EirikM på torsdag 04. januar 2024, klokken 08:56Rart de er så sent ute med å justere prisene og tilbudet. Jeg visste ikke engang at det var mulig å få 4x4 uten GTX, er det første gang den selges i Norge?

Neida. Pro 4MOTION kom inn i konfiguratoren i 2022, men jeg tror de ble tatt bort når Volkswagen startet kampanjeperioden sin på våren 2023. Jeg bestilte min i desember 2022 og fikk den utlevert midt 2023.

Pro 4motion ble i 2022 ingen suksess, derfor fjernet (de som bestilte ønsket gtx). Nå lansert igjen med forbedret pris, og lavere prsi på ekstrautstyr tilleggspakker. Nå har de i tillegg lagt til ryggekamera som standard, mulig annet også. Du kan da spekke en "grei" 4wd til ikke så gal pris. Men du får noe lavere motorkraft en gtx.

Går gtx opp eller ned i pris tro?

Det ligger kanskje en forklaring på at ID.4 Pro 4MOTION solgte lite i at det i 2022 ikke stod at den hadde AWD i produktarket og denne detaljen var godt begravet på volkswagen.no. Eneste årsaken til at jeg visste om det var fordi Møller hadde annonsert det til media tidligere.
Burde ikke 4motion avsløre at dette er 4WD, eller selger de og 4motion som er 2WD?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MinID


[/quote]
Burde ikke 4motion avsløre at dette er 4WD, eller selger de og 4motion som er 2WD?
[/quote]

Enig, var da selvforklarende.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Burde ikke 4motion avsløre at dette er 4WD, eller selger de og 4motion som er 2WD?
[/quote]

Enig, var da selvforklarende.
[/quote]
Mitt inntrykk er at mange forbinder GTX med AWD og Pro som RWD, og ikke kjenner til at VW bruker 4MOTION om biler med AWD.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

E-Trond

Har ID4 Gtx plutselig blitt hodeløst dyr?

Tar jeg utganspunkt i prislisten så havner jeg på overraskende 706.000 for en GTX med alt utstyr...
Gjør jeg det samme med Pro Higline 4M med 20" så havner jeg på 606.000
Priforskjell på 100 lapper?
Går det virkelig an?

https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-4/prisliste_id4.pdf
ID 7 GTX
Ioniq  2020

MinID

Ja, de priser den ut. Satser alt på 4motion Highline. Den er derimot lavt priset. GTX 2024 kommer til å bli sjelden.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

En hypotese kan være at Møller ønsker å gjøre GTX litt mer eksklusiv for å forsvare en høyere pris. Volkswagen har vist motstand mot å sette ned prisene i hele fjoråret, og det er vel uttalt ett sted at de heller kutter i produksjonen. Det kan de nok lettere få til siden de fortsatt selger fossilbiler i andre land.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

torerik

Litt merkelig avgjørelse dersom det stemmer, de kjørte aggressive kampanjer på ID4 GTX siste måneder i 2023. Alle disse bilene ble solgt som 2024-modeller. Hvis den nå blir 706.000 som nevnt over er det en økning på ca. 40.000. Spesielt.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

MinID

Sitat fra: vinterdekk på mandag 08. januar 2024, klokken 10:21En hypotese kan være at Møller ønsker å gjøre GTX litt mer eksklusiv for å forsvare en høyere pris. Volkswagen har vist motstand mot å sette ned prisene i hele fjoråret, og det er vel uttalt ett sted at de heller kutter i produksjonen. Det kan de nok lettere få til siden de fortsatt selger fossilbiler i andre land.

Tror du har rett. Ønsker at gtx skal være premium utgaven av id4. Tja, jeg har en i bestilling. Usikker på om jeg synes dette var bra for eller ikke.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

E-Trond

Har tenkt tanken om at Volkswagen kutter i produksjon på GTX,for å fokusere på litt rimeligere versjoner med større volum.
Men synes jo prisforskjellen var rimelig drøy nå da.
Er jo nesten bare nedlakkert bil,andre felger og større frontmotor som er forskjellen på fullutstyrte modeller...
ID 7 GTX
Ioniq  2020

daktari

Er det ikke bakmotoren også som er større på 24 GTX? Ca 5 sek på 0-100 vs 6,7?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

E-Trond

Ja,kansje det var bakmotor som ble byttet ut med større?
Husker ikke helt nå.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

MinID

340 Hk på gtx. 4motion og 2wd er det vel 280 hk. Mulig det sitter samme motor i begge bilene, men at den er satt lavere limit på hk på 4motion. Gtx er derfor raskere. Det er bakmotoren som er ny på gtx, men kan også være at de bruker den gamle på 4motion. Den nye er vist mangelvare.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA