Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpshjelp Model Y

Startet av Hysa, fredag 07. april 2023, klokken 19:34

« forrige - neste »

Hysa

Hei!

Jeg har bestilt en hvit Model Y. Denne ser jeg er produsert i Berlin. Bør jeg være skeptisk til å ta en Berlin-bil? Har fra før en MIC model 3, og denne er strøken både når det gjelder panelgaps og lakk.
Bør jeg sjekke ut om jeg kan få bil fra Kina? Kanskje jeg burde gå over til blå for å sikre meg Kinabil? Hvordan er den blå lakken? Syns det godt med steinsprut osv med tanke på hvit grunning under?

Er det noen andre forskjeller på Tysk/Kina? Ser at Tysk har andre forseter, og Kina har andre bakseter. Regner med at alle bilene nå har det nye understellet?
Ps: har ingen hast med å få bil, så ventetid gjør ingenting.

Krizz

Skeptisk?

Berlin er like bra, om ikke bedre en shanghai.

Har to model y, en P fra berlin og lr fra kina og begge er levert nå i mars.

Eneste forskjell jeg kan nevne er merkbart er bedre og oppgraderte seter foran i den fra berlin.

førategangtesla

Jeg har en 2023 MYP, når det gjelder performance så hadde jeg ikke noe valg da alle kommer fra Berlin. Jeg fikk min utlevert i desember.

Men det sies vel fortsatt at MIC holder litt bedre kvalitetskontroll.

Småtteri her og der på min og jeg har fått byttet varmepumpe og supermanifoild, ladeport er byttet da den var litt skjev, trunk har de justert så den er rett og fin nå, jeg er fortsatt ikke helt fornøyd med dørene/slik listene treffer og jeg ser at bakskjermene stikker et par mm lenger ut bak, men dør flukter med plast ved hjulbuer nede så mulig det skal være slik? Ellers så riper det litt i topp på dørkarm begge sider hvor gummipakning i dør treffer, tesla sier at det skal være slik på model y og at det er innenfor spec, jeg burde montere ppf her sier de. Det har Jeg gjort, men den begynner også å ripe litt, så bør vel bytte den en gang i året  ;D

Lakken er iallfall veldig fin  :+1:

Hadde gjerne valgt Kina, men er ellers fornøyd med min MYP, den er tight og fin å kjøre. Enda noen småting som jeg går utifra at tesla tar, kosmetisk/justeringer. Venter også på svar angående sommerfelgene da disse var skikkelig møkkete og hadde riper når jeg skulle hente de på dekkhotell, ikke nødvendigvis tesla sin feil, men håper at de kan ordne nye, dekkmann ville sende de til lakkering.

Så noe har det jo vært, får håpe at de kan ordne opp i det etterhvert.

Elektro12

Litt?

Jeg har hatt mindre problemer med bilhold på gamle bruktbiler de siste 15 årene enn du har hatt dette kvartalet på teslaen... :)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 12. april 2023, klokken 05:52Litt?

Jeg har hatt mindre problemer med bilhold på gamle bruktbiler de siste 15 årene enn du har hatt dette kvartalet på teslaen... :)
Nå må du være snill....  ;D 

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 12. april 2023, klokken 16:47
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 12. april 2023, klokken 05:52Litt?

Jeg har hatt mindre problemer med bilhold på gamle bruktbiler de siste 15 årene enn du har hatt dette kvartalet på teslaen... :)
Nå må du være snill....  ;D
Han har helt sikkert rett. De daglige turene i garasjen er jo ikke et problem, med mindre man definerer det som problem.

Når det er hobby og glede, og mestringsfølelse, så er det ikke noe problem...!

 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

SitatEllers så riper det litt i topp på dørkarm begge sider hvor gummipakning i dør treffer, tesla sier at det skal være slik på model y og at det er innenfor spec, jeg burde montere ppf her sier de. Det har Jeg gjort, men den begynner også å ripe litt, så bør vel bytte den en gang i året  ;D

Samme problem på 21' LR Y. Spesielt i dørkarmer bak under c-stolpe. De var såpass oppstripet at det var inn til barmetall. Dette fikk jeg lakkert opp av Tesla på garantien, som etterpå sendte med folie som jeg kunne legge når lakken hadde gasset ut - som sagt så gjort. Er et problem på "alle" model Y dette virker det som. De på SC sa at det ville bli montert PPF før utlevering på de nye (dette var i 2022).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kim-

Ingen ppf på min Berlin hentet desember 2022. Har heller ikke sett noe slitasje i dørkarmene bak, og begge dørene bak brukes daglig.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

hawK

Det problemet var også på min TM3 fra mars 2019. Jeg satte på litt biltema-folie når jeg så det ble litt ekstra slitasje, brukte ikke mer energi på det.

Model Y

I all verden, har noen bilde av dette? Virker merkelig å kalle det «innenfor spec».

Håvar

#10
Fire dager gammel bil, høyre bak under C-stolpe. Åpnet og lukket 10-15 ganger:

2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Model Y

Det der er jo på ingen måte noe som kan være innenfor spec?
Men vet ikke om jeg helt skjønner hvor på bilen det er. Hva er det som riper det opp?

Daniel_0007

Sitat fra: Model Y på tirsdag 30. mai 2023, klokken 08:42Det der er jo på ingen måte noe som kan være innenfor spec?
Men vet ikke om jeg helt skjønner hvor på bilen det er. Hva er det som riper det opp?

Er ganske vanlig men kanskje ikke så ekstremt men er gummipakningen på døra kombinert med støv og skitt.
Tesla forventer tydeligvis at man vasker dør karmene daglig.
Model 3 2019 LR Rwd

Håvar

Her ser det nok litt ekstremt ut pga lysforhold, det er ikke dype riper.
Det er gummipakning bak på bakdøra, helt opp mot vinduskarm, som lager dette.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Model Y

Burde kanskje vært PPF fra levering der?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA