Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhenger på Ishavsveien

Startet av vinterdekk, fredag 07. april 2023, klokken 17:45

« forrige - neste »

vinterdekk

Om VAG gjør det de skal, så har jeg en VW ID.4 før vi drar på bilferie til Finnmark i sommer. Vi skal ha med oss tilhengeren. Tilhengeren er ca. 3.3 meter, og ID.4 har laderporten plassert over høyre bakhjul.

Vil det gå greit å hurtiglade uten å koble fra tilhenger, og uten å blokkere begge hurtigladerene på lokasjonene til Ishavsveien?

Her er Google-bilde fra Best Samuelsberg for illustrasjon. Disse er satt opp med hurtig eller lynlader ytterst, og normallader i midten.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Stig-Arne

Sitat fra: vinterdekk på fredag 07. april 2023, klokken 17:45Om VAG gjør det de skal, så har jeg en VW ID.4 før vi drar på bilferie til Finnmark i sommer. Vi skal ha med oss tilhengeren. Tilhengeren er ca. 3.3 meter, og ID.4 har laderporten plassert over høyre bakhjul.

Vil det gå greit å hurtiglade uten å koble fra tilhenger, og uten å blokkere begge hurtigladerene på lokasjonene til Ishavsveien?

Her er Google-bilde fra Best Samuelsberg for illustrasjon. Disse er satt opp med hurtig eller lynlader ytterst, og normallader i midten.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ja vil jeg si. Om du kjører rett mot lynladeren og vrenger bilen hardt til venstre, så bør du fint klare å lade uten å koble ifra.
Men du blir trolig å blokkere for Type 2 laderen som står i midten
Ser jo snålt ut, og man sparer seg vel ca 1 minutt mot å koble fra.


vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

De fleste plassene er det mer eller mindre bare 2 parkeringsplasser ment for ladende bil, som jeg vil påstå er ment for de som skal hurtig eller lynlade. De som skal bruke AC bør uansett stå på siden slik at de ikke blokkerer for de med litt mindre interesse for å stå lenge og vente.

På den annen side, kan ofte lynladeren være okkupert, og av biler som ikke tjener på å bruke lynladeren (min erfaring), så da vil det fort være behov for å kjøre inn fra høyre side, og vri fronten til venstre. Da kommer man lett til den laderen. 

De fleste jeg har prøvd, her god plass rundt seg, så blir neppe veldig vanskelig å få brukt ihvertfall en av de.

Og noen steder er det faktisk greit å kjøre forbi laderen fra baksiden eller kjøre gjennom, alt ettersom hva som er lettest, og noen steder kan det være greit å bare stå på baksiden av ladestasjonen med ladeluka rett vei for den laderen du skal nå. Men pass på at ladekablene har begrenset lengde, så du må nok tett på.

Den ved Honningsvåg er dog ved kaikanten, så der regner jeg med det blir litt problematisk med vogna på, men kan jo se an om lynladeren er tilgjengelig, og om det å komme rett på og vrenge til venstre er mulig. Det kan bli knapt med plass pga at veien er smal, så du får vel feil angrepsvinkel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#4
Sitat fra: RJK på fredag 07. april 2023, klokken 20:42På den annen side, kan ofte lynladeren være okkupert, og av biler som ikke tjener på å bruke lynladeren (min erfaring), så da vil det fort  være behov for å kjøre inn fra høyre side, og vri fronten til venstre. Da kommer man lett til den laderen.

De fleste jeg har prøvd, her god plass rundt seg, så blir neppe veldig vanskelig å få brukt ihvertfall en av de.

Høres bra ut. Forstår deg slik at det er gode muligheter for at jeg vil kunne lade på både lyn og hurtigladeren med «saksemetoden», uten å blokkere lader på motsatt side.  :+1:
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på fredag 07. april 2023, klokken 22:00
Sitat fra: RJK på fredag 07. april 2023, klokken 20:42På den annen side, kan ofte lynladeren være okkupert, og av biler som ikke tjener på å bruke lynladeren (min erfaring), så da vil det fort  være behov for å kjøre inn fra høyre side, og vri fronten til venstre. Da kommer man lett til den laderen.

De fleste jeg har prøvd, her god plass rundt seg, så blir neppe veldig vanskelig å få brukt ihvertfall en av de.

Høres bra ut. Forstår deg slik at det er gode muligheter for at jeg vil kunne lade på både lyn og hurtigladeren med «saksemetoden», uten å blokkere lader på motsatt side.  :+1:
Ja, det stemmer for de aller fleste jeg har besøkt, som ble noen på min rundtur sommeren -21. Den i Honningsvåg er vel den eneste jeg kan se blir problematisk, om du ikke er uheldig med pågangen.

Sommerferien gikk fra Oslo og opp til Dombås, før jeg svingte mot Åndalsnes og over Atlanterhavsveien og fulgte så E39 via Orkangerpå min vei videre til Trondheim. Deretter kjørte jeg til Steinkjer, der jeg svingte ut via Namsos til Rørvik.

Turen videre gikk til Brønnøysund og Sandnessjøen, før jeg "feiga ut" pga manglende ladestruktur, og kom meg på E6 igjen. Fulgte den til Fauske og Bodø, og traff rimelig rett på ferga til Å, med maks 30 min ventetid og lite med biler siden det var ganske seint på kvelden, og siste ferga over.

Videre tur nordover gikk gjennom mesteparten av Lofoten, men svingte av mot Fiskebøl, der det ble ferge til Melbu, videre til Storsteinnes før jeg ankom Sortland. Så ble det en rundtur til Straume over Bø av sentimentale grunner (vært der med en kompis flere ganger), videre tilbake til Straume og Sortland, før turen gikk til Andenes og ferge over til Gryllefjord på Senja.

Hadde egentlig tenkt meg å kjøre via Senjahopen og Mefjordbotn og videre til Botnhamn, og så ferge over til Brenholm og Nordfjorbotn på vei til Tromsø, men pga tull med bilens navigatør, så endte vi plutselig opp i Finnsnes da jeg skjønte at her hadde vi bomma.

Da ble det til at vi kjørte via E6 og tok en svingom til Storsteinnes, også av sentimentale grunner (vært der ettpar ganger i barndommen og besøkt venner fra bardommen min i Oslo-traktene, og ja, begge familier vendte "hjem te Nord-Norge" med kort mellomrom), og fant vel stedet der vi besøkte, og fikk igjen den følelsen at alt krymper med alderen...  ;D Den garden var ikke så massiv som jeg trodde/husket fra barndommen.

Vi valgte så og hoppe over Tromsø på vei nordover, for heller å ta det stoppet på vei sørover igjen.gikk turen videre mot Nordkapp, men først vår første påfylling på en Ishavsveien-lader. Det ble Ishavsveien ved Storslett.

Bestemte oss for å finne et sted å slå opp teltet, og campet ved nydelige Steinvika Rasteplass, der vi fikk med oss første dag sola gikk under horisonten, så bomma altså på en perfekt midnattssol, selv om været var nydelig. En fjellformasjon bestående av Kågen på Skjervøya og Arnøya skjulte sola ettpar timer før midnatt, men den dukka opp igjen der man fikk uhindret utsikt mot horisonten, men som sagt, sola bikka dessverre under.

Regnet ut at vi ville treffe siste midnattssol-døgnet på Nordkapp, så turen gikk rett dit. Været var kjempenydelig på hele turen, helt til vi begynte å nærme oss med stormskritt. Da vi kom frem rett før midnatt, var det tjukk tåke, så vi fikk bare sett noen få meter foran oss. Og derved ingen midnattssol.

Vi kom forresten frem med alt for få km til å rekke tilbake til Honningsvåg, dersom veiene hadde vært flate. Men beregnet at vi ville få så mye regenerering på tur ned igjen, så var ikke så bekymret, og det med rette. Vi "landet" ved laderen bare noen få km mindre enn vi hadde da vi stod ved parkeringsplassen oppe ved platået.

Men må si det hadde vært "kjekt" om vi kunne fått utnyttet en av de to destinasjonsladerne som stod montert på bygget ved parkeringsplassen, men disse var dessverre satt opp som et eksperiment, og tillot bare Teslaer, selv om jeg tipper de fleste ikke engang oppfattet at de var der.

Turen gikk så videre til Vardø, der jeg kjørte fra Lakselv til Vardø og Vadsø via Ifjord på veien nordover. Deretter til Kirkenes og ytterst ved Grense Jakobselv, før jeg returnerte. Hjemveien gikk fra Kirkenes og til Tana, så ned langs grensa til Karasjok og Kautokeino, så tilbake over Maze og til Alta før jeg fortsatte sørover.

Jeg glemte forresten av passene våre hjemme, og pga koronaregler ville/kunne jeg ikke kjørt fra Kautokeino og inn i Finland og Sverige via Karesuando og Kilpisjärvi på vei tilbake mot Tromsø.

Derifra gikk turen ut til Harstad og Grytøya, Sandsøya og Bjarkøya som forresten hadde fått tunnel til grytøya og bro ut til Sandsøya i forbindelse med kommunesammenslåingen til Harstad Kommune.

Deretter gikk ferden gikk videre via Narvik og videre til Saltstraumen, og ja, jeg valgte den lengste ruta fremfor å kjøre via Lødingen og ferge til Bognes. Siste del av reisen gikk via Misvær og Norsnes og så E6 til Berkåk og til Ulsber, der jeg svingte av E6 og fulgte R3 over Tynset og Alvdal og så hjem til Oslo igjen.

Beklager om dette ble TLDR... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ja, veien igjennom Finnmark har mest vært en transportetappe for vår del. Men tenker det kanskje blir en tur innom Honningsvåg og Nordkapp til sommeren. Blir nok veldig greit å bruke reisen til å se seg litt rundt også. Var litt spent på om det ville bli litt ork å kjøre elbil med tilhengeren, men det går nok bra.  ;D
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA