Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeproblemer på Ionity

Startet av elektro, tirsdag 11. april 2023, klokken 15:23

« forrige - neste »

elektro

Jeg har siden dag én hatt problemer med å starte lading på Ionity. Over hele landet. Anslår at det feiler på 50% av forsøkene. Som regel fungerer det på andre eller tredje forsøk, hvis det ikke fungerer på første. Det er altså bare snakk om et par minutters forsinkelse, og siden jeg også ofte unngår Ionity pga. køfare, er det ikke noe stort problem. Likevel er det ganske irriterende og jeg har nå bestilt service.

På andre ladestasjoner fungerer det nesten alltid på første forsøk. Både med Audi Charging kortet, NAF brikke og div. apper. Inkl. Tesla sin. Det fungerer like bra. Det virker også som ladingen starter raskere enn på Ionity.

Før påske besøkte jeg Ionity på Øyer ved tre anledninger. Den ene dagen brukte jeg 4-5 forsøk, til slutt fungerte det med Audi appen. Dagen etter ga jeg opp etter 8-10 forsøk både med Audi kortet og appen, på en lader hvor både en Polestar 2 før meg og en EQC etter meg fikk ladet uten problemer, og flyttet bilen til Tesla, hvor ladingen startet med én gang.

Når det begynner å lyse rødt og ladingen feiler varierer. Dene ene gangen startet også ladingen et par sekunder. Men det jeg la merke til, var at ladeluken ved flere anledninger lukket seg kort tid etter at jeg hadde plugget inn kontakten. Som om den ikke detekterer at den står i. Det er helt merkelig. Jeg forsøker å følge instruksjonene slavisk, men har også forsøkt å koble til- og autentisere i motsatt rekkefølge.

Noen som har hatt tilsvarende problemer?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Uvisst om det har relevanse, men jeg ser stadig noen E-Tron som lader helt fint, og så er det andre som liksom får feil uansett hvilket stikk de prøve å koble til.

Men her for for noen dager siden, var det og en med BMW IX som fikk samme problemer, men han fikk og problemer med Circle K-laderne rett ved siden av, som vel var samme type som Recharge nå bruker. Dette var på Ionity Vik.

Så tipper det enten var en skjult hengende sesjon på ladeappen, eller så var det fysisk feil på bilen. Men det med app-problemer burde du sjekke opp med brukerstøtte hos Ionity eller ladeoperatøren du benytter...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

janbanan

Med e-tron måtte jeg ofte holde pluggen godt inne, for at ladingen skulle starte. Når den først var i gnag så fungerte lading.
Slike problemer har jeg ikke hatt med Q4, der starter lading uten å holde i pluggen. Kun med Ionity jeg har opplevd dette med e-tron.

Har du forsøkt å holde i pluggen til lading har startet?
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

elektro

Det jeg stusset aller mest på nå sist var at bilen prøver å lukke ladeluka når jeg nettopp har satt inn CCS kontakten.

Etter dette skjedde, har jeg hatt minst fem vellykkede ladinger på rad hos andre operatører, det den ikke oppfører seg på samme måte. E.ON, Kople og Tesla.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hentesveis

Jeg hadde nøyaktig samme problem i påska, da jeg skulle lade på Ionity på Dombås. Etter mange forsøk, inkludert bistand fra Ionitys callsenter, hvor de bl.a. resatte laderen flere ganger, viste det seg at det var låsepinnen i ladekontakten i min bil som ikke gikk i inngrep. Da skjønte ikke bilen at kontakten var satt i, og den forsøkte å lukke ladeluka.

Jeg hadde heldigvis nok strøm til at jeg kom meg til Oppdal, og der fungerte lading helt fint. Jeg har ikke hatt problemer etterpå.

elektro

Takk for svar @Hentesveis. Høres ut som meg.

Brukte mye av gårsdagen på å bringe bilen inn til Møller, ta ut leiebil som jeg betalte selv osv, bare for å få vite at de ikke fant noe feil. De hadde testet på sin egen hurtiglader, og det fungerte. No shit, Sherlock!!? Så ga de meg litt basic innføring i hurtiglading, om vekten på kabelen osv. Da jeg hisset meg litt opp, skyldte de på Ionity og ev. slitte kontakter. Da er det jo rart jeg har hatt dette problemet på nær sagt alle Ionity stasjoner jeg har besøkt mer enn én gang de siste fire årene.

Jeg hadde forventet at de byttet min kontakt, men da måtte de ha dokumentasjon mente de. Selv om de kunne se en lang rekke feilmeldinger i loggen... Veldig irriterende. Sånn som det er nå, vil jeg kvie meg veldig for å dra på Europaferie f.eks. I Norge finnes det vel knapt en Ionity lokasjon hvor det ikke er enten Tesla eller noe annet i nærheten.

Jeg anser det som 50/50 sjanse for at jeg får ladet på første forsøk, uavhengig av hva slags lader Ionity har installert på stedet. Kontakten/kabelen er vel den samme? Det er jo andre opertører som benytter Phoenix kontaktene også, og har minst like tunge kabler, så det må være noe med den omstendelige handshake prosedyren til Ionity. Siste gangen jeg besøkte Øyer kom jeg dit i følge med en kompis med en 22-modell e-tron, som fikk ladet på første forsøk. Riktig nok på en annen lader, den innerste (nr. 8?) mens jeg stod på den nest innerste, altså nærmest E6/Lillehammer. Men jeg hadde problemer med flere der samme uke. Samtidig som biler av forskjellig fabrikat fikk ladet før og etter meg da stasjonen var full.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

kjoerge

#6
Jeg har alltid hatt problemer med å starte lading på Ionity (både i Norge og i utlandet), og aldri hatt tilsvarende problem på andre ladestasjoner. Når ladingen først har startet går det som regel bra, men jeg må stå å presse inn kontakten mens ladestasjonen kommuniserer med bilen før den starter (noe som tar veldig mye lenger tid enn jeg kan skjønne det trenger). Denne feilen har vært helt konsekvent på begge mine etron (50 (2020) & 55 (2023) - som begge har skiftet lademodul). 

1001 Watt

#7
Tar opp igjen tråden her: Etter 2 uker på tur i Norge og Sverige kan jeg bare konstatere at min e-tron 55 2022 har STORE problemer med hurtiglading.

Ionity er i særklasse verst, men her er "work-around" å dytte støpselet hardt i kontakten inntil ladingen har pågått minst et halvt minutt. Når jeg da slipper støpselet er det tydelig slark i kontakten, og i en del tilfeller kutter ladingen momentant. Andre ganger kutter ladingen først etter noen minutter, må alltid prøve flere ganger før jeg lykkes.

Har også hatt problemer med Recharge, har her opplevd å ikke lykkes uansett triks, enkelte ganger med feilmelding "StoppedByEV-PRIMARY_OVERVOLTAGE".

Det er påfallende mange e-tron som plundrer rundt ladestasjonene både i Norge og Sverige. Er det noen som har oppdatert informasjon om hvordan Møller stiller seg til problemet? Har noen fått skiftet ladeport på bil, og så blitt kvitt problemet?
2022 Audi e-tron 55
2019 VW e-Golf
2014 VW e-UP (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA