Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: geear på lørdag 02. september 2023, klokken 10:55
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 02. september 2023, klokken 10:38
Sitat fra: Thalgar på lørdag 02. september 2023, klokken 09:16Teslabjørn demonstrerer komboen blinklys på rattet og norske rundkøyringar. Konklusjonen hans er klar: det er noko fundamentalt feil her.

https://youtu.be/4UOCsbB-KXg?si=6QditYZADr953nyN

Ekstremt store rattutslag? Har han på «comfort»?
Rattutslaget endrer seg ikke med innstilling, kun motstanden (kraften som kreves for å bevege rattet). Tesla har ikke variabel utveksling, som for eksempel BMW og sikkert andre har.

Ah! Ellers var jeg litt mer bevisst på dette når jeg kjørt nettopp, og der virker veldig klønete i rundkjøringer det opplegget der ... synd når så mye annet har blitt bedre

geear

Teslaene "våre" er egentlig vanvittig simple biler. De har mye mindre tech enn konkurrentene i premiumsegmentet, men de har klart å gjøre mye smartere ting i software som til en viss grad kompenserer for den enkle oppbyggingen.

geear

Veldig positive reviews fra journalister altså, alle jeg har sett klager på mangelen på blinkspak, men jevnt over veldig positivitet rundt støynivå og komfort.

Carwow:
https://www.youtube.com/watch?v=F8KUdvmW2EQ

Må også si at bilen ser mye bedre ut i "live" videoene fra trafikken enn jeg har fått inntrykk av på Tesla sine sider. Fortsatt litt lav og rar i fronten, men...

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 02. september 2023, klokken 10:38
Sitat fra: Thalgar på lørdag 02. september 2023, klokken 09:16Teslabjørn demonstrerer komboen blinklys på rattet og norske rundkøyringar. Konklusjonen hans er klar: det er noko fundamentalt feil her.

https://youtu.be/4UOCsbB-KXg?si=6QditYZADr953nyN

Ekstremt store rattutslag? Har han på «comfort»?
Ikke noe forskjell på det, styringen er mekanisk og bestemt av de tannhjul/snekka som sitter i bilen. Comfort vs sport justerer bare effekten av servostyring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: marud på lørdag 02. september 2023, klokken 09:59
Sitat fra: RJK på lørdag 02. september 2023, klokken 05:46Akkurat sett på en video fra The Electric Viking", og han nevner at ladefarten på TM3 Highland er økt fra 170 kW til 250 kW for RWD-versjonen.

Skjønner ikke hvor han får det fra i så fall, fordi det står svart på hvitt på tesla sin side at ladefarten er 170kw på RWD og 250kw på AWD..
Enig, men det ermange influencere som trenger å hype saker og ting. F eks dette med at bilen er klar for 800V, noe som er totalt usannsynlig at markedsavdelingen ikke ville blåst stort opp ved lanseringen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Marzo

Sitat fra: torerik på lørdag 02. september 2023, klokken 00:49Jeg kan ikke forstå at besparelsen på deler (spesielt blinklyshendel) er lønnsom, sett opp mot alle som aktivt velger bort bilen pga. manglende hendel.

Det er neppe et kostnadsspørsmål.
Det er mer naturlig å tro at det handler om en langsiktig plan om selvkjørende biler og det imaget.

Selvkjøring er rett rundt hjørnet og da ville en hendel blitt overflødig i større grad enn knapper på rattet.
Noe vi også ser med autovisker som aktiveres ved kjøring på autopilot.

torerik

Sitat fra: Marzo på lørdag 02. september 2023, klokken 23:16
Sitat fra: torerik på lørdag 02. september 2023, klokken 00:49Jeg kan ikke forstå at besparelsen på deler (spesielt blinklyshendel) er lønnsom, sett opp mot alle som aktivt velger bort bilen pga. manglende hendel.

Det er neppe et kostnadsspørsmål.
Det er mer naturlig å tro at det handler om en langsiktig plan om selvkjørende biler og det imaget.

Selvkjøring er rett rundt hjørnet og da ville en hendel blitt overflødig i større grad enn knapper på rattet.
Noe vi også ser med autovisker som aktiveres ved kjøring på autopilot.

Vel, jeg tror det fremdeles er noen år til selvkjørende biler blir lovlige. En rekke juridiske spørsmål må avklares i forkant, hvem har ansvaret ved en ulykke, osv.? Et simpelt eksempel er Teslaen som braste ukontrollert over Torgallmenningen i Bergen, der dette allerede viser seg som «nye» spørsmål.

Lang historie kort så tror jeg vi må blinke en stund til. Og det er da jeg tror Tesla taper en del kunder som synes dette blir litt vel uvant.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Marzo

Sitat fra: torerik på søndag 03. september 2023, klokken 00:19Vel, jeg tror det fremdeles er noen år til selvkjørende biler blir lovlige. En rekke juridiske spørsmål må avklares i forkant, hvem har ansvaret ved en ulykke, osv.? Et simpelt eksempel er Teslaen som braste ukontrollert over Torgallmenningen i Bergen, der dette allerede viser seg som «nye» spørsmål.

Lang historie kort så tror jeg vi må blinke en stund til. Og det er da jeg tror Tesla taper en del kunder som synes dette blir litt vel uvant.

Det tror jeg også.

Men ikke Tesla ;)

Tom

Sitat fra: torerik på søndag 03. september 2023, klokken 00:19
Sitat fra: Marzo på lørdag 02. september 2023, klokken 23:16
Sitat fra: torerik på lørdag 02. september 2023, klokken 00:49Jeg kan ikke forstå at besparelsen på deler (spesielt blinklyshendel) er lønnsom, sett opp mot alle som aktivt velger bort bilen pga. manglende hendel.

Det er neppe et kostnadsspørsmål.
Det er mer naturlig å tro at det handler om en langsiktig plan om selvkjørende biler og det imaget.

Selvkjøring er rett rundt hjørnet og da ville en hendel blitt overflødig i større grad enn knapper på rattet.
Noe vi også ser med autovisker som aktiveres ved kjøring på autopilot.

Vel, jeg tror det fremdeles er noen år til selvkjørende biler blir lovlige. En rekke juridiske spørsmål må avklares i forkant, hvem har ansvaret ved en ulykke, osv.? Et simpelt eksempel er Teslaen som braste ukontrollert over Torgallmenningen i Bergen, der dette allerede viser seg som «nye» spørsmål.
 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/onPVA7/retten-om-tesla-krasj-paa-torgallmenningen-mest-sannsynlig-foererfeil

RJK

Sitat fra: Tom på søndag 03. september 2023, klokken 01:26
Sitat fra: torerik på søndag 03. september 2023, klokken 00:19
Sitat fra: Marzo på lørdag 02. september 2023, klokken 23:16
Sitat fra: torerik på lørdag 02. september 2023, klokken 00:49Jeg kan ikke forstå at besparelsen på deler (spesielt blinklyshendel) er lønnsom, sett opp mot alle som aktivt velger bort bilen pga. manglende hendel.

Det er neppe et kostnadsspørsmål.
Det er mer naturlig å tro at det handler om en langsiktig plan om selvkjørende biler og det imaget.

Selvkjøring er rett rundt hjørnet og da ville en hendel blitt overflødig i større grad enn knapper på rattet.
Noe vi også ser med autovisker som aktiveres ved kjøring på autopilot.

Vel, jeg tror det fremdeles er noen år til selvkjørende biler blir lovlige. En rekke juridiske spørsmål må avklares i forkant, hvem har ansvaret ved en ulykke, osv.? Et simpelt eksempel er Teslaen som braste ukontrollert over Torgallmenningen i Bergen, der dette allerede viser seg som «nye» spørsmål.
 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/onPVA7/retten-om-tesla-krasj-paa-torgallmenningen-mest-sannsynlig-foererfeil
Nå er ikke bilen godkjent for mer enn L2, så spørsmålene er sånn sett ikke nye. Sjåføren har ansvaret helt og holdent.

Så er spørsmålet mer om sjåføren gjør feil og tråkker gass mens han tror han tråkker brems, eller om det er en teknisk feil som får gassen til å gå på. I så tilfelle kan sjåføren frikjennes for feil.

Når vi beveger oss til L3 og opp til L5, så er det da bilprodusenten som overtar ansvaret så lenge den er i "selvkjøringsmodus". Altså en helt annen situasjon juridisk og praktisk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

#100
Sitat fra: daktari på lørdag 02. september 2023, klokken 14:30
Sitat fra: marud på lørdag 02. september 2023, klokken 09:59
Sitat fra: RJK på lørdag 02. september 2023, klokken 05:46Akkurat sett på en video fra The Electric Viking", og han nevner at ladefarten på TM3 Highland er økt fra 170 kW til 250 kW for RWD-versjonen.

Skjønner ikke hvor han får det fra i så fall, fordi det står svart på hvitt på tesla sin side at ladefarten er 170kw på RWD og 250kw på AWD..
Enig, men det ermange influencere som trenger å hype saker og ting. F eks dette med at bilen er klar for 800V, noe som er totalt usannsynlig at markedsavdelingen ikke ville blåst stort opp ved lanseringen.
Mulig jeg er skrekkelig dårlig til å lete, men hvor står dette om Highland? Har du en lenke, som og viser at dette gjelder den nye modellen?

Jeg antar at han i likhet med journalister og andre influensere/youtube-kanaler har fått tilsendt liste over oppdaterte specs, og at det da har fremkommet i disse. Ingen av de filmene jeg har sett, eller artiklene ellers, har nevnt noe om endringer her.

Jeg ser selvsagt at endel av disse har en agenda om å fremme sin kanal, men en slik påstand ville vel fort slå tilbake om det ikke stemte.

Spekuleringen hans, og min, er dog bare spekulasjoner og ikke nødvendigvis fakta, men det ligger jo og i begrepet "spekulasjoner".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. september 2023, klokken 08:59
Sitat fra: RJK på lørdag 02. september 2023, klokken 01:45Problemet med blinklysene på de, var vel i stor grad pga samtidige problemer med Yoke-rattet. Har ikke hørt like mye ramaskrik om det i ettertid. Noe murring, men ikke at det er nok til å stoppe salget i nevneverdig grad.

Problemet med blinklyset var vel aldri yoke rattet, men knappene. De ble nevnt i samme slengen siden de kom samtidig, men det var alltid knappene som var problemet med tanke på blinkingen. Leste aldri at det var et problem å blinke fordi det var ett yoke ratt.
Oppfatter problemet som kombinert. Altså man må overfokusere på rattingen, og da blir det nesten umulig å trykke blinklyset samtidig. Det vil jo sånn sett være problematisk og med hendel, om man blir for fokusert på å ikke få seg en smekk av rattet mens man prøver å få grep.

Altså vil det være lettere med et rundt ratt, men uansett en tilvenning. Den stripa mellom blinklyshendlene ser veldig fysisk ut, og burde da være mulig å føle, uten å måtte stirre på rattet.

Og når venstreblink er knappen oppe til venstre i normalposisjon, så blir den da nede til høyre når rattet er vridd 180o rundt. Høyreblink, altså den du bruker for å blinke deg ut, ligger da nede til høyre i dette tilfellet/denne posisjonen.

Jeg vil tro dette er greit å tilvenne seg relativt raskt. Og som det nevnes, når bilen bruker navigasjonen til å styre dette, skal altså bilen selv blinke seg ut.

Kanskje er det ikke så vanlig å bruke nav i Norge når man er på kjente veier, men i større byer vil jeg tro man har en større tilbøyelighet for å bruke denne i langt større grad.

PS! Nå har vel ikke du nevnt alle disse tilleggtingene, men jeg fant det naturlig å svare disse i samme innlegget. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Speeder

Sitat fra: RJK på søndag 03. september 2023, klokken 01:48
Sitat fra: daktari på lørdag 02. september 2023, klokken 14:30
Sitat fra: marud på lørdag 02. september 2023, klokken 09:59
Sitat fra: RJK på lørdag 02. september 2023, klokken 05:46Akkurat sett på en video fra The Electric Viking", og han nevner at ladefarten på TM3 Highland er økt fra 170 kW til 250 kW for RWD-versjonen.

Skjønner ikke hvor han får det fra i så fall, fordi det står svart på hvitt på tesla sin side at ladefarten er 170kw på RWD og 250kw på AWD..
Enig, men det ermange influencere som trenger å hype saker og ting. F eks dette med at bilen er klar for 800V, noe som er totalt usannsynlig at markedsavdelingen ikke ville blåst stort opp ved lanseringen.
Mulig jeg er skrekkelig dårlig til å lete, men hvor står dette om Highland? Har du en lenke, som og viser at dette gjelder den nye modellen?

Jeg antar at han i likhet med journalister og andre influensere/youtube-kanaler har fått tilsendt liste over oppdaterte specs, og at det da har fremkommet i disse. Ingen av de filmene jeg har sett, eller artiklene ellers, har nevnt noe om endringer her.

Jeg ser selvsagt at endel av disse har en agenda om å fremme sin kanal, men en slik påstand ville vel fort slå tilbake om det ikke stemte.

Spekuleringen hans, og min, er dog bare spekulasjoner og ikke nødvendigvis fakta, men det ligger jo og i begrepet "spekulasjoner".
Ladehastighet er lik som før. Www.Tesla.com er kilden.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

elektro

Kan knapper på rattet til blinklys bli forbudt? Er det noen andre biler som har noe lignende? Det kommer i alle fall til å bli forbundet med en viss skam å kjøre disse bilene. «Åja, du kjører Teschla..» Ergo, du er en plage og en fare for andre.

Jeg ville i alle fall vært forsiktig med å kjøpe en bil uten hendler pga. annenhåndsverdien. Dersom det kommer en utgave med hendler, vil disse her bli bortimot umulig å selge.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: Speeder på søndag 03. september 2023, klokken 07:54
Sitat fra: RJK på søndag 03. september 2023, klokken 01:48
Sitat fra: daktari på lørdag 02. september 2023, klokken 14:30
Sitat fra: marud på lørdag 02. september 2023, klokken 09:59
Sitat fra: RJK på lørdag 02. september 2023, klokken 05:46Akkurat sett på en video fra The Electric Viking", og han nevner at ladefarten på TM3 Highland er økt fra 170 kW til 250 kW for RWD-versjonen.

Skjønner ikke hvor han får det fra i så fall, fordi det står svart på hvitt på tesla sin side at ladefarten er 170kw på RWD og 250kw på AWD..
Enig, men det ermange influencere som trenger å hype saker og ting. F eks dette med at bilen er klar for 800V, noe som er totalt usannsynlig at markedsavdelingen ikke ville blåst stort opp ved lanseringen.
Mulig jeg er skrekkelig dårlig til å lete, men hvor står dette om Highland? Har du en lenke, som og viser at dette gjelder den nye modellen?

Jeg antar at han i likhet med journalister og andre influensere/youtube-kanaler har fått tilsendt liste over oppdaterte specs, og at det da har fremkommet i disse. Ingen av de filmene jeg har sett, eller artiklene ellers, har nevnt noe om endringer her.

Jeg ser selvsagt at endel av disse har en agenda om å fremme sin kanal, men en slik påstand ville vel fort slå tilbake om det ikke stemte.

Spekuleringen hans, og min, er dog bare spekulasjoner og ikke nødvendigvis fakta, men det ligger jo og i begrepet "spekulasjoner".
Ladehastighet er lik som før. Www.Tesla.com er kilden.
Så ingen spesifikk informasjon? Du hadde ikke link til siden der dette sto?

Finner nå andre sider hvor det skrives 170 kW på RWD, så da tok han tydeligvis feil da.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA