Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

App til Android Auto

Startet av hELgenen, mandag 03. april 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

hELgenen

Finnes det en lade-app til Android Auto som gir løpende oversikt over tilgjengeligheten på laderene man har i nærheten samt angir trafikken på laderene siste time?

Kjørte en nødvendig langtur som dessverre falt på utfartsdagen i starten av påsken her.
Opplevde masse kø og krangler i ladekø. Dvs. jeg slapp heldig fra det da jeg forsøkte å tenke utenfor boksen
og kom til ledig lader 2 ganger direkte på turen - men det ble kø etter meg også på disse laderene - noe jeg ikke forventet. Jeg så også masse kø på andre ladere på veien. Ved det ene stedet måtte jeg inn å mekle mellom 2 som begge mente det var sin tur etter meg. Jeg visste jo hvem som kom først og fikk stoppet hissigproppen.

Det var i forbindelse med dette at jeg savnet en app som viste løpende trafikk på laderene på min rute.
Jeg har ABRP,ChargePoint på Android Auto samt en del andre apper på mobil f.eks chargefinder.
Mobil app'er kan jeg ikke fikle med underveis - og ABRP samt ChargePoint synes jeg ikke var bra nok.
Det jeg ønsker er at man på kartet på ruten hele tiden ser hvor mye trafikk det er på laderene på ruten i "realtime" - og samt hvor mange ladere som er ledige.  Ladetrafikken kunne f.eks presenteres slik som trafikken presenteres på veien i google maps - mao. med fargekoder som indikerer om det er kø,økende kø eller null kø.
Ellers foretrekker jeg Waze fordi den gir god info om trafikken og fartskamera på veien - men den gir jo null info om ladere - så her er ingen app perfekt....
 
Er det noe man trenger på slike utfartsdager er det jo akkurat dette å vite hva slags trafikk det er på laderene der fremme slik at man kan gjøre gode valg mhp sine stopp. Så noen som vet om en fantastisk Android Auto kompatibel app?

gte-bjørn

Chargefinder sier på sine sider at de "etter hvert" også skal komme med støtte for bl.a. Android Auto. Jeg håper det betyr snart.... Dette er jo opplagt noe som mange vil ha behov for.

Panduck

Muligens litt pirk, men antar det er Android Automotive du mener, Android Auto er vel programmet som lar deg speiler telefonen til displayet i bilen, Android Automotive er "android som kjører i bilen"

hELgenen

Sitat fra: Panduck på fredag 07. april 2023, klokken 03:30Muligens litt pirk, men antar det er Android Automotive du mener, Android Auto er vel programmet som lar deg speiler telefonen til displayet i bilen, Android Automotive er "android som kjører i bilen"

Nei,mener Android Auto.
Android Automotive har jeg på Polestar 2 og Android Auto brukes f.eks på ID.4. Integrasjonen på Android Automotive er selvfølgelig mye bedre da den leser bilens ladestatus dirwkte fra bil og således kommer med ladeforslag på veien. Dog er ingen av dem gode mhp å vise trafikk/belastning på laderene på ruten. ID.4 sin egen navigasjon viser ladere på veien,men ingen fargekoder angis mhp trafikk belastning,ellers er denne løsningen ok. Android Auto og google maps KAN vise ladere på veien om man ber om det f.eks via tale kommando,men gir ingen indikasjon mhp belastning/trafikkdata. Spør man google om f.eks åpningstider på butikker så får man også live trafikkdata,men dette gjelder merkelig nok ikke hurtig/lyn ladere.
Waze i Android Auro gir null oversikt over ladere på veien,men ellers god på trafikkkamera og varsel om hendelser på ruten. Ladetrafikk er mulig å hente ut via chargefinder,men vises ikke løpende på kart under navigasjon. Mao alle data og teknologien er på plass for å kunne vise : live trafikkdata på ladere underveis ved f.eks fargekoder,fartskamera med varsling,hendelser på ruten underveis,trafikk info på selve veien underveis,kjøreforhold underveis osv..osv. Men ingen har laget en Android Auto app som integrerer alt dette enn så lenge. Litt snodig i grunn fordi vi som kjørende med elbil ønsker jo live feed også av ladestatus/ladere på veien sammen med øvrig live trafikkdata..i alle fall gjør jeg det.

Panduck

Jeg tenkte Android Auto var bare for å speile skjermen på telefonen, og at man da ikke lagde apper "for" android auto, men for android.

Google har det de trenger for å beregne live trafikkdata i butikker rett og slett ved å se hvor mange enheter er på det stedet, dette vil jo ikke holde når det gjelder hvilke hurtigladere som er ledige. Jeg antar at om Google skal få på plass dette, så må Google eksponere et API der ladeaktørene kan sende live-status. Google vil neppe prøve å sette dette sammen fra andre sine system. Det blir vel litt sånn som live data for kollektivtrafikk, ruter og andre må gi dette til google selv.

Ettersom elbil blir mer utbredt antar jeg at google vil bli mer interessert i å gjøre slikt.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. april 2023, klokken 06:47Men ingen har laget en Android Auto app som integrerer alt dette enn så lenge. Litt snodig i grunn fordi vi som kjørende med elbil ønsker jo live feed også av ladestatus/ladere på veien sammen med øvrig live trafikkdata..i alle fall gjør jeg det.
Hva med ABRP premium? Den gjør ihvertfall det meste av dette på iOS.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Panduck på fredag 07. april 2023, klokken 10:34Jeg tenkte Android Auto var bare for å speile skjermen på telefonen, og at man da ikke lagde apper "for" android

Nei - Android på mobil og Android Auto er to forskjellige ting. Apper som lages til Android mobiler må kompileres og tilpasses Android Auto om de skal fungere på Android Auto. Tilsvarende har vi Android Automotive som igjen er enn mer hel integrert Android Auto med data fra bilen. En kan jo bli litt forvirret, men det er 3 ulike løsninger her.
Jeg er mer opptatt av bedre løsninger for Android Auto - fordi Android Auto er kanskje den mest fleksible løsningen mhp støtte i flere biler.

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. april 2023, klokken 11:39
Sitat fra: hELgenen på fredag 07. april 2023, klokken 06:47Men ingen har laget en Android Auto app som integrerer alt dette enn så lenge. Litt snodig i grunn fordi vi som kjørende med elbil ønsker jo live feed også av ladestatus/ladere på veien sammen med øvrig live trafikkdata..i alle fall gjør jeg det.
Hva med ABRP premium? Den gjør ihvertfall det meste av dette på iOS.

Jo - jeg har testet ABRP (både med ID.4 og med Polestar 2 hvor den siste faktisk har kontroll på batteriet også) - men jeg har ikke testet premium. Jeg vet at den jobbes for å få til en god integrasjon der, men føler de ikke er helt i mål ennå. Her en er video som viser hvordan ABRP premium fungerer med Tronity


https://www.youtube.com/watch?v=ZWBGJTVherY

Det er ikke så ille, men navigasjonen er litt rotete - og det ser ut som man hele tiden forutsetter at brukeren legger inn en kjørerute og så får man informasjon om hvordan det er med kø på laderen på ladestoppen.

Jeg mener det er ok, men det er ikke slik jeg vil ha det. Jeg vil ha Waze sin sosiale integrasjon mhp fartskamera,ulykker samt trafikk (trafikk har jo ABRP) - og jeg vil at ladere med konfigurert minimum ytelse på veien jeg kjører skal poppe opp med ladestatus- F.eks vil jeg gjerne se hvor mye trafikk det er på en lader f.eks 20 km fremme helt uavhengig av hva ABRP foreslår som ladestopp - jeg vil nemlig selv vurdere om jeg kan unngå ladekø ved å hoppe innom en annen lader på veien. Tronity integrasjonen er ok da jeg da får med estimert batteri ved foreslått ladedestinasjon.

Jeg har forsøkt å lete litt etter gode Android Auto app'er, men enn så lenge er jeg ikke helt i mål.......
Om noen har forslag til app'er som bør prøves...så fyll på videre i denne tråden...



Panduck

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. april 2023, klokken 16:21Det er ikke så ille, men navigasjonen er litt rotete - og det ser ut som man hele tiden forutsetter at brukeren legger inn en kjørerute og så får man informasjon om hvordan det er med kø på laderen på ladestoppen.

Problemet er jo som sagt, hvordan skal man hente sanntidsinformasjonen på laderene? Det er nok en grunn til at ABRP kun viser kø på ladere du har på ladestoppen. Det virker ikke som om APIene for å hente status er de raskeste, og om den kontinuelig skal hente sanntidsinfo fra alle ladere rundt det blir det relativt mange API kall. Er alle ladere i Europa i en sentral base man kan spørre mot? Ser f.eks at Uno-X ladere ikke har statusinfo.

Det er grunnen til at jeg tror dette må løses ved at Google får info fra ladeoperatørene, fremfor at vi har et program som må spørre om status hele tiden.

Kanskje HERE kommer med løsning? Denne skal vel inn i en del Android automotive biler, kanskje Polestar kommer etterhvert? De har iallefall API for status...

https://developer.here.com/documentation/charging-stations/dev_guide/topics/overview.html

gte-bjørn

Jeg går ut fra at apper som chargefinder ikke selv går ut og spør alle ladepoeratørene direkte, men at de kontakter en server som tilhører appen, som igjen spør operatørene med jevne mellomrom. Og appen spør nok heller ikke hele tiden, så en må nok regne med noen minutters forsinkelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA